Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av Bowmore den 15 okt 2008

    Skrivet av flabban den 15 okt 2008

    En gång i tiden fanns bilbarnstolar som häktades fast över ryggstödet i baksätet, en del var utrustade med ratt. Livsfarligt. (N)


    :D
    Sådan stol satt jag i när jag var liten och vi åkte på semester.
    Jösses, säger jag bara...

    Förr var det inte så noga! Jag satt som mycket liten mellan mina föräldrar på en Lambretta:D Behöver jag säga att jag inte hade hjälm :'(

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av delikat den 15 okt 2008

    Då jag var barn röktes det nästan överallt. Inne i hemmen, i bilar, i bussar, på kontor, i affärer, på banker... Tacka vet jag nu då tobaksrökning är förbjuden på de flesta allmänna platserna!


    Huja... Jag kommer ihåg hur mycket jag HATADE när mina föräldrar rökte i bilen. Men det hade iaf det goda med sig att jag aldrig ens har provat någon form av tobak.

  • festmaten 15 oktober 2008

    Det fanns inga bankomater, kunderna gick in på banken för att göra uttag / insättningar. Och bankens kassörska noterade beloppet i en bankbok. I bankboken fördes även räntan in efter nyårsskiftet.

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av kalasmad den 15 okt 2008

    Det fanns inga bankomater, kunderna gick in på banken för att göra uttag / insättningar. Och bankens kassörska noterade beloppet i en bankbok. I bankboken fördes även räntan in efter nyårsskiftet.

    Bankboken var en bok med tragiskt slut:D:D

  • lenajeanette 15 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 15 okt 2008

    Det fanns en gång en glass från GB som hette Boccia - en apelsinglass med crispig choklad!!!

    ................den skulle jag vilja smaka igen...............

    Mmmm...andra favoriter;
    en glass som hette Alexandra från GB?

  • boz1965 15 oktober 2008

    En gång var jag barn :D

  • lenajeanette 15 oktober 2008

    Gå in och kolla på min presentation, har lagt in en bild där på en gammal gb glasslista. Klicka på bilden så blir den större.

  • miasvante 15 oktober 2008

    För inte så länge sen fanns det en fluortant i skolan. Hon kom med en bricka, vita plastmuggar med fluor i, som vi fick skölja munnen med.

    Det fanns även femmor och tior i papper (pengar), och 1, 2, 5, 10, 25 öringar.

    Tiden GÅR fort:):):)

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av miasvante den 15 okt 2008

    Det fanns även femmor och tior i papper (pengar), och 1, 2, 5, 10, 25 öringar.


    Och 2-kronor, och 10.000-lappar

  • dystraior 15 oktober 2008

    Jag kommer ihåg tioöringarna för vi hade ett rör där vi sparade de i, vi var tre syskon så när röret blev fullt fick t ex jag det, nästa gång syrran och tredje gången brorsan, men blev bråk åndå, för det kunde ju skilja på nåt mynt och det var på liv och död.

  • helene_a 15 oktober 2008

    En gång i tiden när jag var liten var alla barn jämt ute och lekte i alla väder. Cyklade vart man skulle och blev aldrig skjutsade någonstans. Klarade sig väldigt bra ändå!

  • helene_a 15 oktober 2008

    Skrivet av systeryster den 15 okt 2008

    En gång i tiden gick man även i skolan på lördagen och då hade man roliga timmen.
    På roliga timmen fick man underhålla varandra med sång eller historier.:D
    En nötpuck kostade 75 öre och var jättegod. (L)För 1 kr fick man stå och välja jättemånga lösgodis som kiosktanten stoppade i en liten papperspåse som var dekorerad med ett par i siluett i rokokostil, med lila soch svart mönster.


    Åh vilka flashbacks jag får. På roliga timmen delade man upp klassen i två grupper och hade frågesport. Den halva som vann fick varsin hel kolarem den grupp som kom tvåa fick en halv kolarem. För två kronor hann kiosktanten nästan bli otålig:D

  • helene_a 15 oktober 2008

    Kom på en sak till som fanns en gång i tiden. Enbärsdricka, tror det var Apotekarnas bryggeri som hade den. Kanongod:p

  • helene_a 15 oktober 2008

    Skrivet av lenajeanette den 15 okt 2008

    Skrivet av zudette den 15 okt 2008

    Det fanns en gång en glass från GB som hette Boccia - en apelsinglass med crispig choklad!!!

    ................den skulle jag vilja smaka igen...............

    Mmmm...andra favoriter;
    en glass som hette Alexandra från GB?


    Kul med bilden, den enda som är kvar idag är väl 88;an min egen favorit. Vilka priser!

  • Luffsen 15 oktober 2008

    En gång i tiden kunde ungar aktivera SIG SJÄLVA!!! Och det dom (vi) gjorde var inte kriminellt heller....

  • camillaf14 16 oktober 2008

    Jag minns gnuggisarna, klistermärken med hur många olika lukter som helst. Dessa var hårdvaluta i skolan och man bytte mellan varandra.

    Spela kula på skolgården, pyramiden, med stenkulor. Det var de enda kulorna som fanns.

  • boz1965 16 oktober 2008

    Skrivet av camillaf14 den 16 okt 2008

    Jag minns gnuggisarna, klistermärken med hur många olika lukter som helst. Dessa var hårdvaluta i skolan och man bytte mellan varandra.

    Spela kula på skolgården, pyramiden, med stenkulor. Det var de enda kulorna som fanns.



    Hehe... Jag kommer ihåg att jag fick nickelkulor av min farfar, som jobbade på Kockums i Malmö en gång "artanhunnrafrösihjäl". Han tog isär kasserade kullager från fartygen och gav mig. Jag var KUNG när vi spelade kula. Alla ville möta mig och vinna mina nickelkulor.

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Läste en negativ sak från förr som jag också minns och det var när man åkte i bilen och föräldrarna rökte i fram USH:@ De visste ju inte att det var farligt då , men ändå, det luktar ju illa.
    I skolan hoppade vi tjejer hage, tvist eller hopprep. Tvist var ett resårband som man stod bredbent i , i varsin ända och en stod i mitten och gjorde olika mönster genom att hoppa på olika sätt. Någon som minns? Kula spelade vi också. Sen hade vi ess som det kallades, massa bokstäver i plast som gick att fästa i varandra till långa kedjor, dessa spelade vi om genom att skjuta iväg dem på marken . Bokmärken var stort när jag var liten vi bytte med varandra och ångrade oss ibland, Poesiböcker hade vi också , en vacker bok som kompisarna fick skriva något fint i. Kul grej med fina minnen som jag tittar i ibland. Klippdockor lekte vi också med...
    Kul var det!:p

  • Ami406 16 oktober 2008

    En gång i tiden kunde barnen leka utan att ha en dator

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Roliga timmen var veckans höjdpunkt. Vi fick vara två varje fredag som hittade på något roligt, t.e.x. gåtor, frågesport, lekar. Sen det viktigaste av alltihopa tuggummin, godis eller hempoppade popcorn som pris. Den timmen fick man äta godis i skolan LYXIGT

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.