Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E-nummerläsning

  • daniely 24 november 2009

    Hej på er!

    Nu har vi fått in lite klagomål på er boz, jan-gunnar och gnurf från läsare som vanligtvis inte kommenterar i forumet utan är dagliga läsare. Slutar ni inte bråka med varandra får jag börja censurera inlägg igen, och citeringsknappen ska användas när man citerar ett tidigare inlägg, inte inlägget innan det man precis skrev, det förstör läsgången i tråden om man hela tiden ska behöva läsa om samma inlägg om och om igen för att ni citerar föregående post som man precis läst.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • boz1965 24 november 2009

    Daniel: Om du läser lite bakåt i olika trådar så ser du att det är Jan-Gunnar som konsekvent saboterar de trådar jag har startat. Vet inte varför han har agg mot mig. Jag har bara försvarat mig mot spydigheter och översitteri från JG's sida.

  • Gnurf 24 november 2009

    Va!?? Men jag bråkar väl aldrig med någon...jag är ju pacifist!! Be de dagliga läsarna ge sig in i debatten istället för att sitta där med knuten näve i fickan. Plocka fram Norrlänningen (L) i Er och sitt inte bara där som ena andra Sörlänningar...(Y)

  • kattgnag 24 november 2009

    Skrivet av WiolaH den 24 nov 2009

    "puffar upp" betyder det att vi kan återgå till e-nummerläsning (som väl var ämnet i tråden?) .
    Jag fattar inte riktigt varför man "snöar in" på e-nummer. Vissa saker behövs ju och används ju traditionellt i matlagningen hemma (askorbinsyra o citronsyra t.ex). Medan jag ställer mej helt frågande till s.k. stabiliseringsmedel i t.ex bröd (även "bake off" och "konditoribröd").
    När jag bakar hemma behövs det bara mjöl, jäst, vatten och salt, sen kan man ju variera det lite, men vad är stabiliseringsmedel......

    Likadant med den s.k. matlagningsgrädden, den innehåller stabiliseringsmedel, varför? I skåne har vi något man kallar för "kaffegrädde" en lite "smalare" grädde (12%) utan stabiliseringsmedel, om man nu vill leva lite smalare. Den går inte att vispa men har kvar den goda gräddsmaken..... Finns den inte i övriga sverige? Och varför inte "puffa" lite för sådana naturliga varor. Tycker t.ex. inte att socker är "onaturligt" i sylt , däremot färg och smaktillsatser. För att inte tala om konsistensgivare. Framförallt nu när man kommit på att barnen vill ha halvrinnande sylt som de kan krama ur en plastflaska (ännu ett nytt försäljningsargument)...... :'(



    Vad som används traditionellt och vad som behövs i matlagningen hemma ser jag inte riktigt som samma sak. Sådant som används ”traditionellt” kan lika gärna vara en massa konstigheter som man förr inte förstod var ohälsosamt. T.ex bakpulver som är en blandning av E 500 (bikarbonat) och E 450 (natriumdifosfat – misstänks bl.a. orsaka njurskador och tarmstörningar).

    Även naturliga produkter kan få ett E-nummer som namn och är ju inte farliga men det är denna djungel som uppstått av olika E-nummer där säkert de flesta är både onödiga och giftiga. Stabiliseringsmedel av olika slag har E-nummer, t.ex. karragenan som brukar finnas i lättvarianter på grädde (kan ha toxikologiska effekter). Kolla kaffegrädden om inte den har karragenan som tillsats.
    Så vitt jag vet har varken askorbinsyra eller citronsyra något E-nummer. Askorbinsyra är ju C-vitamin.
    Socker är naturligt och har inget med E-nummer att göra.

  • boz1965 24 november 2009

    Skrivet av WiolaH den 24 nov 2009

    "puffar upp" betyder det att vi kan återgå till e-nummerläsning (som väl var ämnet i tråden?)...


    Det hoppas jag verkligen. (Y)

  • boz1965 24 november 2009

    @WiolaH och Kattgnag: Jovisst är många E-nummer helt naturliga ämnen, det är det jag menar när jag säger att jag tycker att "debatten" och varningarna många gånger är överdrivna. Istället för att fokusera på de E-tillsatser som faktiskt ÄR skadliga så ger man ALLA E-ämnen en känga rakt av, utan att först kolla upp vad det är man kritiserar. Uttalanden som "jag har slängt allt som innehåller E-tillsatser" visar på okunskap. Som sagt: Fokusera på det som, de facto, ÄR skadligt. Iofs är det inte alltid att de naturliga ämnena är särskilt hälsosamma, de heller. Se bara på E513 som är svavelsyra - hur hälsosamt är det att få i sig? Sedan kan man diskutera huruvida detta är ett naturligt ämne eller ej, men det förekommer naturligt i bl.a. lök, iaf som ett förstadium. Det är det som ger ögonsvedan när du skalar lök. När löksaften kommer i kontakt med tårvätskan bildas svavelsyra. Men sen har ju lök också andra egenskaper som gör att man kan ha överseende med denna lilla mängd syra. Lök (särskilt vitlök) "spritter" av vitaminer och andra hälsosamma ämnen. Man ska nog sätta i sig enorma mängder lök innan man känner av någon svavelsyra annat än som övergående sveda i ögonen. :p

    Jag startade inte den här tråden för att folk skulle komma med spydigheter och mucka gräl, utan för att skapa en hälsosam och sansad debatt i ämnet.

  • Gnurf 24 november 2009

    Man skulle kanske GE vitt raffinerat Socker ett alldeles eget E-nummer...i förebyggande syfte så att säga....:o ELLER den hjärt/kärl-explosiva kombinationen vitt rafinerat socker med härdade fetter...minska förbrukningen av industriellt masspritsade Safaricookies till exempel samt förhindra införandet av ytterligare en skatt i landet Sverige...:o

  • boz1965 24 november 2009

    Mjae... Transfetter ser jag nog som skadligare i så fall. Danmark har, mig veterligen, förbjudit dem. Resten av EU borde snarast följa deras exempel, imho.

  • Lennart_58 24 november 2009

    :@ Jaha, när jag köper Ekologiskt odlat vin så har jag ju trott att jag bidragit till lite bättre miljö, o som tack har jag då fått magen full med E 220, fy f-n. :@:@:@ Får väl fortsätta att dricka kranvatten, fullt med klor o annan skit. (N)(N)(N)

  • Lennart_58 24 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    En intressant artikel om e-nummertillsatser:

    http://hem.passagen.se/enummer/


    Tack förresten för uppvaknandet.

  • boz1965 24 november 2009

    Lustigt egentligen att klor inte har ett E-nummer. Vatten räknas som livsmedel och klor är en tillsats i detta livsmedel. Märkligt!

    Lennart: :)

  • Gnurf 24 november 2009

    Njae...svavla vin har man gjort i alla tider (nästan)...för att förhindra vildjäsning av oönskade jäststammar och sakta ner oxidationsprocessen...:o

  • boz1965 24 november 2009

    I vissa fall svavlar man även öl. Det enda öl du kan vara någorlunda säker på är öl som har bryggts efter de tyska renhetslagarna som förbjuder alla former av tillsatser.

  • boz1965 24 november 2009

    *puffar*

  • WiolaH 24 november 2009

    Tack "boz1965" för dina inlägg! Visst behöver vi en mer sansad debatt... -inte en massa "har slängt allt med e-nummer". Vi har väl lite sunt förnuft!

    PS. kaffegrädde innehåller inget karragean eller andra tillsatser.... DS.

  • kattgnag 24 november 2009

    Heja kaffegrädden då!
    Det är ju jättebra!!(Y):)(Y)

  • Maarden 25 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Ganska skojsigt att kött, fisk, frukt, grönsaker, rotfrukter inte märks som Äkta Vara...:)


    Liksom alla andra livsmedelsmärkningar har "Äkta Vara" kriterier/syfte som man bör ha läst innan man hissar eller dissar. På http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=50110 kan man läsa vad märket står för. Som ett snabbt svar till dig Gnurf citerar jag från samma sida: "Märket får inte användas för oförädlade produkter som frukter och grönsaker".

    En medveten konsument måste ta eget ansvar och hålla sig uppdaterad.

  • Gnurf 25 november 2009

    Jo...nog är det väl bra att highlighta produkter i butiken som har en bättre sammansättning än liknande produkter...ergo den här sylten eller såsen är bättre än annan sylt/sås på hyllan. Det är inte däri min reflektion ligger...utan snarare på att istället för att köpa färdig sylt eller brunsås eller en pastasås baserad på tomat/rotfrukter/örtkryddor/nötter så ska man (enligt min mening) välja basingredienserna och tillverka sin egen pastasås. Bara för att ta ett exempel.

    Helt bisarrt egentligen att "Märket får inte användas för oförädlade produkter som frukter och grönsaker"...det är ju det som är just Äkta Vara. Må ingen tro något annat...:D

  • Maarden 25 november 2009

    Jag förstår hur du menar Gnurf men ett äpple är ju alltid ett äpple. Självklara saker är ju onödigt att märka, det behöver ju inte balla ur som Nyckelhåls-märkningen har gjort (den märkningen om något kan ju bojkottas). Sen kan man ju diskutera hur nyttigt det är med GMO och alla bekämpningsmedel som finns bland frukt och grönt men som tur är så finns ju KRAV.

    Självklart önskar jag att jag t.ex. kunde koka sylt på bär som jag plockat själv men det är tidsödande att plocka/rensa och det är inte alla som har tillgång till en skog eller ett land fyllt med bär som ska täcka minst en årsförbrukning av sylt. Dessutom är många tyvärr ibland alldeles för bekväma av sig, inklusive jag. Då är det ju som sagt jättebra att det finns bra alternativ, dvs produkter som bara innehåller ingredienser som alla har tillgång till (inga tillsatser). Pastasåserna med "Äkta Vara"-märket är väl minst lika äkta vara som ingredienerna var för sig? Skillnaden är ju bara att de har gosat ihop sig.

  • boz1965 25 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 25 nov 2009

    ...Helt bisarrt egentligen att "Märket får inte användas för oförädlade produkter som frukter och grönsaker"...det är ju det som är just Äkta Vara. Må ingen tro något annat...:D


    Tanken är väl också att märkningen inte ska urvattnas och bara bli ytterligare en märkning i mängden.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.