Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Granen pyntad, ljusen stöpta, hunden klippt....!!

  • neta5 20 november 2010

    För första gången på tretti år skall vi inte satsa på gran detta året . skönt

  • ros 20 november 2010

    {snicker}I går satte vi ljus i utejulgranen och tände den när det var ca 5 cm snö

  • Josses 20 november 2010

    Sonen tände ljusslingan vi har i vår portal för ca 3 veckor sedan!
    Han ville kolla om den funkade, vi hade varit slarvig och inte plockat ner den
    i januari när allt annat ute åkte ner. men huvudsaken är ju att den inte har varit
    tänd under sommaren. En sektion är trasig och vi har hittat inte vilken lampa
    det är som inte vill vara med så det blir till att åka till Rusta imorgon igen
    och köpa en ny slinga. Vi var där och köpte 5 nya lampor men det är tydligen fler som är väck.
    Köpte också nya jul gardiner till köksfönstren idag, har 3 fönster och en altandörr.
    Behöver storstäda hela huset innan jullådorna kommer upp men allt pynt.
    Funderar på att baka pepparkakor i morgon med barnen.
    Kommer att jobba hela julhelgen men det ska bli en jul här iallafall.
    Brukar ha ganska mycket pynt och lampor.
    Lussebullarna är bakade i veckan och nu snart även peppisarna.
    Några julklappar är färdiga men den större "hopen" är fortfarande bara i tanken...

  • Josses 20 november 2010

    För en gångs skull var vi först i Kroksta med att tända utebelysningen,
    grannen brukar alltid vara så tidig.
    Brukar förutom belysning i portalen även ha belysning på farstukvisten, balkongen, altan och lekstugebron.
    En stjärna brukar också få lysa i uthus-fönstret och i lekstugefönstret.
    Tycker det är så MYSIGT med belysning i alla fönster och så, det känns så varmt att se hur det kyser i de flesta fönster i husen när man är ute på kvällspromisen men hunden.

  • DoctorWho 21 november 2010

    Har sätt upp hälften av julgardinerna och stjärnorna, blev avbruten av min moster som ville bjuda på nybakade bullar. Eftersom jag redan har kommit i julstämmning, fikade jag med mostern. Ska också hjälpa henne att putsa fönster, byta gardiner och hänga upp julstjärnor. Måste köpa ny slinga till balkongen, blåste sönder i vintras. De andra funkar perfekt. Har bara köpt runt 10 klappar, de brukar ligga inslagna i en stor kartong i första halvan av oktober. Klapp-paniken har varit en ständig följeslagare i över en månad nu. Kan inte hitta rätt sak till rätt person. Håller på med en rätt sak; en broderad tavla, har köpt ett halsband som backup ifall jag inte hinner, då får broderiet bli en födelsedagspresent i februari istället.

  • 7201 21 november 2010

    Kommer sätta upp Julgardinerna idag + att jag just slagit in hälften av paketen
    som skall sitta på sonens Julkalender.
    Helst vill jag ta fram alla tomtar och pynt men det får nog vänta tills nästa helg.
    (har en gubbe som vill att tomtarna kommer fram dagen innan Julafton !!!!)
    Jag längtar mest efter att laga all Julmat.....{eat}{snowman}

  • sikaal 21 november 2010

    För ett par veckor sedan hjälpte dottern mig att sätta upp "istappar" + slinga på friggeboden. I fredags tände jag den, till stor lycka för småpojkarna som är här och hälsar på. Småtöserna jublade också när de kom igår!
    Annars får det bli som det blir i år, är man "panchis" och är så dum så man jobbar extra, räcker varken tiden eller orken!

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Jag börjar också bli sugen på att pyssla till det lite :) Trädgården ska nog få sitt adventslyft idag om vädret tillåter. Tidigare i veckan bakade jag lussebullar. Veckan som kommer blir det fönsterstädning med tillhörande uppsättning av stjärnor och ljusstakar. Tycker det ska bli sååå mysigt med jul i år *längtar* (L){snowman}

  • Bumbis 21 november 2010

    Våra 3 köksfönster är putsade och gardinerna uppe. Eftersom vi har svart och vitt i köket så är det svarta kappor med vita änglar på, så sött. Resten kommer fram tidigast lördag kväll. Granen kommer in till lucia för att åka ut dagen innan nyår, då är jag jäkligt trött på julen.

  • Josses 21 november 2010

    Pepparkakorna klara!
    Maken och sonen har satt upp det mesta av utebelysningen nu i eftermiddag också,
    tyvärr fungerade inte en så det blir till att införskaffa en ny i år också:'(
    Förstår inte vad som händer under sommaren{question}, de fungerade ju när vi tog ner dem
    i våras men nu är det god natt med den ena. {angry-annoyed}
    Måste vara hustomten vår som inte har något att göra...:DD

  • amoz 21 november 2010

    Skrivet av Bumbis den 21 nov 2010

    Våra 3 köksfönster är putsade och gardinerna uppe. Eftersom vi har svart och vitt i köket så är det svarta kappor med vita änglar på, så sött. Resten kommer fram tidigast lördag kväll. Granen kommer in till lucia för att åka ut dagen innan nyår, då är jag jäkligt trött på julen.



    Det är just detta jag tycker är så konstigt, att man tar fram allt så tidigt så att man hinner tröttna på julen innan den är riktigt slut{question}

    Varför inte göra som man gjorde förr, ta fram adventssakerna till advent och julsakerna ett par dagar innan julafton? Då hinner man ju inte bli trött på julen innan den är slut, eller?

  • kattgnag 21 november 2010

    Håller med dig, amoz.
    Här kommer adventssakerna (stjärnor och ljus) fram lördagen före förste advent. Sen blir det INGET mera pyntande förrän absolut tidigast vid Lucia, gärna en vecka efter t.o.m.
    Jag brukar också tröttna fort på julsakerna (utom möjligen belysningen) så därför drar jag alltid på det. Ser bara fördelar med det :)

  • SussC 21 november 2010

    Har bara hunnit tvätta mina julgardiner än så länge.. Sätter upp dom +ljusstakar+stjärnor och utebelysningen i slutet på veckan.
    Övriga julsaker sätter vi upp några dagar innan jul. Julgranen kommer inte innanför dörren förrän dagen före julafton.
    Har inte köpt en enda julklapp än... Börjar få smått panik..

  • mattant41 21 november 2010

    Här blir det också ljusstakar och stjärna samt utebelysnig på lördagen före 1:a advent, då vi också brukar baka saffransbröd, pepparkakor och byta gardiner i köket.
    En tomte i köket från 1:a advent kommer det också att finnas och den är nyiköpt varje år, övriga julsaker tar vi fram dagen före julafton.

  • kattgnag 21 november 2010

    Kul det låter, mattant41! En nyinköpt tomte varje år som får stå framme först av alla! De andra tomtarna du har, hör de till "övriga julsaker" då?
    Blev inspirerad! Kan nämligen inte låta bli att varenda år köpa en ny tomte. Oftast en liten en och gärna utav den sorten som det brukar drälla av ute i handeln....de med luvan över ögonen och stor näsa.... Hahahaha, jag blir lika löjligt charmad varje gång jag ser dem.

  • Bumbis 21 november 2010

    Visst, julen varar än till påska. Men inte hos oss. Jag förstår er äldre att ni vill hålla kvar vid det gamla men inte här. När vi har nyårsparty vill jag inte ha en massa tomtar och barr i huset. Ljusstakarna står kvar till knut.

  • littlejohn 21 november 2010

    Stakar, stjärnor och julgardiner i köket på lördag. Resten den 23 december. Bakning sker efterhand i december. Inga julklappar.

  • amoz 21 november 2010

    Skrivet av Bumbis den 21 nov 2010

    Visst, julen varar än till påska. Men inte hos oss. Jag förstår er äldre att ni vill hålla kvar vid det gamla men inte här. När vi har nyårsparty vill jag inte ha en massa tomtar och barr i huset. Ljusstakarna står kvar till knut.



    Oj då så gammal man blev nu då!!! Tror du verkligen att det bara är vi "gamla" som du säger, som vill hålla lite på traditionerna? Det tror inte jag, eller förresten, det vet jag att det inte är. Har många bevis på det i min omgivning:

  • kattgnag 21 november 2010

    Skrivet av amoz den 21 nov 2010

    Skrivet av Bumbis den 21 nov 2010

    Visst, julen varar än till påska. Men inte hos oss. Jag förstår er äldre att ni vill hålla kvar vid det gamla men inte här. När vi har nyårsparty vill jag inte ha en massa tomtar och barr i huset. Ljusstakarna står kvar till knut.



    Oj då så gammal man blev nu då!!! Tror du verkligen att det bara är vi "gamla" som du säger, som vill hålla lite på traditionerna? Det tror inte jag, eller förresten, det vet jag att det inte är. Har många bevis på det i min omgivning:



    (Y)(Y)(Y)
    Heja dig, amoz! Håller med till 100%!

  • stallperso 21 november 2010

    det enda vi har gjort är att vi har bakat lusse katter ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.