Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Granen pyntad, ljusen stöpta, hunden klippt....!!

  • hansdotter 29 november 2009

    Den här tråden framkallar lätt ångest hos mig:)
    Vi har ställt fram stjärnor och några julstakar. Men det är lååångt ifrån klart Har inte bakat allt ännu, inte köpt klart alla julklappar, har massa skolarbete kvar, håller på med barnens paketkalender, ostädat i varje vrå...... Har inte orken å då tappar jag lusten. Det är så mycket i skolan just nu så jag har inte haft tiden att prioritera här hemma. På torsdag blir det städat här hemma så efter det kanske jag kan känna en gnutta hopp inför julstöket.
    Idag har jag gjort storkok med lasagne i folieformar så att vi kan hinna med lite annat på kvällarna...Vår son fyller år den 15 december så efter det börjar vi julpynta på "allvar".
    Håll ut alla där ute i landet- snön kommer nog till slut och då får vi både bjällerklang å tomten är vaken!

  • nitha 29 november 2009

    Föster putasde gardiner bytta adventsstakar och stjärnor tändes i den gråtrista novembermorgonen i dag.Julklappar klara.Bullar och kakor klara i frysen ska bara göra kära gubbens engelska fruktkaka i morgon. Tomtar pynt och gran kommer på plats den 23 dec.
    Önskar en en fin dec.:)

  • amoz 29 november 2009

    Trots att det är rena vårvädret ute här nere så har vi givetvis pyntat inför advent med ljusstakar och stjärnor i fönstren. Dessutom har vi klätt trappräcke och balkongräcke med granris och små lampor som lyser upp det mörka.
    Men tomtar och gran får allt vänta till närmare jul.
    I morgon tänkte jag baka lussekatter, mandelmusslor och julstjärnor.

  • The_mama97mia 29 november 2009

    hmmm n'är jag läser om er alla duktiga... så tänker jag OK vi kan ladda inför Christmas 2010.
    Låter allt vara framme så slipper jag stressen sen.

  • amoz 29 november 2009

    Men varför stressa??? Man behöver inte göra mer än man tycker är kul. Det är ju meningen att julen ska vara en lugn och fridfull högtid, eller hur?
    Minns då jag var nygift i slutet på 60-talet, då skulle man storstäda inför julen. Alla skåp och lådor i köket skulle skuras liksom både väggar och tak. Golven skurades och bonades och mattorna tvättades. Sen skulle det göras korv, sylta och leverpastej själv förutom allt det andra. Både bröd och en massa kakor och dessutom flera sorters godis, gjorde man också själv. När julafton kom var man helt slut.

  • nitha 29 november 2009

    Skrivet av amoz den 29 nov 2009

    Men varför stressa??? Man behöver inte göra mer än man tycker är kul. Det är ju meningen att julen ska vara en lugn och fridfull högtid, eller hur?
    Minns då jag var nygift i slutet på 60-talet, då skulle man storstäda inför julen. Alla skåp och lådor i köket skulle skuras liksom både väggar och tak. Golven skurades och bonades och mattorna tvättades. Sen skulle det göras korv, sylta och leverpastej själv förutom allt det andra. Både bröd och en massa kakor och dessutom flera sorters godis, gjorde man också själv. När julafton kom var man helt slut.


    Ja tack jag minns brukade vara färdig fram på småtimmarna till julaftonen .Bättre nu tycker jag .....

  • jimboz 29 november 2009

    Jag tycker det är lite varmt ute...Vad händer ?

  • redd 30 november 2009

    Skrivet av amoz den 29 nov 2009

    Men varför stressa??? Man behöver inte göra mer än man tycker är kul. Det är ju meningen att julen ska vara en lugn och fridfull högtid, eller hur?
    Minns då jag var nygift i slutet på 60-talet, då skulle man storstäda inför julen. Alla skåp och lådor i köket skulle skuras liksom både väggar och tak. Golven skurades och bonades och mattorna tvättades. Sen skulle det göras korv, sylta och leverpastej själv förutom allt det andra. Både bröd och en massa kakor och dessutom flera sorters godis, gjorde man också själv. När julafton kom var man helt slut.


    Har tack och lov fått lite andra traditioner från min mormor där vi brukade fira jul.

    Vardagsrummet där maten intas, julklappar delas ut osv. skall givetvis vara städad och "julbonad" med julgardiner, julduk, julgran osv.
    Köket får en mer normal uppfräschning, alla ytor torkas rena och golvet skuras, mattorna har en tendens att hängas ut på balkongen ifall det är minusgrader ute för att döda lite otrevliga basilusker.

    Sedan skall givetvis så mycket som möjligt av maten vara hemmagjord men prio ligger på det som dom flesta tycker är gott, leverpastej och kallsylta är godkännt att ha köpevarianter av, köttbullarna MÅSTE däremot vara hemmagjorda

  • hansdotter 30 november 2009

    Köpte hem några julblommor idag för att öka på stämningen. Min stress beror inte på att jag inte vet vad jag vill ha och hur mycket jul jag vill ha utan den beror på att jag inte hinner med det jag önskar. För mig finns inga måsten men många önskningar:p
    Jag önskar att jag orkade och hann med att plocka undan och göra fint här hemma. Men just nu innan jul är det så otroligt mycket i skolan som ska göras. Vi har en uppsats som ska in den 21 december, en redovisning den 15 december och en videofilm att spela in på torsdag denna vecka.... Vidare ska jag göra en egen storbok och skriva lärarhandledningen till... Det finns just ingen hejd på vad universitetet kan spotta ur sig så här inför julhelgerna:(
    Kram till er alla!

  • idea_ 30 november 2009

    Jaha, hur mycket av julstressen man hunnit med... Julgardin uppe, stjärna och ljusstakar framme, bjällra i dörröppning (som hemma) första julduken pålaggd och alla julklappar köpta och inslagna. Skrivit lista på vilka som jag ska skicka julkort till och inventerat så att jag har julkort hemma. Ska skriva julkort i helgen när jag har tvättstugan, handlar frimärken när jag handlar mat i veckan. Har så smått påbörjat städningen... Julgran och övrigt pynt kommer (enligt tradition) upp kvällen innan julafton. Då jag bara ska fira med pappa så blir det inte så mycket julmat i år, så det handlar jag under veckan innan jul, men jag har köpt allt till julkaramell kokning så det fixar jag någon dag framöver.

  • sessa79 30 november 2009

    alla julklappar är klara.. blev nog klar med det i okt.. skönt o sprida det lite innan december så blir det inte så dyrt o man slipper stressa o välja nått.. ibland kan man ju få lite idee torka vad man ska köpa..
    granen brukar vi klä ca 1 vecka innan julafton..
    tyvärr hittar jag inte mina fina julgardiner så jag ska till ullared den 8 dec.. blir väl o köpa nya då..

    skinka gör vi nog några dar innan julafton.. sambon längtar redan efter en skinkmacka ;)

  • Gnurf 5 december 2009

    Varit ut i förrådet och hämtat in lite fler Smällkarameller som brorsan och jag tillverkat under 60 och 70-talet...hängt upp dem i köksfönstret. Återstår bara skura lite golv å slänga in Julmattorna, men det blir lite längre fram...pricken över i :) Vitt och fint här i Norrland nu...kom en 2cm nysnö inatt sisådär...(Y)

  • Lippe70 5 december 2009

    Ljusstakar och slingor är på plats. Likaså riset i blomlådorna. Snart dags att ta fram luciorna innan tomtarna kommer fram. Julgodis ska göras i eftermiddag :D Julen är allt bra härlig!!

  • Gnurf 18 december 2009

    Julsnapsen är blandad i denna skälvande minut....(Y)

  • 123Linnea 19 december 2009

    Vi har vigt hela denna lördag åt att göra godis. Det är viktigare än att tvätta fönster mm. Dessutom är det aningen kallt att gå ut och tvätta - runt minus 13 grader. Brrr. Men solen lyser!! (Och då syns det var jag fuskat förstås):

    På söndag blir det lite julshopping på efermiddagen och småstädning.

    Jag hoppas att allt pyssel (inkl kokning och griljering av skinkan) är färdig senast mitt på dagen den 23:e, så att man hinner mysa och klä granen i lugn och ro med barnen då.

  • kari58 19 december 2009

    Gud va alla är duktiga skulle vilja ha lite av den energin,,(Y) Jag har kännt mig depremerad senaste tiden, orkar inget har inget lust för något:( det känns så förbannat tråkit att vara så här.(L)Tur att jag har er så man får lite insperation(Y)

  • 123Linnea 19 december 2009

    Äsch, man ska bara göra det man känner för!!!

    Idag har jag och barnen gjort mandelmassefigurer, ischoklad, rocky roads, bountybollar, kyssar och rischoklad!!

    Bra jobbat, vad?

    Vi kan äta oss tjocka och feta så vi klarar den magra våren...

  • ros 23 december 2009

    :)Julskinkan är ugnsbakad och griljerad
    Provsmakad med senap på en knäckemacka
    Klart godkänd(Y)

  • The_mama97mia 23 december 2009

    tjohej, Dan före dan, vad görs hos er ikväll?
    Här slås det in de sista paketen o sen tänkte vi rimma lite...
    Sen tv -tradition - Bingolotto på Tv4 haha.

    TIll mat får vi tjälknöl o ugnsrostade grönsaker, skippar skinkan i år.

  • Gnurf 23 december 2009

    Den gravade laxen avsmakades till frukostmackorna imorse, köttbullarna rullades till lunch. Sen var jag iväg en sväng till gymmet å körde ett pass...å just nu står Julgröten och sväller på spisen. Lilla Hjärtat fick göra skinkgriljeringen iår (med benägen övervakning) så den åker in om 20min ungefär. Julgröt och skinkmacka till middag ikväll.....:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.