Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda presenter eller värdinne -gåvor.

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av stinta den 24 jun 2008

    På midsommarafton fick jag en påse med the. Med blåbärssmak. Det händer ganska ofta att vi brukar ge bort the med olika och spännande smaker(Y)

    Vem bryr sig om det skulle bli lite stavfel? (L)
    Det är ju VILJAN som räknas! :D(Y)(Y)
    Trevligt att ge bort te. Brukar jag med göra, vid tillfälle.
    Det är just en sån där sak, som man aldrig blir färdig eller tänker, "äsch, nästa gång" eller hur? :)

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av stinta den 24 jun 2008

    kanske inte en gåbortpresent egentligen, men nu till studenten så gjorde jag pärmar med recept. Många av recepten var från matklubben. Ideen blev så populär att jag på stående fot fick göra sammanlagt 4 pärmar. (Y) Ungdomarna som fick den blev väldigt glada. och överraskade. Inte något som de hade väntat sig.:p
    Svårt med smycken och sånt som brukar vara brukligt och mest hamna i en låda.:o
    Jag gjorde "bara" 4 kategorier. Mat, bak, dryck och tillbehör. Satte in i plastmappar och en gaffelpårm. Då kan dom forrtsätta att spara i den

    Ja du, stinta.
    DET är verkligen en "underskattad" gåva! :o
    För, alla som jag har gett en sådan pärm, å de e mänga..:D har blivit JÄTTE-glada! (Y)(Y)(Y)

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 23 jun 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

    Måste bara fråga..När du skriver "servietta"-teknik. Är det som decoupage eller? :o
    Nu vart jag nyfiken allt! (Y)

    Är sååå nyfiken på vad "servietta" är för teknik...(Y)

  • MalinJ 25 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 24 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 23 jun 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

    Måste bara fråga..När du skriver "servietta"-teknik. Är det som decoupage eller? :o
    Nu vart jag nyfiken allt! (Y)

    Är sååå nyfiken på vad "servietta" är för teknik...(Y)


    Antar att det är decorpage. Man köper decorpage-lack i närmaste hobbyaffär. Jag använder "royal coat". Det finns en som fäster på allt från krukor till glas. Man klipper ut motiv från servetter. Om man sen delar servetten till endast ett lager (som jag gör) eller behåller två eller tre lager bestämmer man själv. Man strycker på ett lager lack på underlaget och fäster servetten och slätar ut. Sen använder man det som lack och stryker över hela ytan en gång till. Blir jätte-fint. Mina glas har varit populära på julmarknaden. Det finns även ett frostat lack som man kan bränna i vanlig ugn och man kan diska glaset för hand. Panduro har allt man behöver. Här är en tjej som vet vad hon gör:
    http://design.silverfall.se/decoupage-e.html
    Uppskattade presenter när man går bort. Man kan göra små ljuslyktor av barnmatsburkar (Y), eller blockljus - men man får passa ljusen.

  • matnjutaren 9 juli 2008

    Tack snälla du för svaret och den trevliga länken med.(L)(Y)
    Ser ut som jag blivit med en ny hobby. :p

  • Berntsdotter 12 december 2008

    Vilket bra forum, jag har fått massa tips på ätliga gåvor att ge bort!

    Men jag har en fråga som jag hoppas att någon av alla medlemmar skulle kunna hjälpa mig med. Det är nämligen så att jag ska göra "Clementinkonfekt" - typ som geléhallon fast fyrkantiga med med smak av clementin. Jag har förgäves sökt efter flytande Certo fruktpektin, som ingår i receptet. Vart hittar man det? Har besökt Hemköp-, Ica- och Coop-affärer men får bara till svar att de inte har det och i en Ica Maxi affär får jag till svar att det har slutats tillverkas, men det kan väl inte stämma? Är det någon som vet vart jag hittar det? Inte hos hälsokost väl?

  • Lange 12 december 2008

    Först och främst tack för en underbart trevlig tråd!!
    Nu före jul brukar jag baka massor av vörtbröd även om jag inte gillar det själv. Jag använder Santa Marias vörtmix och receptet på kryddpåsen. Sen dekorerar jag påsen med nån rosett eller så och ger istället för julblommor.:p

  • markus 12 december 2008

    På grannskapets kräftkalas ( årligen återkommande med varierande värdar/värdinnor) bakade jag ett bröd i vanliga Lekakrukor 14cm... Vanligt vitt bröd med Västerbottenost och Dill. Fyllde krukorna till 2/3 med deg och jäste upp dem. Slog in dem i tidningspapper så det såg ut som en "blomma till värdinnan" men visade sig sen vara det optimala kräftbrödet.... Kul grej

  • segerwitch 13 december 2008

    :pVarje år får mina nu vuxna barn något hemlagat, det har varit leverpastej, korv eller likör(Y)
    I år så frågade mellan pojken om jag inte kunde göra den likör, jag gjorde förr. Så i år blir det
    ägglikör till alla fyra. Jag såg att Azlan_lena har samma recept.:p(Y)
    Ägglikör

  • matnjutaren 13 december 2008

    Skrivet av segerwitch den 13 dec 2008

    :pVarje år får mina nu vuxna barn något hemlagat, det har varit leverpastej, korv eller likör(Y)
    I år så frågade mellan pojken om jag inte kunde göra den likör, jag gjorde förr. Så i år blir det
    ägglikör till alla fyra. Jag såg att Azlan_lena har samma recept.:p(Y)
    Ägglikör


    Åh! Den rekommenderar jag å det varmaste! Har glömt att tacka för receptet..:'( men..UNDERBAR är den!

    Kul att tråden kommit fram igen. (Y)

  • Eery 13 december 2008

    det brukar stå vid bakgrejjerna i matbutikerna...
    kika där:)

    Skrivet av Berntsdotter den 12 dec 2008

    Vilket bra forum, jag har fått massa tips på ätliga gåvor att ge bort!

    Men jag har en fråga som jag hoppas att någon av alla medlemmar skulle kunna hjälpa mig med. Det är nämligen så att jag ska göra "Clementinkonfekt" - typ som geléhallon fast fyrkantiga med med smak av clementin. Jag har förgäves sökt efter flytande Certo fruktpektin, som ingår i receptet. Vart hittar man det? Har besökt Hemköp-, Ica- och Coop-affärer men får bara till svar att de inte har det och i en Ica Maxi affär får jag till svar att det har slutats tillverkas, men det kan väl inte stämma? Är det någon som vet vart jag hittar det? Inte hos hälsokost väl?

  • MammaIrene 13 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 24 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 23 jun 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

    Måste bara fråga..När du skriver "servietta"-teknik. Är det som decoupage eller? :o
    Nu vart jag nyfiken allt! (Y)

    Är sååå nyfiken på vad "servietta" är för teknik...(Y)


    Man klipper ut det motivet man vill ha från servietterna och sedan använder man ett speciellt lim/ lack som man först stryker på krukan/ glödlampan som man vill göra julgranskula av/ ljuset.....eller vad det nu är....
    Sedan lägger man på den utklippta servietten som man också tagit bort de understa lagren på....
    Därefter styker man på lacklimmet igen (försiktigt så inte servietten går sönder!.....
    När man gör ljus på detta sättet måste man dock vara försiktig när man eldar dom, inte lämna rummet, servietterna blir inte riktgt , ja vad skall jag säga......
    Lågan tar lite mer fart när den når servietten...
    lycka till!

  • matnjutaren 13 december 2008

    Skrivet av MammaIrene den 13 dec 2008

    Skrivet av matnjutaren den 24 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 23 jun 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

    Måste bara fråga..När du skriver "servietta"-teknik. Är det som decoupage eller? :o
    Nu vart jag nyfiken allt! (Y)

    Är sååå nyfiken på vad "servietta" är för teknik...(Y)


    Man klipper ut det motivet man vill ha från servietterna och sedan använder man ett speciellt lim/ lack som man först stryker på krukan/ glödlampan som man vill göra julgranskula av/ ljuset.....eller vad det nu är....
    Sedan lägger man på den utklippta servietten som man också tagit bort de understa lagren på....
    Därefter styker man på lacklimmet igen (försiktigt så inte servietten går sönder!.....
    När man gör ljus på detta sättet måste man dock vara försiktig när man eldar dom, inte lämna rummet, servietterna blir inte riktgt , ja vad skall jag säga......
    Lågan tar lite mer fart när den når servietten...
    lycka till!


    Tack för det! (L)
    Men..OJ..:( jag som berättade om den tekniken med servetter i en annan tråd! Kära nån! Jag visste inte att det var en "extra brandrisk" med det. :( Måste bege mej dit och typ..varna direkt!

    Tack igen! (L)

  • Linlock 13 december 2008

    I år får "tanterna" (mormor 76 samt farmor 87) hemgjort vaniljsocker de kan använda i bullarna jag senare hoppas bli bjuden på:) (H)

  • matnjutaren 13 december 2008

    Skrivet av Linlock den 13 dec 2008

    I år får "tanterna" (mormor 76 samt farmor 87) hemgjort vaniljsocker de kan använda i bullarna jag senare hoppas bli bjuden på:) (H)


    Vad trevligt! (Y)
    Berätta gärna hur du gör det. Säkert många som inte vet. :)
    Så kanske de med blir bjudna på nybakat. :p

  • vegannika 14 december 2008

    Vad många bra förslag det är i denna tråd(Y)

  • Kaneta 14 december 2008

    Denna jul gör jag en korg med mina egna kryddblandningar i. Just nu luktar det citron i hela huset medan jag håller på med lime- och citronpeppar, tar även med grillkrydda, pesto och tacokrydda. Blir nog hemmagjord apelsinmarmelad också.

  • essim 14 december 2008

    Saker som ¨går att äta eller dricka som man gjort själv brukar alltid bli uppskattat. Särskilt av dem som inte är så "pyssliga" själv. Här på Matklubben finns massor av recept på sånt. Själv ska jag ge bort hembakat bröd på nyårsafton tillsammans med receptet ifall värdinnan får lust att baka det själv... Ska även ge bort Limoncello (gjort efter recept på MK) och har även gjort Jullikör. Kryddblandningar, smaksatt vinäger/olja. Sylt/marmelad. Kakor. Varför inte göra köttbullar till någon som inte kan//vill/orkar själv. Färdiga matlådor? Eller en korg med ingredienser till kaka/bröd eller någon maträtt. En korg med olika frukter.

  • matnjutaren 5 januari 2009

    Just nu, så håller jag på att stämpla ihop en egengjord målarbok.
    Jag är ju \"scrapbooking-tokig\":p så jag har en massa stämplar.
    Blir en bra gåva till barnbarnen.
    Mellan varven så \"slinker\" det in en sång eller roligt tips på lek, bara för skojs skull.:)(Y)

  • Ingan 5 januari 2009

    Eftersom jag gör smycken får värdinnan specialdesignade örhängen eller ett halssmycke.Brukar bli uppskattat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.