Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I vilket rum äter ni middag?

  • Bumbis 1 mars 2011

    Jag trodde att det här med vardagsrum/matsal/finrum/matgrupp var borta. Dom flesta har så stora kök nu för tiden att dom tagit bort det. Visserligen kan inte alla riva väggar o.d om man bor i en hyrd bostad men det var längesedan jag så ett matsalsbord hemma hos någon. Vi är bara 3 i familjen men ofta är det ju någon kompis till dottern hemma eller så kommer någon förbi så i vårat kök finns alltid plats för 8 men är det fest så fixar vi till det så att det kan bli 12. Kul att läsa hur andra har det.\o/

  • Annlis 1 mars 2011

    I köket, har vi gäster så sitter vi i matrummet eller vid jul/nyår mm och ibland så händer det att vi sitter i vardagsrummet vid tv´n men inte ofta.

  • Cilla71a 1 mars 2011

    Vi sitter alltid i köket & äter alla måltider med våra små barn men när de gått & lagt sig så kan vi ibland äta framför TV:n, mysa med ostbricka eller lite chips/godis. Barnen får sitta framför tv:n på fredagar med fredagsmys (popcorn, chips, lite godis) & på lördagar med sitt lördagsgodis.

  • Mimgun 2 mars 2011

    Ena dottern, på sitt rum, vill sitta med laptopen.
    Andra dottern, på sitt rum, vill inte äta när andra ser på.
    Sonen, på sitt rum, vill se tv-program som vi andra är helt ointresserad av.
    Gubben, framför tvn, skönt efter jobbet.
    Jag, framför tvn, det blir så ensamt i köket...:\

    När ungarna var yngre åt vi alltid tillsammans i köket och ALLTID söndagsmiddagen vid stora bordet i vardagsrummet. Nu ska en dit/den andra dit/gymmet/äter hos kompis/tycker inte om/äter senare osv, osv...

  • The_mama97mia 2 mars 2011

    @mimgun - jag känner igen det där lite!
    Vi har svårt att samlas på samma tid för middag pga olika aktiviteter o kompisar m.m.

    Vid mkt sällsynta tillfällen så äter sonen på sitt rum, men det är mest typ mellismat. Dottern äter alltid middag i köket eller framför teven.

    Även jag längtar så efter att altanen kan tas i bruk som middagsbord!

  • Molgan 2 mars 2011

    I köket. Det brukar oftast bara bli fika i varadgsrummet.:)

  • emaxen 2 mars 2011

    {eat}Vi sitter i köket och äter men nu när det börjar våras så blir det i vår inglasade altan och sedan när det blir för varmt {sweat} där inne så blir det utealtanen.

  • Beckis83 2 mars 2011

    Alltid i köket.med tända ljus för att förgylla vardagen. Är vi många sitter vi i matrummet och på sommaren glasverandan. Känns trashigt att äta kvällsmaten framför tv:n sittandes i soffan,men det är min åsikt.

  • Amika 2 mars 2011

    Vi ser till att alltid äta tillsammans vid matbordet eller i matsalen. För det är vår tid då vi sitter tillsammans hela familjen och njuter av god mat och pratar om dagen, hur den varit och om någon har problem med något eller så, då avhandlar vi det då. :) Det är nog därför vi väljer att inte sitta vid tv:n och äta, för den skulle bara störa då. :)
    Och då ska det tilläggas att vi som äter åker till varandra för att äta. Det är min syster och systerson, min mamma och jag. Och vi har varsin matvecka så när min syster lagar maten åker jag och min mamma dit, när mamma lagar maten så träffas vi där osv. :)
    Det är mysigaste stunden på hela dagen tycker jag, för jag älskar att umgås med min systerson och njuter av varje minut som han fortfarande vill spendera med oss. För om några år kommer han vara för upptagen. :)

  • susanne7206261 2 mars 2011

    Vi äter 90% i storarummet framför tv äter endast i köket när det är soppa eller annat kladig typ tacos.

  • stinalena 2 mars 2011

    Jag sitter ALLTID i vardagsrummet förutom då jag har besök. Då blir det köket.

  • AckisF 2 mars 2011

    Vi äter alltid i köket alternativt uteplatsen på sommaren :)

  • FarmorMaya 2 mars 2011

    (Y) Köket, som är vår bästa plats. Vid ytterst sällsynta tillfällen i soffan framför TV:n. (L)

  • jbson 2 mars 2011

    Slammer o kladd fungerar bäst i köket, men mys, godis, tapas framför tvn! {silly}

    Jag o barna sitter mer än gärna ute sommartid, medan gubben skyr alla gul/svarta surr surr... {hypnotized}
    Så om han får sin vilja igenom så äter vi inne året runt!
    Men det är ju tur att det är jag som bestämmer! ;)

  • Cilla71a 2 mars 2011

    Skrivet av Cilla71a den 1 mar 2011

    Vi sitter alltid i köket & äter alla måltider med våra små barn men när de gått & lagt sig så kan vi ibland äta framför TV:n, mysa med ostbricka eller lite chips/godis. Barnen får sitta framför tv:n på fredagar med fredagsmys (popcorn, chips, lite godis) & på lördagar med sitt lördagsgodis.


    Kom ju på att kvällsmackan äter jag & min man framför tv:n men när barnen har somnat. Kanske barnen oxå får äta om några år då dom kan hålla i saker (ej spilla) & inte kladda så mkt :-)

  • guardianlinda 2 mars 2011

    Vi äter oftast i vardagsrummet med tv:n på =) Vi hinner umgås & prata ändå :) Vi är ju bara 2 att ta hänsyn till, blir vi fler är det köket som gäller {eat}

  • FruAst 2 mars 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 1 mar 2011

    Skrivet av Amika den 1 mar 2011

    I matsalen eller i köket vid köksbordet. Fredagsmys framför tv:n gills nog inte i vårat hus, för det enda vi äter framför tv:n är godis eller glass. :)


    (Y) Trodde vi var ensamma om att alltid äta i köket/matsalen och aldrig framför tv:n. Föredrar tända ljus och härligt sällskap framför tv:n när vi äter :D

    Äter jag lunch själv i köket kan jag däremot ha laptopen framför mig, eller en tidning eller bok ;)

    Sommaren är vi "typiskt svenska" och sitter helst ute på altanen, både till frukost, lunch och middag (H)



    Nej ni är inte ensamma, vi äter max chips och möjligen någon sen kvällsmacka framför TV. Vi äter alltid i köket eller i matsalen. Tycker att måltiden är ett tillfälle till samvaro och jag stänger av allt ljud så att vi kan prata!;)

  • chrisq 2 mars 2011

    Skrivet av Bumbis den 1 mar 2011

    Jag trodde att det här med vardagsrum/matsal/finrum/matgrupp var borta. Dom flesta har så stora kök nu för tiden att dom tagit bort det. Visserligen kan inte alla riva väggar o.d om man bor i en hyrd bostad men det var längesedan jag så ett matsalsbord hemma hos någon. Vi är bara 3 i familjen men ofta är det ju någon kompis till dottern hemma eller så kommer någon förbi så i vårat kök finns alltid plats för 8 men är det fest så fixar vi till det så att det kan bli 12. Kul att läsa hur andra har det.\o/
    hihi förstår din tanke men matsalsbord ser inte ut som förrr idag avlånga snygga med skinnstolar ö en enorm plats i ett mysigt rum med brasa o utan tv hihi

  • Cassiopeya 2 mars 2011

    Skrivet av FruAst den 2 mar 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 1 mar 2011

    Skrivet av Amika den 1 mar 2011

    I matsalen eller i köket vid köksbordet. Fredagsmys framför tv:n gills nog inte i vårat hus, för det enda vi äter framför tv:n är godis eller glass. :)


    (Y) Trodde vi var ensamma om att alltid äta i köket/matsalen och aldrig framför tv:n. Föredrar tända ljus och härligt sällskap framför tv:n när vi äter :D

    Äter jag lunch själv i köket kan jag däremot ha laptopen framför mig, eller en tidning eller bok ;)

    Sommaren är vi "typiskt svenska" och sitter helst ute på altanen, både till frukost, lunch och middag (H)



    Nej ni är inte ensamma, vi äter max chips och möjligen någon sen kvällsmacka framför TV. Vi äter alltid i köket eller i matsalen. Tycker att måltiden är ett tillfälle till samvaro och jag stänger av allt ljud så att vi kan prata!;)


    (Y) (L)

  • Piolino 2 mars 2011

    Köket.....:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.