Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julen är här....

  • Lenkan 19 oktober 2009

    MEN varför blir det ett jäkla pådrag för att jag gnäller då? Om det nu var så att tråden var till för att man skulle uttrycka sin åsikt om frågan. Jag har inte gjort personliga påhopp på någon, de som känner sig träffade kanske innerst inne tycker själva att de är gnällspikar? :p

  • Saris__ 19 oktober 2009

    Jag ÄLSKAR att de redan har börjat ta fram julpymten och julmusten! Då får man chans att njuta av julen i tid! Hösten är så tråkig förövrigt så man behöver något att mysa med i höstrusket!

  • familjenlundin 19 oktober 2009

    "Lenkan",

    Att jag startade denna tråd var enbart för att jag undrade om andra oxå tycker att det är förtidigt med advent/julsaker i affärer, inte för att vara gnällig och skapa osämja! Jag vet att man har olika åsikter om saker och ting och det måste man få ha! Några tycker det är bra att det startas tidigt och det är helt okej att tycka, men däremot så tycker jag att det är tråkigt med tex "jenkar"´s attityd på sitt inlägg :( att det typ skulle vara ett jääätteproblem, det var inte alls så det var menat!

    Det är bara kul att höra vad andra tycker :)

    P.s "jenkar", jag tycker oxå om julen, men att jag tycker att det är lite överdrivet tidigt med att börja skylta redan nu.... 2 ½ - 3månader innan jul!

  • boz1965 19 oktober 2009

    Klart att folk får tycka precis som de själva vill, det var ju hela poängen med min replik på Lenkans inlägg om gnäll. Julen är såklart mycket trevlig och ÄNNU trevligare blir den om man inte tar ut den i förskott, tycker jag.

    En liten tanke föll mig in just nu: Hur hade folk reagerat om TV körde Kalle och Karl-Bertil redan nu??? :p

  • boz1965 19 oktober 2009

    Eller "Grevinnan och Betjänten" redan i mellandagarna?

  • familjenlundin 19 oktober 2009

    Eller "Ivanhoe" till påsk.....:p

  • Lenkan 19 oktober 2009

    Jag har i alla fall ingen osämja med någon, det behöver man inte få (inte heller personliga påhopp) för att ens åsikter går isär. Men jag tycker att det var lite roligt att så många började "hugga" på mig för att jag tycker att svenskar är gnälliga.

  • Linlock 19 oktober 2009

    En liten tanke föll mig in just nu: Hur hade folk reagerat om TV körde Kalle och Karl-Bertil redan nu??? :p

    Ha ha, får mig att tänka på att vi hade Musse Piggavsnittet, den där berömda husvagnssemestern, ni vet, som de sänder på julafton inspelat på video när vi var små. Det roliga var att jag och min syster var LIVRÄDDA att råka se det av misstag någon annan dag för det fick man ju absolut bara se på julafton! Snacka starka traditioner!

  • gourmet-eva 19 oktober 2009

    Jag var på Blomsterlandet i lördags, då hade de tagit fram en massa julgranspynt och hade minst 3 skyltgranar i olika klädsel.... Måste dock erkänna att jag köpte med mig lite julpynt som jag bara MÅSTE ha i årets gran som kommer att gå i lila, silver och lite rosa detaljer(L)..,Men håller samtidigt med att det är för tidigt....

  • gourmet-eva 19 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 okt 2009

    Klart att folk får tycka precis som de själva vill, det var ju hela poängen med min replik på Lenkans inlägg om gnäll. Julen är såklart mycket trevlig och ÄNNU trevligare blir den om man inte tar ut den i förskott, tycker jag.

    En liten tanke föll mig in just nu: Hur hade folk reagerat om TV körde Kalle och Karl-Bertil redan nu??? :p


    Det är ju som de kondis som säljer semlor FÖRE jul till och med....

  • Yooshiin 19 oktober 2009

    Jag tycker personligen att det är kanon att allt startar upp några veckor för tidigt..
    Det är ju ingen som säger att du måste börja klä granen nu i oktober bara för att vissa affärer startat upp julshoppingen.
    Men jag vet själv hur många julaftonskvällar man suttit och bara känner att, "var tog julen vägen" när allt väl e över, och man kommer på så mkt man skulle VELAT ha hunnit med som man om o om igen lovar saj själv att göra till nästa år.

    Neh, jag gillar att få dra ut på jul-tiden/friden. Att verkligen få njuta av allt bak, all inslagning, all musik och shopping i lugn o ro. Att få planera lite och slippa julstressen bara för att där e så kort om tid väl inne i december.
    NEJ! Jag tackar och bugar för ett par lugna föräldrar och syskon i juletid tack vare att dom alla, precis som jag, njuter av julkänslan fullt ut och skäms inte för att hålla kvar lite i barnönskan;
    "Tänk att få ha julen året runt.." Fast såklart, det menas ju inte bokstavligen! ;)

  • Dunadain 19 oktober 2009

    Det är ju skrämmande att ingen kan skapa en tråd utan att den urartar i fullt käbbel.
    Skriv vad NI tycker om saker, och skriv INTE om vad ANDRA tycker. Så kanske vi slipper sånt här.

    Om jag startar en tråd med säg ordet "SENAP", så skall ni se att det blir världskrig i slutet av tråden.

    Låt var och en tycka som de vill, utan att kommentera andras tycke..please!

    God Jul och allt det där...

  • for-joi 19 oktober 2009

    Jag vill också njuta av julen och julefriden, men inte innan jul. :o Det gör inget om det är lite stressigt i december. När julen väl är inne då kan man med gott samvete njuta av julfriden. Sen får den gärna vara till "påska". En del av mina kollegor köper julklappar på sommaren och börjar pynta redan nu. Sen packar de ner julen direkt efter nyår. (N) De hinner knappt fira trettondagen. Själv pyntar jag lite lagom till första advent och lite mer dan före dopparedan. Sen får det vara kvar hela januari. Då hinner man njuta och kanske finns det snö ute.(Y)

  • frucaos 19 oktober 2009

    På tal om grevinnan och betjänten så går den på julafton här i Norge!

    Tycker också att det är i tidigaste laget att butikerna pyntar redan. Men jag har ärligt talat inte sett så mycket av det, kommer inte ut så mycket - småbarnmor som jag är. Men på torsdag får jag väl se hur det är ...
    En sak som jag inte tycker gör något är att det kommer upp belysning i träd och sånt - det piggar upp i höstmörkret. Men granarna kan de gärna vänta med!
    Hör till dem som älskar julen, och har de sista åren börjat pynta och ta in granen redan till Lucia ...

  • boz1965 19 oktober 2009

    Skrivet av familjenlundin den 19 okt 2009

    Eller "Ivanhoe" till påsk.....:p


    Min gamle farfar kallade alltid honom för "Ivan Hoe" vilket jag alltid tyckte var både konstigt och lustigt, jag hade mycket kul åt den formuleringen. :D

    Hoe = skånska för "huvud"

  • for-joi 19 oktober 2009

    Belysning i träden är perfekt. Kan komma redan nu tycker jag. Särskilt för oss som bor på landet utan gatlyktor. Måste nog rota fram mina slingor snart.:)

  • redd 20 oktober 2009

    Skrivet av Saris__ den 19 okt 2009

    Jag ÄLSKAR att de redan har börjat ta fram julpymten och julmusten! Då får man chans att njuta av julen i tid! Hösten är så tråkig förövrigt så man behöver något att mysa med i höstrusket!


    Det gäller att bygga upp dom där trevliga traditionerna, snart börjar höstrusket på allvar. Ser man till att inte ha det allt för behvämt utan går/cyklar en kvart på vägen hem kan man njuta av en underbar whiskey när man kommer hem.

    När sedan snön kommer på allvar så man är genomfrusen så tar man av skor och jacka i hallen går in i köket och fyller ett glas med glögg och ställer in i micron och därefter går man och tar av sig resten. Därefter mer eller mindre sveper man en varm glögg.

    Julmusten måste man ju vara varm och go för att njuta av ordentligt. (skall vänta med den i år, förra året tröttnade jag på den innan jul, säkert bara 50-100liter must senare ;)

  • MosterNettan 20 oktober 2009

    Jag blundar och håller för öronen inför allt "julande" redan nu. Tycker att det är ganska hysteriskt och jag försöker i möjligast mån vara minimal.

    Däremot älskar jag advent, har svårt att vänta med adventsstjärnan och ljusstakarna, dom åker gärna upp veckan före första advent. När det är dags att plocka undan dom sakerna väntar jag också in i det längsta. När grannarna plockat undan och det har gått nån vecka, så känner jag mig tvungen... :(

  • MosterNettan 20 oktober 2009

    Skrivet av Dunadain den 19 okt 2009

    Det är ju skrämmande att ingen kan skapa en tråd utan att den urartar i fullt käbbel.
    Skriv vad NI tycker om saker, och skriv INTE om vad ANDRA tycker. Så kanske vi slipper sånt här.

    Om jag startar en tråd med säg ordet "SENAP", så skall ni se att det blir världskrig i slutet av tråden.

    Låt var och en tycka som de vill, utan att kommentera andras tycke..please!

    God Jul och allt det där...


    (Y)

  • boz1965 20 oktober 2009

    Skrivet av MosterNettan den 20 okt 2009

    Jag blundar och håller för öronen inför allt "julande" redan nu. Tycker att det är ganska hysteriskt och jag försöker i möjligast mån vara minimal.

    Däremot älskar jag advent, har svårt att vänta med adventsstjärnan och ljusstakarna, dom åker gärna upp veckan före första advent. När det är dags att plocka undan dom sakerna väntar jag också in i det längsta. När grannarna plockat undan och det har gått nån vecka, så känner jag mig tvungen... :(


    Stjärnan och ljusstakarna sätts, av tradition, upp första advent i mitt hem. Varken förr eller senare. :) Och nerplockningen görs på tjugondedag Knut. När jag var liten tog vi heller inte in julgranen förrän på "lille julafton". Nu är jag också lite trångbodd så julgran blir det inte tal om. Dessutom skulle katterna slakta den på nolltid... Jag kan riktigt se hur det står en kal pinne rakt upp från julgransfoten med grenar, kvistar och pynt finfördelat och utspritt i hela lägenheten. :'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.