Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julklapps tips

  • kajsa36 24 november 2008

    Behöver lite tips på vad man kan köpa till nära och kära i julklapp...
    Då kassan är skral får det inte kosta så mycket..
    Vad ska du köpa till dina???

  • Lenkan 24 november 2008

    Mitt tips är Tradera. Har fått tag på bra saker som jag vet att mina nära och kära önskar sig för en billig peng, kolla bara att kvalitén är bra först. Till exempel köpte jag en digitalkamera för 205 inklusive frakt!

  • LellaGella 24 november 2008

    Tycker också att Tradera är en plats att fynda på! Man slipper trängsel i affärer och får det skickat direkt hem (förutsatt att det inte är för stort och tungt paket för brevbäraren)
    Änne bättre är det sen efter jul, då man verkligen kan göra fina klipp! Då säljer folk det som fått i julklapp, som dom inte vill ha!

    Engentillverkade julklappar är uppskattade hos många! Varför inte göra julgodis och lägga i en fin burk som du kan dekorera? Fina burkar går nästan alltid att få tag på i någon second hand butik!
    Maränger är också lätt att tillverka! Ett tips är att färga marängerna med vanlig karamellfärg och sedan ta olika sorters strössel på!(Y)

    Lycka till!

  • Jessika 24 november 2008

    Håller med de ovanför och skickar med några förslag till.

    Till den yngre tjejen - bijouterier. Finns många fina till bra pris hos de större loppisarna ex. Bikupan. Dom har dessutom mycket annat fint till vettiga priser.
    Pocketböcker - säljs ju ofta som "köp 4 betala för 3".
    Till den bak/matlagningstokiga - Leta upp ett annorlunda recept. Köp ingredienserna och lägg i en bakbunke/kastrull (kanske från loppisen). Glöm inte receptet.:D
    Köp enkla billiga vinglas måla med glasfärg. Heltäckande eller mönster (att svampa brukar bli fint). Sätt i ett doftande värmeljus (finns billiga på IKEA). Det blir mycket fina och annorlunda ljusstakar.
    Till barnen - kritor, block, vattenfärger mm. Rusta har billigt. En mindre förpackning med textilpennor och lakan+örngott att måla själva (har för mig att IKEA brukar ha lakan för 39 o örngott för 9 kr. Textilpennor finns lite varstans.

  • NicolinaZ 24 november 2008

    De flesta uppskattar ätbara julklappar. Jag brukar göra t.ex patéer i små formar, eller lägga in oliver i specialkryddad lag. Äppelmos och annan sylt funkar också, eller varför inte god julsenap. Eftersom jag plockar mycket svamp på höstarna brukar jag också ge bort torkad svamp i vackra påsar. Eller julgodis och pepparkakor i cellofan. Ett vackert paket, kanske ett par stearinljus till och voilá!
    God jul!

  • monac 24 november 2008

    vi har en överenskommelse att bara ge julklappar till barnen.De räcker utmärkt.
    Läkare utan gränser får en slant i stället!

  • Kaneta 24 november 2008

    Vi ger julklappar till barnen men vi har också en julklappslek för dom vuxna där alla har med sig 5 presenter för 40-50 kr styck. Vi lägger alla paket i en hög på ett stort bord sedan spelar vi tärning om dom. Vi har hur kul som helst.

  • elpatron 24 november 2008

    jag säljer fina mobiltelefoner med TV och radio och dubbla SIM-kort och allt i på tradera, köp en sån.

  • festmaten 26 november 2008

    Om du känner någon som tycker om whiskey, så är detta en rolig och personlig julklapp:

    Köp en flaska The Famous Grouse whisky, 269:- för 70 cl.

    gå in på www.thefamousgrouse.se
    där beställer du en specialdesignad självhäftande etikett att sätta på flaskan, kostar 35:- inkl. porto

  • elpatron 26 november 2008

    finns massor av billiga julklappar, här kommer lite tips:

    1. Samla ihop massa kapsyler, gör hål i dom o trä igenom en tråd och violá så har ni ett exklusivt halsband.
    2. Gör inbrott i grannens garage, där kan finnas massa dyra saker som ni kan ge bort och därigenom skaffa status i form att ni ger bort dyra klappar (fotnot: ge inte bort klappen till grannen bara, han kan bli misstänksam då)
    3. Köp ett stort papper och låt hunden rulla av sig gyttjan på papperet, köp en ram, signera tavlan med "picasso" och ge bort den som "den sista dyrgripen picasso gjorde"
    4. Ge bort era skrikiga jobbiga barn
    5. Slå in era räkningar i ett fint paket och ge bort paketet med ett fint rim som: "man ska dela med sig av allt, både när det är regnigt, varmt eller kallt"
    6. Ge bort era rabattkuponger från ICA, även dom som redan gått ut, det är ju "tanken som räknas"

    Vill ni ha fler tips så säg till. Jag hjälper gärna till gratis för Er :D

  • Babzan 27 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    finns massor av billiga julklappar, här kommer lite tips:

    1. Samla ihop massa kapsyler, gör hål i dom o trä igenom en tråd och violá så har ni ett exklusivt halsband.
    2. Gör inbrott i grannens garage, där kan finnas massa dyra saker som ni kan ge bort och därigenom skaffa status i form att ni ger bort dyra klappar (fotnot: ge inte bort klappen till grannen bara, han kan bli misstänksam då)
    3. Köp ett stort papper och låt hunden rulla av sig gyttjan på papperet, köp en ram, signera tavlan med "picasso" och ge bort den som "den sista dyrgripen picasso gjorde"
    4. Ge bort era skrikiga jobbiga barn
    5. Slå in era räkningar i ett fint paket och ge bort paketet med ett fint rim som: "man ska dela med sig av allt, både när det är regnigt, varmt eller kallt"
    6. Ge bort era rabattkuponger från ICA, även dom som redan gått ut, det är ju "tanken som räknas"

    Vill ni ha fler tips så säg till. Jag hjälper gärna till gratis för Er :D
    Ha ha skrattade faktiskt lite åt dina julklappstips, men har du nåt tips på julklapp åt chefen? Ska hem till henne på middag snart... Tack på förhand:)

  • stinalena 27 november 2008

    Jag tycker också det är trevligt med hemmagjorda julklappar. Varför inte göra ngn marmelad, sillinläggning, god kaka, julgodis osv.
    Förra året köpte jag fina glasburkar som jag dekorerade lite tjusigt. Där i lade jag Leilas saffransskorpor. Dessa fick hela tjocka släkten. Väldigt billigt, väldigt enkelt och väldigt uppskattat.

  • elpatron 27 november 2008

    Skrivet av Babzan den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    finns massor av billiga julklappar, här kommer lite tips:

    1. Samla ihop massa kapsyler, gör hål i dom o trä igenom en tråd och violá så har ni ett exklusivt halsband.
    2. Gör inbrott i grannens garage, där kan finnas massa dyra saker som ni kan ge bort och därigenom skaffa status i form att ni ger bort dyra klappar (fotnot: ge inte bort klappen till grannen bara, han kan bli misstänksam då)
    3. Köp ett stort papper och låt hunden rulla av sig gyttjan på papperet, köp en ram, signera tavlan med "picasso" och ge bort den som "den sista dyrgripen picasso gjorde"
    4. Ge bort era skrikiga jobbiga barn
    5. Slå in era räkningar i ett fint paket och ge bort paketet med ett fint rim som: "man ska dela med sig av allt, både när det är regnigt, varmt eller kallt"
    6. Ge bort era rabattkuponger från ICA, även dom som redan gått ut, det är ju "tanken som räknas"

    Vill ni ha fler tips så säg till. Jag hjälper gärna till gratis för Er :D
    Ha ha skrattade faktiskt lite åt dina julklappstips, men har du nåt tips på julklapp åt chefen? Ska hem till henne på middag snart... Tack på förhand:)


    När du kommer hem till chefen så snoka upp hennes bilnycklar och göm dom i din väska. När chefen inte hittar dom sedan, så låtsas du leta febrilt och råka "hitta" dom i trädgården. Vid kaffet kanske det är dags att ta upp ämnet löneförhöjning? (Y)

  • snuosm 28 november 2008

    Jag tänker göra Allt om mats recept på knäck med Laphroaigh i. Receptet var med i förra numret (jag fick ett nytt nr igår). Jag bjuder mina arbetskamrater på den knäcken på vår lilla julafton.

    Till syster och svåger har jag köpt en liten pocketbok med dasshumor (de har ett väldigt sött dass vid deras sommarstuga), eftersom vi köper "budgetklappar" till varann (Y)

  • MissBi 28 november 2008

    Vi är olika gäng som byter julklapp för 50 kr. På Duka eller i andra liknande butiker finns en stål-tväl = en stålbit som är formad som ett ägg och ligger i ett liten passande format fat. Om man jobbar i köker - hackar lök, chili el.dyl., så tar man efteråt (Y)och tvättar sig med denna lilla ståltvål, som tar bort lukten ifrån händerna. Helt otroligt funktionell och söt - och inget söl! Den kostar exakt 50 kr.

  • MissBi 28 november 2008

    Vi är olika gäng som byter julklapp för 50 kr. På Duka eller i andra liknande butiker finns en stål-tväl = en stålbit som är formad som ett ägg och ligger i ett liten passande format fat. Om man jobbar i köker - hackar lök, chili el.dyl., så tar man efteråt (Y)och tvättar sig med denna lilla ståltvål, som tar bort lukten ifrån händerna. Helt otroligt funktionell och söt - och inget söl! Den kostar exakt 50 kr.

  • Mz_Sandra 28 november 2008

    Jullklappshandling är kanske bland det roligaste, men många tycker ju inte det varpå jag kanske kan bidra med lite idéer :).

    Personligen är jag inte så mycket för tradera, blocket etc. när det handlar att "ge bort", då vill jag gärna ge bort något nytt eller något personligt och det behöver inte vara dyrare för det! Det är som någon ovanstående har skrivit att det är ju trots allt tanken som räknas, sen finns det iof gränser för det också :p!

    Håller med ovanstående skribenter som rekommenderat hemmagjorda julklappar. Det funkar utmärkt och är väldigt uppskattat av människor som tycker om ex. julgodis eller tomtedrydnader. Jag har ex, gjort små tomtar med piprensare, garn, flörtkulor, lim, sten och bomull, de blir jättefina och kan det bli mer personligt? Men det kanske är främst sina egna föräldrar, mor och farföräldrar samt jultokiga som uppskattar sådant (H)?! Julgodis däremot uppskattas av de flesta, av de som äter sådant vill säga! Mozartkulor är personligen min favorit, men det finns ju julgodis i alla dess former och smaker. Lägg dessa i - som någon tidigare föreslagit - en fin burk, en vanlig glasburk man själv prytt eller bara en lagom stor/liten fryspåse med vackra band/snören knuta runt.

    För andra som vill ha köpta presenter skulle jag rekommendera att tänka på personen i fråga, alltså den man ska köpa julklapp till. Tänk på hur mycket ni kommit överrens om att lägga ut för klapparna till varandra eller hur mycket du själv är villig att lägga ut. Fundera sedan på vad denna person tycker om, åker han/hon skidor, snowboard, simmar, sportar överhuvudtaget? Tycker personen om kläder, behöver han/hon något man märkt eller vet, något till hemmet eller vad som helst?
    Till min sambo köpte jag ett par snowboardhandskar (som är väl behövligt), en fin svart v-ringad tjocktröja och en pikét-shirt. Allt detta för under 400:-! Så det behöver inte bli så dyrt om man väler klapparna väl. Vi hade bestämt gränsen 400:-.
    Till min syster har jag gjort en fin sak. Jag har skrivit en dikt som tog kanske tre dagar allt som allt eftersom jag ville att det skulle vara personlig och uttrycka allt för henne. Sedan skrev jag ut den och brände kanterna så att det blev en fin kant runt dikten och inte det vanliga A4-pappret. Sen köpte jag en fin svart ram, några gråa tjockare A4-papper samt stjärnor att pryda med. Sedan klistrade jag på dikten på det gråa pappret och klistrade på några stjärnor. Sedan klippte jag ut fina små hjärtan på ett vitt papper och klistrade på det gråa pappret som slutprydnad, snacka om persolig present! Den blev jättefin och hon kommer bli rörd och glad det vet jag. SÅ gör något liknande till någon som betyder mycket för er!!

    Det var några tips och idéer kring julklappsskapande och julklappsköp. Hoppas det gav någon någon idé :D!

  • kerstinlisbeth 28 november 2008

    Skrivet av kajsa36 den 24 nov 2008

    Behöver lite tips på vad man kan köpa till nära och kära i julklapp...
    Då kassan är skral får det inte kosta så mycket..
    Vad ska du köpa till dina???

  • kerstinlisbeth 28 november 2008

    Skrivet av kajsa36 den 24 nov 2008

    Behöver lite tips på vad man kan köpa till nära och kära i julklapp...
    Då kassan är skral får det inte kosta så mycket..
    Vad ska du köpa till dina???

  • kerstinlisbeth 28 november 2008

    Hej!

    Har du större barn, som flyttat till stiudentkoridor, så kan en liten kokbok alltid vara välkommen t.ex, den lilla röda serien med böckerna Njut av POTATISRÄTTER, Njut av KYCKLING, Njut av PASTARÄTTER, osv .får man för 39 kr styck just nu på vissa håll. Boken innehåller 100 recept. Har du en vegetarianpojke ge honom en sådan vegetarisk kokbok , en med pastarätter blir också uppskattad. Komplettera med ett durkslag att hälla av spagettivattnet i och en spagettisked.
    Mindre barn tycker om dagböcker med lås och sjörövarböcker. Långstygnstavlor att brodera gillar flickor i 8-10 års åldern och block o kritor gillar alla. Memoryspel och Mastermindspel är fina presenter.
    Tiil mammor, pappor, mormödrar, farfäder kan man ge fotkräm och handkräm och roliga seiemagasin som Hälge eller Kronblom.
    Till sin make kan man ge varma yllevantar eller en fickalmanack.Lycka till! kerstinlisbeth

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.