Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - nu reder vi ut begreppen och missförstånden!

  • Gnurf 16 mars 2009

    Här beskrivs ganska bra hur ketogena dieter funkar...:)

    http://www.halso.info/71.html

  • poffa 16 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 mar 2009

    Här beskrivs ganska bra hur ketogena dieter funkar...:)

    http://www.halso.info/71.html


    Hm, fanns en del intressant där.

    Men ibland undrar jag: Bara för att man förlorar vikt, mår man då automatiskt bra?

    Eller säg så här: Hård träning är inte samma sak som bra träning.

  • Gnurf 16 mars 2009

    Jag förstår inte vad du menar poffa. Du verkar sätta samband mellan att hård träning leder till viktminskning? Eller? Självklart mår man inte nödvändigtvis bra av att förlora vikt, hur man "mår" beror av en himla massa olika faktorer...:)

    Det är omöjligt att besvara vad som skett i en kropp enbart utifrån vägning och mätning av några mått. Dieter förändrar vätskeinnehåll i muskulatur, lever samt leder till fettnedbrytning OCH tyvärr nedbrytning av muskulatur (proteiner). För att besvara frågan korrekt krävs en grundlig regelbunden uppföljning i bodpod. Vågar som påstås mäta fett, vatten osv är inkorrekta och kan bara användas för att påvisa en förändring i en viss riktning.

    Det är tom troligt att du har FÖRLORAT muskelmassa under din diet eftersom du varit inaktiv och samtidigt befunnit dig i ett tillstånd som kroppen tolkar som svält. Kroppen är smart, om det inte behövs muskelmassa (pga inaktivitet) och man svälter så plockar den bort dina muskler. Se tex på bilder av krigsfångar i forna Jugoslavien...:o

    Fibrer har alltså ingenting med proteinsyntes att göra. Se nedanstående länk för anabola kroppsprocesser, som exvis proteinsyntes.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Anabolism

  • poffa 16 mars 2009

    "Jag förstår inte vad du menar poffa. Du verkar sätta samband mellan att hård träning leder till viktminskning?"

    Vad jag menar är att : Träna hårt är inte samma sak som att faktiskt träna rätt.
    Man kan bryta ner sin kropp istället för att bygga upp den, och det kan ge skador på lång sikt.

    Jag pratar inte om motion för att gå ner i vikt.

    Cch bara för att man går ner i vikt så är det inte samma sak som att kroppen mår bra i andra avseenden.

  • Agali 16 mars 2009

    Det är riktigt att många dieter leder till minskad muskelmassa pga att kroppen tror att den är i svält. Men detta gäller naturligtvis bara när man faktiskt svälter kroppen på fettsnåla dieter. När man äter 70% fett finns det ingen risk att kroppen tar av muskelmassan.
    Andleningen till att kroppen använder muskelmassa vid kalorisnåla dieter är att proteinet i musklerna är så mycket enklare att använda som energi än vad fettmassan är.
    Det är därför man måste träna och motionera vid fettsnåla dieter - för att kompensera för musklerna man skulle tappat och för att göra av med all energi man får i sig i form av kolhydrater. Då går man också ner i fett - men närman en dag slutar träna går man upp alltihop igen.

    Jag har aldrig hört talas om någon som kräks av fett för att man på något vis skulle vara allergisk. Tvärtom ser jag det som en omöjlighet. Vad jag tror är att de som mår illa av fett är vad vi LCHF:are kallar fettskrämda. De är alltså övertygade om att fett är av ondo.

  • flumhum 16 mars 2009

    Jag känner en som inte tål fett, läkarna har även konstaterat att hon inte gör det..hon åt helt normalt innan hade grädde i potatisgrattängen och sådant men nu för tiden måste hon vara jätte försiktig med hur mycket fett hon får i sig..hon är inte alls övertygad om att det är ont utan hon tål bara det inte. hon blir jätte sjuk av att få i sig för feta såser. hon verkligen kräks upp allt på en gång..
    så där av så tror inte jag så himla mycket på att det ska vara fet mat för mycket fett kan ju inte heller vara bra.

  • Gnurf 16 mars 2009

    Suck. Du har verkligen skojiga teorier :D Tror jag lämnar dig där med dina teorier om bacon och fibrers inverkan på proteinsyntesen, har redan debatterat tränings- och näringslära alltför många gånger med fettfrälsta ...det viktiga är ju att det känns bra för dig och att du uppnår dina mål. Fortsätt så!!! (Y)

  • Agali 16 mars 2009

    Tack, Gnurf! Det är roligt att diskutera saker med människor som är så vänliga och mogna som du. :)

    Fast jag tycker förstås min teori är helt och hållet vattentät, trots att jag inte har gått in på några krångliga vetenskapliga formuleringar som de flesta ändå bara skulle tråkas ut av!

    Jag fortsätter som förut! :D

  • Agali 16 mars 2009

    Skrivet av flumhum den 16 mar 2009

    Jag känner en som inte tål fett, läkarna har även konstaterat att hon inte gör det..hon åt helt normalt innan hade grädde i potatisgrattängen och sådant men nu för tiden måste hon vara jätte försiktig med hur mycket fett hon får i sig..hon är inte alls övertygad om att det är ont utan hon tål bara det inte. hon blir jätte sjuk av att få i sig för feta såser. hon verkligen kräks upp allt på en gång..
    så där av så tror inte jag så himla mycket på att det ska vara fet mat för mycket fett kan ju inte heller vara bra.



    Det kanske är mjölkprodukter hon inte tål? Hur reagerar hon på till exempel avocado eller lax?

    Och att för mycket fett inte skulle vara bra stämmer inte riktigt, därför att det kan inte bli för mycket. Fett som inte används som energi åker ut igen i andra änden så länge man inte blandar in kolhydrater.

    "Att säga att man blir fet av att äta fett är lika korkat som att man skulle bli grön av att äta grönsaker" - nån snubbe som jag inte minns namnet på. :)

  • flumhum 16 mars 2009

    hon är inte laktosintolerant och inte glutenintolirant det är bara fettet..
    hon kan inte lax och advokado tål hon inte ovasett vad hon får utslag..
    men hon tål ju inte feta korvar eller bacon och det har ju inte mjölk i sig..

    men om man inte blir fet av fett? vad är det då för något man blir fet av? grönsaker?...

  • boz1965 16 mars 2009

    Skrivet av Agali den 16 mar 2009

    ...Jag har aldrig hört talas om någon som kräks av fett för att man på något vis skulle vara allergisk. Tvärtom ser jag det som en omöjlighet. Vad jag tror är att de som mår illa av fett är vad vi LCHF:are kallar fettskrämda. De är alltså övertygade om att fett är av ondo.


    Intolerans mot fett är en verklig åkomma och skall INTE avfärdas med att "man inte har hört talas om det". Det är mycket jag aldrig har hört talas om men det betyder inte att det inte existerar. Som gammal kock har jag också fått lära mig att laga specialkost. En av de kosterna är nåt som kallas "fettreducerad kost" som är till för de som drabbas av magsjuka med kräkningar och feta diarréer som följd när de får i sig mer fett än de klarar av att spjälka. Det finns säkert också de som "bara" är rädda för fett, de ska heller inte avfärdas så ansvarslöst som du gör. Dina kommentarer tyder på en djup okunnighet och inte minst okänslighet om och för dessa personer. Tycker att du borde be dem om ursäkt.

  • boz1965 16 mars 2009

    Ett par länkar:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Steatorr%C3%A9
    http://www.sjogrensyndrom.se/torkarnews/magotarm.html

  • Gnurf 17 mars 2009

    Tack själv :) Jo jag vet...det är lite "Karlsson på Taket" över mig: vänlig, mogen, kunnig....och i mina allra bästa år....:p

    Skrivet av Agali den 16 mar 2009
    Tack, Gnurf! Det är roligt att diskutera saker med människor som är så vänliga och mogna som du. :)

  • boz1965 18 mars 2009

    *puff*

  • Gnurf 18 mars 2009

    Ja men förlåt boz...glömde...lagom tjock är jag ju oxå. Precis som du...:D

  • boz1965 18 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 mar 2009

    Ja men förlåt boz...glömde...lagom tjock är jag ju oxå. Precis som du...:D


    Det gör absolut inget, hehe. Det visar bara att man uppskattar god mat. :D

    Men om det var kritiken angående kommentarerna om intolerans mot fett var det trådstartaren jag riktade mig till. Så ta inte åt dig av det. :)

  • boz1965 18 mars 2009

    Inget ont om LCHF som sådan, men jag tycker nog att det verkar gå lite "religion" i det hela. Somliga anhängare uppvisar nästan lite fanatism om det hela och all kritik mot LCHF uppfattas som personlig kritik mot dem själva.

  • monfo 18 mars 2009

    En liten fråga bara!
    Alla dessa livsstils dieter (för jag utgår nu inte ifrån att det bara handlar om att gå ner några kilo utan att ändra livsstil helt) Hur länga har de funnits?
    Hur länga har en och samma människa hållit sig till en och samma diet?
    Hur vet man att tex GI är bra genom hela livet?
    Det är väl som med allt, det måste gå minst ett par generationer innan man vet, eller?
    Rökning var väl inte farligt i början!
    Men man märkte efter år av rökning att det nog inte var så bra.
    Så jag dömer inte ut någon diet, men jag skulle nog aldrig våga predika om dem. Vi äter en kost som vi här hemma kallar "sunt förnuft metoden". Kött, frukt och grön i lagom mängd. (Om doktorn rekommenderar något annat så ska man naturligtvis följa det)

  • monfo 18 mars 2009

    Jag har en fråga till!
    Hur går det för alla veganer, kommer de att dö i förtid enligt denna metod?
    Såg på tv i morse med förespråkare för fett mot "sunt förnuft" där fettförespråkaren uttryckligen sa att alla som inte följe hennes diet skulle dö, medans om man åt fett skulle man få leva.
    Trodde vi alla skulle dö...:o

  • boz1965 18 mars 2009

    Skrivet av monfo den 18 mar 2009

    En liten fråga bara!
    Alla dessa livsstils dieter (för jag utgår nu inte ifrån att det bara handlar om att gå ner några kilo utan att ändra livsstil helt) Hur länga har de funnits?


    Lika länge som det har funnits damtidningar... :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.