Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - nu reder vi ut begreppen och missförstånden!

  • josse12 18 mars 2009

    hej alla glada diskuterare,, halkade in på denna tråd när den startade.. har själv ändrat kosten radikalt sen i december och tränat lite varje dag. ätit varierat men nyttigare som dom säger. undvikt socker med. gått ner 15 kg till 63, vill till 60 kämpat länge där nu med dessa 3 kg men det blev stopp.. så kom denna tråd i söndags... tänkte att nu ska jag testa.. googlade om info- internet är ju fantastiskt..- började i måndags morse med lchf, mådde skit illa av allt fett tills jag åt en ren ägg omlett på kvällen.. mår nu 3 dagen kanon vågen visade 61 kg. bortsett från att jag har lite sämre ork när jag går mina promenader är allt ok. kroppen behöver ju lite tid till omställning med.. men jag är flexibel, passar detta inte mig kan jag ju alltid börja äta normalt igen, vad nu det är i dagens samhälle...

  • Nettan75 18 mars 2009

    Jag har bantat och varit på miljoner olika typer av dieter (känns det som) tränat och hållt på och ändå ser jag ut som barbamamma med glest hårfäste. Jag tvivlar på att någon speciell diet skulle funka på mig, pga vad erfarenheten säger mig.

    Vad jag däremot tror på är att äta en välbalanserad måltid i relation till hur mycket man rör sig. Givetvis måste man bli mätt, men oavsett vad man äter eller dricker är övermåttan aldrig bra.

    Och vad gäller damtidningar tycker jag att de ska brännas på bål allihop, vem i hela friden kom på att det vackra sitter på utsidan? Jaja det säger jag bara för att jag själv är ful.. :p

    Mår man fysiskt eller psykiskt dåligt av sin vikt måste man givetvis försöka ändra på det, så länge det verkligen handlar om vad man SJÄLV tycker, men om man drivs på av "samhället" borde man kanske tänka om.

    Sköt om er allihop! (Y)

  • josse12 18 mars 2009

    Instämmer med föregående talare!! Mycket förnuftigt, huvudsaken är ju att man trivs och mår bra!!!(Y)

  • Gnurf 18 mars 2009

    Jo...kika in på Annika Dahlqvists blogg...där råder totalt kaos och tungotalande i den fettfrälsta församlingen efter senaste inslaget i Rapport...:D

    Jag VET att LCHF fungerar. Har flera vänner som började från en skyhög fettprocent, vi snackar här matchvikter på 120-160kg helt otränade kilon...50-60kg för mycket fett på kroppen. LCHF är en MYCKET bra diet eftersom den säger "du får äta obegränsat av dessa råvaror". Råvaror som dessutom visar sig vara bacon, karré, lax, ägg, grädde, fetast tänkbara ostar. Men "inga" kolhydrater. Dieten blir på så sätt både tillåtande och enkel. Kombinerar man den med lågintensiv motion så rasar oftast kilona bort i jämn takt, speciellt då man har JÄTTEMYCKET överskottsfett att plocka bort...(Y) Inget snack om den saken, men att därifrån generalisera det hela till en religion och utifrån tveksamma forskningsrapporter påstå tvivelaktiga saker. Där drar jag gränsen.

    Vilken religion bekänner jag mig då till!??

    Alla religioner. Och inga religioner. Jag är ateist :p

    Skrivet av boz1965 den 18 mar 2009

    Inget ont om LCHF som sådan, men jag tycker nog att det verkar gå lite "religion" i det hela. Somliga anhängare uppvisar nästan lite fanatism om det hela och all kritik mot LCHF uppfattas som personlig kritik mot dem själva.

  • boz1965 18 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 mar 2009

    Jo...kika in på Annika Dahlqvists blogg...där råder totalt kaos och tungotalande i den fettfrälsta församlingen efter senaste inslaget i Rapport...:D

    Jag VET att LCHF fungerar. Har flera vänner som började från en skyhög fettprocent, vi snackar här matchvikter på 120-160kg helt otränade kilon...50-60kg för mycket fett på kroppen. LCHF är en MYCKET bra diet eftersom den säger "du får äta obegränsat av dessa råvaror". Råvaror som dessutom visar sig vara bacon, karré, lax, ägg, grädde, fetast tänkbara ostar. Men "inga" kolhydrater. Dieten blir på så sätt både tillåtande och enkel. Kombinerar man den med lågintensiv motion så rasar oftast kilona bort i jämn takt, speciellt då man har JÄTTEMYCKET överskottsfett att plocka bort...(Y) Inget snack om den saken, men att därifrån generalisera det hela till en religion och utifrån tveksamma forskningsrapporter påstå tvivelaktiga saker. Där drar jag gränsen.

    Vilken religion bekänner jag mig då till!??

    Alla religioner. Och inga religioner. Jag är ateist :p

    Skrivet av boz1965 den 18 mar 2009

    Inget ont om LCHF som sådan, men jag tycker nog att det verkar gå lite "religion" i det hela. Somliga anhängare uppvisar nästan lite fanatism om det hela och all kritik mot LCHF uppfattas som personlig kritik mot dem själva.


    Har inte påstått att LCHF inte skulle fungera, bara att somliga utövare visar en del fanatism i frågan och inte klarar att hantera kritik. Fanatiker brukar höra religionerna till däribland också de som tillber LCHF-guden, GI-guden, Atkins-guden, Montignac-guden m.fl.

  • Gnurf 18 mars 2009

    För varje gram muskelglykogen som du förlorar (reservbränsle som omvandlas till glukos/ATP) eftersom du plockat bort alla kolhydrater förlorar du 2,7gram vatten. Tyvärr...därifrån kommer din snabba viktminskning. Detta sker alltid när du initialt plockar bort kolhydrater, kallas för kolhydrattömning och är en beprövad metod inom många konditionsidrotter (tex Vasaloppet) och följs därefter av en kolhydratladdning (massor av spaghetti :D) så att man ska kunna prestera på max. När du äter kolhydrater igen kommer din kropp att suga åt sig som en svamp....Schluuuurp....:p Det är även därför dina promenixar känns tunga....det är slut bensin i tanken!! :)

    Skrivet av josse12 den 18 mar 2009
    ...gått ner 15 kg till 63, vill till 60 kämpat länge där nu med dessa 3 kg men det blev stopp.. så kom denna tråd i söndags... tänkte att nu ska jag testa.. googlade om info- internet är ju fantastiskt..- började i måndags morse med lchf, mådde skit illa av allt fett tills jag åt en ren ägg omlett på kvällen.. mår nu 3 dagen kanon vågen visade 61 kg....

  • Gnurf 18 mars 2009

    Jodå, du är ju oxå homo sapiens...så dieter funkar på dig oxå om du bara ger dem en rejäl chans *duckar och tar skydd bakom soffan* :D Förutsatt att ingen ämnesomsättningsproblematik föreligger, och att ekvationen visar på minus vid dagens slut...:)

    Mmm...det vackra sitter på insidan. Men även Gnurfen ser ju ut som en Trafikolycka...:'(

    Oj, våra gym är fulla av ungdomar som drivs av samhälle och inre demoner. Pojkar och flickor som bantar och lever på enbart proteinpulver...bara för att bli blå om läpparna och förlora kraft..och menscykel...på köpet. Allt för att ha de där så åtråvärda magrutorna på stranden...:(

    Skrivet av Nettan75 den 18 mar 2009
    ...Jag tvivlar på att någon speciell diet skulle funka på mig, pga vad erfarenheten säger mig.

    ...vem i hela friden kom på att det vackra sitter på utsidan? Jaja det säger jag bara för att jag själv är ful.. :p

    ...men om man drivs på av "samhället" borde man kanske tänka om...

  • Gnurf 18 mars 2009

    Har inte påstått att du har påstått det heller boz...Vi måste börja lära Oss att komunicera Du&Jag....annars kommer den här relationen aldrig att hålla i längden....(L)

    Skrivet av boz1965 den 18 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 mar 2009

    Jo...kika in på Annika Dahlqvists blogg...där råder totalt kaos och tungotalande i den fettfrälsta församlingen efter senaste inslaget i Rapport...:D

    Jag VET att LCHF fungerar. Har flera vänner som började från en skyhög fettprocent, vi snackar här matchvikter på 120-160kg helt otränade kilon...50-60kg för mycket fett på kroppen. LCHF är en MYCKET bra diet eftersom den säger "du får äta obegränsat av dessa råvaror". Råvaror som dessutom visar sig vara bacon, karré, lax, ägg, grädde, fetast tänkbara ostar. Men "inga" kolhydrater. Dieten blir på så sätt både tillåtande och enkel. Kombinerar man den med lågintensiv motion så rasar oftast kilona bort i jämn takt, speciellt då man har JÄTTEMYCKET överskottsfett att plocka bort...(Y) Inget snack om den saken, men att därifrån generalisera det hela till en religion och utifrån tveksamma forskningsrapporter påstå tvivelaktiga saker. Där drar jag gränsen.

    Vilken religion bekänner jag mig då till!??

    Alla religioner. Och inga religioner. Jag är ateist :p

    Skrivet av boz1965 den 18 mar 2009

    Inget ont om LCHF som sådan, men jag tycker nog att det verkar gå lite "religion" i det hela. Somliga anhängare uppvisar nästan lite fanatism om det hela och all kritik mot LCHF uppfattas som personlig kritik mot dem själva.


    Har inte påstått att LCHF inte skulle fungera, bara att somliga utövare visar en del fanatism i frågan och inte klarar att hantera kritik. Fanatiker brukar höra religionerna till däribland också de som tillber LCHF-guden, GI-guden, Atkins-guden, Montignac-guden m.fl.

  • Monika46 18 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 mar 2009

    Skrivet av pia61 den 15 mar 2009

    Jag ska inte heller diskutera men jag måste få säga min åsikt! :D
    Man måste göra av med mer energi än man tar in om man ska gå ner i vikt, sen kan man använda precis vilken taktik man vill.
    Kanske har man inte bara fettet att ta hand om på sin kropp utan ett hjärta och ett skelett, så motion ÄR bra.
    Man mår bra i själen av att vara ute i solljuset, Hjärtat och skelettet blir glada när man tränar fysiskt.
    Ingen behöver svara mig...detta var bara min personliga åsikt! (Y)(L):D


    Vi kan garantera dig pia61, och alla andra med för den delen, att om du gör följande experiment så kommer du att ofelbart gå ner i vikt.
    Under en vecka tar du bort allt bröd, mjöl, potatis, pasta, frukt och enbart äter kött, fisk kyckling och grönsaker så kommer din vikt att minska med mellan 2-4 kilo! Detta utan att öka ditt motionerande. Var inte rädd för det feta på fläskkotletterna, ta gärna ett bacon som har lite mera fett, använd smör och olja att steka i. Ditt intag av kolhydrater skall helst inte överstiga 10gram per dag. Drick vatten till maten, undvik kaffe, ta te i stället.
    Vill du sedan fortsätta så kan du öka kolhydratsintaget till det dubbla, öka på din motion så kommer du fortfarande att minska i vikt. Det är ju underbart att vara ute i naturen!
    Vi har använt den här modellen (GI) och vet att den fungerar, Lillan gick ner 21 kg och jag själv 16 kg. Detta under nästan ett års användning av GI-Kost.
    Nu har vi dock återgått till en mera "normal" kost, men vi äter fortfarande inget vitt bröd, om vi lagar pasta blir det "fibra bianka" (Zeta). Bara i undantagsfall använder vi vetemjöl, det får bli dinkelmjöl i stället, osv. osv.
    Glada GI-Hälsningar från:
    Janne-G & Lillan


    Ja, detta verkar vettigt, tror att jag skall prova detta någon vecka för att se hu det funkar på mig...
    Vårhälsningar från Monika

  • Gnurf 18 mars 2009

    Nu har jag inte tid med mer dator på ett tag...dags att sticka iväg och träna!! Det blir dagens andra pass, tog en timmas skidtur på förmiddagen ute på havsisen i strålande solsken och stenhård skare :D Så skönt att röra på sig, gäller att passa på så länge man nu kan...fort kommer kanske den dag då det inte längre går. Dessutom kan man ju äta mer lull-lull med bibehållen vikt om man motionerar lite....(Y)

    I´ll be back.

  • josse12 18 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 mar 2009

    För varje gram muskelglykogen som du förlorar (reservbränsle som omvandlas till glukos/ATP) eftersom du plockat bort alla kolhydrater förlorar du 2,7gram vatten. Tyvärr...därifrån kommer din snabba viktminskning. Detta sker alltid när du initialt plockar bort kolhydrater, kallas för kolhydrattömning och är en beprövad metod inom många konditionsidrotter (tex Vasaloppet) och följs därefter av en kolhydratladdning (massor av spaghetti :D) så att man ska kunna prestera på max. När du äter kolhydrater igen kommer din kropp att suga åt sig som en svamp....Schluuuurp....:p Det är även därför dina promenixar känns tunga....det är slut bensin i tanken!! :)

    Skrivet av josse12 den 18 mar 2009
    ...gått ner 15 kg till 63, vill till 60 kämpat länge där nu med dessa 3 kg men det blev stopp.. så kom denna tråd i söndags... tänkte att nu ska jag testa.. googlade om info- internet är ju fantastiskt..- började i måndags morse med lchf, mådde skit illa av allt fett tills jag åt en ren ägg omlett på kvällen.. mår nu 3 dagen kanon vågen visade 61 kg....


    Tack för infon, ska ta å läsa på lite mer om vad som händer i kroppen, sånt är ju alltid bra att veta..

  • Okänd 18 mars 2009

    Skrivet av Monika46 den 18 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 mar 2009

    Skrivet av pia61 den 15 mar 2009

    Jag ska inte heller diskutera men jag måste få säga min åsikt! :D
    Man måste göra av med mer energi än man tar in om man ska gå ner i vikt, sen kan man använda precis vilken taktik man vill.
    Kanske har man inte bara fettet att ta hand om på sin kropp utan ett hjärta och ett skelett, så motion ÄR bra.
    Man mår bra i själen av att vara ute i solljuset, Hjärtat och skelettet blir glada när man tränar fysiskt.
    Ingen behöver svara mig...detta var bara min personliga åsikt! (Y)(L):D


    Vi kan garantera dig pia61, och alla andra med för den delen, att om du gör följande experiment så kommer du att ofelbart gå ner i vikt.
    Under en vecka tar du bort allt bröd, mjöl, potatis, pasta, frukt och enbart äter kött, fisk kyckling och grönsaker så kommer din vikt att minska med mellan 2-4 kilo! Detta utan att öka ditt motionerande. Var inte rädd för det feta på fläskkotletterna, ta gärna ett bacon som har lite mera fett, använd smör och olja att steka i. Ditt intag av kolhydrater skall helst inte överstiga 10gram per dag. Drick vatten till maten, undvik kaffe, ta te i stället.
    Vill du sedan fortsätta så kan du öka kolhydratsintaget till det dubbla, öka på din motion så kommer du fortfarande att minska i vikt. Det är ju underbart att vara ute i naturen!
    Vi har använt den här modellen (GI) och vet att den fungerar, Lillan gick ner 21 kg och jag själv 16 kg. Detta under nästan ett års användning av GI-Kost.
    Nu har vi dock återgått till en mera "normal" kost, men vi äter fortfarande inget vitt bröd, om vi lagar pasta blir det "fibra bianka" (Zeta). Bara i undantagsfall använder vi vetemjöl, det får bli dinkelmjöl i stället, osv. osv.
    Glada GI-Hälsningar från:
    Janne-G & Lillan


    Ja, detta verkar vettigt, tror att jag skall prova detta någon vecka för att se hu det funkar på mig...
    Vårhälsningar från Monika


    Visst är det vettigt!
    Vi har aldrig tidigare ätit så god mat som vad GI-metoden innebär. Inte så varierad mat heller för den delen. Just nu befinner vi oss i "fas tre", om vi märker att det börjar att gå uppåt på vågen går vi tillbaka i "fas två" ett par veckor så fixar det sig av sig själv!
    Janne-G & Lillan

  • Agali 18 mars 2009

    Till Monfo:
    Den första som körde en LCHF:liknande kost var den berömde Banting. Sedan har vi exempel som inuiterna som lever nästan uteslutande på fett kött och har levt så alltid. Så någon ny diet är det knappast. Vad jag vet visar dessutom forskning att människan har ätit en LCHF:liknande kost i ungefär två miljoner år fram till att vi började odla spannmål.
    Jo visst är det en livsstil och ska absolut inte ses som en bantningskur. Det är naturligtvis så att man själv märker hur mycket kolhydrater man tål utan att gå upp i vikt, sedan anpassar man sig därefter. Tycker man att man vill låta bli att vara en krångelpelle på det där bröllopet så äter man av potatisgratängen med gott samvete - bara det att man får räkna med att det syns på vågen och humöret efter ett par dagar.
    Angående veganer finns det ju exempel på föräldrar som svultit ihjäl sina bebisar eftersom de inte serverat dem animaliska fetter, så visst kan det vara farligt. :(

    Den där förespråkaren för fett du såg på TV verkar minst sagt ding. Men visst är det så att många som börjar äta LCHF plötsligt blir fria från diabetes och får bättre blodvärden, minskar humörsvängningar, blir piggare, känner sig smartare och så vidare. Det finns till och med en person som blivit av med fibromyalgi med LCHF-kost.

    Det jag tycker man kan fundera över är detta:
    När började diabetes och andra "välfärdssjukdomar" sprida sig? När började allergier och cancer vara vanligt?
    Min slutsats är att det började nu i konsumtionsåldern när livsmedelsföretagen har den enorma makten att till och med styra livsmedelsverket och läkarkåren att rekommendera deras transfetter och läskiga tillsatser framför riktig mat.

  • Agali 18 mars 2009

    Flumhum och andra angående fettintolerans:
    Jag ber om ursäkt, jag hade faktiskt inte en aning om att detta existerade. Varför tål man inte fett? Finns det någon forskning om det? jag menar alltså, vad är det som händer i kroppen som gör att man inte kan hantera fett?
    Förklara gärna kort istället för att länka, min dator har en tendens att haka upp sig när jag har flera fönster öppna på en gång.

  • Nettan75 18 mars 2009

    Hehe Gnurf, tro mig, jag har provat ALLT.. Tom viktväktarna för många år sedan, enda resultatet var att jag gick upp i vikt (ca 20kg), trots att jag bodde i Uppsala då och tog mig överallt med cykel, dvs man cyklade iaf ett par tre mil om dagen.
    Till och med läkarna har givit upp och vill karva i mina inälvor för att jag ska kunna gå ner..

    Men vad gäller GI och LCHF så tror jag nog att de funkar, mor min har testat båda och hon går ner som fanken och sen upp igen ;) Fast hon är ursäktad, hon har just besegrat the big C.

    Tänk vad bra det vore dock, om alla desa kemiska tillsatser togs bort, och det vi åt bara var sånt som kroppen faktiskt kan bryta ner, inga E:n och inget aspartam och inga konstiga tillsatser man inte kan uttala på ett normalt sätt. Att man kan äta socker, och fett och salt, i lagoma mängder, så som kroppen är konstruerad för.

    För det är min fulla övertygelse att alla dessa konstgjorda ämnen gör att kroppen får behov som vi försöker tillfredställa med ännu fler konstgjorda ämnen, i en ond spiral. Ju fler light-produkter och mini-mjölkar och gudräddardigomduäterdenhärsaken-produkter, desto sämre mår vi.

    Jag har bestämt mig för att börja baka mitt eget bröd till exempel, för jag har kommit på varför jag inte gillar att äta mackor; de smakar plastigt. Jag bakade häromdan och jäklar vad gott det var, så nu är det slutköpt med skogaholms sockerbomber och fejkade rågkusar =) Hemmabakat bröd ftw!

  • MatildasMat 31 maj 2011

    Kan man äta, keso, lingon,kikärtor,kronärtskocka,popcorn,purjolök,pinjenötter,kaviar,pumpakärnor & solrosfrö?
    Jag har inte tålamod med att räkna vad jag stoppar i mig och läsa av varje produkt i butiken, men har man koll på vad som är ok och inte så kan man gå på riktlinjer.

  • EmmaIna 14 november 2011

    Skrivet av monac den 15 mar 2009

    ja det är lätt att bli förvirrad över vad som gäller för alla olika riktnigar.
    Handlar om att hitta något man trivs med annars funkar det aldrig!
    Personligen skulle jag inte kunna leva på en diet utan frukt,rotfrukter och grönsaker.
    Inte utan motion heller:)[/quote

    Jag har en mage som man bara inte leker med. {beat-up} Kan få magknip, diarré, gaser och riktiga smärtor närsomhelst och hursomhelst. Jag har "studerat" mina matvanor (vilka kan räknas som goda, bra råvaror och "lagom" av allt) men inte kunnat hitta någon röd tråd som gör att jag kan lista ut vad problemet är. Jag har utretts för både gluten och laktos. Det har gjorts titthålsoperation. Det är helt enkelt "inget fel på mig" trots att jag dras med detta problem varje dag. Tillslut har läkarna genom uteslutningmetoden mumlat fram IBS för det är ju väldigt bekvämt när man inte hittar någon annan orsak.
    Då provade jag LCHF för ett tag sedan. Mina bekymmer var som bortblåsta! Magen fungerade perfekt och alla smärtor var ett minne blott. Tyvärr höll jag inte mig kvar i dieten då jag alldeles för mycket älskar både mackor och ris & pasta. Min mage återgick till sitt (o)normala tillstånd. Nu har jag börjat (för ett par dagar sedan) med LCHF igen och börjar må bra i magen. Men blir då lite nervös när jag sitter och läser alla saker som inte är bra med det och varför man inte bör hålla denna dieten... man blir ju inte så lite förvirrad över vad man ska göra... dessutom vet jag inte hur strikt jag måste vara, men det är väl något jag måste experimentera mig fram till.
    Någon som känner igen "magscenariot" som har andra goda råd till mig?

  • husmusen88 14 november 2011

    Kan bara tala för mig själv, lchf gör underverk för min stackars mage. Slipper den spända uppblåsta magen och magknipet jag fick efter varje måltid tidigare.

    Äter ioförsig inte strikt, har inga viktproblem eller något, men bara att minska ner på mjölprodukter tror jag rent allmänt är en bra ide. Finns ju ingen anledning att äta det egentligen plus att det inte ens är särskilt gott. Och de goda såserna och påläggen man har till bröd och pasta kan man ju utan problem äta ändå.

    Däremot har man en stressmage eller magkatarr kan man reagera hårt på en plötslig ändring i kosten, för några år sedan hade det aldrig funkat med fett alls. Kunde ioförsig knappt äta annat än kokt ris med lite salt på och banan men ändå.

  • Mistys 14 november 2011

    Förstår inte riktigt vad som inte skulle vara bra med denna kost om du nu mår bra? Lita på din kropp. Det den mår bra av är bra för den. Myten att LCHF inte är bra håller mer och mer på att vattnas ur. T.o.m livsmedelsverket, hjärt- lung föreningen och Diabetesförbundet har börjat backa och tagit till sig alla forskningsrön som nu börjar komma om LCHF.

    Sen skulle jag vilja slå hål på en annan myt om denna kost. Myten om fettdrypande måltider. Man ska INTE äta mycket fett det är måltidens fettandel som ska vara hög. Detta är två helt skilda saker. Man ska äta naturligt fet fisk, kött och ev mejeriprodukter utan tillsatser och krusiduller. Gör man det behövs inte så mycket extra fett tillsättas än att man steker i riktigt smör. Bara vid magra måltider ex en bit fläskfilé eller torsk kan det vara bra att tillsätta ex en tsk kryddsmör eller så för att bli mätt och hålla sig mätt. Man byter ju ut energin i kolhydrater mot fett och fett är ju dubbelt så energirikt.

    Att äta LCHF är ingen diet utan en livsstil. Det finns inga förbud utan kan man och vill är det fritt fram att äta kolhydrater vid något tillfälle om man vill det.

    Omställningsfasen när man börjar är allt från 3veckor - 6 mån beroende hur förstörd kroppen är av svältbantningar, stress mm.......kroppen minns;) Så att hoppa på ett par veckor och sen göra en utvärdering är inte rättvist. Kanske kroppen först behöver "läka" sönderbantade muskler och celler. Reparera sig för att sen kunna lita på att det inte är svält på gång. Det är då man börjar bränna fettet. Detta tar olika lång tid för olika personer.

    Egentligen är alla personer i ketos en gång / dygn......när man vaknar och alla glykogen förråd är tömda. Innan dom fylls igen av en kolhydratstinn frukost. Detta tillstånd är helt naturligt och inge farligt alls.

    Vill man veta mer om vad som händer vid hård träning och LCHF kost kan gärna läsa om Björn Ferry och hans framgångar i OS efter att han börjat med LCHF kost och därmed fick mer ork och bättre resultat.

  • Gnurf 15 november 2011

    Hihihi...vad kul att läsa såna här gamla trådar....:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.