Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matintag

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Hejsan{laugh} Jag är 17 år är 164 cm lång och väger ca 45 kg. Jag vill leva mer hälsosamt och nyttigt, har slutat äta godis, snacks, nötter, pasta, potatis, vitt bröd och ris. Har börjat äta mycket mer varierat och mycket grönsaker och frukt. Jag äter ca 4 mål om dagen frukost,lunch,mellanmål, middag och ibland någon frukt på kvällen. Jag är "vegetarian" fast för tillfället äter jag fisk och mjölkprodukter. Jag försöker promenera minst 15 minuter varje dag samt så springer jag en halvtimme 3-4 gånger i veckan. Jag tycker det är svårt vad man egentligen ska äta och hur mycket. Det här bestod mitt matintag av idag;

    Frukost.
    knäckebröd 25 gram.
    med kokt ägg, fiskrom och rucola.
    Samt grönt te.

    Lunch
    Quornfile i tomatsås med thai grönsaker från findus

    Mellanmål
    Frysta osockrade blåbär, papaya och jordgubbar.

    Middag
    Grönkål med 1/2 grönsaksbuljong, 70 gram vita bönor och lite karljohan svamp och ett 25 gram knäckebröd till det.

    Detta blev ca 1000 kalorier.

    Till frukost äter jag alltid varannan dag havregrynsgröt och hallon/blåbär eller jordgubbar och varannan dag knäckebröd med kokt ägg, rucola och fiskrom.

    Vad tycker ni? Är det något jag behöver ändra?
    Har ni några tips?

    Mvh Julia

  • Mistys 5 maj 2010

    Hej! Är väl ingen expert men rent spontant ser det lite för lite ut. Du väger ju inte så mycket till din längd så att gå ner i vikt tycker inte jag är någon bra idé. En kvinna behöver ca 2000 kcal / dag för att upprätthålla det nödvändiga plus att orka träna. Ska man gå ner i vikt brukar tipsen säga att man ska ligga på 1300-1500 kcal så redan här ser det för lite ut.
    Det jag också spontant reagerar på är att du inte får i dig något fett, vilket är livsnödvändigt. Lägg till avocado, makrill i tomatsås, olivolja och andra nyttiga fetter.

    Hoppas du får mer tips av andra som kanske vet mer / Lycka till

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av Misty09 den 5 maj 2010

    Hej! Är väl ingen expert men rent spontant ser det lite för lite ut. Du väger ju inte så mycket till din längd så att gå ner i vikt tycker inte jag är någon bra idé. En kvinna behöver ca 2000 kcal / dag för att upprätthålla det nödvändiga plus att orka träna. Ska man gå ner i vikt brukar tipsen säga att man ska ligga på 1300-1500 kcal så redan här ser det för lite ut.
    Det jag också spontant reagerar på är att du inte får i dig något fett, vilket är livsnödvändigt. Lägg till avocado, makrill i tomatsås, olivolja och andra nyttiga fetter.

    Hoppas du får mer tips av andra som kanske vet mer / Lycka till


    Tack för svaret! Ja, jag är ganska liten vilket jag alltid har mer eller mindra varit. Vill hålla min vikt. Räknade precis ut att jag ska ha 1300 kalorier/dag, men får detta varierar från 1000-1300? Och hur mycket av maten ska vara proteiner, kolhydrater, fiber? Ang. fett så tycker jag att det är svårt att veta vilka fetter som är bra ex. makrill i tomatsås innehåller ju mycket kalorier? är det bra ändå?
    Ägg brukar jag äta varannan dag ungefär, det innehåller väl också fett?

    Tack för tipsen!
    /julia

  • AnneNi 5 maj 2010

    Hej Julia!
    Rent instinktivt låter det som att du får i dig lite för lite kalorier. Ditt BMI är även väldigt lågt, även om du alltid varit liten till växten. Mer information om BMI finns här:
    http://web4health.info/sv/answers/ed-dia-weight-bmi-calc.htm
    Enligt SLV (Sveriges Livsmedelsverk) är en bra fördelning 30% fett, 15% proteiner och 55% kolhydrater. Mer om detta kan du läsa här:
    http://www.halsosidorna.se/Kostochnaring.htm
    Makrill i tomatsås är väldigt nyttigt och innehåller Omega-3 vilket är bra för kroppen. Det blir ju en del kalorier, men de är som sagt nyttiga. Äggulan innehåller en del fett, men du ska tänka på att du behöver få i dig fett varje dag.
    Bra fettkällor är bla. fet fisk, olivolja, nötter, fröer och avokado.

  • siggemums 5 maj 2010

    Hej!
    Bra att du vill äta hälsosamt men din kost verkar vara rena hårdbantningen och inte särskilt hälsosam. 45 kg till din längd är definitivt undervikt! . 54-67 kg är normalvikt för en person som är 164 cm lång
    Börja med att lägga tex till nötter och potatis igen, det är nyttigt! Havregrynsgröt OCH macka till frukost varje dag!
    Jag är ingen kostexpert så andra kan nog ge bättre råd men Lycka till!

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av siggemums den 5 maj 2010

    Hej!
    Bra att du vill äta hälsosamt men din kost verkar vara rena hårdbantningen och inte särskilt hälsosam. 45 kg till din längd är definitivt undervikt! . 54-67 kg är normalvikt för en person som är 164 cm lång
    Börja med att lägga tex till nötter och potatis igen, det är nyttigt! Havregrynsgröt OCH macka till frukost varje dag!
    Jag är ingen kostexpert så andra kan nog ge bättre råd men Lycka till!


    Hej! jag anser inte att jag är underviktig eftersom jag alltid varit liten, men det kan ju disskuteras. Men nötter sägs ju inte vara speciellt nyttigt vad jag har hört? väldigt mycket kalorier i det. Kanske osaltade chasewnötter, men ska man bara äta det någon gång i veckan isåfall? och hur mycket?
    Jag har även köpt hem havredryck, har funderat på att dricka det till frukost vad tycker ni? är det nyttigt och bra?

    Jag räknade ut att jag skulle ha 1300 kalorier/dag men hur mycket ska vara frukost, mellanmål, lunch, middag? Hur fördelar man det bäst så att säga.

    Det är verkligen förvirrande med vad som är bäst, tycker jag äter hälsosamma saker men kanske lite för lite? Och mer bra fetter.

    Tack för era svar / julia

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Hej! Och dessutom om man har ätit för lite kalorier under dagen ska man då komplimentera detta med ex en banan på kvällen för att komma upp i tillräckligt många kalorier. Och om man en dag äter 100 g chasewnötter är det 600 kalorier och då har jag bara 700 kalorier till de övriga målen vilket är ganska lite.

    /julia

  • safir74 5 maj 2010

    Jo du väger tok för lite. När jag var 20 och precis i början av min graviditet så vägde jag 59 kg till mina 168 cm. Då var jag normalviktig med andra ord ,så ungefär så mycket borde du väga. 164cm är inte så kort så "liten" är du ju inte utan väger bara alldeles tok för lite.

    Du kan ju även äta bulgur, couscous, matvete etc...finns en hel uppsjö av andra alternativ till potatis. Sötpotatis är också mycket gott. Pasta finns ju både i fullkorn och vit fibervariant om du nu inte vill äta vanlig.
    Smoothies är också både gott och nyttigt som du borde dricka. Finns massor av bra recept här. Det går att använda havremjölk istället för yoghurt. Nötter räcker om du äter en handfull. Hmm ja det är väl det jag kan komma på nu...är lite trött :z

  • Mistys 5 maj 2010

    Var har du läst att du bara ska ha 1300 kcal? Det brukar vara rekomenderat dagligt intag vid bantning. Tycker fokus ligger lite väl mycket på kalorier. Nötter är jättenyttigt ( om du undviker salta jordnötter) Hacka lite mandlar och strö på frukostfilen eller gröten. Ät makrill på din macka och komplitera med avocado till lunchen. I ditt fall är jag lite rädd att du går ner så lågt i kaloriantal att du sänker din ämnesomsättning i botten. Man måste äta kalorier för att kunna förbränna dom, så funkar kroppen. Men det ska givetvis vara kalorier av bra kvalitet.
    Du skriver att det sägs att nötter inte är nyttigt. Vet inte var du läst det men dom flesta tidningar och artiklar skriver ofta om hur nyttigt det är med just nötter.

    Annars verkar du ju vara duktig att få till det där med frukt och grönt . Hoppas du får fler som kan svara och vet {highfive}

  • love_cooking 5 maj 2010

    Hej Julia

    Har precis blivit medlem här på matklubben och fick då syn på din fråga...

    Jag håller med dom andra här som har svarat att du äter nog för lite...
    Jag är 160 lång och väger idag 85 kg och är inte stolt över det men min intag för att jag ska gå ner 1 kg i veckan är 1300 kcal.

    Om du vill behålla din vikt så måste du nog få i dig lite mer...speciellt när du tränar som du gör. om du ska äta mer så försök att få i dig mer protein som ge näring åt allt ditt tränade.

    Hoppas mitt svar hjälper lite...

    mvh Caroline

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av Misty09 den 5 maj 2010

    Var har du läst att du bara ska ha 1300 kcal? Det brukar vara rekomenderat dagligt intag vid bantning. Tycker fokus ligger lite väl mycket på kalorier. Nötter är jättenyttigt ( om du undviker salta jordnötter) Hacka lite mandlar och strö på frukostfilen eller gröten. Ät makrill på din macka och komplitera med avocado till lunchen. I ditt fall är jag lite rädd att du går ner så lågt i kaloriantal att du sänker din ämnesomsättning i botten. Man måste äta kalorier för att kunna förbränna dom, så funkar kroppen. Men det ska givetvis vara kalorier av bra kvalitet.
    Du skriver att det sägs att nötter inte är nyttigt. Vet inte var du läst det men dom flesta tidningar och artiklar skriver ofta om hur nyttigt det är med just nötter.

    Annars verkar du ju vara duktig att få till det där med frukt och grönt . Hoppas du får fler som kan svara och vet {highfive}


    Hejsan! Jag läste hur mycket kalorier jag skulle ha i mig på en dag för att hålla min vikt dock blev det 1400 kalorier/dag.

    Tycker det är svårt med vilka nötter man ska äta och inte osv. Det innehåller ju väldigt mycket energi ska man äta nötter varje dag? Och vilka nötter och fröer har bra fetter? Ska definitivt testa ha lite mandlar på min gröt imorgon :)
    Jag menade nog mest jordnötter, att de inte är speciellt bra. Torkad frukt och bär ska ju inte heller va bra. Jag har nog tagit bort nötterna och fröerna eftersom de hade så mycket kalorier i sig, kanske jag ska börja äta mer av detta för att få i mig tillräkligt med fetter.

    Vad menar du med sänker min ämnesomsättning i botten?
    Och vilka är då kalorier av bra kvalitet? Är här för att lära mig :)

    Ja, jag har alltid varit bra på att äta frukt. Åt lite för mycket innan till och med haha! Men jag har börjat variera mig mer, äter mango, papaya, färsk ananas, mandariner även bär så som hallon, blåbär och jordgubbar. Och har börjat äta mera grönsaker, och varierat ex. aborgine (som jag älskar!), zucchini, sparris, kronärtskocka, bambuskott m.m.

    Alltså ska jag äta lite mer fetter, men vilka mer fetter än dessa är bra;

    Mandlar
    Chasewnötter
    Advokado
    Makrill
    Fett fisk; vilka är fett fisk?

    Tack för ditt svar! /julia

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av safir74 den 5 maj 2010

    Jo du väger tok för lite. När jag var 20 och precis i början av min graviditet så vägde jag 59 kg till mina 168 cm. Då var jag normalviktig med andra ord ,så ungefär så mycket borde du väga. 164cm är inte så kort så "liten" är du ju inte utan väger bara alldeles tok för lite.

    Du kan ju även äta bulgur, couscous, matvete etc...finns en hel uppsjö av andra alternativ till potatis. Sötpotatis är också mycket gott. Pasta finns ju både i fullkorn och vit fibervariant om du nu inte vill äta vanlig.
    Smoothies är också både gott och nyttigt som du borde dricka. Finns massor av bra recept här. Det går att använda havremjölk istället för yoghurt. Nötter räcker om du äter en handfull. Hmm ja det är väl det jag kan komma på nu...är lite trött :z


    Nej, visst jag är inte jätte kort! men är ganska "nätt" om man säger så. Har tröttnat väldigt mycket på pasta & ris, men ska kanske försöka få in lite mer potatis i kosten, är sötpotatis bättre änn potatis? det är nämligen väkdigt gott. Bulgur ska också vara bra har jag hört, men det innehåller ju ganska mycket energi. Också något att testa kanske.
    Smoothies är jätte gott! men jag äter som sagt ganska mycket frukt och bär så har nog inget problem med att få i mig det. Menar du då en handfull om dagen, eller några gånger i veckan sisådär på ett ungefär?
    Havredryck är jätte gott, funderar bara på när man ska dricka de och hur mycket egentligen? varje dag eller?

    Jo jag är också lite trött, haha:) sitter och dricker grönt te igen med honung :) är honung bra föresten? HAHA så många frågor.

    Mvh Julia

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av caroline_karlsson den 5 maj 2010

    Hej Julia

    Har precis blivit medlem här på matklubben och fick då syn på din fråga...

    Jag håller med dom andra här som har svarat att du äter nog för lite...
    Jag är 160 lång och väger idag 85 kg och är inte stolt över det men min intag för att jag ska gå ner 1 kg i veckan är 1300 kcal.

    Om du vill behålla din vikt så måste du nog få i dig lite mer...speciellt när du tränar som du gör. om du ska äta mer så försök att få i dig mer protein som ge näring åt allt ditt tränade.

    Hoppas mitt svar hjälper lite...

    mvh Caroline


    Hejsan! Äsh kan väl inte påstå att jag tränar såå mycket. Ska börja gymma istället, för jag börjar tycka att det är tråkigt att springa.

    Jag tror att jag får i mig ganska lagom med protein, eftersom jag äter mycket ägg och quorn som innehåller mycket proteiner. Men kanske behövs mer?

    Tack för hjälpen, all hjälp behövs ;)

    Mvh Julia

  • siggemums 5 maj 2010

    Lax och makrill är fet och nyttig fisk.

    Det stämmer som du skriver att saltade jordnötter inte är nyttiga.
    Däremot är naturella nötter av olika slag nyttiga, men man ska inte överdriva , som någon skrev, en handfull per dag kan vara lagom.
    Torkad frukt är bra men här gäller samma sak att man inte ska överdriva. En del tror att bara för att nötter och torkad frukt är nyttigt, till skillnad från godis och chips, så kan man äta det helt obegränsat, men om man vräker i sig det i stor mängd så är det naturligtvis inte bra.:)

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av siggemums den 5 maj 2010

    Lax och makrill är fet och nyttig fisk .

    Det stämmer som du skriver att saltade jordnötter inte är så onyttiga. Däremot är naturella nötter av olika slag nyttiga, men man ska inte överdriva , som någon skrev en handfull per dag kan vara lagom.
    Torkad frukt är bra men här gäller samma att man ska inte överdriva. En del tror att bara för att nötter och torkad frukt är nyttigt ,till skillnad från godis och chips, så kan man det äta helt obegränsat, men om man vräker i sig det i stor mängd så är det naturligtvis inte så bra


    Men om man äter en hand full nötter varannan dag och en annan "fet produkt" som fet fisk, avokado m.m andra dagar är inte det en ganska bra fördelning. Då vet man ju att man inte får i sig för mycket fetter varje dag.
    Jag tror att torkad frukt ska man se mer som godis, visst nyttigare änn godis mer naturligt. Eftersom jag älskar frukt känner jag inget behov av att äta det torkat, dock är torkad mango såå gott!
    Även vissa frukter kan ju ses som godis ex. vindruvor som är väldigt sött.
    Man vad ska man välja att äta framför tvn ex? nu brukar jag äta hallon eller frysta ärtor(det är faktist gott!) men kanske vill ha något annat som ska vara nyttigt, har inget behov av att "unna mig" i veckan. Vill hålla mig till de nyttiga tack.

  • siggemums 5 maj 2010

    Håller helt med dig om frukten! Färsk är absolut godast och säkert också nyttigast.!
    Läste nyss att röda vindruvor är lika nyttiga eller kanske var det till och med nyttigare än blåbär.

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Skrivet av siggemums den 5 maj 2010

    Håller helt med dig om frukten! Färsk är absolut godast och säkert också nyttigast.!
    Läste nyss att röda vindruvor är lika nyttiga eller kanske var det till och med nyttigare än blåbär.


    Ja, jag kan äta frukt som godis (A) supergott ju!
    Vindruvor är väldigt gott, men man äter ju oftast mycket av dem vilket kanske gör att de blir mer onyttigt. Vindruvor är ju väldigt sött jämfört med blåbär. Båda innehåller ju mycket antioxidanter, iallafall röda vindruvor. :)

    /julia

  • Juliaadina 5 maj 2010

    Här klämmer jag in en liten fråga till; Är sötmandel samma så vanlig mandel?
    Hade nämligen bara sötmandel & hasselnötter hemma.

    Testade strö på 10 mandlar idag på gröten, kände mig faktist piggare efteråt.

    Mvh julia

  • idea_ 5 maj 2010

    Ja julia, Sötmandel är vanlig mandel :)

  • asasto 6 maj 2010

    1300-1400kalorier till 164cm räcker nog enbart ifall man är sängliggandes i stort sett dygnet runt, rör man på sig behöver man mera annars tar kroppen sin näring från muskler och inre organ precis som den gör vid svält. 45kg till 164cm kan vara OK vid vissa stadier som barn men när man blir äldre och mera kvinna behöver man lite högre vikt för att behålla hälsan.

    Jag tror man kan behöva mer fett än 10mandlar per dag vissa vitaminer tas bara upp i kombination med fett men det finns ju massor av bra fetter ex. fet fisk, avokado, rapsolja, olivolja och liknande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.