Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matintag

  • FruAst 6 maj 2010

    Jag håller med alla som har skrivit att du äter för lite. Det gör du.(N) Jag tycker att du ska äta vanlig mat. Alltså inte vegetariskt. Du behöver mer fett och mer protein. Det är lättare att få detta genom kött än genom de bönor och linser där fullvärdigt protein finns. Dessutom inte en kalori under 2000/dygn, det är som sagt bantning. Din vikt bör ligga mellan 50-60 kg. Det här gamla som var längd -110 är faktiskt bra. För din del är det just 54 som någon skrev förut.

    Känn matglädje. Lagom mat, lagom motion!(Y)

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av FruAst den 6 maj 2010

    Jag håller med alla som har skrivit att du äter för lite. Det gör du.(N) Jag tycker att du ska äta vanlig mat. Alltså inte vegetariskt. Du behöver mer fett och mer protein. Det är lättare att få detta genom kött än genom de bönor och linser där fullvärdigt protein finns. Dessutom inte en kalori under 2000/dygn, det är som sagt bantning. Din vikt bör ligga mellan 50-60 kg. Det här gamla som var längd -110 är faktiskt bra. För din del är det just 54 som någon skrev förut.

    Känn matglädje. Lagom mat, lagom motion!(Y)


    Faktist så innehåller kött för mycket protein, bönor och linser innehåller lagom med protein! dessutom skulle jag aldrig i hela mitt liv äta kött igen av flera anledningar, stackars djur säger jag bara stackars djur! Är stor djurvän så noway! :)

    tack för mig mvh Julia!

  • FruAst 6 maj 2010

    Tror du ska läsa lite om människans matbehov. Vi är blandätare och behöver fullvärdigt protein. Dessutom i djurens värld gäller antingen att ätas eller bli äten. För det tredje är det inte ett dugg trivsammare att äta fisk som dras upp ur havet och får självdö eftersom de inte kan andas i luften. Djur slaktar man så att just själva döden går fort. Djurvän kan man vara ändå även om man äter kött!

    Tycker du ska lära dig vad tallriksmodellen är och äta 2 mål om dagen efter den. Då blir det rätt mat.

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av FruAst den 6 maj 2010

    Tror du ska läsa lite om människans matbehov. Vi är blandätare och behöver fullvärdigt protein. Dessutom i djurens värld gäller antingen att ätas eller bli äten. För det tredje är det inte ett dugg trivsammare att äta fisk som dras upp ur havet och får självdö eftersom de inte kan andas i luften. Djur slaktar man så att just själva döden går fort. Djurvän kan man vara ändå även om man äter kött!

    Tycker du ska lära dig vad tallriksmodellen är och äta 2 mål om dagen efter den. Då blir det rätt mat.


    Jag tänker vara vegetarian så länge jag lever, tänker möjligtvis bli vegan också!
    Jag lever än! och jag är vegetarian. Om man komplimenterar det är det inga som helst problem, kött är dåligt på flera sätt!
    För miljön, djuren, hälsan, men det är självklart ett val man själv gör så respektera mitt!

  • Lenkan 6 maj 2010

    Jo det märks att du är ett barn

  • lovisingen 6 maj 2010

    Ja det gick lite överstyr det här inlägget med ätstörning men jag kan ge dig lite tips, först och främst min blogg hiih ;) www.visansgoda.blogg.se

    Sedan att äta 5-6 gånger om dagen och varje måltid ska innehålla protein i form utav bönor, tips är sojabönan som innehåller mycket protein, linser, ärtor, ägg, keso, yoghurt. Sedan kolhydrater som bulgur, som du gillar ;), pasta, bröd, gryn m.m Fett som fet fisk (lax och makrill är bra!), avokado, nötter, olja.

    Till frukost ska du försöka att äta kolhydrater som bas (Fullkorns mackor, havregrynsgröt tex) Sedan lägga till protein (lite mjölk, ägg eller skiva ost) och fettet kommer naturligt i tex mjölken, osten, smöret m.m. Till detta lägger du med fördel grönsaker eller bär.

    Lunchen ska ha i stora drag 20%fasta kolhydrater (bulgur, ris, potatis m.m) 30% fast protein (mager fisk, ägg, bönor, linser m.m) och resten grönsaker av alla dess former. Mjölk till dricka är bra.

    Middagen ska se ut som lunchen.

    Mellanmålen ska inte bestå utav bara frukt! men ät frukt och ta lite keso, en macka eller yoghurt till!

    Kanske var det lite detta du va ute efter? :)

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av lovisingen den 6 maj 2010

    Ja det gick lite överstyr det här inlägget med ätstörning men jag kan ge dig lite tips, först och främst min blogg hiih ;) www.visansgoda.blogg.se

    Sedan att äta 5-6 gånger om dagen och varje måltid ska innehålla protein i form utav bönor, tips är sojabönan som innehåller mycket protein, linser, ärtor, ägg, keso, yoghurt. Sedan kolhydrater som bulgur, som du gillar ;), pasta, bröd, gryn m.m Fett som fet fisk (lax och makrill är bra!), avokado, nötter, olja.

    Till frukost ska du försöka att äta kolhydrater som bas (Fullkorns mackor, havregrynsgröt tex) Sedan lägga till protein (lite mjölk, ägg eller skiva ost) och fettet kommer naturligt i tex mjölken, osten, smöret m.m. Till detta lägger du med fördel grönsaker eller bär.

    Lunchen ska ha i stora drag 20%fasta kolhydrater (bulgur, ris, potatis m.m) 30% fast protein (mager fisk, ägg, bönor, linser m.m) och resten grönsaker av alla dess former. Mjölk till dricka är bra.

    Middagen ska se ut som lunchen.

    Mellanmålen ska inte bestå utav bara frukt! men ät frukt och ta lite keso, en macka eller yoghurt till!

    Kanske var det lite detta du va ute efter? :)


    Tack så mycket! Jo, jag blir väldigt irriterad när jag får sådana påhopp. Jätte bra tips, nu är vi tillbacka på det vi vill prata om.

    Känner att jag har lite mer koll nu. Ska definitivt testa sojabönor, har precis testat tofu i ett recept jag hämtade här. Lite som en gratäng. den blev supergod! min nya favoriträtt. Men det är ganska svårt att sätta smak på tofun dock, testa en soppa med det väldigt misslyckat kan jag säga haha.

    Kanske lite youghurt och frukt ovanpå till mellanmål kan bli bra.

    Jätte bra tips, tack!
    Mvh julia

  • Lenkan 7 maj 2010

    Att kalla "hjälpen" för påhopp istället för omtänksamhet är ytterligare ett tecken på ätstörningar

  • lovisingen 7 maj 2010

    Det finns jättegod tofu som är marinerad i örter. Jag hittade den i en hälsokost affär i sthlm (kommer tyvärr inte igår vart) Men även ica brukar ha marinerad tofu, dock inte örtmarinerad. Men den är iallafall jättegod att grilla eller steka! :)

  • Juliaadina 7 maj 2010

    Skrivet av Lenkan den 7 maj 2010

    Att kalla "hjälpen" för påhopp istället för omtänksamhet är ytterligare ett tecken på ätstörningar


    Asså kan du snälla sluta, det är verkligen inte roligt när man är här för att lära sig och så säger någon att man har ätstörningar, klart jag kallar det påhopp när jag nog sagt 120 gånger nej! Tack för omtänksamheten, men försök respektera ett nej.
    Om du vill veta så levde inte jag hälsosamt innan, sov till 2 ibland åt frukost då massa makor, sen gick jag och små åt lite hela tiden. Jag kunde festa hela nätterna och inte sova alls, sen om jag kom hem vid 3 på natten åt jag lite då, ja jag hade jätte konstiga tider och min träning hjälpte inte då heller. Jag va jätte trött i skolan, svårt att koncentrera mig. Nu är det viktigt att satsa på skolan och alla min intressen utanför, jag vill må bra och äta bra för att kunna träna också!

  • Dika 7 maj 2010

    Jag tycker att det låter som om du har ganska bra koll på att äta nyttigt. Däremot äter du på tok för lite och får därför inte i dig tillräckligt av de näringsämnen din kropp behöver. Du kommer inte att lägga på dig om du sakta ökar ditt kaloriintag - med din ålder och träningsnivå borde du kunna äta i princip det dubbla mot det du gör!!! Äter du för lite tar kroppen stryk tyvärr. Det är bra att äta nyttigt - jättebra! Men man får inte bli för upptagen vid detta, då tar det över från allt annat som är roligt i livet! Mitt råd är att fokusera mer på träning än på antal kalorier.. :-)

  • Juliaadina 7 maj 2010

    Skrivet av lovisingen den 7 maj 2010

    Det finns jättegod tofu som är marinerad i örter. Jag hittade den i en hälsokost affär i sthlm (kommer tyvärr inte igår vart) Men även ica brukar ha marinerad tofu, dock inte örtmarinerad. Men den är iallafall jättegod att grilla eller steka! :)


    Hej. Jag tofun är ganska svår att krydda, jag testade ett recept härifrån som va såå gott! min nya favoriträtt, men sedan dess har jag misslyckat med tofun haha. Ni vet inte några bra recept och enkla så det blir gott liksom :)
    Här är receptet jag använde;

    2 medelstora morötter
    1/4 zuccini
    ½ lök
    Ca 130 g mjuk tofu
    Ca 50 g lätt färskost
    1 äggvita
    Ingefära
    Svartpeppar
    Ca 2 msk soja

    Jag tog dock fetaost istället för färskost för vi hade inte de hemma. Jag har börjat öka hur mycket jag äter nu :)
    Idag ska jag äta gröt med hallon och chasewnötter till frukost hade tänkt testa Anna skippers omelett sen den verkar jätte god! Till middag blir det nog något med quornfärs eller fisk har inte bestämt mig än :) Kanske potatisgratäng med potatismos, zucchini och quornfärs. Kom på det lite sådär plötsligt haha. och chokladmousse ikväll eller lite chasewnötter, vet ett recept som inte är så onyttigt tror jag men väldigt gott;

    Äggvitor, kaokao eller bär och lite vaniljsocker.

    Har ni föresten något bra "recept" till chasewnötter. så dom smakar lite mer änn naturella men fortfarande nyttiga.

    / Julia


    Tycker ni att det ser bättre ut nu?

  • lovisingen 7 maj 2010

    Chasewnötterna kan du rosta lite lätt själv i en torr stekpanna då får de en lite nötigare smak, sedan om du vill kan du krydda med tex tacobordskrydda när de fortfarande är varma eller vanligt havssalt om du vill det :)

    Tofun kan du marinera själv, låt den då marineras i ett dygn i plastpåse i kylskåpet. Marinera med tex soja, sweet chili, pressad vitlök, salt, peppar olivolja.

    Ta ej silkes tofu utan vanlig tofu som du först tärnar i bitar och sedan blandar ihop med marinaden, grilla sedan dagen efter, Supergott!

  • TobbeWilson 7 maj 2010

    Men snälla Julia, ser du inte att alla är inne på nästan samma sak här i svaren? Alla blir ju oroliga för dig. Du säger att när du sätter dig in i en sak så vill du ha svar på allt men du får ju faktiskt ta de svaren du får och inte förvänta dig att vi ska svara så som du vill. När man är i din ålder så SKA man ha i sig mer kalorier än vad du får. Och eftersom du redan är så pass liten till växten som du är så SLUTA tänk på kalorierna, ät det du blir sugen på, vilken jag är ganska övertygad om blir nyttiga saker ändå. Det är helt ok att inte äta godis, kakor och annat men ät mat, ät dig mätt, oavsett om du äter kött eller inte så är det allra viktigaste att du blir mätt och mår bra. Och du behöver inte räkna kalorier!

  • Juliaadina 7 maj 2010

    Skrivet av TobbeWilson den 7 maj 2010

    Men snälla Julia, ser du inte att alla är inne på nästan samma sak här i svaren? Alla blir ju oroliga för dig. Du säger att när du sätter dig in i en sak så vill du ha svar på allt men du får ju faktiskt ta de svaren du får och inte förvänta dig att vi ska svara så som du vill. När man är i din ålder så SKA man ha i sig mer kalorier än vad du får. Och eftersom du redan är så pass liten till växten som du är så SLUTA tänk på kalorierna, ät det du blir sugen på, vilken jag är ganska övertygad om blir nyttiga saker ändå. Det är helt ok att inte äta godis, kakor och annat men ät mat, ät dig mätt, oavsett om du äter kött eller inte så är det allra viktigaste att du blir mätt och mår bra. Och du behöver inte räkna kalorier!


    Trodde vi hade släppt de :) har slutat räkna, för nu vet ja att det är bara till för dom som bantar. tack nu vet jag det! Jag vill lära mig äta nyttigt och rätt och lära mig olika recept för jag är ju som sagt "vegetarian" och det är bra att jag själv lär mig vad jag ska äta och så. Tycker det är ganska kul med alla vegetariska recept :D

  • Snoffa 7 maj 2010

    Jag räknade kalorier förut, eller kanske inte räknade vad det blev i maten men hur mycket det var på alla varor jag åt per 100g.
    Men nu har jag slutat med det och det är värkligen skönt.
    Nu äter jag mig mätt och äter godsaker på helgerna.
    Det är verkligen skönt att äta nyttigt ibland, men det är även väldigt gott men en påse med godis på helgerna också.
    Vi har precis läst om kost och hälsa i skolan.
    Och eftersom att jag växer måste jag äta 3 stora måltider och 2-3 mellanmål per dag.
    Och jag säger bara en sak ät nyttigt men ät dig mätt.
    Det är ju jättebra att du har slutat räkna kalorier.
    Tycker inte du det är skönt att slippa oroa dig för att oj vad onyttigt det är det kan jag inte äta då man ser kalori siffrorna.
    Men det du äter nu låter bra mycket bättre än det du åt förut.
    Lycka till med nyttigheterna, och lite onyttigt ibland, visst?
    // Madde

  • Juliaadina 7 maj 2010

    Skrivet av Snoffa den 7 maj 2010

    Jag räknade kalorier förut, eller kanske inte räknade vad det blev i maten men hur mycket det var på alla varor jag åt per 100g.
    Men nu har jag slutat med det och det är värkligen skönt.
    Nu äter jag mig mätt och äter godsaker på helgerna.
    Det är verkligen skönt att äta nyttigt ibland, men det är även väldigt gott men en påse med godis på helgerna också.
    Vi har precis läst om kost och hälsa i skolan.
    Och eftersom att jag växer måste jag äta 3 stora måltider och 2-3 mellanmål per dag.
    Och jag säger bara en sak ät nyttigt men ät dig mätt.
    Det är ju jättebra att du har slutat räkna kalorier.
    Tycker inte du det är skönt att slippa oroa dig för att oj vad onyttigt det är det kan jag inte äta då man ser kalori siffrorna.
    Men det du äter nu låter bra mycket bättre än det du åt förut.
    Lycka till med nyttigheterna, och lite onyttigt ibland, visst?
    // Madde


    Ja, fast jag känner inget behov av att unna mig för jag älskar frukt! Blir som godis för mig, men choklad kan va gott ibland också. Har testat göra en banan glass, man doppar bara en banan i mörk choklad och sätter in den i frysen whoops sen har man en glass supergod verkligen! Och det finns ju massa nyttigheter i choklad också. Kakor, godis, chips har jag aldrig varit ett stort fan av och kommer nog inte bli heller. tycker det är lite för sött, och man mår inte så bra efter haha :)
    Nja, frukt namnam!

  • flingsalt 8 maj 2010

    Hej igen!

    Jag vill bara säga att jag inte tror att du lider av ätstörningar. Men vad som är skrämmande är att du vill ha koll så du kan behålla din nuvarande vikt (minimumvikt). Du väger så lite att du inte har "spelrum". Du kan (får) ju inte gå ner mer i vikt. Hade du åtminstone vägt 50kg så hade jag (vi) inte blivit så orolig(a. Jag är övertygad om att alla i denna tråd vill dig väl. Även de som är lite extra tjatiga ;) Det tjatigaste som finns måste väl ändå vara mammor... och mammor bryr sig.

    Att du valt att vara vegetarian tycker jag är något positivt. Jag är ingen expert på detta området... men av vad jag har hört och sett (bland nära) så verkar det vara svårt att behålla sin vikt när man är vegetarian. Min lillasyster t ex - hon var vegetarian flera år, men blev till slut tvungen att ändra sig... hon höll på att försvinna. (och hur kul tror du det var för henne att sluta vara vegetarian?)

    Det viktigaste för dig är väl att ha koll så att du får i dig ordentligt. Bra om du har slutat räkna... men om du fortarande gör det - så räkna uppåt! :) Okej om du nu väger 45kg nu... men du skriver att du vill behålla din vikt. Menar du då att ditt mål är att väga 45kg när du är 20 år? :-S
    Kan du inte tänka dig att väga 50kg och enbart ha muskler? :) *hoppas*

    Ge dig själv spelrum :)

    Kram

    Ps. Jag tycker att du ska prova mitt enkla halloumirecept nån kväll när du vill äta något litet. Passar dig som vegetarian perfekt.

  • Akinna3 8 maj 2010

    Jag tycker att huvudsaken är väl att man mår bra, sen om man väger lite el. är vegetarian
    skit samma. Bara man mår bra och trivs med sig själv.
    Jag är 45 och väger nu 44 kg. För några år sen stannade vågen på 38 kg! Men jag sa att jag vägde 40, för det lät bättre. Men jag har alltid mått bra .

  • Schnitt 8 maj 2010

    Skrivet av Akinna3 den 8 maj 2010

    Jag tycker att huvudsaken är väl att man mår bra, sen om man väger lite el. är vegetarian
    skit samma. Bara man mår bra och trivs med sig själv.
    Jag är 45 och väger nu 44 kg. För några år sen stannade vågen på 38 kg! Men jag sa att jag vägde 40, för det lät bättre. Men jag har alltid mått bra .


    Håller fullständigt med! Har vänner som är långa och inte väger mer än 3 popcorn, men de äter bra och håller sig nyttiga och de mår prima.

    Jag har inte läst alla trådar, tyckte alla prata om samma sak och jag vet egentligen inte va ämnet är om, men va tvungen att inflika med senaste inlägget!

    Ha det bra!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.