Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matintag

  • safir74 8 maj 2010

    Ah men det handar ju om ifall juliaadina fortsätter att endast äta ca 1000 kalorier om dagen och tränar så lär hon ju gå ner i vikt istället för att behålla sin nuvarande vikt. Att vi sedan tycker att hon borde öka lite i vikt är ju en annan historia. Men det verkar som att vi har fått henne på andra tankar att äta mera kalorier än 1000 om dagen.(Y) Och då menar jag inte att hon borde äta 3000 eller 4000 kalorier om dagen.

  • Juliaadina 8 maj 2010

    Skrivet av Akinna3 den 8 maj 2010

    Jag tycker att huvudsaken är väl att man mår bra, sen om man väger lite el. är vegetarian
    skit samma. Bara man mår bra och trivs med sig själv.
    Jag är 45 och väger nu 44 kg. För några år sen stannade vågen på 38 kg! Men jag sa att jag vägde 40, för det lät bättre. Men jag har alltid mått bra .


    Tack för det haha :) Knepigt det där med BMI, isåfall har jag varit underviktig hela livet tror ja haha knappast. Håller fullständigt med, så länge man mår bra & trivs med sig själv så är det väl skit samma. Sen visst jag vill ju bygga mer "muskler" och få fastare kropp, till beachen 2010 såklart ;) så får ju jobba på det, men nu har jag ialafall hamlat mer rätt med maten. Ska testa gå på ett nytt gym imorgon, väldigt spännande :D

    Testade föresten en ny sak med chasewnötter igår, lite mums på kvällen. Blandade hot tacosås & passerade tomater sen la jag chasewnötterna i det och blanda runt ett tag efter det tog jag in dom i ugnen på ca 250 grader. Dom blev riktig goda, och utan massa salt och skit.

    /julia

  • Juliaadina 8 maj 2010

    Skrivet av Schnitt den 8 maj 2010

    Skrivet av Akinna3 den 8 maj 2010

    Jag tycker att huvudsaken är väl att man mår bra, sen om man väger lite el. är vegetarian
    skit samma. Bara man mår bra och trivs med sig själv.
    Jag är 45 och väger nu 44 kg. För några år sen stannade vågen på 38 kg! Men jag sa att jag vägde 40, för det lät bättre. Men jag har alltid mått bra .


    Håller fullständigt med! Har vänner som är långa och inte väger mer än 3 popcorn, men de äter bra och håller sig nyttiga och de mår prima.

    Jag har inte läst alla trådar, tyckte alla prata om samma sak och jag vet egentligen inte va ämnet är om, men va tvungen att inflika med senaste inlägget!

    Ha det bra!!


    Oj, ja väger mer än 3 popcorn men jag håller verkligen med. Om BMI stämde helt så skulle alla i min ålder varit underviktiga, och det kan ju knappast stämma ;D

    Ämnet handlar om bra & nyttig mat, men hur alla börja snacka om ätstörningar vete ja fan. Men det är iallafall slut disskuterat!

    hare bra ;D

  • Juliaadina 8 maj 2010

    Till kvällsmat idag blir det något väldigt enkelt,
    Kokt Bulgur ( jag älskade det!)
    Stekta Wokgrönsaker
    olivolja
    stekta Räkor
    stekta Crabsticks
    Blandar samman allt
    Sen tar man lite soya på det.
    Tror ni det kan bli gott? iallafall mycket enkelt.
    Sen undrar jag om crabsticks är nyttigt, det är ju ingen krabba i alls. Vad är det i dom egentligen? Usch jag måste iväg och handla snart, börjar bli tomt i skåpet. Några tips på något kul och nyttigt man kan testa? :D

  • idea_ 8 maj 2010

    Crabsticks är, om jag minns rätt, en fisk som man har bearbetat för att få till skaldjursutseende.

  • Juliaadina 9 maj 2010

    Har en suupergod sak ni måste testa jag var tvungen att säga de :) Sjukt enkelt också.
    Skiva en banan, lägg ner i en påse, strö lite kanel på och in i frysen.
    Vänta ca 5 h >
    Inget socker, bara kanal. Och dom smakar som kanelbullar, jag lovar mitt nya "godis". I love it!
    Godare än allt jag har ätit, waaah!

    /julia

  • Snoffa 13 maj 2010

    Det har du rätt i , men om jag ska skippa godis vill jag baka eller äta popcorn, det är ju iallafall lite nyttigare. :)

    Skrivet av Juliaadina den 7 maj 2010

    Skrivet av Snoffa den 7 maj 2010

    Jag räknade kalorier förut, eller kanske inte räknade vad det blev i maten men hur mycket det var på alla varor jag åt per 100g.
    Men nu har jag slutat med det och det är värkligen skönt.
    Nu äter jag mig mätt och äter godsaker på helgerna.
    Det är verkligen skönt att äta nyttigt ibland, men det är även väldigt gott men en påse med godis på helgerna också.
    Vi har precis läst om kost och hälsa i skolan.
    Och eftersom att jag växer måste jag äta 3 stora måltider och 2-3 mellanmål per dag.
    Och jag säger bara en sak ät nyttigt men ät dig mätt.
    Det är ju jättebra att du har slutat räkna kalorier.
    Tycker inte du det är skönt att slippa oroa dig för att oj vad onyttigt det är det kan jag inte äta då man ser kalori siffrorna.
    Men det du äter nu låter bra mycket bättre än det du åt förut.
    Lycka till med nyttigheterna, och lite onyttigt ibland, visst?
    // Madde


    Ja, fast jag känner inget behov av att unna mig för jag älskar frukt! Blir som godis för mig, men choklad kan va gott ibland också. Har testat göra en banan glass, man doppar bara en banan i mörk choklad och sätter in den i frysen whoops sen har man en glass supergod verkligen! Och det finns ju massa nyttigheter i choklad också. Kakor, godis, chips har jag aldrig varit ett stort fan av och kommer nog inte bli heller. tycker det är lite för sött, och man mår inte så bra efter haha :)
    Nja, frukt namnam!

  • Monken70 13 maj 2010

    Hejsan!
    Du verkar äta väldigt nyttig mat, det är bra och hälsosamt.
    Kroppen fungerar så att den ställer in sig på den näringsmängd du stoppar i dig. Om du nu äter så lite att kroppen tror att det är svält så förbränner den också mindre, du tappar också suget efter mat då kroppen får för lite näring. Jag funderar också på vad din kontroll över ditt matintag och din vikt beror på, är det någon annat i ditt liv du inte känner att du kan kontrollera?

    Jag har arbetat med ungdomar med ätstörningar, de är naturligt inte så öppna som du men jag vill ändå råda dig att ta kontakt med en dietist, det gör du via din vårdcentral så får du rätt råd anpassade utifrån din kropp och din situation. Många råd härifrån kanske inte riktigt passar dig egentligen och då du har en väldigt låg vikt har du inte så många chanser att testa ditt kostintag själv, det är viktigt att både vi på forumet och du förstår det.

    Jag önskar dig lycka till!!

  • Mistys 13 maj 2010

    Jag tror inte du är anorektiker men du kanske är ortorektiker ( Obs! jag skrev kanske! ) Besatt av nyttig mat som ibland kan gå till överdrift och nästan ångest vid intag av mindre nyttiga saker. En ortorektiker blir nästan "hög" av att bara äta det nyttigaste man kan och får panik om en ostbåge eller två slinker in i mun.

    Vad jag menade med att man sänker ämnesomsättningen i botten( tidigare inlägg) är att kroppen behöver en basalt energi intag bara för att ligga på en säng och andas. Den ligger för i princip alla på ca 1300 kcal. Sen får man lägga på kcal för all form av rörelse. Om man ständigt ligger på gränsen till det låga intaget har kroppen en fantastisk överlevnadsinstinkt. Den sänker kroppens basala energiintag. Ämnesomsättningen sänks helt enkelt. Vad händer då?? Jo kroppen behöver mindre energi för att överleva, kroppen går ner på sparlåga. I värsta fall tar kroppen ens egna muskler som "mat" och då är det fara å färde. Sen äter man helt plötsligt lite mer en dag, vad händer? Jo man ökar i fettvikt fortare bara av att "titta mat" pga att kroppens bas förbrukning sjunkit. Att åter få tillbaka den vanliga ämnesomsättningen är super svårt och tar tid.

    Jämför med en brasa. Ju mer ved av bra, torr kvalitet du lägger på brasan ju mer brinner det och ju mer energi frigörs och mer " ork" finns. Lägger du på ved av dålig kvalitet ( sur,fuktig) brinner det dåligt eller slocknar helt.

    Något som verkligen håller ämnesomsättningen hög och ger kroppen bra energi att jobba med är just fett av bra kvalitet som nötter, avocado, fet fisk mm

    Så det sämsta man kan göra och som verkligen förstör kroppen och dess fantastiska förmåga att förbränna på rätt sätt är att strypa energiintaget till ett minimum. Det är bara vid övervikt som detta kan fungera.

    Hoppas du förstår mitt försök till en förklaring och hur farligt det är att gå ner för lågt i energiintag. Att bara äta supernyttigt är enligt forskarna inte heller så bra ( finns många artiklar på nätet att läsa om detta ). Kroppen behöver en mix av ämnen och att äta något onyttigt ibland är inget som skadar.

    Man brukar ju skämtsamt säga att man blir inte tjock av det man äter mellan jul och nyår utan det man äter mellan nyår och jul

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.