Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matintag

  • Lenkan 6 maj 2010

    Att äta nyttigt är alltid bra, men att vara så fixerad som du är luktar ätstörning lång väg.
    Jag känner igen mig själv i tänkandet nämligen.
    I tonåren var jag anorektiker och som minst vägde jag 42 kilo till min 173 cm långa kropp.

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Lenkan den 6 maj 2010

    Att äta nyttigt är alltid bra, men att vara så fixerad som du är luktar ätstörning lång väg.
    Jag känner igen mig själv i tänkandet nämligen.
    I tonåren var jag anorektiker och som minst vägde jag 42 kilo till min 173 cm långa kropp.


    Har absoult inte ätstörningar, många tar fel på att man vill äta nyttigt och bra med att man har det. Vill visserligen jobba som modell, så ja vet hur ätstörningar ser ut. Men man vill hålla koll på vad man äter och vad som är bra, det är därför jag är "fixerad".

    Vill börja träna mer för att få fastare kropp och äta nyttigare för att må bättre. Men man måste ju först se vilken mat som är bra och vilken mat som är dålig ellerhur?

  • lovisingen 6 maj 2010

    Kika in på min blogg www.visansgoda.blogg.se Där här du lite tips och inspriation till ett hälsosamt liv :)

    Som många säger väger du väldigt lite men om det är som du säger att du inte har någon ätstörning så borde du inte ha problem att äta nyttigt för kropp och själ. Du är nog undernärd pga din låga vikt så liite mer skulle inte skada och inte göra att du går upp i fettvikt, kanske muskelvikt om du börjar träna men det kommer inte synas på måttbandet.
    Vikten ska du slänga i väggen och titta i spegeln som på ditt hår, din hud, naglar m.m som säger mycket om hur hälsosam du är :)

    Men kika gärna in och kolla runt lite! :) Bloggar varje dag.

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av lovisingen den 6 maj 2010

    Kika in på min blogg www.visansgoda.blogg.se Där här du lite tips och inspriation till ett hälsosamt liv :)

    Som många säger väger du väldigt lite men om det är som du säger att du inte har någon ätstörning så borde du inte ha problem att äta nyttigt för kropp och själ. Du är nog undernärd pga din låga vikt så liite mer skulle inte skada och inte göra att du går upp i fettvikt, kanske muskelvikt om du börjar träna men det kommer inte synas på måttbandet.
    Vikten ska du slänga i väggen och titta i spegeln som på ditt hår, din hud, naglar m.m som säger mycket om hur hälsosam du är :)

    Men kika gärna in och kolla runt lite! :) Bloggar varje dag.


    Hejsan! Tack för tipset, ska absolut titta in där!
    Javisst ja väger ganska lite men muskler väger ju mer än fett, och när jag börjar gymma och bygga mer fastare kropp kommer jag ju gå upp något kilo.

    Mvh julia

  • Lenkan 6 maj 2010

    Det jag menar är att folk som vill äta nyttigt och leva hälsosamt inte borde räkna kalorier. Det är något man gör för att banta,
    Med ditt BMI får du till exempel inte bli medlem i Viktklubb, för du väger för lite.
    Din minimivikt borde vara 54 kilo

  • Lenkan 6 maj 2010

    Det står också för att behålla den vikt man har om man motionerar mycket så ska man ligga på mellan 2500-3000 kalorier om dagen.
    Allt under 2000 kcal/dag är bantning

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Lenkan den 6 maj 2010

    Det jag menar är att folk som vill äta nyttigt och leva hälsosamt inte borde räkna kalorier. Det är något man gör för att banta,
    Med ditt BMI får du till exempel inte bli medlem i Viktklubb, för du väger för lite.
    Din minimivikt borde vara 54 kilo


    Eller något man gör för att behålla vikten! Tycker många hänger upp sig på bmi, ja har alltid varit liten sen jag föddes. Tycker det känns väldigt onödigt att äns disskutera det, skulle inte varit medlem i matklubben om jag hade det.

    Och jag vet inte allt vad man ska äta och hur mycket det är därför jag frågar, så ja kan förbättra det jag redan har. Man måste ju börja någonstanns

    Jag vill bara veta vad som är hälsosamt och inte, hur jag ska behålla min vikt och bygga muskler.
    Jag menar ingen jag känner i min ålder väger äns 54 kg, isåfall är alla underviktiga och har ätstörningar vilket jag tvivlar på :)

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Lenkan den 6 maj 2010

    Det står också för att behålla den vikt man har om man motionerar mycket så ska man ligga på mellan 2500-3000 kalorier om dagen.
    Allt under 2000 kcal/dag är bantning


    För en vuxen, jag är bara barn haha ;D

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Åter till maten haha :)

    Idag åt jag mandlar till gröten, väldigt gott var det :) och känndes som man fick en riktig energikick av de. Och till lunch åt jag en burk makrill på en knäckebrödsmacka med rucola på, och sallad med fetaost, sallad, gurka, tomat. Till mellanmål blir det nog frysta hallon, och till kvällsmiddag hade jag tänkt dela en aborgine, plommontomater och zucchini och sätta in i ugnen sedan ha en bulgur/tomatsås/vita bönor blanding till det. Ska nog handla avokado & chasewnötter idag också :)

    Mvh julia

  • frucaos 6 maj 2010

    Hihi - aborgin blev lite för likt aborigin (urinvånare i Australien) - aubergine heter det egentligen. Men det var inte svensklärare jag skulle vara ... :\
    Tycker att din meny för dagen låter sund och god!
    Vill också understryka vikten av att du ökar intaget lite om du ska börja träna - annars har inte kroppen möjlighet att bygga muskler, då bryts de ner i stället.
    Men du har rätt angående BMI - det är inte alltid rättvisande - men oftast då för dem med mycket muskelmassa som får för högt BMI helt oförtjänt!

  • flingsalt 6 maj 2010

    Jag är 164 (lång) och väger 53 kilo... det ger mig ångest! Jag är för smal. Jag äter mycket utan att tänka mig för men jobbar bort det.

    Önskar att du lät bli att räkna kalorier. Du borde äta god mat - utan att tänka så himla mycket, punkt. Njut av livet. God mat är livet! :)

    Klart att det är gott med nyttigare matvarianter också.. men man kan väl blanda!?

    Sluta tänk såå mycket... snälla :(

  • Bumbis 6 maj 2010

    Juliaadina, jag tror du behöver något annat än hjälp ifrån MK. Har du någon närstående att prata med detta om? Jag har läst igenom tråden nu och det här med kaloriintag osv är inte "friskt" med tanke din vikt. Trots att du varit snabb att svara både dag och kväll så borde du gå i skolan och dom kan säkert hjälpa om ingen annan. Lycka till och tänk på att man äter för att leva och man lever för att äta bla. Kram

  • flingsalt 6 maj 2010

    Och - när jag var lika gammal som du är nu - 17... så blev jag och min mamma kallade till rektorn på min skola för att de var oroliga att jag hade anorexia. Då vägde jag mellan 48 och 50kg. Men jag var inte sjuk... jag var liten och späd precis som du. Skillnaden är bara att jag var fullt medveten om att jag var för smal. Jag försökte verkligen gå upp i vikt! Jag brukade ha "fettkurer" där hemma. haha

    Modell är inte det lättaste för någon som är 164 lång... ge pojkarna något att ta i istället. ;)

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 6 maj 2010

    Juliaadina, jag tror du behöver något annat än hjälp ifrån MK. Har du någon närstående att prata med detta om? Jag har läst igenom tråden nu och det här med kaloriintag osv är inte "friskt" med tanke din vikt. Trots att du varit snabb att svara både dag och kväll så borde du gå i skolan och dom kan säkert hjälpa om ingen annan. Lycka till och tänk på att man äter för att leva och man lever för att äta bla. Kram


    Haha förlåt att jag skrattar men jag har absoulut inte ätstörningar :P Detta handlar bara om att jag ska börja träna mer och bygga muskler så jag behöver veta mer om mat, behöver ju inte ha förutfattad mening för att man vill bli modell.. Nja, jag har lov nu :)
    Vill absoult inte vara som alla andra modeller som äter ett knäckebröd om dagen, jag vet vad som är hälsosamt och inte. Jag vill ha en stark och fin kropp och må bra! No need to worry ;D

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av flingsalt den 6 maj 2010

    Och - när jag var lika gammal som du är nu - 17... så blev jag och min mamma kallade till rektorn på min skola för att de var oroliga att jag hade anorexia. Då vägde jag mellan 48 och 50kg. Men jag var inte sjuk... jag var liten och späd precis som du. Skillnaden är bara att jag var fullt medveten om att jag var för smal. Jag försökte verkligen gå upp i vikt! Jag brukade ha "fettkurer" där hemma. haha

    Modell är inte det lättaste för någon som är 164 lång... ge pojkarna något att ta i istället. ;)


    Men jag är liksom inte spinking, utan bara nätt. så ingen har äns uttalat sig att jag skulle ha anorexia lr något sånt. Jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp typ, men då mår man inte heller bra om man äter en massa dåligt. Men man kan inte ha "fettkurer" när man ska bygga muskler och må bättre, det handlar ju om att veta hur mycket man ska få i sig varje dag för att kunna bygga upp sig och vilka livsmedel som är bra. Ni får inte tro jag är "fixerad" för när jag sätter mig in i något vill jag ha svar på allt, sån är jag bara ;)

  • AnneNi 6 maj 2010

    Jag tror det bästa för dig skulle vara att äta nyttig mat, men inte räkna kalorier. Det finns ju inget behov av det eftersom du inte går upp i vikt säger du, och då är det bättre att lyssna på kroppen och äta regelbundet. Att äta hälsosam mat är bra, men man måste som sagt äta tillräckligt för att kroppen ska fungera bra. Ät varierad kost med kolhydrater, fett och proteiner så borde du må bra
    :-)

  • Bumbis 6 maj 2010

    Jag får väl svara igen då. Min dotter är 13 1/2 och är 163 cm lång och väger 45 kg. Hon är "lång" och smal. Höfterna har blivit bredare och även brösten har växt det senaste året som det ju ska göra i denna åldern. Annars är hon väldigt smal. Hon är hungrig mest hela tiden och det är ju normalt i denna åldern. Hon spelar innebandy och tränar 2-3 dagar i veckan men det är väl oxå normalt i denna åldern. När man är kvinna och 17 år så blir man nog inte mycket längre så för att du ska må bra så måste du äta. Det är inte normalt att ha sådana tankar som du har.

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 6 maj 2010

    Jag får väl svara igen då. Min dotter är 13 1/2 och är 163 cm lång och väger 45 kg. Hon är "lång" och smal. Höfterna har blivit bredare och även brösten har växt det senaste året som det ju ska göra i denna åldern. Annars är hon väldigt smal. Hon är hungrig mest hela tiden och det är ju normalt i denna åldern. Hon spelar innebandy och tränar 2-3 dagar i veckan men det är väl oxå normalt i denna åldern. När man är kvinna och 17 år så blir man nog inte mycket längre så för att du ska må bra så måste du äta. Det är inte normalt att ha sådana tankar som du har.


    Ursäkta mig! du kan inte jämföra din dotter med mig? du känner ju inte mig. Jag försöker bara list ut hur man ska göra, trodde man skulle räkna kalorier men jag hade fel! Ätstörningar har gått överstyr. Så fort man vill börja äta nyttigt WHOOPS så har man anorexia eller? löjligt mycket löjligt.

    Nu vet jag att jag behöver mer, tack till dom som faktist hjälpt mig! Till middag åt jag bulgur, stekt auoborgine, plommontomater, alfagroddar, zuchinni och barilla med oliver till det supergott! Tyckte verkligen om bulgur.

    Men okej, ska inte fråga nått mer det är ju inte normalt att fråga...

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av AnneNi den 6 maj 2010

    Jag tror det bästa för dig skulle vara att äta nyttig mat, men inte räkna kalorier. Det finns ju inget behov av det eftersom du inte går upp i vikt säger du, och då är det bättre att lyssna på kroppen och äta regelbundet. Att äta hälsosam mat är bra, men man måste som sagt äta tillräckligt för att kroppen ska fungera bra. Ät varierad kost med kolhydrater, fett och proteiner så borde du må bra
    :-)

    Okej, då vet jag det tack så mycket! :) Så länge jag mår bra av det jag äter, jag mår toppen sen jag bestämde mig för att sluta äta godis och snacks och börja variera mig mer. Har börjat äta regelbundna tider också, hoppar aldrig över någon måltid.
    Men det är självklart man vill veta, är ju onödigt att få överskott av energi, kalorier handlar ju inte bara om bantning hit och dit utan att man ska ha en balanserad kost.
    Mvh julia

  • Juliaadina 6 maj 2010

    Skrivet av Juliaadina den 6 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 6 maj 2010

    Jag får väl svara igen då. Min dotter är 13 1/2 och är 163 cm lång och väger 45 kg. Hon är "lång" och smal. Höfterna har blivit bredare och även brösten har växt det senaste året som det ju ska göra i denna åldern. Annars är hon väldigt smal. Hon är hungrig mest hela tiden och det är ju normalt i denna åldern. Hon spelar innebandy och tränar 2-3 dagar i veckan men det är väl oxå normalt i denna åldern. När man är kvinna och 17 år så blir man nog inte mycket längre så för att du ska må bra så måste du äta. Det är inte normalt att ha sådana tankar som du har.


    Ursäkta mig! du kan inte jämföra din dotter med mig? du känner ju inte mig. Jag försöker bara list ut hur man ska göra, trodde man skulle räkna kalorier men jag hade fel! Ätstörningar har gått överstyr. Så fort man vill börja äta nyttigt WHOOPS så har man anorexia eller? löjligt mycket löjligt.
    "sånna tankar" haha låter läskigt. men jag är inte konstig jag lover, inget fel på mig inte haha :)

    Nu vet jag att jag behöver mer, tack till dom som faktist hjälpt mig! Till middag åt jag bulgur, stekt auoborgine, plommontomater, alfagroddar, zuchinni och barilla med oliver till det supergott! Tyckte verkligen om bulgur.

    Men okej, ska inte fråga nått mer det är ju inte normalt att fråga...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.