Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Onödiga varor

  • boz1965 15 mars 2010

    Jag vet att det finns en annan tråd på samma tema, men hittade inte den så jag startar en ny.

    Jag var och handlade igår på CityGross och fick se att Kungsörnen har lanserat tre nya färdigmixer: Plättar, pannkaka och raggmunkar.

    Jag bara undrar: Hur LAT är man om man inte orkar svänga ihop en pannkaks- eller raggmunkssmet? Det tar på sin höjd ett par minuter och är dessutom mycket billigare (och godare utan tillsatser). *SUCK*

  • boz1965 15 mars 2010

    Tror jag ska svänga ihop lite raggisar idag förresten - så lätt och enkelt att göra själv! :)

  • Okänd 15 mars 2010

    Jag tror att lösningen ligger i att man ska komponera ihop en matsedel för veckan innan man går och handlar. Då vet man ju vad man tänkt sig för mat, så då är det lättare att gå förbi dom där hyllorna.

  • mssalmonella 15 mars 2010

    I min willysbutik finns det helt färdig raggmunksmet i hink.

    Klart så kan jag väl förstå ifall man har småbarn som vill ha mat fort att man köper en sådan.
    Men jag har i princip all tid i världen att laga mat så jag köper aldrig, nåväl nästan aldrig hel & halvfabrikat.

  • The_mama97mia 15 mars 2010

    Jag håller med, minns också den andra tråden, ett exempel som jag tog upp där var färdig omelettsmet...

  • farmoringer 15 mars 2010

    Människan är bekväm av sig, har bråttom och har inte tid.
    Därav all snabbmat som finns.
    Det tar inte lång tid att vispa ihop smeten, men det går fortare att klippa upp förpackningen....{laugh}

  • jimboz 15 mars 2010

    Jag bojkottar den där snabbmatsindustrin så mycket det bara går..I regel gör man samma sak hemma men detta ligger i kartong...Ibland är momenten som man skall göra exakt lika många som den äkta varan ,så varför då lägga ner tid på pulverprodukter

  • flumhum 15 mars 2010

    eller så kan man inte till laga smeten..det är inte alla som kan laga riktig hemma gjord mat..
    yngre barn har väll det bra med färdiga smeter och sådant..är ju inte så lätt när man är mindre och följa ett recept alla gånger

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av flumhum den 15 mar 2010

    eller så kan man inte till laga smeten..det är inte alla som kan laga riktig hemma gjord mat..
    yngre barn har väll det bra med färdiga smeter och sådant..är ju inte så lätt när man är mindre och följa ett recept alla gånger


    Kan man läsa innantill så kan man laga mat efter recept. Det är min enkla åsikt. Det finns så många bra kokböcker och matsajter. MK är ett alldeles briljant exempel på det.

    Att man "inte har tid" är en dålig ursäkt. Att ge barnen hel- och halvfabrikat snuddar, imho, på barnmisshandel, menar jag eftersom man inte riktigt vet vad alla dessa tillsatser gör med människokroppen. Man bara "antar" att de inte är särskilt skadliga. So what om nån blir sjuk och/eller dör av skiten - det är acceptabla förluster. Allt i Mammons (pengaguden) namn.

  • Fannie 15 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 15 mar 2010

    Kan man läsa innantill så kan man laga mat efter recept. Det är min enkla åsikt. Det finns så många bra kokböcker och matsajter. MK är ett alldeles briljant exempel på det.


    Ojojoj, du har verkligen inte träffat mig. Jag kan följa ett recept till punkt och pricka och ändå går allt åt helvete. Det blir ganska deprimerande att kolla ner på geggan på tallriken och tänka "skulle det här vara blablabla?". För vissa av oss så funkar inte matlagning. Jag skulle däremot inte få för mig att köpa pannkakssmet, men det är nog för att jag aldrig ens skulle tänka tanken att försöka steka dem.

  • flumhum 15 mars 2010

    det är inte alla som kan läsa och följa recept pga olika orsaker..
    tex en grav dyslektiker har inte en chans att hålla reda på mått, text och bladning och då blir väldigt lätt fel...
    då kanske n bland påse där det visar med bilder hur man ska göra är ett bra alternativ..

    förstår inte hetsen till att barn får halvfabrikat..fick vi redan när jag var lite..vad tror ni är i skolmaten?! inte är det iaf eget gjort..

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av flumhum den 15 mar 2010

    det är inte alla som kan läsa och följa recept pga olika orsaker..
    tex en grav dyslektiker har inte en chans att hålla reda på mått, text och bladning och då blir väldigt lätt fel....


    Dyslektiker har utmärkta hjälpmedel bl.a. i form av text-till-tal-program på datorn. Det finns också flera utmärkta kokböcker i Daisyformat. Jag har själv jobbat en en del med dyslektiker på skolan jag arbetade på. Det funkar utmärkt för dem. En dyslektiker är inte dummare än vad vi andra är, de uppfattar bara text och siffror annorlunda. Flera stora "stjärnkockar" är dyslektiker. Ta t.ex. Jamie Oliver som nätt och jämnt kan skriva sitt namn. Killen är helskärpt, men han "får bara inte till det med bokstäverna". Sina kokböcker dikterar han på band så får förlagets anställda skriva ut det.

  • boz1965 15 mars 2010

    Andra mycket kända och framgångsrika dyslektiker är:

    Cher.
    Bill Clinton.
    Jamie Oliver.
    Tom Cruise.
    Albert Einstein.
    John Lennon.
    Winston Churchill.
    John F Kennedy.
    Percy Nilsson.

    Källa: Expressen.se

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av danniella den 15 mar 2010

    Jag tror att lösningen ligger i att man ska komponera ihop en matsedel för veckan innan man går och handlar. Då vet man ju vad man tänkt sig för mat, så då är det lättare att gå förbi dom där hyllorna.


    Ujuj. De hyllorna har jag inga som helst problem att gå förbi utan att ens ha en inköpslista med mig. ;)

  • The_mama97mia 15 mars 2010

    Jag måste bara berätta en grej, för några år sen så ringde min son hem och frågade om han fick äta hos kompisen Emil, andfådd sa han i luren - Vet du mamma - Hon gör RIKTIGA köttbullar!!!!!
    *asg* här hade vi levt på mamma scans ett tag...

  • jimboz 15 mars 2010

    Industrin vill att vi ska bli beroende av dom. Men si den gubben går inte hem här hemma.i allafall.
    Alla kan lära sig laga mat ,det gäller bara att hitta sitt eget sätt..
    Nu för tiden finns det videokanaler som visar olika tekniker och för den delen hela middagar.om man så vill.
    Youtube har lärt mig mycket knep och Asiatisk kokkonst....

  • boz1965 15 mars 2010

    @mama97mia och jimboz: Jag brukade "extraknäcka" som lärarvikarie för hemkunskapslärarinnan när hon var ledig eller sjuk efter att rektorn fått reda på att jag inte "bara" är IT-nisse utan också är kock.

    Vid en lektion skulle vi laga pasta och köttfärssås och eleverna gjorde riktigt stora ögon när jag plockade fram en ballongvisp när färsen skulle stekas. De undrade vad 17 jag skulle med den till. Jag förklarade för dem att det var helt onödigt att jobba sig blå med en trägaffel för att få färsen att gryna sig och att det var både bättre och effektivare att rulla med ballongvispen i färsen. Då impade bozzen på eleverna. :DD

  • Fannie 15 mars 2010

    Alla har inga samma prioriteringar här i livet. Vissa tycker att långkok är livet medan vissa tycker att saker som tar längre än 15 minuter att tillaga inte är värt att slösa tid på. Vissa tycker att mat är fantastiskt medan vissa ser det bara som ett bränsle. Vill man rulla sina egna köttbullar, så gör det, men rör inte mina mamma scan.

  • boz1965 15 mars 2010

    Haha, Fannie. :D

    Du får gärna ha dina Mamma Scan's ifred, men kalla dem bara inte "köttbullar".
    Jag lovar att JAG inte ska köpa sista paketet för dig... :DD

  • katten4 15 mars 2010

    Såg att Findus har fryst potatismos att köpa nu... Skär man potatisen i mindre bitar är potatismos snabbmat, och så¨otroligt gott med egen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.