Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Onödiga varor

  • redd 17 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 15 mar 2010

    Skrev i förra tråden och skriver det i denna också. Beschamelsås, färdig i en blå tetra. Skulle aldrig köpa. Onödigt så det förslår. Hur svårt kan det va.......?


    Skulle priset vara bra och det inte är några konstigheter i så skulle jag köpa den rakt av, skulle göra lasange 10ggr så ofta ifall det inte vore för den förb-nnade mjölksåsen som alltid bränner i pannan, blir en sak för mycket att hålla reda på och så står man där med svinto efteråt och förbannar sig själv.
    Anser att såsen är 75% av jobbet när man gör lasange.

  • Marksten 18 mars 2010

    Gör en riktig berchamelsås först.
    50 g smör
    1 dl mjöl
    Smält smöret, imed mjölet och koka det några minuter under omröring. Jätteviktigt.
    Koka upp 9 dl mjölk med en halv lök och några krydd nejlikor.

    Börja med att hälla i lite mjölk och rör ut såsen. Den ska hänga i vispen som en klump.
    Fortsätt med att hälla i mjölken lite i taget tills du har en slät sås. Det kanske inte går all mjölk.

    Koka den ett tag.
    Riv i mycket cheddar ost och smaka av till den smakar som du vill ha den. Dra i lite salt och peppar.


    Det är inte så svårt som det kanske låter.

  • Okänd 18 mars 2010

    -

  • Ariel_Leman 18 mars 2010

    Skrivet av Marksten den 18 mar 2010

    Gör en riktig berchamelsås först.
    50 g smör
    1 dl mjöl
    Smält smöret, imed mjölet och koka det några minuter under omröring. Jätteviktigt.
    Koka upp 9 dl mjölk med en halv lök och några krydd nejlikor.

    Börja med att hälla i lite mjölk och rör ut såsen. Den ska hänga i vispen som en klump.
    Fortsätt med att hälla i mjölken lite i taget tills du har en slät sås. Det kanske inte går all mjölk.

    Koka den ett tag.
    Riv i mycket cheddar ost och smaka av till den smakar som du vill ha den. Dra i lite salt och peppar.


    Det är inte så svårt som det kanske låter.


    Det allra mest fantastiska är väl att Blåband nu säljer Bechamelsås på påse - blanda pulvret i smält smör och tillsätt mjölk. Vad är det då i påsen?
    Världens dyraste mjöl och salt!

  • Marksten 18 mars 2010

    Haha\o/
    Snacka om att bli lurad.!

  • The_mama97mia 18 mars 2010

    det var det.... j-aste-.... hade jag inte en aaaaaning om!

  • havskatten 21 mars 2010

    Hamburgare kan jag göra själv. Då blir de GODA.
    Pannkakssmet, sockerkakssmet mm är löjligt. Så enkelt att göra själv.

    Apropå ingenting;
    Känner ni till ett bakverk från Tyskland-Österrike som kallas Stollen? Ganska gott, men en smula torrt, som sockerkaka med mandelmassa i och med florsocker på. Som en kul parentes heter gruvgångar också stollen på tyska.

  • Ulrika91 21 mars 2010

    Problemet med vårt samhälle är att alla förväntas ha hur mycket tid som helst att kunna göra allt hela tiden för att vi är så himla stressade. Titta på dagens svenska och amerikanska tvprogram till exempel. Dem varvar ju aldrig ner. Allt är så stressigt. Och vi gör det och det och det. Så ska vi komma hem, skjuta ett J'kla djur, göra egen korv och diverse tillbehör till lagom till klockan 6 då det ska serveras middag. Nej men ungefär. Vi är så himla stressade och man kan ju inte jämföra oss med de tidigare generationerna då det var väldigt vanligt att kvinnorna knappt arbetade alls. Klart som sjutton att de hade tid.

    Jag lagar middag varje dag hemma och ibland får man knappt ett tack för maten. Alla tar matlagning så förgivet och självklart. "Du tycker ju det är kul" HA. tror du jag har lust att stå och rulla 200 köttbullar när jag går sista året på gymnasiet med allt vad det innebär, gym, pojkvän osvosv. Vi är väldigt stressade i dagens samhälle och vi ska hinna med så himla mycket. Dygnet har faktiskt bara 24 timmar och några av dem bör vi spendera på att sova, i lugn och ro. Kraven är höga och väldigt svåra att uppnå.
    (nu höll jag mig inte till ämnet kanske men ändå)

    Jag säger halleluja för "onödiga" varor och diverse halvfabrikat. Visst pås-såser osv är inget jag köper, men fuska lite måste man ju få. Såsom taco kryddmix exempelvis. Jag kan säkert göra en god hemgjord variant, men det är väldigt bekvämt, och gott, att köpa hem pås-varianten.

  • The_mama97mia 21 mars 2010

    @havskatten:
    Stollen ja... Lidl säljer varje år särskilt till jul Weihnachtsstollen, stabbiga grejer... Jag har ingen aning om hur man gör dom om det var din fråga.

    @ulrika91:
    ja jag är böjd att hålla med dig, men var och en får ju sätta sina egna krav o ribbor...
    Jag kanske väljer att lägga mer tid i köket än på annat. Men det är terapi för mig, som sitter vid datorn jämnt annars. DOCK vill jag förstås ha uppskattning för matlagningen, ett tag körde vi betygsättning, ungarna fick betygsätta mellan 0 och 5. Det var lite kul. (Y)

  • Piolino 21 mars 2010

    Kan inte annat än att hålla med!! Förstår att tidsbrist och ork kan inverka ibland men nog är det godast att göra helt från grunden!:)

  • Ulrika91 21 mars 2010

    MamaMia: Ja det låter som en bra ide. Kanske ska testa det hemma (fast jag är ju enda ungen så vi får köra med vuxna ;) )

  • Ulrika91 21 mars 2010

    Skrivet av Piolino den 21 mar 2010

    Kan inte annat än att hålla med!! Förstår att tidsbrist och ork kan inverka ibland men nog är det godast att göra helt från grunden!:)


    Oja, där har du rätt. Visst är det godast. Det är inget snack om den saken! Jag älskar saker som är gjort med kärlek och från grunden. Hade jag varit hemma hela dagarna hade det också varit så jag gjort, men nu hinner jag inte det. Och jag antar att jag inte är ensam om det.

  • The_mama97mia 21 mars 2010

    Ulrika ja för tusan, säg att denna vecka är det typ halvåtta hos mig, och den som ger sämst betyg får laga maten nästa vecka *skratt*

  • Okänd 22 mars 2010

    2010-03-12

    Restaurangnotan.

    Alla kommer väl ihåg Hasse & Tages sketch ”notan” som ingick i revyn Hålligång. Året var som sagt 1963.

    Kommer ni ihåg vad maten kostade som de skulle dela på fyra?

    Deras förrätt kostade 18:-! Tillsammans naturligtvis! Man hade ätit sandwich och soppa.

    Varmrätten bestod av lax och biff, den kostade 48:-. Också detta var priset för fyra personer.

    Sedan tillkom det lite drycker, både destillerade och naturella sådana!

    Sammanlagt skulle de betala 218:- vilket blev 54:50 på varje person!

    Vart vill jag nu komma med detta undrar ni säkert?

    Jo om man tar en titt på dagens lunchpriser så slås man osökt av vad dyrt det blivit att gå ut och äta lunch! Normalpriset för en ”dagens” ligger på ca 80:-.

    Är det alltid ett relevant pris kan man undra?

    En maträtt som blivit populär på lunchrestaurangerna är raggmunk med fläsk. Men kan det vara riktigt att en portion raggmunk kan få kosta 80:-?

    Ett kilo potatis kostar 5: -. För 80:- får man 16 kilo potatis, förmodligen betalar inte restaurangen 5: - kilot för potatisen, de har säkert rabatter, men jag tar detta enbart för att göra en jämförelse.

    Det är nu inte alls säkert att restaurangen river en enda potatis till sina raggmunkar, man köper halvfabrikat i form av ett pulver som blandas med vatten. Sedan gräddar man ”hemgjorda” raggmunkar av smeten!

    Snyggt jobbat.

    Här kommer ett grundrecept till ÄKTA raggmunkar.

    Detta går åt till fyra personer:
    800 g potatis
    1 ägg
    1 1/2 dl vetemjöl
    3 dl mjölk
    2 tsk salt
    50 g smör

    Så låt oss nu titta på vad raggmunk till en portion egentligen kostar!

    200 g potatis kostar alltså 1 krona.
    0,25 ägg skulle kosta högst 50 öre.
    0,375 dl vetemjöl betingar det fatala priset av 45 öre, också det lite högt räknat!
    0,7 dl mjölk, låt oss säga 1 krona.
    0,5 tsk salt får man nästan gratis, men vi tar 25 öre.
    12,5 g smör, för att vara frikostig så säger jag 50 öre!

    Låt oss så summera vad en portion raggmunk skulle kosta i råvaror.

    Det skulle bli TRE KRONOR OCH SJUTTIO ÖRE för raggmunken!
    En normalportion fläsk består av ca100 g råvara som kostar 50:- per kilo vilket skulle bli ytterligare en femma. (Det är alltså fläsket som kostar mest)

    Råvarupriset för en portion raggmunk med stekt fläsk skulle då bli, inklusive lingonsylt, hela 9 kronor!

    Att sedan ta ut 80:- för denna portion måste vara på gränsen till ocker vågar jag påstå.
    Ett onödigt högt pris!

    Men vill man känna sig blåst på 71 spänn så är det upp till var och en.

  • boz1965 22 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 22 mar 2010

    ...Men vill man känna sig blåst på 71 spänn så är det upp till var och en.


    HELT FEL!!!

    Kökspersonalen jobbar inte gratis.
    Serveringspersonalen jobbar inte heller gratis.
    Lokalerna är inte gratis.
    Maskinerna är inte gratis.
    Inredningen är inte gratis.
    Strömmen är inte gratis.
    Vatten och avlopp är inte gratis
    Sophämtning (i vissa fall dagligen) är inte gratis.
    Transporter är inte gratis.
    Momsen ska betalas in.
    Arbetsgivaravgifter ska betalas in.
    Sociala avgifter ska betalas in.
    Andra skatter och avgifter (däribland bolagsskatten) ska betalas in.

    Jag kan räkna upp mycket mer som kostar pengar, men vill inte bli långrandig.

    PLUS ATT:
    När allt ovan är betalt så vill ägaren/ägarna också ha en liten vinst så att h*n kan leva. En restaurang är ingen välgörenhetsinrättning.
    Enligt min egen erfarenhet i restaurangbranschen har man c:a 20-30% marginal när allt är betalt.

    Lunchpriset på restaurang är alltså inte enbart råvarupriset. Att du kan göra det billigare hemma är en helt annan sak.

  • siggemums 22 mars 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 21 mar 2010

    Problemet med vårt samhälle är att alla förväntas ha hur mycket tid som helst att kunna göra allt hela tiden ....jag säger halleluja för "onödiga" varor och diverse halvfabrikat. Visst pås-såser osv är inget jag köper, men fuska lite måste man ju få. Såsom taco kryddmix exempelvis. Jag kan säkert göra en god hemgjord variant, men det är väldigt bekvämt, och gott, att köpa hem pås-varianten.


    Jättebra skrivet Ulrika.!! Och, ja visst ,lite tjatigt men så ingen tror nåt annat så självklart lagar jag massor av mat från grunden och det är enkelt ,roligt och godast men ibland räcker inte tiden.

  • Okänd 22 mars 2010

    Jag har inte fel! Råvarorna till en portion raggmunk kostar under tio kronor, är de gjorda på pulver så blir kostnaden ännu lägre. Andra kostnader är lika om man lagar till Sjötunga eller raggmunk. Nu serveras nog inte sjötunga som dagens, men vinstmarginalen måste vara större om många äter raggmunk än om de äter någon annan lunchrätt. Det torde vara ganska svårt att hitta en annan rätt på dagens som har lägre råvarupris än just raggmunk!

  • boz1965 22 mars 2010

    Jag hävdar ändå att du är ute och cyklar.

    Jag har inte ifrågasatt de råvarupriser du anger. Men du inser tydligen inte att den där portionen raggisar kostar mycket mer än bara råvarorna, precis som jag redovisar ovan. Ska man börja kritisera andra får man faktiskt också ta reda på alla fakta och inte bara skjuta från höften.

    Sen tycker jag att jämförelsen raggmunkar/sjötunga haltar så mycket att den skulle behöva sitta i rullstol.

  • bruspulver 22 mars 2010

    Jordnötssmör: köp jordnötter och mixa dem tills de blir smör! Tillsätt rapsolja vid behov. Önskas jordnötssmör med lite bitar i; ta ur lite av nötterna när de hackats en aning och blanda sedan med smöret. Fruktansvärt lätt att göra, och smakar smaskens!
    Dessutom hittar man lätt stora förpackningar med jordnötter.

  • Mistys 22 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2010

    Jag hävdar ändå att du är ute och cyklar.

    Jag har inte ifrågasatt de råvarupriser du anger. Men du inser tydligen inte att den där portionen raggisar kostar mycket mer än bara råvarorna, precis som jag redovisar ovan. Ska man börja kritisera andra får man faktiskt också ta reda på alla fakta och inte bara skjuta från höften.

    Sen tycker jag att jämförelsen raggmunkar/sjötunga haltar så mycket att den skulle behöva sitta i rullstol.


    Helt rätt! Det är lika inom livsmedelsbranchen. I en lågrisaffär( ej ica) har man vid inköp en marginal på mellan 15-30% ( högre på ica) När allt är betalt, löner,lokal,el,vatten ,arbetsgivaravgifter,miljöavgifter och tillstånd till kommun, sophämtning, förbrukningsmaterial ( typ fryspåsar mm ) försäkringar Ja allt har man i bästa fall en vinst på ca 2% av totala omsättningen Obs ! I bästa fall!. Så jag gissar att restauranger har det ungefär lika.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.