Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Onödiga varor

  • Linlock 15 mars 2010

    Visst ni att dafgård har köttbullar som de kallar "farfars köttbullar"? Smakar verkligen som hemlagade och innehåller "gris- och nötkött, lök, ägg, ströbröd(vetemjöl, salt, jäst), rapsolja, salt, kryddor. Till 100 g köttbullar åtgår 99 g köttråvara "
    När jag köpte dem (till mitt jobb i skolkök) till kampanjpris kostade de 37 kr kg! Finns väl bara till storkök än så länge men uppenbarligen "går" det ju att göra riktiga köttbullar som den som inte orkar/vill/hinner kan köpa färdiga. Borde det inte finnas en marknad för det i vanliga affären?

  • Mistys 15 mars 2010

    Skrev i förra tråden och skriver det i denna också. Beschamelsås, färdig i en blå tetra. Skulle aldrig köpa. Onödigt så det förslår. Hur svårt kan det va.......?

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av katten4 den 15 mar 2010

    Såg att Findus har fryst potatismos att köpa nu... Skär man potatisen i mindre bitar är potatismos snabbmat, och så¨otroligt gott med egen!


    Fryst potatismos? {sick}

    Undras vad de har för tillsatser i den för att den inte ska bli grynig i frysen...

  • sikaal 15 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 15 mar 2010

    Skrivet av katten4 den 15 mar 2010

    Såg att Findus har fryst potatismos att köpa nu... Skär man potatisen i mindre bitar är potatismos snabbmat, och så¨otroligt gott med egen!


    Fryst potatismos? {sick}

    Undras vad de har för tillsatser i den för att den inte ska bli grynig i frysen...


    Håller med {sick} , det tar väl lika lång tid att tina som att göra själv, nästan i alla fall.

  • idea_ 15 mars 2010

    Har för mig att findus frysta potatismos är fryst pressad potatis.... i alla fall som det står på påsarna i tidningsreklamen....

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av idea_ den 15 mar 2010

    Har för mig att findus frysta potatismos är fryst pressad potatis.... i alla fall som det står på påsarna i tidningsreklamen....


    Men snälla nån! Hur svårt är det att koka och pressa potatis själv?

  • jimboz 15 mars 2010

    Bruna bönor brukar jag förstås köpa :) Allt är inte skit på burk eller rulle..Mamma Scan äter jag råa men nu snackar vi saker som tar betydligt längre tid än mos och Pannkakisar...

  • flumhum 15 mars 2010

    är väldigt väl insatt i hur dyslexi fungerar..har det själv..
    men poängen var att det finns olika orsaker till att folk köper färdiglagat!
    och om folk skulle sluta vara så präktiga för de gör allt själva så kanske de kunde inse att det finns människor som kanske inte kan det..eller vill..eller ens orkar göra det..

    finns faktiskt fler orsaker som gör att någon väljer en tio minuters mat rätt att värma i micron än att laga en måltid på en timma..

  • Fannie 15 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 15 mar 2010

    Men snälla nån! Hur svårt är det att koka och pressa potatis själv?


    Först gäller det ju att en potatispress. För det andra så gäller det att veta hur man kokar potatis, vilket vissa (typ jag) tycker är svårt. Slutsats: det kan vara svårt.

  • Mistys 15 mars 2010

    Jag gör det mesta själv men känner mig varken präktig eller duktig. Konstigt nog får man nästan be om ursäkt för att man är så "omodern" som gör allt själv och inte hänger med i tiden och köper mycket färdigt för att hinna med resten man ska göra här i livet. I mitt fall handlar det om pengar kan jag säga. Har helt enkelt inte råd att köpa färdigt, så.enkelt är det. Har barn utspridda runt om i världen och prioriterar resor till dom framför lättsam färdigmat.
    Tycker det är helt ok om andra vill prioritera annorlunda men är trött på att få präktigstämpel så fort man säger att man gör allt själv.

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 15 mar 2010

    ...Tycker det är helt ok om andra vill prioritera annorlunda men är trött på att få präktigstämpel så fort man säger att man gör allt själv.


    Kunde inte sagt det bättre själv. :)

  • Fannie 15 mars 2010

    Haha, de som gör allt själv tycker att omvärlden uppfattar dem som präktiga och de som köper färdigt tycker att de blir uppfattade som lata. Jag tror faktiskt inte att folk dömer en så mycket.

  • The_mama97mia 15 mars 2010

    du har helt rätt.
    jag vill inte ha präktigstämpel men jag dömer ingen heller
    säger bara vad jag föredrar o då handlar det om smaker... och att jag har lyxen att ha tid at göra grejer själv ibland. Vill verkligne inte framstå som ngn mattaliban

  • amoz 15 mars 2010

    Kanske det är så att vi i den lite äldre generationen är lite dåliga på att lära ut till våra barn hur man lagar "vanlig" mat.
    Inte ens i skolan får ju barnen "vanlig" svensk husmanskost längre och den mat som serveras är ju mest halvfabrikat och ibland till och med helfabrikat.
    Jag tycker det är tråkigt att det blivit så för det är ju inte så att all husmanskost är svår och tar lång tid att göra.

  • Heisjo 15 mars 2010

    Jag vill bara äta mat som jag själv lagat från grunden i den mån det går, det andra smakar tillsatser och konstgjort!!

    Dock har jag 2 barn (2 och 5 år) som älskar färdiga köttbullar, findus fiskgratäng och felix gulaschsoppa.....inte helt bra, men kanske är det eftersom de får det så sällan. Och då får man ju se det som positivt!
    Nåja, jag hoppas det ändrar sig med tiden.

    Hur som helt, skrota allt vad fryst färdigmat heter, det är enkelt och mycket godare att göra det själv. Våga prova(Y)

  • Okänd 15 mars 2010

    Skrivet av Heisjo den 15 mar 2010

    Jag vill bara äta mat som jag själv lagat från grunden i den mån det går, det andra smakar tillsatser och konstgjort!!

    Dock har jag 2 barn (2 och 5 år) som älskar färdiga köttbullar, findus fiskgratäng och felix gulaschsoppa.....inte helt bra, men kanske är det eftersom de får det så sällan. Och då får man ju se det som positivt!
    Nåja, jag hoppas det ändrar sig med tiden.

    Hur som helt, skrota allt vad fryst färdigmat heter, det är enkelt och mycket godare att göra det själv. Våga prova(Y)



    Åååå vad skönt att höra! Jag lagar också i stort sett all mat från grunden och ändå frågar mitt minsta barn efter färdiga köttbullar!!! Hoppas också på ändring så småningom, den store gillade pulvermos bättre förut men har tack o lov ändrat sig och föredrar nu eget hemmagjort mos. Men visst lagar jag fortfarande pulvermos ibland på sommaren när maten ska gå riktigt fort....

  • Mistys 16 mars 2010

    Haha, här är det tvärtom. Min son vägrar köpta köttbullar. Han säger att det är "fettknölar" som knakar mellan tänderna när man äter färdigköpta. I skolan äter han bara sås och potatis när köttbullar står på menyn. Tänk så olika det kan vara {question}

  • Okänd 17 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 16 mar 2010

    Haha, här är det tvärtom. Min son vägrar köpta köttbullar. Han säger att det är "fettknölar" som knakar mellan tänderna när man äter färdigköpta. I skolan äter han bara sås och potatis när köttbullar står på menyn. Tänk så olika det kan vara {question}


    hehe.. han tycker som jag ;) Gillar inte heller de små "knortarna"

  • jimboz 17 mars 2010

    vi kanske skulle starta en snabbmatstråd..typ...Hur länge skall man värma scans köttbullar..eller..Hur lång tid tar det att steka en pulverpannkaka :)

  • Marksten 17 mars 2010

    Högst personlig reflextion:

    Vi har blivit ett mer stressat folk. Det är inte längre som på 60 talet när vi hade hemmafruar/män som lagade all mat från grunden. Dom hade inte råd att köpa halvfabrikat.

    Nu jobbar vi mer , har oftast lite mer pengar än då.

    Men jag kan också tänka att min generation och den under mig, ville ha det lite lättare än "sina" föräldrar.

    T.ex kom ju pizzabutikerna och kebab och hamburgerkedjorna (ve och fasa) till oss.

    Men vad som är intressant är ju den senaste generationen. Ni som är 20+. Jag får en känsla av att ni tänker lite annorlunda. Tillsatser, m.m.

    Jag själv fuskar ibland: Visst är det gott med en god pizza ibland när man inte hinner laga mat.
    Men inga hamburgare. Det har jag bojkottat helt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.