Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Onödiga varor

  • Okänd 22 mars 2010

    Av vad lagar man mat på lunchrestaurangerna? Jo av olika råvaror!
    Ju billigare råvaror man kan använda desto större blir vinsten, har jag fel i det?
    Om potatisen kostade 100 kronor kilot så skulle det inte finnas raggmunk på någon lunchmeny.
    I alla fall inte där priset för dagens är 80 kronor.
    Det är ju av billiga råvaror som det går att laga mat som genererar en vinst i företaget.
    Självklart vet jag vad alla andra omkostnader innebär för en restaurangägare i dag, (förutom råvarupriset), men det var ju inte det som var tanken. Tanken var om det är relevant att låta kunden betala ett högt pris för den mat som bara skulle ha kostat en bråkdel om man lagat till den själv?
    Personal, hyra av lokaler, kostnader för kommunal service, sociala avgifter, skatter är lika stora även om det inte går ut en enda maträtt från luckan. Så det gäller att hitta de billigaste råvarorna.
    Men det måste finnas en gräns, är den mat jag äter ute på lunchrestaurangerna så pass god och prisvärd när man jämför med vad det skulle ha kostat att laga till den själv? Om det du får på tallriken skulle kosta dig mindre än en tia att inhandla, kan det då vara värt att betala 80:- för den maten?
    Skulle aldrig falla mig in att äta raggmunk ute på någon lunchrestaurang!
    Grundlurade är vad de gästerna blir.

  • boz1965 22 mars 2010

    Du äter givetvis raggmunk precis var du vill. Men att jämföra "hemmapuleri" med professionell matlagning på restaurang är som att jämföra en VW-bubbla med en Bentley.

    Hur du än diskuterar måste ALLA kostnader täckas. Råvarukostnaden är den minsta delen i det.

    Går det inte ut en enda maträtt ur luckan, som du uttrycker det, så har man ju heller inga kostnader för varken personal, lokaler el, sophämtning, mm. Inte ens för råvarorna eftersom man har fått klappa igen för länge sen. Så då är ju alla nöjda? Eller det kanske bara är du som är nöjd, då slipper du i alla fall bli "blåst"?

    Och JA, det kan vara värt 80.- för att slippa stå vid spisen nån gång ibland eftersom jag vet vad det EGENTLIGEN kostar att laga till mina raggmunkar och det överstiger vida dina tio kronor. Du kan aldrig förklara bort det hur du än vänder och vrider på det.

    Ett gott råd: Starta inte lunchrestaurang... :)

  • Okänd 22 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 15 mar 2010

    Jag vet att det finns en annan tråd på samma tema, men hittade inte den så jag startar en ny.

    Jag var och handlade igår på CityGross och fick se att Kungsörnen har lanserat tre nya färdigmixer: Plättar, pannkaka och raggmunkar.

    Jag bara undrar: Hur LAT är man om man inte orkar svänga ihop en pannkaks- eller raggmunkssmet? Det tar på sin höjd ett par minuter och är dessutom mycket billigare (och godare utan tillsatser). *SUCK*


    ?

  • Schnitt 22 mars 2010

    Haha kul tråd!
    Jag har faktiskt provat färdig pannkakssmet, men det var med havremjölk. Supergoda! Perfekt att hälla i pannan om man har hungriga barn! Snabbt och enkelt!

    Jag skulle aldrig känna mig lat för att jag köper färdig smet. Jag älskar att prova allt de där nya och spännande och är det gott så why not? Blir ju aldrig godare än egna, men vid ont om tid är jag på!
    Jag förespråkar halvfabrikat! ;)

  • boz1965 22 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 22 mar 2010

    ?


    Och med det vill du ha sagt?

  • Okänd 22 mars 2010

    Ingenting!

  • boz1965 22 mars 2010

    Märkligt att man skriver inlägg om ingenting... {question}

  • flumhum 22 mars 2010

    alltså du boz och jan -g-j har en tedens att alltid hamna i andra diskutioner ?
    varför är de så?

  • boz1965 22 mars 2010

    Ingen aning! :D

    Men diskussioner är ju bra så länge de inte går till rena personangrepp à-la partiledardebatt... :DD

  • siggemums 22 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2010

    Ingen aning! :D

    Men diskussioner är ju bra så länge de inte går till rena personangrepp à-la partiledardebatt... :DD


    Jag kan inte förstå att du kan tycka att de är bra... era diskussioner alltså. Men de kanske är bra för er fast ni inte verkar ha så kul?

  • boz1965 22 mars 2010

    Har iofs inte påstått att det skulle vara kul.

    Men kan vi inte återgå till ämnet nu? :) Det har varit ett lite väl långt sidospår nu.

  • Gnurf 25 mars 2010

    Igår såg jag att det förekommer Plättsmet samt smet för Amerikanska Plättar på plastflaska. Man fyller på med mjölk och skakar.

    I gotta have me some of that stuff {drool}

  • bruspulver 25 mars 2010

    såhär dagen till ära, råder jag er att googla våffelrecept. det är ju enklare att göra egna våfflor än att göra pannkakor ju!

  • Gnurf 25 mars 2010

    Varför är det enklare!?? {curl-lip}

    Skrivet av bruspulver den 25 mar 2010

    såhär dagen till ära, råder jag er att googla våffelrecept. det är ju enklare att göra egna våfflor än att göra pannkakor ju!

  • Okänd 25 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Igår såg jag att det förekommer Plättsmet samt smet för Amerikanska Plättar på plastflaska. Man fyller på med mjölk och skakar.

    I gotta have me some of that stuff {drool}


    Finns det inte nån kaksmet också som man skakar i paketet.
    baki´ng off eller nåt sånt. Provade det vid nåt tillfälle, men då gäller kraft i arm. annars blir det klumpar.
    Nä jag kör nog med min matberedare i stället. Men jag är ju så nyfiken och ska kolla allt nytt. :\
    Inte alltid det blir bra. Har inte provat färdig omelett-pannkaks-raggmunkssmet än. :| Men jag tror inte jag har missat nåt heller.

  • bruspulver 25 mars 2010

    Först och främst brukar jag aldrig använda vispad grädde i mina frasvåfflor, de blir finfina med mjölk tycker jag. Därmed är det bara att blanda ihop ingredienserna, och sedan är det bara att låta dem ligga i våffeljärnet och bli fina och goda. Plus att man inte behöver några ägg i en våffla!

    Nåja, jag tycker kanske att svårighetsgraden på pannkakor respektive våfflor är ungefär densamma. Men ändå tycks det vara en norm att köpa sånt där pulver på påse. Underligt, tycker jag :)

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Varför är det enklare!?? {curl-lip}

  • jimboz 25 mars 2010

    Tänkte lägga mig i Raggmunks-racet :)

    Jag har väl haft otur med dom ställen jag varit på men dom har tydligen gjort Raggmunkarna på morgonen och sedan har dom stått i varmhållningsugn i 3 timmar fram till lunch..Resultatet har varit allt annat än gott...Tror att dom lagt fläsket ovanpå dessutom..Jävligt flottigt och äckligt har det smakat ....Men som sagt, det är på mindre nogräknade ställen jag ätit på....

  • Okänd 25 mars 2010

    Du får gå till matställen där dom lagar mat med hjärtat.(L)

    I Stockholm finns väl många sådana ställen, det finns ju i Göteborg.

  • Gnurf 25 mars 2010

    Ja det är sannerligen underligt. Å såklart köper jag inte Plättar i skakflaska...det var ju bara den ironiska Matsnobben i mig som vaknade till liv...

    Skrivet av bruspulver den 25 mar 2010

    Först och främst brukar jag aldrig använda vispad grädde i mina frasvåfflor, de blir finfina med mjölk tycker jag. Därmed är det bara att blanda ihop ingredienserna, och sedan är det bara att låta dem ligga i våffeljärnet och bli fina och goda. Plus att man inte behöver några ägg i en våffla!

    Nåja, jag tycker kanske att svårighetsgraden på pannkakor respektive våfflor är ungefär densamma. Men ändå tycks det vara en norm att köpa sånt där pulver på påse. Underligt, tycker jag :)

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Varför är det enklare!?? {curl-lip}

  • gimmiahug 25 mars 2010

    Jag har nyligen börjat tycka att den färdiga tacokryddan är helt onödig, nu när recept på detsamma finns ute överallt! Det tar en minut eller två längre att mäta upp men så slipper man alla tråkigheter vad gäller Enummer och det smakar precis likadant!

    Sedan såg jag en tetra med sockerkakssmet häromdagen. Samt en förpackning med någon slags fyllning till sockerkakstårtan; 13 Enummer blev det totalt. Yummy.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.