Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saknade skolmaten

  • Vetebullen 1 oktober 2011

    Hör nog till en av de riktigt lyckligt lottade som gick i skola där vi hade 2 egna kokerskor som gjorde all vår mat i vår egen skola. Från klass 1 till klass 7. En rätt som vi fick som var någonting som kallades för "morosås" gjort på stekt köttfärs och lök och blandat i becamelsås. Kryddat med vitpeppar och salt. Killarna var som tokiga. De skalade aldrig potatisen för det var bråttomt, bråttomt att hämta mer mat. Gör denna rätt ibland när andan faller på. (H)
    Vi fick också klappgröt som jag också gör ibland. Gjort på lingonsaft och mannagryn. Äts kall eller ljummen uppvispad fluffigt och kall mjölk till o/
    Det var tider det när man fick maten alldeles nylagad direkt från spisen. (Y)

  • Mistys 1 oktober 2011

    Saknar Risotton vi fick. Alldeles gul och rätt kryddig. Supergod! Den fanns även att köpa i konserv under 80-talet men försvann sen helt. Det närmaste jag kommit smakmässigt är detta recept fast utseendet stämmer inte riktigt. Såååå gott.
    Risotto med köttfärs och curry

  • sikaal 1 oktober 2011

    Saknar och saknar, jag lärde mig i alla fall att äta ärtsoppa i skolan! Pappa ville ha ärtsoppa med klart spad, så det gjorde mamma, något jag inte gillade. Skolans var "normal", vilket jag upptäckte var jättegod!

    En liten grej jag minns från skolan. Jag gillade inte, har aldrig gillat fiskbullar. När vi fick det i skolan åt jag sås och potatis men, men det var en kille (inte ens i min klass), som älskade det. Han var på mig och sa att jag skulle ta alla jag fick, 6 st tror jag, så skulle han ta dem. Jag kan inte tro att mattanterna gick på det, men han fick sina fiskbullar och inget blev ju slängt!!

    De första åren jag gick i skolan var det behovsprövat att få skollunch, antingen skulle man ha tre kilometer till skolan eller så skulle familjen ha låg inkomst. Vi som inte fick äta tyckte det var såå orättvist.

  • boz1965 1 oktober 2011

    Skrivet av sikaal den 1 okt 2011

    ...De första åren jag gick i skolan var det behovsprövat att få skollunch, antingen skulle man ha tre kilometer till skolan eller så skulle familjen ha låg inkomst. Vi som inte fick äta tyckte det var såå orättvist.


    Ja, vi har turen att bo i ett av få länder där skollunchen är lagstadgad. I Danmark t.ex. får barnen ha med matlåda till skolan.

  • croxie64 1 oktober 2011

    Precis som Vetebullen så gick jag låg- och mellanstadiet i en liten skola med egna kokerskor, och i princip alla rätter var goda :) Det ändrades när vi började högstadiet och fick maten från storkök som lagade mat till hundratals elever samtidigt.

    Från högstadiet kan jag inte säga att jag saknar någon rätt, men på låg- och mellanstadiet så var några favoriter torsk i äggsås, fiskpinnar, leverbiff, Mexicana soppa och spagetti med köttfärssås :)

    När min son gick i skolan så fanns det inte mycket kvar av den "gamla" matsedeln som jag var van vid.

  • snuosm 1 oktober 2011

    Skrivet av MatAnders den 30 sep 2011

    Nu minns jag att mandelfisken va rätt ok synd bara att potatisen va sämre än den fångarna på anstalterna fick.


    Ja, den saknar jag med. Jag har försökt få till något liknande som vuxen, men inte lyckats ;)

  • sikaal 1 oktober 2011

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2011

    Skrivet av sikaal den 1 okt 2011

    ...De första åren jag gick i skolan var det behovsprövat att få skollunch, antingen skulle man ha tre kilometer till skolan eller så skulle familjen ha låg inkomst. Vi som inte fick äta tyckte det var såå orättvist.


    Ja, vi har turen att bo i ett av få länder där skollunchen är lagstadgad. I Danmark t.ex. får barnen ha med matlåda till skolan.


    Vad jag kan minnas, hade ingen med matlåda. De flesta hade mamma hemma på den tiden, så man gick/cyklade hem och åt! Vi hade rast från 1/4 i 11 till 12. (Jag började skolam -51)

  • puhbjornen 1 oktober 2011

    Vi hade helt okej mat i skolan men det jag saknar mest är nog ungerskköttsås med ris!

  • nova07 1 oktober 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 sep 2011

    Nu tycker ni säkert att jag är alldeles knasig, men jag saknar faktiskt leverbiffen... Den var riktigt god i mitt tycke. {eat}


    jaaaa! jag med! gott gott.....

  • estrid1 1 oktober 2011

    ... jag tycks vara den ena i värden som gillade rotmoset.{talktohand}

  • amoz 1 oktober 2011

    Skrivet av sikaal den 1 okt 2011

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2011

    Skrivet av sikaal den 1 okt 2011

    ...De första åren jag gick i skolan var det behovsprövat att få skollunch, antingen skulle man ha tre kilometer till skolan eller så skulle familjen ha låg inkomst. Vi som inte fick äta tyckte det var såå orättvist.


    Ja, vi har turen att bo i ett av få länder där skollunchen är lagstadgad. I Danmark t.ex. får barnen ha med matlåda till skolan.


    Vad jag kan minnas, hade ingen med matlåda. De flesta hade mamma hemma på den tiden, så man gick/cyklade hem och åt! Vi hade rast från 1/4 i 11 till 12. (Jag började skolam -51)


    Jag började skolan -56 och de 2 första åren fick vi ingen mat i skolan utan hade smörgåsar och dricka med oss som vi åt vid vår bänk. När jag sedan började i 3:an så hade det byggts en matsal eller som vi sa, barnbespisningen.

  • svengelsk 1 oktober 2011

    Jag har sparat recepten på den här tråden tills barnbarnen kommer på besök. Gjorde lingongryta förra gången de var här, det populäraste jag någonsin gett dem.
    Ni skall vara tacksamma för den fria svenska skolmaten. Jag fick göra smörgåsar åt mina barn.

  • Solitarie 1 oktober 2011

    Den goda såsen vi brukade få till panerad fisk, den var mums!
    De små färsfyllda småfranskorna som serverades vid speciella tillfällen, satt man riktigt länge i matsalen och njöt tills de flesta stuckit ut på rast kunde man få en till. {eat}

  • nikmak88 2 oktober 2011

    Leverbiffen vi hade var suverän! saknar den verkligen..
    När jag tänker efter så har jag inte ätit leverbiff efter det, äter man sån mat numera.

  • boz1965 2 oktober 2011

    Skrivet av estrid1 den 1 okt 2011

    ... jag tycks vara den ena i värden som gillade rotmoset.{talktohand}


    Nädå! Du är inte ensam. Rabbemos är hur gott som helst - om jag får laga den själv, vill säga... :p

  • angelicaj89 2 oktober 2011

    Skrivet av Solitarie den 1 okt 2011

    Den goda såsen vi brukade få till panerad fisk, den var mums!
    De små färsfyllda småfranskorna som serverades vid speciella tillfällen, satt man riktigt länge i matsalen och njöt tills de flesta stuckit ut på rast kunde man få en till. {eat}



    Jag älskade den också! Brukar göra den hemma på fil, bostongurka och smaksättning med ketchup och senap. Enkelt!

    Men det jag saknar mest från skolan är kebabgrytan. Hur jag än provar så lyckas jag aldrig få till den som i skolan :( Funderar på att gå till min gamla skola och helt enkelt fråga hur de gör (3 år sen jag gick ut gymnasiet :) )

  • husmusen88 2 oktober 2011

    Ett tag sedan jag gick ut, men jag saknar nog ingenting alls egentligen från skolmaten. Det började väl ok i årskurs 1-6 med egna kokerskor men sen gick det utför. Fick samma mat som gamlingarna serveras fortfarande (samma kök som lagar) och jag tycker synd om dem. Allting överkokt eller ännu värre halvrått. Potatis som var grå och sladdrig och pannkakor man kunde använda som frisbee.

    Det enda jag kommer på ioförsig är den kalla fisksåsen, den var god. Och deras rhode island-sås. På förskolan där jag hade apu däremot var det god mat! Alla skolor borde ha egna kockar.

  • mafia 2 oktober 2011

    Jag började skolan 1949( himmel vad gammal jag måste vara). De första åren hade vi ingen skolbespisning, utan hade med oss smörgås och mjölk, som jag inte åt. I tredje klass var det dags för mat i skolan, men jag kan inte minnas något som jag saknar.
    Kräsen var jag men....mannagrynsgröt med klumpar, vetemjölsvälling, pölsa(hu)och blodpudding med späckbitar....inte låter det väl så gott.

  • monkan68 2 oktober 2011

    Jag saknar Trädgårdsmästargrytan vi fick på gymnasiet. Tror inte den var vegetarisk den vi fick. Serverades med råris. Var gröna bönor i den, det är det jag minns. Kan ha varit köttfärs.....Mums så god den var! Saknar även remouladsåsen.

  • Wombat04 2 oktober 2011

    Jag lärde mig äta blodpudding i bamba (Göteborgs sätt att säga barnmatsbespisningen). Saknar också leverbiffen, hönsgrytan, spaghetti med köttfärssås och de stora, breda fiskpinnarna. :-D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.