Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skrock, myter och sägner.

  • Mistys 18 mars 2012

    När det regnar fast solen ändå skiner ( händer ibland på sommaren) så sa alltid min mormor att "trollen tvättar grytorna efter matlagningen"

  • estrid1 18 mars 2012

    Min mormor brukade tydligen säga:
    "Kvällsrodnad vacker natt .Morgonrodnad skvätt i hatt."
    Dvs. Om himelen var röd på¨kvällen skulle det bli en klar natt medans om det var en röd soluppgång skulle det komma nederbörd.

  • ScarlettRose 18 mars 2012

    Skrivet av Transporter den 30 mar 2011

    Har också hört att man inte ska ge bort knivar, men om mottagaren önskar sig det? Vi i familjen har gett bort knivar och saxar till de som vill ha det. Mycket uppskattat och förhållandet blev stärkt av en perfekt och i flera fall en välbehövd present.


    Jag tror inte alls på skrock, men det här är vad jag har hört om att ge bort knivar:

    Min syster fick en kniv i studentpresent av min faster, som även hade lagt ett mynt i paketet, för att det inte skulle betyda otur. Vet inte varför myntet skulle göra skillnad, men tydligen betyder det inte otur att ge bort knivar om man samtidigt ger bort ett mynt - ungefär som med plånböcker.

    En annan variant är väl att du ber mottagaren om en krona. Mottagaren har då köpt kniven av dig, istället för att få den i present.

  • Okänd 18 mars 2012

    Otur att lömna nycklar på bordet?

    Ja, förr i tiden, i bondehushåll med tjänstefolk, var det av reella skäl som denna regel tillkom. Husmor var den som hade nycklarna till visthusbodar, källare och skafferier fästade vid livet i en knippa. Om hon då någon gång lämnade köket med nyckelknippan kvarglömd på bordet, var risken påtaglig att någon bland tjänstefolket, kanske pigorna, passade på att knycka någon otillåten godsak och gömma undan.

    Att det är riskabelt att gå under stegar är också en realitet. Ofta står någon hantverkare uppkliven på stegen och om denne då tappar ett verktyg, eller en målarpyts, förstår man varför.

    Varför svarta katter betyder otur och varför man ska spotta tre gånger efter dem har jag däremot svårare att förstå.

  • Hilmer54 18 mars 2012

    Säger tvi tvi tvi om en svart katt korsar min väg.

  • lillawe 18 mars 2012

    Jag ÄR RÄDD för källargubben.. inte någon annan???{shout}

  • lillawe 18 mars 2012

    Man ska inte samla på stenar... då blir man fattig!(N)

  • LinneaThornberg 22 mars 2012

    man ska flytta in (i ny bostad) på en fredag, då stannar man länge! :)

  • LitenRos 22 mars 2012

    Om det var en mulen dag sa min mormor "att ovan molnen skiner alltid solen" och det hade hon ju rätt i, men hon sa också att går en spegel sönder så får man sju års olycka det har jag svårare att tro på. Det där med solen funderade jag mycket på när jag var liten men första flygturen bevisade att mormor hade rätt. Och visst är det så att hur olyckligt allt ser ut att vara så finns där ändå något eller någon som man kan förlita sig på. {handshake}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.