Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SKYDDA DINA KONTON!

  • Theodoras 8 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 7 apr 2012

    Skrivet av belliiish den 7 apr 2012

    Va härligt att jag måste byta lösen på samtliga sajter.. Dvs ungefär 25 st där jag har samma lösen... Spännande!


    Du ska, för din egen skull, aldrig använda samma lösenord på två sajter. Ladda ner och installera LastPass (googla) så kan du ha flera hundra olika lösen, men du behöver bara komma ihåg ett enda - det till programmet.

    LastPass kan generera helt säkra lösenord, komma ihåg dem alla, logga in automatiskt åt dig och mycket annat. Det finns som tilläggsmodul till bl.a. Firefox, Chrome, IE.

    Programmet är gratis för privatpersoner.


    Även LastPass har blivit hackat (i maj förra året) - ingenting är helt säkert därute i datavärlden. Så var noga med era lösenord och alla uppgifter ni lämnar ut!
    mvh,
    Theodoras

  • bettyboop74x 8 april 2012

    Hej!
    Jag är sååå aktiv i formumet, men fick mail av matklubben o det var tur, annars skulle jag ej ha fått vetat det, nu måste jag byta kod överallt..Puh! Tusen tack TheBoz att du såg till att MK skickade ut mail..
    Sen undrar jag ang det där programmet ni pratade om, om datorn dör och måste ominstalleras..
    Hur gör jag då sedan , är det bara å hämta programmet på nytt , har den mina koder lagrade på ngt sätt eller blir det problem då?
    Linnea

  • boz1965 8 april 2012

    Skrivet av Theodoras den 8 apr 2012

    Även LastPass har blivit hackat (i maj förra året) - ingenting är helt säkert därute i datavärlden. Så var noga med era lösenord och alla uppgifter ni lämnar ut!
    mvh,
    Theodoras


    Naturligtvis förutsätter det att man håller sitt virusskydd och sin brandvägg uppdaterade och även att man använder vanligt sunt bondförnuft innan man klickar på länkar eller litar på innehållet på t.ex. mindre seriösa sajter, i mejl och meddelanden, etc.

    Det finns många oseriösa sajter som maskerar sina rätta adresser genom att använda andra sajter som tillhandahåller korta adresser. En domän som utmärker sig här och som man måste varna särskilt för är bit.ly. Den domänen används av många kriminella och det är på sin plats att vara YTTERST FÖRSIKTIG med att klicka på sådana länkar. Det finns naturligtvis ärliga människor/företag som också använder bit.ly, men var försiktig och tänk två gånger innan du klickar på en sådan länk.

    Lämna ALDRIG ut exempelvis kontokortsuppgifter, kontonummer, lösenord, användarnamn och liknande. Banker och myndigheter begär ALDRIG in dessa uppgifter via mail eller telefon - de kallar dig till ett personligt möte på kontoret i så fall.

    Ha gärna tre eller fler mailkonton. Ett som du bara lämnar ut till din närmaste släkt och vänner, ett jobbmail och ett eller helst två "slaskkonton" (så att du kan skifta snabbt om det skulle behövas) där all annan mail kan tas emot.

    Slaskkontona är de konton som du exempelvis anger när du blir medlem på olika sajter som t.ex. MK, Facebook, G+, Twitter eller nåt annat. De två (privat och jobb) första lämnar du _aldrig_ ut till sådana ändamål, det är att tigga om problem.

    Men DET VIKTIGASTE AV ALLT ÄR SUNT FÖRNUFT!!! Har man inte ett minimum av sunt förnuft och är lite försiktig och skeptisk till det mesta ute på nätet är man rökt i vilket fall som helst oavsett övriga säkerhetsåtgärder.

    Vi har blivit itutade från barnsben att vi hellre ska fria än fälla - GLÖM DET - på nätet är det precis tvärtom. Ute på nätet måste man fälla hellre än fria

    Det finns mer man måste tänka på, men detta är vad jag kommer på så här på rak arm och innan mitt första morgonkaffe... ;)

  • monicadanell 8 april 2012

    Har bytt lösenordet

  • boz1965 8 april 2012

    puff

  • DoctorWho 8 april 2012

    Jag har sett att några här på MK har en mailadress som användarnamn. Har undrat över hur säkert det är. Hoppas att det är gamla mailadresser som inte används längre.

  • boz1965 8 april 2012

    Det får man hoppas. Annars lär de ju få en hel del spam...

  • DoctorWho 8 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 8 apr 2012

    Det får man hoppas. Annars lär de ju få en hel del spam...


    Jag känner NÄSTAN för att maila dem för se vad som händer. Men bara NÄSTAN!

  • Okänd 9 april 2012

    Vilket innebär att jag bara kan använda det på datorn eller så måste jag betala för det varje månad om jag vill kunna använda det på luren också...

    Skrivet av TheBoz den 7 apr 2012

    Skrivet av belliiish den 7 apr 2012

    Va härligt att jag måste byta lösen på samtliga sajter.. Dvs ungefär 25 st där jag har samma lösen... Spännande!


    Du ska, för din egen skull, aldrig använda samma lösenord på två sajter. Ladda ner och installera LastPass (googla) så kan du ha flera hundra olika lösen, men du behöver bara komma ihåg ett enda - det till programmet.

    LastPass kan generera helt säkra lösenord, komma ihåg dem alla, logga in automatiskt åt dig och mycket annat. Det finns som tilläggsmodul till bl.a. Firefox, Chrome, IE.

    Programmet är gratis för privatpersoner.

  • boz1965 9 april 2012

    Skrivet av belliiish den 9 apr 2012

    Vilket innebär att jag bara kan använda det på datorn eller så måste jag betala för det varje månad om jag vill kunna använda det på luren också...


    Det innebär att det är olika versioner för PC, MAC och mobiler. Mobilversionerna är dessvärre inte gratis eftersom dom kräver Premium-versionen av LastPass.

  • yummimummi 9 april 2012

    Kan man radera sin sida/ avsluta medlemsskapet?

  • irrevirre 9 april 2012

    Skrivet av [email protected] den 9 apr 2012

    Kan man radera sin sida/ avsluta medlemsskapet?


    Ja naturligvis, men inte själv. MK hjälper dig. Så här står det under "Regler och information" :

    2.8 Borttagning av konto
    Du kan när som helst be att få ditt konto borttaget från Matklubben.se. Dock kommer eventuella recept och foruminlägg och andra meddelanden/kommentarer du gjort att finnas kvar efter borttagning under ditt alias/användarnamn, man kommer dock inte kunna komma in på din profil utan får istället meddelandet "Användaren du söker finns inte" så ingen info om dig visas mer än användarnamnet du tidigare valt.

  • boz1965 10 april 2012

    puff

  • siwkrantz 10 april 2012

    Hej!
    Var på Er sida byter jag lösenord?

    Mvh
    Siw

  • smarrig 10 april 2012

    Skrivet av siwkrantz den 10 apr 2012

    Hej!
    Var på Er sida byter jag lösenord?

    Mvh
    Siw



    Undrar också över samma sak, hittar ingenstans?

  • MT 10 april 2012

    På mina sidor fliken Hem och sen redigera profil

  • boz1965 10 april 2012

    Skrivet av siwkrantz den 10 apr 2012

    Hej!
    Var på Er sida byter jag lösenord?

    Mvh
    Siw


    Det står på flera ställen i den här tråden.

    Skrivet av TheBoz den 6 apr 2012

    Enklaste sättet:

    * Klicka på "huset" nere till vänster i den ljusblå listen -> du kommer till din profilsida.
    * Klicka sen på "Redigera din profil" -> du kommer till sidan där du kan göra ändringar i din profil.
    * Skriv in ditt nya lösenord i rutan "Nytt lösenord".
    * Bekräfta ditt nya lösenord i rutan "Upprepa ditt lösenord".
    * Klicka på knappen "Spara"
    KLART! :)

  • boz1965 11 april 2012

    puff - igen ;)

  • boz1965 11 april 2012

    De värsta lösenorden:

    http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/har-ar-varldens-samsta-losenord_3334969.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3334969]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

  • DoctorWho 11 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 11 apr 2012

    De värsta lösenorden:

    http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/har-ar-varldens-samsta-losenord_3334969.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3334969]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]


    Det kan knappast vara någon från företagens IT-avdelningar som kommit på de idiotiska lösenorden. Själv tror jag det är en vd eller iaf en avdelningschef.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.