Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sorgemat

  • Ingel 10 maj 2008

    Jag har inom loppet på 2 veckor fått dödsbesked. Två mycket nära anhöriga har lämnat jordelivet. Den ena somnade in efter en tids sjukdom den andra dog i en bilolycka.
    Jag tappade aptiten och lusten att laga mat. Nu har svårt hitta tillbaka men behöver ju gå vidare. Finns det något tips om otroligt snabb, lättlagad och aptitretande mat.
    snälla någon. Jag är tacksam för svar så jag kan komma igång och hitta matkärleken igen.:(

  • farmoringer 10 maj 2008

    Beklagar till din stora förlust.....
    Att hitta tillbaka till aptiten kan ju vara svårt. Svårt att kunna hjälpa dig. Vet inte vad du tyckt om innan som man skulle kunna hitta på nåt på, som kanske skulle reta aptitlökarna. Men goda soppor kanske vore en idé. Om det känns tungt att tugga, som det gör ibland när sorgen är tung, kan man mixa den. Lika dant med lite olika sorts buljoner, man kan smaksätta med det som man tycker om så är det ändå lite näring som man får i sej...

  • GodareMat 10 maj 2008

    Mina djupt kända kondoleanser. Några förslag på rätter som är enkla att göra och äta. När man är mitt uppe i sorgearbetet tryter orken ganska så snabbt.

    Grön soppa från Björkholmen

    Pasta med broccolisås

    Tobbes Coastal Bend Chili

    Tobbes heta tomat- och räksoppa

  • zudette 10 maj 2008

    Vill börja med att beklaga..... Att hitta tillbaka till aptiten kan kanske vara trixigt men jag skulle föreslå att du börjar med den varma mackan som du kan variera i det oändliga..... skinka i alla varianter, tomat, stuvningar, purjolök, färska chaminjoner, paprika, ost osv, osv..... Servera med en balja te och försök njuta av stunden! - Förhoppningsvis ger det ena det andra och du hittar tillbaka till vardagsmaten och festrätterna igen!

    Sköt om dig!

  • monel 10 maj 2008

    Jag beklagar sorgen, vet hur det känns, både pappa, morfar, mormor och farmor gick bort på kort tid och det är jättejobbigt. Jag har en hel del mat som jag fortfarande inte kan äta. Sista gången pappa skulle kommit hem till mig så hade jag gjort en kladdkaka, men han kom aldrig för han fick åka till lasarettet istället och jag har försökt äta kladdkaka efter det, men det går inte, jag får inte ner en bit utan var tvungen att slänga ut tuggan jag hade i munnen. Nu är det 19 år sedan, men det hjälper inte, vissa minnen försvinner aldrig :'(.

    Något jag tyckte funkade var lättare mat, typ kokt fisk, sallader och sånt. Är bara begravningarna över så brukar det lätta lite, sakta men säkert, men man får låta det ta tid det mår man bäst av.

  • ros 10 maj 2008

    Vi beklagar...
    Vi vill ge dig en stor och varm kram!
    Denna helgen är en sorgehelg.
    Varför måste oskyldiga barn sätta livet till?
    Vi tänker på anhöriga till Engla, Saga och Max.
    Hoppas att du har någon i din närhet som kan krama dig och lyssna. Att ha någon att prata med och framförallt någon som lyssnar tror jag är viktigt. Sorgearbetet tar olika lång tid och är i olika stadier. Ena dag är det "någorlunda" nästa kanske det inte är så bra. Men låt det ta den tid det behöver. Bor du i närheten av naturen så kanske en "skön" promenad kan lätta sinnet lite. Nu när våren är som vackrast. Försök att njuta av när allt väcks till liv. Försök njuta av fågelkvitter och vårblommor.
    Vi vet inte vilken mat du gillar. Men en idé är att du lagar något extra gott som kanske tar lite mer tid för att skingra tankarna. Försök att se ljuset i tunneln, även om det känns att det är långt borta. Vi tänker på dig och alla andra som sörjer.
    Ha, en bra dag!

  • systeryster 10 maj 2008

    Beklagar verkligen dina föluster.När man drabbas av sorg så betyder dessvärre varken mat eller annat något speciellt för man har fullt upp med att bara försöka hitta ny bäring.Bara att du ändå tänker att du borde få i dig något är bra.Känn bara efter vad du kan tänka dig att få ner.Kroppen har en tendens att tala om vad den behöver.Är du dugen på en omelett har du förmodligen inte fått i dig protein på länge,Går söta soppor ner kanske du behöver C-vitamin och snabba kolhydrater.Lyssna till vad du kan vara sugen på så talar kroppen om vad du behöver.
    Det kommer inte alltid att vara så här.

  • matnjutaren 10 maj 2008

    Hej!
    Lilla gumman....
    Önskar att jag kunde tala med dej av en helt annan anledning än den du har drabbats av...:(
    Mina kondoleanser till dej och de dina...

    Men..ÄNNU MER..önskar jag att jag kunde varit i din närhet och sett till att du fick mat och styrka att ta dej igenom allt!
    Jag vet att det är tungt nu men du får ..ändå..försöka att se att..på något vis ..hitta tillbaka till livet min vän...
    EN sak vet jag med SÄKERHET vännen...och det är att de du förlorat inte skulle vilja att du varken äter eller mår bra...Såå..gör nu allt vad du kan för att tänka på din hälsa lilla *stumpan* och ta VÄL hand om dej!

    Har en låt som kanske kan hjälpa dej i din sorg... Min pappa sjöng alltid på den. *L*
    Han gick bort för 26 år sen men minnet av denna.. positiva.. låt kommer aldrig att blekna..precis som alla mina glada stunder med min pappa. :)
    Låten är...."Always look at the bright side of life...Ta dam ta dam tadam tadam tadam ta dam.."
    Nynnar alltid på den när jag vill bli glad om jag är nerstämd av någon anledning. (Y)

    *KRAM*

  • Milla81 10 maj 2008

    Be till Gud om tröst! Jag ska också be för dig!
    Gud välsigne dig!

    Milla

    Saliga de som sörjer,
    de skall bli tröstade.
    (Matt 5:4)

  • Milla81 10 maj 2008

    Det finns fler tröstande ord att läsa i min presentation...
    Ta dig gärna en titt om du orkar...

    Kram Milla

  • matnjutaren 10 maj 2008

    Kom på nu att det var ju maten som du ville ha hjälp med. :p
    Ät allt som verkar enkelt å gott. Tror inte du ska "krångla" till det..typ.
    Meeen..kanske det är bra för dej att *hugga* in på en stor bakdag och slå degar så det står HÄRLIGA till! :D

    *KRAM*

  • Annlis 10 maj 2008

    Hej Ingel!
    Jag beklagar verkligen sorgen, det är tungt att mista någon man tycker om och det är tungt att komma tillbaks till vardagen.
    Jag vet inte om det här kommer att hjälpa dig, men du kan försöka att testa lite nya recept, dels för att det inte väcker så mycket minnen och att det skingrar tankarna när man konsentrerar sig på ett nytt recept. Och matklubben är ju ett ypperligt ställe att hitta nya och även enkla recept på.

    Kramar till dig och de dina.:)

  • festmaten 11 maj 2008

    Hej!
    Visst är det jobbigt med förluster och sorg, livet är inte alltid rättvist!
    Jag förlorade min syster, far och bror på 2.5 år.

    Vet inte hur du lever, har du man/barn? Är viktigt att ni i så fall hjälps åt och stöttat varann. Ni kanske kan laga maten tillsammans? och på så sätt få glädje av att ni i alla fall har varann!

    Våga be om hjälp och ta emot hjälpen när den kommer!!! Tyvärr är många speciellt kvinnor dåliga på det. Du måste inte vara så jäkla duktig hela tiden!!!!

    Annars finns det bra halvfabrikat du kan ta om du inte orkar stå vid spisen så mycket. Komplettera med mycket frukt och grönt så att du får rejält med vitaminer.

    Kom ihåg att hur mörkt det än ser ut så kommer solen att skina för dej igen!
    Sköt om dej, allt gott:)Kram

  • The_mama97mia 11 maj 2008

    beklagar, som alla andra...
    För mig har det tyvärr varit så att sorg gör att jag går upp i vikt.... Så jag har inga tips.
    Men har för mig att starka kryddor är bra - chili etc - för både matsmältning, humör och aptit.
    Lycka till.
    /Mia

  • Ullis1 11 maj 2008

    Jag beklagar...verkligen, det är svårt att förlora nära och kära. :(
    Jag har själv mist far-, och mor-föräldrar och andra närstående. Det kan vara tungt att behöva tänka på vardagssysslor och matlagning mitt i sorgearbetet. Men sök dig till din familj, laga maten tillsammans och försök att vara ute i solen och naturen och promenera,
    samt prata om detta, tala om sorgen då själva samtalet är healande och hjälper dig framåt. :)

    Jag såg att du redan har fått så goda och fina råd här i tråden så jag har väl inget mer att tillägga,
    än att Håll ut!
    Testa nya recept kanske, eller tipsen du fick här i tråden och ta det lugnt med resten.
    Det ordnar sig.

    Vänliga hälsningar, värme och ljus till dig
    från Ullis!

  • matnjutaren 12 maj 2008

    Kikar bara in igen för att ge dej en..*BAMSEKRAM* ;)))

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.