Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Städknep

  • amoz 29 december 2010

    Skrivet av kattgnag den 29 dec 2010

    Om man inte har nån gubbe då?



    Låna grannens vet ja!!!:DD

  • amoz 29 december 2010

    Skrivet av slawergren den 29 dec 2010

    Skrivet av Josses den 28 dec 2010

    Skrivet av amoz den 28 dec 2010

    Mitt bästa städtips är att sätta gubben på det:DD....förlåt , kunde inte låta bli!!!
    (Y)(L)


    Hmmm OM man nu själv ÄR "Gubben " då ....? :-(



    Bra karl reder sig själv, heter det ju!!!\o/

  • kattgnag 29 december 2010

    Skrivet av amoz den 29 dec 2010

    Skrivet av kattgnag den 29 dec 2010

    Om man inte har nån gubbe då?



    Låna grannens vet ja!!!:DD




    Hahahahaha!!
    OK!
    Fast jag har ju en gubbe....Tänkte bara på alla de som inte har.... men ditt råd var ju kanon-bra!!!
    Hahahahaha Fick mig ett gott skratt XD (Y):DD(Y)

  • klea 29 december 2010

    Mirakeltrasor och babyservietter i all ära (jag vet att de är bra till allt, vi använder dem alltid när någon spillt i soffan), men det är mycket roligare att städa med en dammvippa av strutsfjäder och andra lite roligare städgrejer och därmed lite lättare att få det gjort.

    Ett annat tips är att alltid torka av badrumsspegeln med den lite fuktiga handduken var gång du byter handduk. Ska den putsas på riktigt blir det ALDRIG gjort hos mig.

  • Shoutoutloud 29 december 2010

    kanske inget tips egentligen men har man jättestökigt i hela huset, börja i ett rum.- börja tex i köket, ta sedan resten,{male-fighter2}

  • Missmotor 30 december 2010

    Tycker oftast det räcker med att plocka undan från bord och golv, fluffa upp soffkuddarn, diska och torka bort lite damm från tvn. dammsuga ryamattan.
    Sen ett par ljus och en bukett blommor..

    Kommer det nån och det är jättestökigt kan man släng in allt i badkaret och dra för draperiet (A)

  • Isia88 30 december 2010

    Haha missmotor, låter hälsosamt ;)

  • sararp 30 december 2010

    Det där med att använda handdukarna innan de slängs i tvätten tycker jag är jättebra. Jag torkar av bänk, handfat och speglar med den och det blir i akuta lägen jättebra!! Oxå när jag har tvättat av sminket på kvällen och har pads med ansiktsvatten, det blir jätte rent att gnugga lite med den!! (Y)

  • miabok 1 januari 2011

    Vad gör man med en riktigt smutsig ugn? Alltså igengrodd. (Skriv inte köp en ny!)

  • knyppeltanten 1 januari 2011

    Glaset på luckan kan du skrapa med en sån där färgskrapa med rakblad i. Sen har jag använt ugnsrengöring som jag sprayat på och som fått sitta kvar rätt länge innan jag tvättat bort den. För mig har den fungerat bättre än såpa, såpan smetar man också på, värmer ugnen och låter sitta ett tag har jag för mig.

  • mooseella 1 januari 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 1 jan 2011

    Glaset på luckan kan du skrapa med en sån där färgskrapa med rakblad i. Sen har jag använt ugnsrengöring som jag sprayat på och som fått sitta kvar rätt länge innan jag tvättat bort den. För mig har den fungerat bättre än såpa, såpan smetar man också på, värmer ugnen och låter sitta ett tag har jag för mig.


    Skaffa Super10, det är ett superduper medel. GNLD heter företaget som säljer detta.
    Har användt detta i över 25 år, bra till allt..

  • bettyboop74x 1 januari 2011

    Hahahaha, läste genom ert tips o fick en gott skratt :-)

    Härligt!

    Jag har 2 tjejer hemma som stökar till en massa o jag e ju ej bättre själv å även min gubbe!
    Jag insåg att jag städar varjedag och städar precis samma sak igen o igen!
    Så bestämde jag att göra en lista där jag delar upp all städning på en vecka, o bockar av det jag gjort.
    T.ex dammsuger jag 3-4 ggr här veckan, så bockar jag av att jag gjort det, för tro det eller ej men många dammsuger igen o igen fast man gjort det nyss, även tvättat t.ex kylskåpsdörren igen och igen samma vecka.

    Det är ju lätt o glömma vad man gjort för det e något vi ofta gör, o när jag började med det blev allt så rent och massor med tid över!!

    Flera exempel:
    Städa sopskåpet 1 ggr/vecka eller det som passar dig, tvätta kylskåpet 1 ggr vecka. toaletten har jag valt att tvätta varjedag.
    Tro mig det gör så du spar mer tid!! :-)

    Det slutade med att jag kunde göra ngt annat istället :-)
    Därför är det "bocka av" lappen bra, också för er som har lite "tvång" med städning, måste städa ofta men då kollar man o inser man faktiskt städat det där igår eller så..

    Vill någon också ha den där "bocka av" papper så kan jag skriva in här sen o sen kan ni ju ändra efter det som passar er :-)
    Vi har ju tex katter så vi dammsuger t.ex varannan dag eller varjedag när katterna är inne...så det är olika för alla.
    Har någon hund måste man väl dammsuga varjedag eftersom hund går ju ut m.m

    Kram o god fortsättning på det nya året!
    Lillen

  • Tillberga 2 januari 2011

    Fick detta av en god vän:

    1. Skapa en ny mapp på datorn.


    2. Ge mappen namnet "Stöket i lägenheten/huset."


    3. Gå och ta ett glas vin


    4. Högerklicka för att ta bort mappen.


    5. Datorn kommer då att fråga:
    ”Vill du ta bort Stöket i lägenheten/huset permanent?"


    6. Klicka på JA - knappen.


    7. Lägg fötterna på bordet, drick ditt vin och bara NJUT ;)

  • Araldsson 2 januari 2011

    Ha, ha, den var bra Tillberga! (Y)
    Det ska jag nog testa nästa gång det är dags för städning...

    Nedan kommer mina städtips:

    Jag börjar alltid med att plocka undan och röja, om det behövs. efter det städar jag toaletterna. Efter toaletterna dammtorkar jag, för att sedan till slut städa golven. Det känns lättare om man planerar städningen och bryter ner den i olika moment, för annars känns det bara jobbigt och segt att städa tycker jag.

    För rejält fastbränt i ugn och på ugnslucka brukar jag använda Mr Muscles medel för ugn. Spraya på och låt verka över natten. Dagen efter är det bara att torka av, men torka av noggrant så att allt medel är borta. Glöm inte att använda handskar!

    Till dammtorkning och fönsterputs använder jag alltid mirakeltrasor. Miljövänligt och ekonomiskt, då man bara använder lite vatten! (Y)

    Ättikssprit gör underverk på kalkade blandare och kranar.

    Äntligen fick jag rätt mot frugan! o/.
    Köket har jag alltid städat med YES diskmedel och vatten. Min fru har med en dåres envishet påstått att det inte blir rent på djupet, men enligt tester i Plus för ett tag sedan var det YES som gav bäst resultat i fråga om rent på djupet.

    Gubbar kan också... :DD

    Tack för en bra tråd med många intressanta inlägg!

  • svenskaliz 2 januari 2011

    Det här är en utmärkt tråd som fick mig att känna igen mig på flera ställen. {laugh}

    Om man har braskamin och får sot på dörrarna kan man ta bort det värsta med vanligt tidningspapper innan man använder rengöringsmedel som "Spisrent" det hjälper mycket.

  • Cassiopeya 2 januari 2011

    Jag använder en "grövre" trasa och såpvatten när jag skurar dörrar och skåpsluckor. Smutsen försvinner utan att man behöver gnugga särskilt mycket :D Funkar dessutom jättebra på fönsterkarmar, flugskiten trollas bort! :DD

  • zorbaz 2 januari 2011

    Skrivet av miabok den 1 jan 2011

    Vad gör man med en riktigt smutsig ugn? Alltså igengrodd. (Skriv inte köp en ny!)


    Häll i en massa koncentrerad grönsåpa, värm till 100 grader och torka ur :D

  • Isia88 2 januari 2011

    Har en fråga till alla er rutinerade iordninghållare där hemma, då jag har väldigt svårt för att överhuvudtaget komma ihåg att damma och ha mig - städar liksom när det börjar kännas smutsigt. Nu börjar jag dock få lite ångest över dammet lite varstans, men jag kan bara inte förmå mig att sätta igång tvångstanken om att "om jag inte dammar varje dag så får jag panik".
    Samtidigt går det åt en del tid till att inte göra så mycket alls, titta på teve eller sitta vid datorn, och det är knappast vettiga sysselsättningar när man kan städa annars.

    Därför undrar jag: Hur många sekunder/minuter/timmar per dag ägnar ni åt städning, och var någonstans anser ni går "latgränsen" för hur mycket tid man lägger ner?

    Har två innekatter och bor på 58 kvm.

  • chrisq 2 januari 2011

    (Y)gäller att va riktigt bakfull en fag o må slit lägga sig i tid o sen är man lycklig när man vaknar o mår bra o sätter igång gjorde jag idag hehe julen är borta så fint o rent överallt tack för den häftiga nyårs natten o vilan igår (L)

  • kattgnag 2 januari 2011

    Heja Tillberga!!! :DD
    Men ta bort vinet och ta en öl istället \o/
    Hahahaha!

    Annars brukar jag försöka koncentrera mig på ett rum i taget. Tar toan först, känns viktigast. Sen koncentrerar jag mig på ett rum i taget men alla rummen måste inte bli tagna på en o samma dag, dock.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.