Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Städknep

  • Isia88 4 januari 2011

    @amoz: Givetvis har du rätt i att tiden är dyrbar och att det finns annat man kan göra istället för att städa! Vem som helst i min omkrets skulle skaka på huvudet och säga "du är knäpp"... men du vet inte vilken stökighetstendens jag har! :) Dammet är min största fiende, och inte ens med katterna har jag lärt mig att hålla det i schack - det har till och med blivit värre.

    Trots att mamma försökte få mig att städa mitt rum, damma av hyllor, få ordning i min garderob, bädda sängen etc etc... så har jag aldrig direkt gjort det till en vana att hålla det rent och snyggt kring mig. Och faktum är att man, eller åtminstone jag, mår som allra bäst när det ÄR rent och snyggt kring mig - man kan ju testa att göra det till en vana ;)

    Sen... faktum är, att ju oftare någonting städas, desto mer sällan behöver det städas. Haha! Prima formulering =P

  • amoz 4 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 4 jan 2011

    @amoz: Givetvis har du rätt i att tiden är dyrbar och att det finns annat man kan göra istället för att städa! Vem som helst i min omkrets skulle skaka på huvudet och säga "du är knäpp"... men du vet inte vilken stökighetstendens jag har! :) Dammet är min största fiende, och inte ens med katterna har jag lärt mig att hålla det i schack - det har till och med blivit värre.

    Trots att mamma försökte få mig att städa mitt rum, damma av hyllor, få ordning i min garderob, bädda sängen etc etc... så har jag aldrig direkt gjort det till en vana att hålla det rent och snyggt kring mig. Och faktum är att man, eller åtminstone jag, mår som allra bäst när det ÄR rent och snyggt kring mig - man kan ju testa att göra det till en vana ;)



    Sen... faktum är, att ju oftare någonting städas, desto mer sällan behöver det städas. Haha! Prima formulering =P




    Det är en alldeles utmärkt inställning du har, klart att man mår bra av att ha det rent och snyggt omkring sig. Det jag mer ville ha sagt att man inte får göra det till att bli maniskt för då kommer du inte må så bra ska du veta.

    Det finns ju som du vet ett alldeles förträffligt ord i vårt land LAGOM(Y)

    Sen är det oxå skillnad på att ha stökigt och att det finns lite damm.., tänk på det.

    Min första prioritet är kök,badrum!!!

  • Isia88 4 januari 2011

    :D Det är en väldigt bra prioritering.

    Nej, har lovat mig själv att aldrig bli alldeles manisk när det gäller städning. Det är inte heller speciellt möjligt så länge jag har katter som stökar ner - jag hinner helt enkelt inte med! :DD

    Skrivet av amoz den 4 jan 2011

    Det är en alldeles utmärkt inställning du har, klart att man mår bra av att ha det rent och snyggt omkring sig. Det jag mer ville ha sagt att man inte får göra det till att bli maniskt för då kommer du inte må så bra ska du veta.

    Det finns ju som du vet ett alldeles förträffligt ord i vårt land LAGOM(Y)

    Sen är det oxå skillnad på att ha stökigt och att det finns lite damm.., tänk på det.

    Min första prioritet är kök,badrum!!!

  • CiinaC 5 januari 2011

    Skrivet av Missmotor den 4 jan 2011


    Är det någon som har tips på hur man gör med hårborstar som av någon anledning blivit statiska?..


    Spraya med hårspray eller spraybalsam :)



    Om tipset var menat som ett skämt, så fattade inte jag det....:o För trött på att se ut som jag pillat i vägguttaget, sprayade jag samtliga borstar.. och.. insåg att jag kunde ju prövat på EN.. Nu slår det verkligen gnistor om min "plym"..: DD Tänkte pröva med att koka dom, går inte det så är det bara att införskaffa ett nytt gäng.

    Olivolja var bra till torra händer å fötter, men kladdigt.Smörjde in när jag la mig och tog på supertunna vantar för att inte kladda ner. Funkade bra, så TACK för det tipset! (Y) / Ciina

  • lena___83 5 januari 2011

    eller ett abbonemang på Maid
    http://www.maidhemservice.se/

  • lece 5 januari 2011

    den här mirakeltrasan som ni pratar om.. vad är det för något och var köper man den ?

  • idea_ 5 januari 2011

    Skrivet av lece den 5 jan 2011

    den här mirakeltrasan som ni pratar om.. vad är det för något och var köper man den ?


    Mirakeltrasan kallas också för microfibertrasa. Du kan köpa den på flera ställen. Dels fins det dyra specialversioner, men alla affärer (inklusive dollarstore) har sina egna märken för billigare pris (ICA säljer sina i fyrpack för olika områden i hemmet). Det gemensamma för dom är att man bör använda dem utan rengöringsmedel, att man ska tvätta dem utan sköljmedel och att det brukar bli rent (och ska man tro reklam antibakteriellt) när man använder dem.

  • zorbaz 6 januari 2011

    Skrivet av idea_ den 5 jan 2011

    Skrivet av lece den 5 jan 2011

    den här mirakeltrasan som ni pratar om.. vad är det för något och var köper man den ?


    Mirakeltrasan kallas också för microfibertrasa. Du kan köpa den på flera ställen. Dels fins det dyra specialversioner, men alla affärer (inklusive dollarstore) har sina egna märken för billigare pris (ICA säljer sina i fyrpack för olika områden i hemmet). Det gemensamma för dom är att man bör använda dem utan rengöringsmedel, att man ska tvätta dem utan sköljmedel och att det brukar bli rent (och ska man tro reklam antibakteriellt) när man använder dem.


    Jag köper mina på biltema, rusta eller öb när jag inte får dem gratis av min mor =)

  • kattgnag 6 januari 2011

    Ett bra tips jag kom på nu, fast många kanske redan använder sig av det: släng inte kasserade tandborstar! De kommer till användning på ställen du annars har svårt för att komma åt på.
    Ta bara toastolen, som exempel, "gångjärnen" mellan locken t.ex., eller vid andra trånga utrymmen, t.ex. bakom handfatets kran... Etc.
    Jag sparar även kasserade rotborstar att ha till duschutrymmen, perfekt att skrubba duschmattan/golvet med och mycket annat. {clap}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.