Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Städknep

  • ocean1 2 januari 2011

    Har svårt att få tummen loss och att börja städa därför har tanken slagit en flera gånger att släpa in högtryckstvätten och städa lägenheten med den men än så länge har man lyckats motstå frestelsen.
    Några tips.
    Sätt upp ett mål och en belöning. T.ex städar man toan så är det värt en öl.
    Börja städa uppifrån och gå nedföra så blir städningen lättare.
    Lyssna på musik eller en talbok

  • CiinaC 3 januari 2011

    Till en ingrodd spis och ugn funkar det kanonbra med vanlig avfettning, som man har till bilen
    Spraya på, torka av det värsta med en gång, spraya en gång till om det behövs och låt verka en stund. Går fortare om man sätter på ugnen el plattorna på svag värme medan det verkar.
    Skinande blankt när man torkar av det sista med tidningspapper, trycksvärtan gör underverk.\o/

    Lika bra till
    Fönster, speglar, glasbord m.m :
    1.Avfettning (Bra även till golvbrunnar i dusch & badrum.)
    2. diskvatten+
    3.Avsluta med att torka av med tidningspapper

    Är det någon som har tips på hur man gör med hårborstar som av någon anledning blivit statiska?..
    Jag ser ut som om jag har gnuggat en ballong i skallen så fort jag borstat håret.:$
    Det kanske är jag som har blivit statisk, för jag får stötar om jag går emot t.ex kyl/frysdiskar i affären, eller är lite fuktig om händerna när jag stoppar i en kontakt i väggen, tar ut blöt tvätt om det inte sköljts i sköljmedel osv.. Nån som vet råd? Och varför det blir så? Nåt som fattas i kroppen, eller tvärtom, kanske?

  • enaw 3 januari 2011

    luckorna till braskaminen blirskinande rena utan medel om man doppar vanligt tidningspapper i varmt vatten och sedan i askan från kaminen och gnuggar lätt. När allt inbränt är borta sköljer man med vatten...
    Fick tipset då jag inte tål starkt doftande medel och jag blev väldigt förvånad över resultatet.

  • Cassiopeya 3 januari 2011

    Skrivet av CiinaC den 3 jan 2011

    Till en ingrodd spis och ugn funkar det kanonbra med vanlig avfettning, som man har till bilen
    Spraya på, torka av det värsta med en gång, spraya en gång till om det behövs och låt verka en stund. Går fortare om man sätter på ugnen el plattorna på svag värme medan det verkar.
    Skinande blankt när man torkar av det sista med tidningspapper, trycksvärtan gör underverk.\o/

    Lika bra till
    Fönster, speglar, glasbord m.m :
    1.Avfettning (Bra även till golvbrunnar i dusch & badrum.)
    2. diskvatten+
    3.Avsluta med att torka av med tidningspapper

    Är det någon som har tips på hur man gör med hårborstar som av någon anledning blivit statiska?..
    Jag ser ut som om jag har gnuggat en ballong i skallen så fort jag borstat håret.:$
    Det kanske är jag som har blivit statisk, för jag får stötar om jag går emot t.ex kyl/frysdiskar i affären, eller är lite fuktig om händerna när jag stoppar i en kontakt i väggen, tar ut blöt tvätt om det inte sköljts i sköljmedel osv.. Nån som vet råd? Och varför det blir så? Nåt som fattas i kroppen, eller tvärtom, kanske?



    Statisk elektricitet som det heter, skapas när man gnuggar något mot varandra. Olika material har olika lätt för att bli statiska. Håret och hårborsten är en klassiker. En annan är när man gnuggar en glasstav med en bit ull.

    Åska är ett exempel på statisk elektricitet.
    __________________________________________
    Från Wikipedia :)

    Statisk elektricitet är elektriska laddningar och fält i vila.

    Fenomenet statisk elektricitet uppkommer efter att två föremåls ytor åtskiljs, efter att ha varit i kontakt med varandra. Anledningen är att elektronerna dras med olika kraft till olika material. Uppladdningen blir större när två föremål gnids mot varandra, därför att kontaktytan då ökar.

    Ett klassiskt exempel på statisk elektricitet är den som bildas vid kamning av torrt, nytvättat hår. Då fastnar det negativt laddade elektroner på kammen, vilket ger upphov till en laddning i både kammen och håret.
    ___________________________________________

    Gå till frisören och kolla om de har någon bra produkt till ditt hår. Kan också vara så att du borde byta schampo? Mitt hår blev ofta statiskt för, men sen jag bytte schampo händer det sällan.

  • moaca868 3 januari 2011

    Babyservetter änvänds här i huset till att torka olika ytor (ej glas o fönster). Fungerar jätte bra!! Flugskit o annat som sitter som berget går bort i ett svep. Undrar verkligen vad de tillsätter för medel i dessa trasor vi använder på bebisarnas små rumpor.....

  • Cassiopeya 3 januari 2011

    Skrivet av moaca868 den 3 jan 2011

    Babyservetter änvänds här i huset till att torka olika ytor (ej glas o fönster). Fungerar jätte bra!! Flugskit o annat som sitter som berget går bort i ett svep. Undrar verkligen vad de tillsätter för medel i dessa trasor vi använder på bebisarnas små rumpor.....


    Hittade något test när jag googlade, verkar som att dessa servetter innehåller massor med allergiframkallande medel och allt annat än rekommenderas till småbarn {stop}

    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article1138533.ab

    http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14809.ece

    Hm {question}{dazed}

  • CiinaC 3 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Skrivet av CiinaC den 3 jan 2011

    Till en ingrodd spis och ugn funkar det kanonbra med vanlig avfettning, som man har till bilen
    Spraya på, torka av det värsta med en gång, spraya en gång till om det behövs och låt verka en stund. Går fortare om man sätter på ugnen el plattorna på svag värme medan det verkar.
    Skinande blankt när man torkar av det sista med tidningspapper, trycksvärtan gör underverk.\o/

    Lika bra till
    Fönster, speglar, glasbord m.m :
    1.Avfettning (Bra även till golvbrunnar i dusch & badrum.)
    2. diskvatten+
    3.Avsluta med att torka av med tidningspapper

    Är det någon som har tips på hur man gör med hårborstar som av någon anledning blivit statiska?..
    Jag ser ut som om jag har gnuggat en ballong i skallen så fort jag borstat håret.:$
    Det kanske är jag som har blivit statisk, för jag får stötar om jag går emot t.ex kyl/frysdiskar i affären, eller är lite fuktig om händerna när jag stoppar i en kontakt i väggen, tar ut blöt tvätt om det inte sköljts i sköljmedel osv.. Nån som vet råd? Och varför det blir så? Nåt som fattas i kroppen, eller tvärtom, kanske?



    Statisk elektricitet som det heter, skapas när man gnuggar något mot varandra. Olika material har olika lätt för att bli statiska. Håret och hårborsten är en klassiker. En annan är när man gnuggar en glasstav med en bit ull.

    Åska är ett exempel på statisk elektricitet.
    __________________________________________
    Från Wikipedia :)

    Statisk elektricitet är elektriska laddningar och fält i vila.

    Fenomenet statisk elektricitet uppkommer efter att två föremåls ytor åtskiljs, efter att ha varit i kontakt med varandra. Anledningen är att elektronerna dras med olika kraft till olika material. Uppladdningen blir större när två föremål gnids mot varandra, därför att kontaktytan då ökar.

    Ett klassiskt exempel på statisk elektricitet är den som bildas vid kamning av torrt, nytvättat hår. Då fastnar det negativt laddade elektroner på kammen, vilket ger upphov till en laddning i både kammen och håret.
    ___________________________________________

    Gå till frisören och kolla om de har någon bra produkt till ditt hår. Kan också vara så att du borde byta schampo? Mitt hår blev ofta statiskt för, men sen jag bytte schampo händer det sällan.



    Intressant,
    Då vet jag Vad som händer, tycker bara det är konstigt att det kom så plötsligt, så fort jag snuddar vid diskbänken smäcker det till.. Har bytt schampo + balsam nyligen. Men.. jag har kanske färgat det lite för ofta, och nu säger det ifrån..kanske.. {struggle}
    jaja, det går väl över det också- får väl va kompis med "Tudor" ett tag {silly}. Tack i alla fall, kul å veta vad som händer. På tal om händer- kan det bero på att jag är kanontorr om händer å fötter? Skinn som en elefant, hårt, fnasigt och en massa ömma självsprickor trots ihärdigt smörjande..
    Ähhh, det är väl bara en beskrivning av min person haha.. ett humör som det slår gnistor om, statisk får väl stå för dom jag "stöter bort" när jag e lite ilsker.. nä, hoppas jag inte- låter ju som jag är ett strömförande rivjärn. huu {excruciating}
    Ha det gott i solen, nu ska jag ut å ta lite fina vinterbilder medan tid är / "Helosan Tudor"

  • frucaos 3 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 29 dec 2010

    När mina ungar var i tonåren och hade en förmåga att "glömma" saker både här och var, ledsnade jag totalt på att alltid tjata på att dom skulle plocka undan och ta reda på sina saker. Jag tog en stor plastback, ställde den i arbetsrummet. I den lade jag allt som inte låg där det skulle. Gissa om dom sen fick leta efter sina saker i den stora backen.....{vampire} Rejält sura blev dom kan jag tala om när det dom skulle ha låg någonstans i backen och dom inte hittade det. Tog inte många veckor förrän det minskade rejält på saker ......både i och utanför backen. Vi skrattar gott åt detta idag men tjatet tog slut iallafall:)


    Borde väl tipsa gubben egentligen - för här är det mina saker som allt som oftast ligger och skräpar ... för att inte tala om barnens ... men de är så små att det trixet inte skulle funka, tyvärr.

  • frucaos 3 januari 2011

    Det där med coca cola - vet att det funkar fint i toastolen - men är det någon som testat i ugnen?

    Här ska vi ha visning om en dryg vecka - så jag behöver verkligen tips på hur det kan bli fint utan att vi ska slita ihjäl oss ... har två katter och tre barn på 16 mnd, snart 3 år och 4 år ... så det håller sig inte rent nån längre stund precis ... Inte kan jag stuva undan i duschen eller i garderober heller - för när det är visning snokas det överallt ... suck.

    Har också problem med supertorra händer - och en del eksem. Någon som har tips på nån mirakelkräm så tar jag tacksamt emot. Har nu sist provat Z-skin repair som funkade kalas på sonens böjveckseksem, men inte på mina händer, tyvärr.

  • Isia88 3 januari 2011

    Skrivet av frucaos den 3 jan 2011

    Det där med coca cola - vet att det funkar fint i toastolen - men är det någon som testat i ugnen?

    Här ska vi ha visning om en dryg vecka - så jag behöver verkligen tips på hur det kan bli fint utan att vi ska slita ihjäl oss ... har två katter och tre barn på 16 mnd, snart 3 år och 4 år ... så det håller sig inte rent nån längre stund precis ... Inte kan jag stuva undan i duschen eller i garderober heller - för när det är visning snokas det överallt ... suck.

    Har också problem med supertorra händer - och en del eksem. Någon som har tips på nån mirakelkräm så tar jag tacksamt emot. Har nu sist provat Z-skin repair som funkade kalas på sonens böjveckseksem, men inte på mina händer, tyvärr.


    Det där med torra händer:

    Jag har väldigt känslig hy överhuvudtaget och blir jättelätt torr på hela kroppen, speciellt i ansiktet. Det enda som någonsin hjälpt mig är olivolja! Smörj in händerna med det (när du inte ska göra någonting speciellt, givetvis) och utsätt inte händerna för kemikalier.

    Har alltid haft blemmor i både ansiktet och på armarna som jag inte förstått vad de kommit ifrån - sedan jag började behandla med olivolja har de faktiskt nästintill försvunnit. (:

  • bettyboop74x 3 januari 2011

    Hej!
    Gör som jag!
    Lovaqr att det hjälper, skriv en lista med vad som måste göras per vecka så kan du slappna av när du sett du bockat av dessa saker som du fixat, jag lovar att det gör så man blir lugn o har mer kontroll mer tid över för vi tror vi kommer ihåg o sv men vi blir stressad av att tä'nka och så. Så ta penna o appper o skriv in hur många ggr du ska städa per vecka o bocka av varje ggr du gjort det...

    Lovar du kommer känna dig lugn och harmonisk efter o så nöjd!

    Lillen

    Skrivet av Isia88 den 2 jan 2011

    Har en fråga till alla er rutinerade iordninghållare där hemma, då jag har väldigt svårt för att överhuvudtaget komma ihåg att damma och ha mig - städar liksom när det börjar kännas smutsigt. Nu börjar jag dock få lite ångest över dammet lite varstans, men jag kan bara inte förmå mig att sätta igång tvångstanken om att "om jag inte dammar varje dag så får jag panik".
    Samtidigt går det åt en del tid till att inte göra så mycket alls, titta på teve eller sitta vid datorn, och det är knappast vettiga sysselsättningar när man kan städa annars.

    Därför undrar jag: Hur många sekunder/minuter/timmar per dag ägnar ni åt städning, och var någonstans anser ni går "latgränsen" för hur mycket tid man lägger ner?

    Har två innekatter och bor på 58 kvm.

  • Isia88 3 januari 2011

    Hej och tack för tipset!

    Jag gjorde faktiskt så igår, att jag öppnade upp Word och satte igång med att göra ett städschema över veckan :D Pojkvännen mobbar mig som attans för det, men vi får ju se vem av oss som kommer att ha mest städat i slutet på veckan haha!

    Lägger upp schemat här för den som kanske vill se. Det är mycket lättare att få tummen ur att göra ett par grejer varje dag, än att göra AAALLT på en dag (som tidigare nämnt, jag vandrar gärna iväg med tankarna...). Det skjuts även gärna upp liksom.

    Måndag:
    Diska
    Torka av i mikron
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten (ju oftare man gör det, desto mindre krävs det att man gör det jättegrundligt när nöden väl faller på :) här inkluderas även för min del kattlådan)

    Tisdag
    Dammsuga
    Damma i vardagsrummet
    Torka av köksytor
    Städa toaletten

    Onsdag
    Diska
    Torka av köksluckor
    Torka av kylskåpet
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten

    Torsdag
    Dammsuga
    Damma i sovrummet
    Damma i vardagsrummet
    Moppa golv
    Städa toaletten

    Fredag
    Diska
    Rensa ur matskafferi/kyl på sådan som man absolut inte kommer äta pga diverse anledningar
    Torka köksytor
    Städa toaletten

    Lördag
    Damma i vardagsrummet
    Rensa alla papper (har en tendens att samla på sig)
    Gå ut med sopor
    Städa toaletten

    Söndag
    Storhandla!
    Bädda om sängen
    Dammsuga
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten

    Let me know vad ni tycker :)

    Skrivet av bettyboop74x den 3 jan 2011

    Hej!
    Gör som jag!
    Lovaqr att det hjälper, skriv en lista med vad som måste göras per vecka så kan du slappna av när du sett du bockat av dessa saker som du fixat, jag lovar att det gör så man blir lugn o har mer kontroll mer tid över för vi tror vi kommer ihåg o sv men vi blir stressad av att tä'nka och så. Så ta penna o appper o skriv in hur många ggr du ska städa per vecka o bocka av varje ggr du gjort det...

    Lovar du kommer känna dig lugn och harmonisk efter o så nöjd!

    Lillen
    Skrivet av Isia88 den 2 jan 2011

    Har en fråga till alla er rutinerade iordninghållare där hemma, då jag har väldigt svårt för att överhuvudtaget komma ihåg att damma och ha mig - städar liksom när det börjar kännas smutsigt. Nu börjar jag dock få lite ångest över dammet lite varstans, men jag kan bara inte förmå mig att sätta igång tvångstanken om att "om jag inte dammar varje dag så får jag panik".
    Samtidigt går det åt en del tid till att inte göra så mycket alls, titta på teve eller sitta vid datorn, och det är knappast vettiga sysselsättningar när man kan städa annars.

    Därför undrar jag: Hur många sekunder/minuter/timmar per dag ägnar ni åt städning, och var någonstans anser ni går "latgränsen" för hur mycket tid man lägger ner?

    Har två innekatter och bor på 58 kvm.

  • matbubblan 3 januari 2011

    Dammig TV?
    Blanda sköljmedel i vatten eller sätt direkt på trasan och gnid in heela TV:n...torka sen av med torr trasa. Du får gnugga en aning men sen håller sig TV:n dammfri väldigt länge!! (Y)

    Ingen storstädning - dela upp den i flera små och passa på att rensa samtidigt så blir det inte så jobbigt.

    VIKTIGT!!
    Till ALLA städmoment KRÄVS hög och bra musik så går det som en dans :D

  • bippa02 3 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 28 dec 2010

    Bråttomstädning hos oss blir med våtservetter, ni vet såna där för barn :) Går snabbt att torka av toalettstol och handfat innan gästerna kommer.

    Vet att det inte är världens mest miljövänliga tips, men om gästerna ringer en halvtimma före de kommer kan det vara ett bra sätt :D


    vilket smart tips. toaletten är verkligen tråkig att städa

  • bettyboop74x 4 januari 2011

    Wow!
    Jättebra ju!!
    Lovar att ni märker stort skillnad :-) Det kommer va fint o rent ofta nu o ni kommer vara mer pigga,mera tid över m.m
    kram!

    Skrivet av Isia88 den 3 jan 2011

    Hej och tack för tipset!

    Jag gjorde faktiskt så igår, att jag öppnade upp Word och satte igång med att göra ett städschema över veckan :D Pojkvännen mobbar mig som attans för det, men vi får ju se vem av oss som kommer att ha mest städat i slutet på veckan haha!

    Lägger upp schemat här för den som kanske vill se. Det är mycket lättare att få tummen ur att göra ett par grejer varje dag, än att göra AAALLT på en dag (som tidigare nämnt, jag vandrar gärna iväg med tankarna...). Det skjuts även gärna upp liksom.

    Måndag:
    Diska
    Torka av i mikron
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten (ju oftare man gör det, desto mindre krävs det att man gör det jättegrundligt när nöden väl faller på :) här inkluderas även för min del kattlådan)

    Tisdag
    Dammsuga
    Damma i vardagsrummet
    Torka av köksytor
    Städa toaletten

    Onsdag
    Diska
    Torka av köksluckor
    Torka av kylskåpet
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten

    Torsdag
    Dammsuga
    Damma i sovrummet
    Damma i vardagsrummet
    Moppa golv
    Städa toaletten

    Fredag
    Diska
    Rensa ur matskafferi/kyl på sådan som man absolut inte kommer äta pga diverse anledningar
    Torka köksytor
    Städa toaletten

    Lördag
    Damma i vardagsrummet
    Rensa alla papper (har en tendens att samla på sig)
    Gå ut med sopor
    Städa toaletten

    Söndag
    Storhandla!
    Bädda om sängen
    Dammsuga
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten


    .

  • martina63 4 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 3 jan 2011

    Skrivet av frucaos den 3 jan 2011

    Det där med coca cola - vet att det funkar fint i toastolen - men är det någon som testat i ugnen?

    Här ska vi ha visning om en dryg vecka - så jag behöver verkligen tips på hur det kan bli fint utan att vi ska slita ihjäl oss ... har två katter och tre barn på 16 mnd, snart 3 år och 4 år ... så det håller sig inte rent nån längre stund precis ... Inte kan jag stuva undan i duschen eller i garderober heller - för när det är visning snokas det överallt ... suck.

    Har också problem med supertorra händer - och en del eksem. Någon som har tips på nån mirakelkräm så tar jag tacksamt emot. Har nu sist provat Z-skin repair som funkade kalas på sonens böjveckseksem, men inte på mina händer, tyvärr.


    Det där med torra händer:

    Jag har väldigt känslig hy överhuvudtaget och blir jättelätt torr på hela kroppen, speciellt i ansiktet. Det enda som någonsin hjälpt mig är olivolja! Smörj in händerna med det (när du inte ska göra någonting speciellt, givetvis) och utsätt inte händerna för kemikalier.

    Har alltid haft blemmor i både ansiktet och på armarna som jag inte förstått vad de kommit ifrån - sedan jag började behandla med olivolja har de faktiskt nästintill försvunnit. (:


    Min svärmor rensar strömming när hon får för torra händer och påstår att de håller sig fina i veckor efteråt..har inte provat men kanske ett bra tips på en mat sajt?;)

  • Missmotor 4 januari 2011


    Är det någon som har tips på hur man gör med hårborstar som av någon anledning blivit statiska?..


    Spraya med hårspray eller spraybalsam :)

  • chrisq 4 januari 2011

    (Y)städa när ni måste finns roligare saker lovar jag o vem bryr sig

  • amoz 4 januari 2011

    Passa på en riktigt blåsig dag....öppna då tvärdrag, så är städproblemet löst:DD

  • amoz 4 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 3 jan 2011

    Hej och tack för tipset!

    Jag gjorde faktiskt så igår, att jag öppnade upp Word och satte igång med att göra ett städschema över veckan :D Pojkvännen mobbar mig som attans för det, men vi får ju se vem av oss som kommer att ha mest städat i slutet på veckan haha!

    Lägger upp schemat här för den som kanske vill se. Det är mycket lättare att få tummen ur att göra ett par grejer varje dag, än att göra AAALLT på en dag (som tidigare nämnt, jag vandrar gärna iväg med tankarna...). Det skjuts även gärna upp liksom.

    Måndag:
    Diska
    Torka av i mikron
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten (ju oftare man gör det, desto mindre krävs det att man gör det jättegrundligt när nöden väl faller på :) här inkluderas även för min del kattlådan)

    Tisdag
    Dammsuga
    Damma i vardagsrummet
    Torka av köksytor
    Städa toaletten

    Onsdag
    Diska
    Torka av köksluckor
    Torka av kylskåpet
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten

    Torsdag
    Dammsuga
    Damma i sovrummet
    Damma i vardagsrummet
    Moppa golv
    Städa toaletten

    Fredag
    Diska
    Rensa ur matskafferi/kyl på sådan som man absolut inte kommer äta pga diverse anledningar
    Torka köksytor
    Städa toaletten

    Lördag
    Damma i vardagsrummet
    Rensa alla papper (har en tendens att samla på sig)
    Gå ut med sopor
    Städa toaletten

    Söndag
    Storhandla!
    Bädda om sängen
    Dammsuga
    Torka av alla köksytor
    Städa toaletten

    Let me know vad ni tycker :)


    Jösses vilken lista! Hur i hela friden hinner ni med allt det? Är det inte lite väl pretentiöst?
    Visst kommer jag ihåg att jag höll på att feja och greja när jag var yngre men idag har jag ändrat mig betydligt på den punkten. Tycker tiden är för dyrbar för att hålla på så. Tro nu inte att jag inte vill ha rent omkring mig för det, men lite damm i vråna dör ingen av.

    Skrivet av bettyboop74x den 3 jan 2011

    Hej!
    Gör som jag!
    Lovaqr att det hjälper, skriv en lista med vad som måste göras per vecka så kan du slappna av när du sett du bockat av dessa saker som du fixat, jag lovar att det gör så man blir lugn o har mer kontroll mer tid över för vi tror vi kommer ihåg o sv men vi blir stressad av att tä'nka och så. Så ta penna o appper o skriv in hur många ggr du ska städa per vecka o bocka av varje ggr du gjort det...

    Lovar du kommer känna dig lugn och harmonisk efter o så nöjd!

    Lillen
    Skrivet av Isia88 den 2 jan 2011

    Har en fråga till alla er rutinerade iordninghållare där hemma, då jag har väldigt svårt för att överhuvudtaget komma ihåg att damma och ha mig - städar liksom när det börjar kännas smutsigt. Nu börjar jag dock få lite ångest över dammet lite varstans, men jag kan bara inte förmå mig att sätta igång tvångstanken om att "om jag inte dammar varje dag så får jag panik".
    Samtidigt går det åt en del tid till att inte göra så mycket alls, titta på teve eller sitta vid datorn, och det är knappast vettiga sysselsättningar när man kan städa annars.

    Därför undrar jag: Hur många sekunder/minuter/timmar per dag ägnar ni åt städning, och var någonstans anser ni går "latgränsen" för hur mycket tid man lägger ner?

    Har två innekatter och bor på 58 kvm.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.