Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får INTE finnas på ditt julbord?

  • Maja75 23 november 2008

    Jag är också en sådan som inte tycker om julmust. Hellre coca cola för mig. Tycker att maten är viktigare än drycken för att skapa julstämning.

    Köpt lutfisk är vedervärdig men om man har lutat den själv är den ett måste på julbordet. Då är den inte alls så geléaktig som den färdigköpta.

  • babbs 23 november 2008

    Även den köpta lutfisken bör man vattna ur lite innan den används, då blir den lika fin som den man lutar själv. Jag har slutat luta fisken själv eftersom jag är ensam som äter den och har inget att anmärka på den jag köper färdig. Jag låter den bara ligga i vatten lite.

  • boz1965 23 november 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    (N) Så länge jag kan försvara mig! Så kommer ingen LUTFISK ens i närheten av mitt julbord!!(N)
    Sen Håller jag med boz1965 om colan(N) Men är det någon som vet var man får tag på riktig Julmust???:'(


    Får väl säga att all julmust är "riktig" julmust.

    Essensen till julmusten tillverkas av Roberts AB i Örebro och receptet är hemligt. Så gott som alla bryggerier som tillverkar julmust kör med denna essens. det som skiljer sorterna åt är sockermängd och graden av kolsyra. Det finns och har funnits några tafatta försök att efterapa julmustens smak och skumkrona, men ingen har "nått rikigt ända fram", några av dem har varit riktiga bottennapp.


    :'( Det jag tänker på, det var som små damejeanner som gick att köpa förr. Då var den inte så sötsliskig som många är idag, vi brukar nu köpa apotekarnes julmust, men den smakar inte som förr.:'(


    Du måste mena svagdricka. Mig veterligen finns bara ett bryggeri som gör den numera - i Tomelilla. Svagdrickan påminner lite om julmusten men är inte lika söt och har inte så mycket kolsyra. Förr i tiden distribuerades den med hästdragna s.k. "drickakärror" och de levererades i 4,5-liters (1 gallon) bruna glasflaskor med porslinspropp och de stod i en träkorg. Svagdrickan har rötter ända tillbaka till medeltiden. Numera är det mest äldre som dricker svagdricka till maten, medan den var vardagsdryck för bara 50 år sedan.

  • popik 24 november 2008

    Ja lutfisk är helt oätbart, äter inte heller risgrynsgröt. Dessutom har vissa här i halland tradition att äta grönsakssoppa på julafton det tycker inte jag hör hemma på ett julbord.(N)

  • Gnurf 24 november 2008

    Äsch...jag tillåter precis vad som helst på mitt Julbord....däremot äter jag det kanske inte...:o

  • festmaten 24 november 2008

    boz1965: visst är det i Tomelilla svagdrickan tillverkas(Y)

    När jag var barn kom "drickabilen" och sålde svagdricka mm. I Skåne dricks det också "drickablandning". Blandar svagdricka och mjölk, själv tycker jag det smakar blörk!

    Minns att min uppgift var att gå ner i källaren och fylla svagdricka i bringaren. Flaskan var stor, jag var liten! Som det klunkade, och jag fick ju inte stänka ut på trasmattan.:p

  • Babzan 24 november 2008

    Känner en familj som har pizza på julbordet eftersom deras barn är lite kinkiga..:o Jag tycker att det tom är värre än att dricka cola till julmaten....

  • elpatron 24 november 2008

    En smutsig solkig trasig blåvit-rutig vaxduk från IKEA vill jag inte se på ett julbord.
    Inte rått-lort heller.

  • systeryster 24 november 2008

    Själv avstår jag från att ha ett grishuvud med äpple i munnen.Känns inte apptitligt att se vem man äter upp, kan ju bli vegitarian för mindre.Kanske är dubbelmoral att gärna äta upp bakdelen, skinkan men sådan är jag.Vill inte se mitt offer i ögonen.Tunga som inte är skivad får mig också att tappa aptiten, när man ser smaklökarna på tungan får jag en liten kräkreflex.:(

  • elpatron 24 november 2008

    Vill heller inte se barn på julbordet, eller en katt, dom ska ligga i sin korg.

  • segerwitch 24 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    (N) Så länge jag kan försvara mig! Så kommer ingen LUTFISK ens i närheten av mitt julbord!!(N)
    Sen Håller jag med boz1965 om colan(N) Men är det någon som vet var man får tag på riktig Julmust???:'(


    Får väl säga att all julmust är "riktig" julmust.

    Essensen till julmusten tillverkas av Roberts AB i Örebro och receptet är hemligt. Så gott som alla bryggerier som tillverkar julmust kör med denna essens. det som skiljer sorterna åt är sockermängd och graden av kolsyra. Det finns och har funnits några tafatta försök att efterapa julmustens smak och skumkrona, men ingen har "nått rikigt ända fram", några av dem har varit riktiga bottennapp.


    :'( Det jag tänker på, det var som små damejeanner som gick att köpa förr. Då var den inte så sötsliskig som många är idag, vi brukar nu köpa apotekarnes julmust, men den smakar inte som förr.:'(


    Du måste mena svagdricka. Mig veterligen finns bara ett bryggeri som gör den numera - i Tomelilla. Svagdrickan påminner lite om julmusten men är inte lika söt och har inte så mycket kolsyra. Förr i tiden distribuerades den med hästdragna s.k. "drickakärror" och de levererades i 4,5-liters (1 gallon) bruna glasflaskor med porslinspropp och de stod i en träkorg. Svagdrickan har rötter ända tillbaka till medeltiden. Numera är det mest äldre som dricker svagdricka till maten, medan den var vardagsdryck för bara 50 år sedan.


    Tack boz! Nu när du säger det, så har du så rätt så! Jag fick en tillrättavisning av min gode man, att jag mindes fel!!
    Jag får skylla på åldern :p Som barn bode jag vid Pripp&Lyckholms i Göteborg, jag kommer ihåg dom stora hästarna som levererade... men det är väl det att jag minns, flaskorna som mormor hade på balkongen!!!

  • elpatron 24 november 2008

    Var balkongen oxo fin?
    Det anses ju fint att sitta på balkong på teatern.

  • segerwitch 24 november 2008

    Skrivet av elpatron den 24 nov 2008

    Var balkongen oxo fin?
    Det anses ju fint att sitta på balkong på teatern.


    (Y)Gör fin!(Y)

  • elpatron 24 november 2008

    jag tycker inte att TV:n ska finnas på julbordet heller, det ser lite fel ut med en 42" platt-TV mitt i rödbetssalladen, eller hur?

  • Herr_Falukropp 24 november 2008

    Skrivet av elpatron den 24 nov 2008

    Vill heller inte se barn på julbordet, eller en katt, dom ska ligga i sin korg.


    Katten eller barnen? :D

  • Bowmore 24 november 2008

    "Julen är barnens högtid"....
    Hade ingen aning om detta men är så glad för det klargörandet.
    Här har man gått omkring och trott annat.
    Dumma mig.

  • Queenie 24 november 2008

    lol

  • boz1965 24 november 2008

    Skrivet av molgan den 24 nov 2008

    Köpta köttbullar får inte finnas på julbordet!




    Att nämna "köpta köttbullar" på en receptsida är lika illa som att svära i kyrkan. :p

  • boz1965 24 november 2008

    Skrivet av kalasmad den 24 nov 2008

    boz1965: visst är det i Tomelilla svagdrickan tillverkas(Y)

    När jag var barn kom "drickabilen" och sålde svagdricka mm. I Skåne dricks det också "drickablandning". Blandar svagdricka och mjölk, själv tycker jag det smakar blörk!

    Minns att min uppgift var att gå ner i källaren och fylla svagdricka i bringaren. Flaskan var stor, jag var liten! Som det klunkade, och jag fick ju inte stänka ut på trasmattan.:p


    Min salig mor brukade berätta om sin barndom på 20- och 30-talet i Genarp. En av berättelserna handlade om gubben som körde drickakärran. Det gick många historier om honom eftersom han betraktades som ett av byns original och var mycket skojfrisk. Nåväl, han hade en stor ardennerhingst spänd för kärran och en bulldog sittandes på kuskbocken hos sig. Hunden, som byborna sade var den fulaste hund de sett, brukade han klä ut på olika sätt. Ibland satte han förkläde och huckle på den som på en gammal gumma. Någon gång hade den skjorta, väst, skinnkeps och en (ostoppad såklart) pipa i mungipan precis som han själv, nästan som om de var tvillingar.

    Jaaa gudars... Morsan hade många kul historier att berätta från sin barndom innan kriget.

  • ida85 24 november 2008

    grisfötter :'( ser sååå äckligt ut när folk äter det . min morfar älskar det, men blir mer äcklad ! (N) jansons frestelse tycker jag ej om heller, fast alla andra som man firar jul älskar det ! sen äter jag nästan allt annat faktist .

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.