Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får INTE finnas på ditt julbord?

  • Marre73 17 oktober 2010

    Lutfisk,grisfötter och cola stämmer bra för mig med att inte ha på julbordet

  • Fimparn 17 oktober 2010

    Cola har jag inget emot om det finns på julbordet, men jag dricker självklart Julmust helst.
    Samma sak gäller Alkohol, det hör enligt mig inte hemma på matbordet då jag tycker Julafton är en dag för barnen. (Personlig åsikt) (N)

  • redd 17 oktober 2010

    Nu skall vi se vad folk har stält fram genom åren som INTE kommer serveras av mig
    Bacon och bruna bönor
    Valnötssallad med apelsin
    Kokt lax med potatis och grönkålssoppa.

  • sju 18 oktober 2010

    Jag skulle aldrig kunna njuta av maten på julbordet om det fanns ett helstekt grishuvud där och påminde mig om att jag äter upp en fin gris. Grisfötter skulle nog ha en liknande effekt på mig. Annars dricker jag gärna cola light till julmaten, eftersom julmust light smakar råtta.

  • robert_killen 18 oktober 2010

    Var hos min sambos morföräldrar i går, och kan berätta för er att för 2 dagar sedan, skulle jag aldrig äta grisfötter! Fick smaka på hans tillagade grisfötter i gelé, och för er som gillar skinka, så borde ni inte ta bort grisfötterna...
    För min del finns det inte mycket jag INTE skulle ha på julbord om jag bjuder folk. GIllar själv sylta, lutfisk, kål i olika former. Enda jag inte skulle ställa fram är ett grishuvud, för de stackars barnens psykes skull.(A)

  • boz1965 18 oktober 2010

    Lustigt att så många tar upp bruna bönor. Det är väl ingen vettig människa som serverar bruna bönor på julbordet heller? :DD

  • WiolaH 18 oktober 2010

    Skrivet av elpatron den 24 nov 2008

    Vill heller inte se barn på julbordet, eller en katt, dom ska ligga i sin korg.


    Barn i sin korg {question}, mina barn har alltid fått vara med vid julbordet, däremot har katt o hund fått sin "julmat" i sina skålar i köket.....(A)

  • WiolaH 18 oktober 2010

    Det som inte är hemlagat......... hinner eller orkar jag inte så får det vara :s

  • Amika 18 oktober 2010

    Vi har inget som inte får finnas på vårat julbord eftersom vi vill att alla ska få sina favoriter och det är ju jul liksom! Det viktigaste i vår familj är inte maten, det är att alla är nöjda och glada, även när det kommer till maten. :)
    Så eftersom min systerson inte tycker om varken julmat eller must, så har vi tacos med alla dess tillbehör och cola eller fanta på julbordet också. :)
    Jag tycker att på julen ska man få vara så "kräsen" man vill vara. Vi vuxna är ju det. :) Vi äter inte heller sånt vi inte tycker om, så varför tvinga barnen till det? Särskilt på en högtid som klassas som "barnens högtid"...

  • solkatten 18 oktober 2010

    (N)Jag vill inte ha bruna bönor och grynkorv på mitt julbord.

    För ca 20 år sedan flyttade jag från Stockholm ner till Skaraborg och fick lära mig att det är tradition här att ha bruna bönor och grynkorv på julbordet. Så visst finns det de som serverar bruna bönor på julbordet, men själv kan jag aldrig tänka mig att servera detta:)

  • Okänd 18 oktober 2010

    Grönkål(N)

  • robert_killen 20 oktober 2010

    Skrivet av solkatten den 18 okt 2010

    (N)Jag vill inte ha bruna bönor och grynkorv på mitt julbord.

    För ca 20 år sedan flyttade jag från Stockholm ner till Skaraborg och fick lära mig att det är tradition här att ha bruna bönor och grynkorv på julbordet. Så visst finns det de som serverar bruna bönor på julbordet, men själv kan jag aldrig tänka mig att servera detta:)


    Då måste ni väl ha börat med grynkorv nu när ni har kommit ner hit? o)

  • smeand 20 oktober 2010

    Förstår inte varför några maträtter inte skulle få finnas med på julbordet:s Vi är väldigt många som firar ihop och alla bidrar till ordna med maten, sedan äter man väl av det man gillar! Sedan tycker jag att Julen är alla kristnas högtid och inte bara barnens... Jag tänker aldrig lämna julen ifrån mig för jag ääälskar den så(L) Jag älskar maten, granen, pyntet, tända ljus, glögg, julmust, Kalle Anka, ge och få paket, julgodis, pepparkakor, tomten och förstås alla mina nära och kära som firar ihop med mig{kiss}

  • mssalmonella 20 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 okt 2010

    Lustigt att så många tar upp bruna bönor. Det är väl ingen vettig människa som serverar bruna bönor på julbordet heller? :DD


    Det är vanligare än vad man tror med fläsk och bruna bönor på julbordet. Min farmor har haft det i alla år!

  • mssalmonella 20 oktober 2010

    Jag tycker att ju mer desto bättre. Även om jag inte äter allt.

    Det som däremot MÅSTE finnas är Långkål!!! Muums!

  • mammamus 20 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 okt 2010

    Lustigt att så många tar upp bruna bönor. Det är väl ingen vettig människa som serverar bruna bönor på julbordet heller? :DD



    tycker själv det är märkligt men min svärmor har alltid bruna bönor på sitt julbord.

  • Lenael 20 oktober 2010

    Jag är nog ingen vettig människa, för mej får det gärna finnas bruna bönor på julbordet.
    Men helst äter jag mina bruna bönor i nån av mellandagarna med skinka och köttbullar.{eat}

  • EnelyaSaralonde 20 oktober 2010

    Jag gillar inte julmust så för min del har det alltid varit Coca Cola istället. Men i övrigt finns det faktiskt inget som är förbjudet på mitt julbord. Finns inga måsten heller för den delen. För mig är det viktigare att alla som är där trivs och har roligt. Om det innebär att det blandas hej vilt mellan hederlig traditionell julskinka tillsammans med en vegetarisk köttfärssås så får det vara så. Vill inte att någon ska sitta och inte kunna äta med glatt humör bara på grund av gamla traditioner. :)

  • mafia 20 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 okt 2010

    Lustigt att så många tar upp bruna bönor. Det är väl ingen vettig människa som serverar bruna bönor på julbordet heller? :DD

    Jag trodde heller inte att bruna bönor var så vanligt på dagens julbord men förr....... i min ungdom doppade man i grytan och då serverades bruna bönor, grynkorv,fläskkorv, kokt kött och syltor av olika slag. Min man föreslår varje år att vi ska ta upp den traditionen,men nej, det blir inte så i år heller.

  • Lena 20 oktober 2010

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    (N) Så länge jag kan försvara mig! Så kommer ingen LUTFISK ens i närheten av mitt julbord!!(N)
    Sen Håller jag med boz1965 om colan(N) Men är det någon som vet var man får tag på riktig Julmust???:'(


    Får väl säga att all julmust är "riktig" julmust.

    Essensen till julmusten tillverkas av Roberts AB i Örebro och receptet är hemligt. Så gott som alla bryggerier som tillverkar julmust kör med denna essens. det som skiljer sorterna åt är sockermängd och graden av kolsyra. Det finns och har funnits några tafatta försök att efterapa julmustens smak och skumkrona, men ingen har "nått rikigt ända fram", några av dem har varit riktiga bottennapp.


    :'( Det jag tänker på, det var som små damejeanner som gick att köpa förr. Då var den inte så sötsliskig som många är idag, vi brukar nu köpa apotekarnes julmust, men den smakar inte som förr.:'(



    Tycker verkligen du ska prova Zunerts julmust det kan jag garantera att den är bättre än apotekarens och andra sorter

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.