Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får INTE finnas på ditt julbord?

  • bakakaka 8 september 2011

    På mitt julbord får det finnas vad som helst, alla har ju olika smak. Jag skulle inte få för mig att dricka något annat än julmust till julmaten tex. Men min dotter som inte gillar julmust får självklart coca cola.

  • pihal 8 september 2011

    Dopp i grytan kommer aldrig på mitt julbord, inte grisfötter eller syltor. Lutfisk är också tabu för mig. Jag är inte speciellt förtjust i julmat över huvudtaget. Det blir för mycket blandningar.

  • esundius 8 september 2011

    Min julafton är inte en riktig julafton om jag inte får risgrynsgröt (med kanel, socker, smöröga, (mjölk)) till frukost, lutfisk (med potatis, vitsås, ärter, något annat?) till lunch och griljerad skinka med lådor (potatis-, kålrots- och morotslåda) till middag. Om man så tycker kan man ha nåtslags förrättsbord före skinkan, men det är inte nödvändigt.

    Dvs. traditionell finsk julmat. Kanske det beror på att jag är finlandssvensk. Här (i Finland) finns det nog många också som inte äter lutfisk, dem har jag aldrig förstått mig på. Liksom dem som inte äter memma (den utomordentligt fina finska påskdesserten (eller vad man skall kalla den)). Memman skall för övrigt vara självmältad (dvs. inte skilt sötad) och ätas med grädde (fettprocent åtm. 35) och socker.

  • rallysmulan 8 september 2011

    För min del är det lättare att tala om vad som får finnas på ett julbord. Julborden ser ju olika ut beroende på var i Sverige man bor.
    Jag vill ha: julmust, skinka, senap, smör, hårdbröd, revbensspjäll, köttbullar, rödbetssallad, svampomelett, svampstuvning, korv, kokt potatis, skinkfrestelse.
    Jag tror det där var allt jag villha och har på mitt julbord.
    Absolut ingen sill, ål eller grisfötter.
    Är inte kräsen av mig men när det gäller jul så är allt heligt, från maten till tomtarna och ljusen:)

  • DoctorWho 8 september 2011

    Aldrig lax, grönkål, lutfisk, grisfötter eller sprit på vårat julbord. Enbart för att ingen av oss gillar smaken. Men vi har kokt potatis, brunsås och potatisgratäng till dem som inte gillar jansons frestelse. Ingen coca cola, vi gillar pepsi bättre + MYCKET julmust och lite folköl. Samt en passionssoda.

    Läste i tidigare inlägg om bruna bönor och köttbullar. En av mina släktingar åt ALLTID detta på juldagen hemma hos sina föräldrar. På deras julbord fanns det jämt kåldolmar vilket jag tycker är konstig. Men jag skulle vilja testa det, kåldolmar är ju jättegott samma sak med julskinka, revben, prinskorv, julkorv och jansons. Blandningen kåldolmar och jansons kanske smakar gott. Måste nog testa det innan jul. Tur att jag gillar att göra både kåldolmar och jansons!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.