Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får INTE finnas på ditt julbord?

  • Lena 20 oktober 2010

    På vårat jul bord så serveras aldrig någon lutfisk m.m

  • Bumbis 20 oktober 2010

    För mig finns inget som inte får finnas. Är man ensam är det väl en sak men förhoppningsvis firar alla jul med familj, släkt och vänner. Det är ju en buffé så man tar vad man själv vill och ingen kan ju bestämma vad man vill äta eller inte vare sig man är barn eller vuxen.

  • sikaal 20 oktober 2010

    Konstigt nog vill inte heller jag ha lutfisk på julbordet, jag som älskar det. Fast jag får erkänna, att det bara är maken och jag som äter lutfisk, vi brukar ha "ätit ifrån oss" till jul (8-10 ggr).
    Har en kompis från Mariestadstrakten, där är det tydligen vanligt med bruna bönor. Aldrig hos mig, tål inte ens lukten.
    Risgrynsgröt är kvällsmat hos oss, en tradition från svärmor.

  • FruAst 20 oktober 2010

    Vitlök finns inte på mitt julbord. Det blir ingen innovation på sillbordet såsom vitlökssill någon gång.

    Vi alternerar julfirande hos makens systrar och oss och då beror det vem vi är hos hur julbordet ser ut. Jag kommer från östsverige från början och där finns det minsann inga bruna bönor och jag skulle aldrig kunna tänka att servera detta, men hos de andra förekommer det.

  • boz1965 20 oktober 2010

    Köpta köttbullar får inte heller vistas i närheten av mitt julbord. Mamma Scan är portförbjuden till jul (för det mesta annars också).

  • boz1965 20 oktober 2010

    Skrivet av sikaal den 20 okt 2010

    ...Har en kompis från Mariestadstrakten, där är det tydligen vanligt med bruna bönor. Aldrig hos mig, tål inte ens lukten...


    Alltså, jag GILLAR bruna bönor, men jag har aldrig någonsin förknippat det med julbord. Det är iaf INTE en skånsk företeelse, så mkt kan jag säga... :)

  • Okänd 20 oktober 2010

    Vi brukar äta hemkokta bruna bönor och skinka, köttbullar och prinskorv på annandagen. På juldagen äter vi lutfisken. Bara för att nämna något.

    På julafton frossar vi i det traditionella. Jag brukar lägga till något nytt varje år. Någon låda av nått slag. Men så kan det plockas bort något till detta år. Och återkomma ett annat år.

  • Mistys 20 oktober 2010

    Skrivet av Babzan den 23 nov 2008

    Jag vill inte äta risgrynsgröt på julafton! Vin och drinkar hör inte till julafton, däremot gärna lite glögg på kvällen och must i stora mängder:p



    Jag håller verkligen med dig om vinet och drinkarna. Ett glas julöl till maten och en glögg till kaffet är ok. Men absolut inte vin!
    Kommer då inte in på mitt julbord iallafall.

  • Mistys 20 oktober 2010

    Skrev fel!

  • Lunchdax 20 oktober 2010

    Jag tycker att ett julbord ska vara så att alla får sina "älsklingar" med undantaget 2 regler.

    *Rätter som luktar starkt illa portförbjudes. Och ja, här är det faktiskt bara jag och mina luktceller som får bestämmer vad som får serveras. :) Självklart får folk säga till vad de inte tål lukten av, och som sagt gäller det bara maträtter vars doft/lukt sprider sig.

    *Och så vissa maträtter som ser otrevliga ut, en julmåltid ska ätas utan att man ens ska behöva tänka tanken på samvetskval eller annat - och det gäller alla. Moraliska aspekter ska tänkas på INNAN middagen, jag menar inte att det är fel att exv äta kött (jag älskar kött) utan mer att ett stort grishuvud skulle få mig att känna obehag trots även om jag hade en Eko-skinka/bra djurvårdskött och trots att jag egentligen absolut inte ser minsta fel på att äta eko-skinkan. Samma sak om någon skulle vilja ha typ komage (någon?), brun kornig vegg-röra eller något annat som kanske för tankarna till lite äckliga (?) saker. Det gäller alltså både "köttätare" och vegetarianers mat, förstås.

    Nej julmiddagen är fri för alla och till för alla och då ska alla vara glada och utan bekymmer! :)

  • soccermum 20 oktober 2010

    Jag är inte från Skåne och jag älskar bruna bönor på julbordet :) Ang vad jag inte serverar på mitt julbord så är det sylta av alla de slag-klarar inte konsistensen.. Men "mitt" julbord existerar inte då vi äter julbord med massa släkt och en del där gillar sylta så det finns det iaf på VÅRT julbord :)

    Ang dopp i grytan så undrar jag om inte det också är landskapsbundet? Jag doppar julvört men har hör de som doppar knäcke (samt kategorin som inte doppar alls)

    Vart får jag tag på Zunerts julmust?

  • Amika 21 oktober 2010

    Här doppar man både knäcke och julvört. :)

  • wiklund73 21 oktober 2010

    Cola, lutfisk och aladåb får inte förekomma på mitt julbord.

  • solkatten 21 oktober 2010

    Skrivet av robert_killen den 20 okt 2010

    Skrivet av solkatten den 18 okt 2010

    (N)Jag vill inte ha bruna bönor och grynkorv på mitt julbord.

    För ca 20 år sedan flyttade jag från Stockholm ner till Skaraborg och fick lära mig att det är tradition här att ha bruna bönor och grynkorv på julbordet. Så visst finns det de som serverar bruna bönor på julbordet, men själv kan jag aldrig tänka mig att servera detta:)


    Då måste ni väl ha börat med grynkorv nu när ni har kommit ner hit? o)


    Visst har vi ätit grynkorv och tycker också att det är riktigt gott:) Men det förekommer aldrig på vårat julbord.

  • 123Linnea 21 oktober 2010

    Jag är en ovettigmänniska som serverar både grynkorv (eller julkorv ibland) och bruna bönor.

    Brysselkål kan kvitta.

    Min mamma gjorde ett år ett nyttigt julbord. Det vill jag inte ha igen!!!

  • cawn 21 oktober 2010

    När jag var ung och radikal försökte jag införa NasiGoreng på julbordet.Min familj slog bakut,tyckte jag kunde ta mina konstiga rätter och äta i garaget.Nu är jag oxå gamal och konservativ,det SKA vara samma som alla andra år.3 sorters sill gravad lax hemmagjord leverpastej...........gud nåde den som ändrar något.Vår älskade Faster gjorde alltid risgrynsgröten,men nu finns hon inte hos oss längre så i fjor försökte min syster koka gröten.God blev den men inte som Fasters.

  • solvik207 21 oktober 2010

    Makaroner.....dom passar inte på julbordet

  • mattant41 21 oktober 2010

    Kokta garnerade ägghalvor kommer inte på vårt julbord, jag tycker det är påskmat.

  • amoz 21 oktober 2010

    Skrivet av Lena den 20 okt 2010

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    (N) Så länge jag kan försvara mig! Så kommer ingen LUTFISK ens i närheten av mitt julbord!!(N)
    Sen Håller jag med boz1965 om colan(N) Men är det någon som vet var man får tag på riktig Julmust???:'(


    Får väl säga att all julmust är "riktig" julmust.

    Essensen till julmusten tillverkas av Roberts AB i Örebro och receptet är hemligt. Så gott som alla bryggerier som tillverkar julmust kör med denna essens. det som skiljer sorterna åt är sockermängd och graden av kolsyra. Det finns och har funnits några tafatta försök att efterapa julmustens smak och skumkrona, men ingen har "nått rikigt ända fram", några av dem har varit riktiga bottennapp.


    :'( Det jag tänker på, det var som små damejeanner som gick att köpa förr. Då var den inte så sötsliskig som många är idag, vi brukar nu köpa apotekarnes julmust, men den smakar inte som förr.:'(



    Tycker verkligen du ska prova Zunerts julmust det kan jag garantera att den är bättre än apotekarens och andra sorter



    Var det verkligen julmust som fanns i damejeanner? Här var det svagdricka som man köpte så.

  • WHATaTRIP 8 september 2011

    Ett garnerat grishuvud med ett äpple i truten är något som inte kommer att existera på mitt julbord, den saken är klar {stop}
    Det är det första jag kommer å tänka på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.