Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bästa stället ni varit på?

  • Gnurf 17 februari 2009

    De exotiska råvarorna när jag luffade runt i Västindien sent 80-tal!! Frukten, Fisken, Grönsakerna...Underbart!! Även frukt, fisk, grönsaker och Kryddorna när luffen tog mig till Asien i mitten på 90-talet!! Vårt Norrländska skafferi går inte heller av för hackor.

    Restaurangmat är överreklamerad...den bästa maten lagas av lokala förmågor med ett outtömligt förråd av generationers erfarenhet. Skulle vara om en lokal förmåga öppnar restaurang då...:D

  • mahatma 17 februari 2009

    En pizza jag och min sambo minns är den på L´Arlecchino i Bergamo, norra Italien. SÅ smakrik, saftig och krispig.
    Är ni på väg till Sälen och åker RV 71 mellan Djurås och Malung, så är thaimaten på den oansenliga vägkrogen "Pönkun" i Dala-Floda väl värd att stanna för. Jättegod!

  • Lilloo 17 februari 2009

    Restaurang Arena i Karlstad har suverän mat. Blev bjuden på middag där när jag klarat körtkortet förra året och deras potatisgratäng och oxfilé var alldeles suverän. Killen och jag var ganska så överrens om att den måltiden och de vi ätit på Högakusten Hotellet är de bästa vi ätit hittills (Y)

  • anmawa 17 februari 2009

    :pKulzenska cafeet i Kalmar är perfekt för den som vill gå tillbaka i tiden. I Växjö har PM och Båtsmannen bra mat. Kommer man till Timmernabben får man inte missa fiskrökeriet.

    Men det handlar ju inte bara om maten. En väninna och jag paddlade kanot i två dagar och hade marinerad kykling med oss. Vi slog upp tältet vid en härlig badstrand. Tände engångsgrillen öppnade en tetra vin grillade kycklingen som inte blev helt lyckad och åt potatissallad till. Men det matstället kommer jag aldrig att glömma. Bara vi två och långt ifrån vardagen.

  • Zeldasmatte 4 mars 2009

    I Västervik är "Smugglaren" en av mina favoriter.. Äter Black & White varje gång! (Y)

    I Linköping är den indiska resataurangen Yogi min absoluta favorit! Äter kyckling varje gång, med en lassi och vitlöksnaan till...

    Måste bara säga till dem som ska till Goa i Indien, att inte missa restaurangen Little Mermaid, som faktiskt ägs av en svenska! (H) Glöm bara inte att beställa bord, det är alltid full annars!

  • kajsa36 4 mars 2009

    Skrivet av anmawa den 17 feb 2009

    :pKulzenska cafeet i Kalmar är perfekt för den som vill gå tillbaka i tiden. I Växjö har PM och Båtsmannen bra mat. Kommer man till Timmernabben får man inte missa fiskrökeriet.

    Men det handlar ju inte bara om maten. En väninna och jag paddlade kanot i två dagar och hade marinerad kykling med oss. Vi slog upp tältet vid en härlig badstrand. Tände engångsgrillen öppnade en tetra vin grillade kycklingen som inte blev helt lyckad och åt potatissallad till. Men det matstället kommer jag aldrig att glömma. Bara vi två och långt ifrån vardagen.
    Oj va mysigt det lät...
    Jag och en kompis åt räkor med romsås och färsk baguette och drack vitt vin... i måndags oj va gott det var sen spelade vi spel och hade jätte kul... kommer jag sent glömma..

  • Wombat04 4 mars 2009

    I slutet av 70-talet gjorde vi en resa per bil ned genom Danmark, Tyskland, Holland och Belgien. Det var ett äventyr för mig som då var 13-14 år. Jag minns med stort välbehag de fantastiska rostade mackorna med härlig tonfiskröra som vi fick på en liten, liten restaurang i Bryssel, som öppnade enbart för oss utsvultna turister som inte fattat att restaurangerna inte hade öppet mitt på dagen.

    Men i Waterloo fanns en underbar krog som hette "L'Amusoir", vilket betyder ungefär "den som bereder nöje". Det var en sån där riktigt gammaldags krog med vagnshjul på de vitkalkade väggarna och där var proppfullt med folk. Gemytet gick nästan att ta på och alla de goda dofterna ... Jag beställde in en biffstek med pommes frites och har än idag aldrig smakat dess like. Kniven sjönk genom köttet, så mört var det, precis som jag ville ha det, och pommes fritesen var frasiga och exakt lagom gjorda. Salladen till ska vi bara inte tala om.

    Vet inte om den krogen finns kvar idag, men jag tänker ofta på den med saknad.

  • LaJefa 4 mars 2009

    Milleniumbuffé på en liten strandrestaurang i Goa, Indien.
    Ja, all mat dem hade där var supergott. Åt ofta vattenbuffel, godare och mörare kött har jag nog aldrig smakat...mumms.

  • Lenkan 4 mars 2009

    Finns en restaurang i Giardini Naxos på Sicilien, ligger precis vid stranden och vågbrytaren, som heter Royal. Inte nog med att maten är underbar, servicen är fantastisk! Gratis bruschetta före maten, gratis likör efter maten till kaffet och till det får man olika praliner och godisbitar. Om ni ska dit så rekommenderar jag verkligen Royal!

  • deville 4 mars 2009

    Bubba Gumps, Santa Monica Pier i Los Angeles.
    Vilka Baby Back racks! Såååå gott.
    De andra vid borde valde andra rätter och var precis lika nöjda som jag,

  • AnneNi 4 mars 2009

    Jag och min fästman äter ofta på jensens Böfhus i Malmö, där är det både god och prisvärd mat. När vi varit ute och rest är nog bästa minnet en italiensk restaurang i paris som vi åt på flera gånger under 4 dagars vistelse där... Deras penne al Arrabiatta var väldigt god och desserten vi åt, chokladtryffelglass, var helt fantastisk!

  • martina63 11 mars 2009

    Restaurant Vincent i Bryssel, måste äta där varje gång jag är i Belgien. Världens bästa Moules Marinières (vinkokta musslor) serveras som alltid i Belgien med hemgjorda pommes frites och aioli. Slurp....
    http://www.restaurantvincent.com

    ...och Moran\'s Oyster Cottage, Galway Bay, Irland: de mest fantastiska ostronen i universum :D

    http://www.moransoystercottage.com

  • anneli1989 11 mars 2009

    bästa fiket i stockholm är ulrikas café som ligger korsningen ringvägen/katarinabangata.
    jättegodmat hemlagat! hembakt fikabröd gottkaffe super trevlig kvinna som har de. Ulrika själv.

    gå inte dit under lunchen då är de fullt med gymnasieelver från Jensen som ligger på katarinabangata, iofs trevliga, men kan bli långa köer för att de är så populärt!

  • Amika 11 mars 2009

    Við Tjörnina
    Heter restaurangen i Reykjavik som jag åt på. Gudomligt gott! :)

  • Amika 11 mars 2009

    Við Tjörnina
    Heter restaurangen i Reykjavik som jag åt på. Gudomligt gott! :)

  • Amika 11 mars 2009

    Við Tjörnina
    Heter restaurangen i Reykjavik som jag åt på. Gudomligt gott! :)

  • solsippa 8 juni 2009

    Kommer direkt att tänka på Borås bästa restaurang!
    Gastronomi Elva. Det är en beställningsrestaurang (dvs. man måste ringa och boka in sig som ett sällskap innan).
    Jag var där med några vänner till mig och vi firade min väninnas födelsedag. Vi hade beställt att laga mat med kocken.
    Det var fantastiskt kul och intressant att ha en kock vid en sida som man kunde fråga allt man alltid har undrat.
    Hela kvällen var ett underbart sätt att umgås. Vi arbetade i tre olika lag, förrätt, huvudrätt och efterrätt. När vi kom blev vi varmt motagna med champagne och läckra aptitretare.
    Jag vet att de även erbjuder catering och man kan även boka en kväll och bara komma dit och äta (och de lagar mat). :-) De verkar väldigt flexibla om man har önskemål om mat, ett event eller annat. Just det, vinprovning har de också. Jonas (sommelier) och Johan (kock) heter killarna som driver restaurangen.
    Kan jag varmt rekomendera för en fantastisk smakupplevelse och vacker mat!
    Kolla in på: www.gastronomielva.se

  • Lenkan 8 juni 2009

    Skafferiet i Grebbestad är perfekt när man vill ha god, vällagad mat till en billig peng. Personalen är jättetrevlig också

  • flingsalt 8 juni 2009

    Maten i Nice var perfekt för mig. En blandning mellan Fransk och italiensk.. :)

  • anmawa 8 juni 2009

    Finns det någon som har varit på Kreta, Platanias, nyligen som har någon "måste" restaurang att rekomendera? Vore tacksam för tips.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.