Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2011 - ny säsong!

  • The_mama97mia 26 mars 2011

    Dags att väcka grilltrådarna för säsongen!
    Jag har plockat fram Mr Weber och inviger ikväll med marinerad fläskkarré o lite annat gott.

    (Y)

  • lena4 26 mars 2011

    Skulle också vilja grilla men jag vill sitta ute i värmen, så det får vänta ett tag. Vi har lite kallt för det.

  • The_mama97mia 26 mars 2011

    Ja här är det på tok för kallt för att sitta ute, men jag pälsar på mig o grillar i dag i alla fall. Längtar så efter smaken!!!

  • Cassiopeya 26 mars 2011

    Får se om vi grillar imorgon! Är också jättesugen :D Hoppas på bra grillväder!

  • puhbjornen 26 mars 2011

    För mig är det lång tid kvar tills jag får äta grillat! Bor i lägenhet och i våran brf får man av någon idiot regel inte grilla varken på Balkongen ( vilket jag kan förstå) eller på innergården (för du förstörs gräsmattan???!!!??) Vet inte om dom i styrelsen har sett en grill men jag hade inte tänkt att grilla över en öppen eld direkt på gräsmattan!

    Förra året var dock flankstek en av höjdarna att grilla, smakade helt otroligt gott så den längtar jag efter!

    Lyckost er som får grilla {starving}

  • Zigges 26 mars 2011

    Hos oss är det också dags för grill snart, märks att det kliar i grillfingrarna hos min käre pappa. Längtar efter grillad kyckling och majskolvar!

  • Forsen 27 mars 2011

    Här blev det premiärgrillning igår kväll fast snön ligger djup, lite extra kläder bara! Det blev skivor av entrecote och sparris på grillen, ingen marinad eller glaze, bara salt o peppar och den goda grillsmaken {eat}

  • The_mama97mia 31 mars 2011

    Det lär ska bli varmt och skönt i helgen, det blir nog grillpremiär för många då?
    Jag kör nog min älskade fläskkarré marinerad i ngt gott. Sen laddar jag för årets första Beer Can Chicken!

  • safir74 31 mars 2011

    Här hos oss var grillsäsongen aldrig över.(L) Då vi i våras flyttade till ett hus med veranda med tak över så har vi grillat när vi känt för det. Måste dock införskaffa en ny grill då våran sjunger på sista versen.

  • The_mama97mia 31 mars 2011

    safir74 - härligt att grilla året runt! Jag har inget emot det men varit lite hindrad denna vinter pga altanbygge och enorma mängder snö...
    Spännande med en ny grill!
    Jag står lite i valet och kvalet om jag ska försöka rusta upp en äldre Weber för att ta med ut till stugan. Reservdelarna är inte gratis precis och jag har fem tummar i varje hand om man säger så... Ska tänka på saken.

  • The_mama97mia 31 mars 2011

    Dubbelpostat, sorry!

  • Schutzan 31 mars 2011

    Ska snart börja bygga en permanent grill och ung på kolonilotten så att grönsakerna kan tillagas superfärska... en rök blir nästa projekt för att kunna röka nyfiskat och kanske till och med nyskjutet. Himmelriket ska skapas...

  • The_mama97mia 2 april 2011

    (Y)

  • The_mama97mia 2 april 2011

    dubbelt igen, vet inte vad som spökar här...

  • The_mama97mia 2 april 2011

    Tänkte slå ett slag för annat än kött på grillen, alltså ALLT går att grilla ju!
    Nu längtar jag med efter majskolvar på grillen.
    Igår körde jag sivripaprika - men den var lite väl stark, den mildare varianten blev himla bra dock.

    Nu laddas för att köra kebabspett, tänker nog slänga på ngn hel vitlök med.
    OCH - hörni - glöm inte att grilla citronhalva - blir så gott o liksom mkt juicigare när man ska pressa ur saften sen! Går bra till allt ju!

  • The_mama97mia 2 april 2011

    Nej nu blir jag trött - johannes, låt bli att infektera trådarna! Man ska respektera innehållet!

  • Josses 2 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 2 apr 2011

    Nej nu blir jag trött - johannes, låt bli att infektera trådarna! Man ska respektera innehållet!
    Hade samma tanke men du hann före!(Y)

  • Josses 2 april 2011

    Skrivet av puhbjornen den 26 mar 2011

    För mig är det lång tid kvar tills jag får äta grillat! Bor i lägenhet och i våran brf får man av någon idiot regel inte grilla varken på Balkongen ( vilket jag kan förstå) eller på innergården (för du förstörs gräsmattan???!!!??) Vet inte om dom i styrelsen har sett en grill men jag hade inte tänkt att grilla över en öppen eld direkt på gräsmattan!

    Förra året var dock flankstek en av höjdarna att grilla, smakade helt otroligt gott så den längtar jag efter!

    Lyckost er som får grilla {starving}
    Du får skaffa dig en elgrill, har för mig att den luktar inte på samma vis som en traditionell grill. Håller med dig om att det ÄR en vansinnigt idiotisk regel!

  • amoz 2 april 2011

    Skrivet av Josses den 2 apr 2011

    Skrivet av mama97mia den 2 apr 2011

    Nej nu blir jag trött - johannes, låt bli att infektera trådarna! Man ska respektera innehållet!
    Hade samma tanke men du hann före!(Y)


    Är det inte läge att anmäla då?

  • Jacoben 3 april 2011

    {pumpkin} Hittade en fiffig manick på Youtube som gör att man kan kallröka i klotgrillen också. Provade själv och kallrökte en lax som jag fileat och saltat in. Rökningen fungerade nästan utan problem och efter sju timmar var laxen klar. Röken finns på Youtube
    http://www.youtube.com/watch?v=s4kLCFfo0gE

    Insaltning av lax
    Man kan lösa upp till runt 25 procent salt i vatten. En svagare saltlag:
    1 liter, (1000 gram) vatten
    • 150‐200 gram blandning av salt och nitritsalt
    • 50 gram socker; farinsocker, råsocker ger lite olika aromer
    • Valfria kryddor; Dill, timjan, peppar m.fl.
    Koka upp vatten, salt, socker och kryddor. Låt svalna till under 15 oC och häll över det som ska rimmas. Rimningen tar beroende på storlek ett till tre dygn. Köttet blir fastare i hullet ju längre tid det rimmas.
    Kallrökning

    Tänd kallröken
    Låt laxen rökas i snarare 25 än 30 graders värme. Kontrollera temperaturen då och då med en enkel rumstermometer. Laxen bör vara klar efter sex sju timmar, beroende på hur tjocka filéerna är.
    Prova också att rimma billig fransyska, inner-, eller ytterlår. Skiva tunt. < 5 mm och kallräk sedan. Blir som samernas Souvas. Smarrigt gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.