Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2011 - ny säsong!

  • MosterNettan 11 april 2011

    Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus som är helt rökfritt. Man får inte röka inomhus, på balkongen, loftgången eller ens ute på gården, det är bara att masa sig ut på gatan. Misstänker att det inte får grillas heller.
    På balkongerna finns dubbeluttag, så det går att ha en elgrill iaf, men jag gillar inte elgrillar. Då kan jag lika gärna använda grillelementet i ugnen, för mig är det samma sak.
    Jag vill grilla "på riktigt".

    Dags att göra en förfrågan till husvärden!
    Håll tummarna att dom säger: "Ja men kära nån, det är bara att grilla hur mycket du vill"!

  • The_mama97mia 11 april 2011

    Vad tråkigt att höra att det är många som inte får grilla, jag tycker ju det hör till mänskliga rättigheter!

  • DoctorWho 11 april 2011

    Skrivet av MosterNettan den 11 apr 2011

    Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus som är helt rökfritt. Man får inte röka inomhus, på balkongen, loftgången eller ens ute på gården, det är bara att masa sig ut på gatan. Misstänker att det inte får grillas heller.
    På balkongerna finns dubbeluttag, så det går att ha en elgrill iaf, men jag gillar inte elgrillar. Då kan jag lika gärna använda grillelementet i ugnen, för mig är det samma sak.
    Jag vill grilla "på riktigt".

    Dags att göra en förfrågan till husvärden!
    Håll tummarna att dom säger: "Ja men kära nån, det är bara att grilla hur mycket du vill"!


    När jag bodde i hyreshus fanns det en gemensam murad utegrill som alla fick använda. Det borde iallafall finnas EN plats där man får grilla på gården.

  • jeanettefredrik 11 april 2011

    Här har vi redan grillat sen ett par veckor tillbaka. Ganska kallt första gången, men helt klart värt det. Nu är det varmare så det känns som våren är här!:D

  • Erajscha 11 april 2011

    Vår grill har havererat i vinter (hade en pelargrill som varit jättebra) och nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Vi har inga 2000 spänn att lägga på en ny grill men vi har ju ingen lust att köpa en 99 kronors grill heller.

    Drömmen vore en "köksbänk" utanför uterummet med integrerad kolgrill med lock. Helst två stycken för vi grillar ofta mycket grönsaker till.

    Jag har tittat på grilltunnor på nätet men de som ligger rimligt i pris har inga lock och vill ha lock på åtminstone halva för att kunna börja experimentera med med rökspån, indirekt grillning etc....

    Nån som har några bra tips?

  • Gul13 11 april 2011

    Skrivet av amoz den 2 apr 2011

    Skrivet av Josses den 2 apr 2011

    Skrivet av mama97mia den 2 apr 2011

    Nej nu blir jag trött - johannes, låt bli att infektera trådarna! Man ska respektera innehållet!
    Hade samma tanke men du hann före!(Y)


    Är det inte läge att anmäla då?



    Jag anmäler alla hans trådar när jag hittar dem. Om vi är flera som anmäler så kanske det händer något.

  • The_mama97mia 11 april 2011

    http://www.rusta.se/kolgrill_55x55cm_p62351112.html?produkt=KOLGRILL%2055X55CM&kategori=Grillar

    Denna tror jag är tämligen prisvärd.

    Annars är det nog så att Landmann och Weber är lite bättre.. och lite dyrare...
    Weber har dock tioårs garanti.

    Jag köpte en gång en sån där fyrkantig med lock och avställningsbord som länken visar, men jösses, bruksanvisningen var på koreanska... Jag svor o muttrade men lyckades montera ihop den alldeles själv!

  • The_mama97mia 11 april 2011

    Glömde - Landmann har nämligen annars grilltunna med lock, men den maxar 2500 ca.

  • MosterNettan 11 april 2011

    Skrivet av Transporter den 11 apr 2011

    Skrivet av MosterNettan den 11 apr 2011

    Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus som är helt rökfritt. Man får inte röka inomhus, på balkongen, loftgången eller ens ute på gården, det är bara att masa sig ut på gatan. Misstänker att det inte får grillas heller.
    På balkongerna finns dubbeluttag, så det går att ha en elgrill iaf, men jag gillar inte elgrillar. Då kan jag lika gärna använda grillelementet i ugnen, för mig är det samma sak.
    Jag vill grilla "på riktigt".

    Dags att göra en förfrågan till husvärden!
    Håll tummarna att dom säger: "Ja men kära nån, det är bara att grilla hur mycket du vill"!



    När jag bodde i hyreshus fanns det en gemensam murad utegrill som alla fick använda. Det borde iallafall finnas EN plats där man får grilla på gården.



    Förhoppningsvis får vi det också. Än så länge är det byggarbetsplats runt omkring.

  • MosterNettan 11 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 11 apr 2011

    Vad tråkigt att höra att det är många som inte får grilla, jag tycker ju det hör till mänskliga rättigheter!


    Så tycker jag också. Men där jag tidigare bott har det varit okej att grilla om inte grannarna opponerar sig. Det räcker att en säger ifrån så... (N)

  • Cassiopeya 11 april 2011

    Jippi! Här har vi äntligen haft grillpremiär(L):D Gott var det :p
    Marinerat kött, champinjoner, squash, rödlök och så potatissallad och min heta mangosalsa till detta, mmm äntligen 8) har längtat länge...

    Här är receptet på mangosalsa för den som vill prova! Ett måste för mig vid grillning :)

    Mangosalsa med sting

  • bernit 11 april 2011

    Skrivet av johannes126 den 2 apr 2011

    Besök den nya matsajten: för folk som älskar äkta mat!

    www.Foodpassion.se


    Det är väldigt tjatigt med din ego-reklam.
    Vi som älskar mat och har passion för detta vi vet att din sida finns bland alla andra tusen matsidor vi besöker, så låt trådarna vara som de är utan din meningslösa "reklam" dessutom är din sida inte på något sätt annorlunda eller speciellt spännande så please !!!
    (N)

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Grillentusiaster! Vänner!
    Vad lägger du på grillen i helgen?
    Här är det snudd på sommarvarmt så klart att vi grillar ikväll, men har inte riktigt bestämt exakt vad och hur.

    Kan tipsa igen (har nog sagts förr i annan grilltråd) om att grilla en halv citron, blir så läckert när man pressar saften ur den sen på det goda köttet eller fisken eller vad det nu är.

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Upptäckte nu att jag har en del palsternackor i grönsakslådan - efterlyser bra och goda tips på det till grillen, antingen på grillen eller som tillbehör.
    Jag ska köra potatis i folie på grillen som vanligt idag, men har inte testat med p-nacka.

  • The_mama97mia 29 april 2011

    Kan tipsa igen om att baka rotsaker på grillen, jag körde rödbetor, bara sköljde/borstade av dom lite, sen svepa in i folie, lägga på grillen i utkanten och låta gå tills dom är mjuka, det tog lite längre tid än potatis, men jag slänger på dom när grillbriketterna är tända men inte grillklara på långa vägar om ni förstår hur jag menar.

    Men just rödbetorna blev väldigt smakrika när jag bakade så där, enkelt, och bara en klick smör och salt till på tallriken sen... Mums...

    Så foliera mera!

  • The_mama97mia 19 maj 2011

    Grillar ikväll, efterlyser era tips på Hel fisk på grillen?
    Har en fin laxöring på 1,5 kg ca, funderar på om det är bäst att köra inlindad i folie? Men jag skulle vilja slänga på rökspån också ?
    Har du kloka tips?

  • The_mama97mia 19 maj 2011

    Min plan är nu - att fisken ligger hel, på sidan på en bädd av grovt salt, inuti firren också grovt salt, citron, dill, men allt på en folieform. Ställer formen i mitten på grillen med indirekt värme är tanken, sen ska rökspånen på o locket på - på det sättet inbilliar jag mig att fisken blir både rökt o kokt/indirekt grillad samtidigt?

  • The_mama97mia 19 maj 2011

    Jag har Webers Hickory spån, hur gör du när du använder sånt på grillen? I foliepaket? eller slänger du fuktade spån på glöden?

  • Bumbis 19 maj 2011

    Din middag är säkert redan färdig men när jag har använt rökspån i min grill har jag låtit spånen ligga i vatten ett tag och lagt dom på kolen när det är dags att grilla.En enekvist är inte fel heller.

  • The_mama97mia 20 maj 2011

    Tack, Bumbis, precis så gjorde jag. Det blev mycket gott.
    Här ska rökas mer i grillen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.