Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krämig men hälsosam soppa?

  • Starz 16 december 2008

    Jag är kanske helt ute och cyklar, men vet någon om det möjligt att få soppan lite tjockare och krämigare utan att använda vetemjöl eller grädde. Jag vill ha ett hälsosammare alternativ med lägre kaloriinnehåll! :)

  • marwis 16 december 2008

    Potatis är bra att reda soppor med. Koka med och kör i mixer.:D

  • matnjutaren 16 december 2008

    Kycklingsoppa vet jag att du kan ta cocosmjölk i..pasta gör ju också att det inte blir så "rinnigt"...men annars...ingen aning faktiskt..:o
    Hoppas någon annan är bättre på detta än vad jag är. :)

  • matnjutaren 16 december 2008

    Kokosmjölk är bra i kycklingsoppan och pasta för soppor gör ju även att det "tjocknar"..annars har jag inga fler tips för marwis skrev redan det jag tänkte.(Y)
    Hoppas andra har fler tips att komma med. :)

  • matnjutaren 16 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 16 dec 2008

    Kokosmjölk är bra i kycklingsoppan och pasta för soppor gör ju även att det "tjocknar"..annars har jag inga fler tips för marwis skrev redan det jag tänkte.(Y)
    Hoppas andra har fler tips att komma med. :)


    Kan upplysa om att jag INTE pratar IRL i stereo..:p blev allt litta tokigt nu...:)

  • Penne 16 december 2008

    Bönor och kikärtor kan man säkert mixa lite eller bara mosa sönder. Ungefär som med potatisen.

  • essim 16 december 2008

    Röda linser borde också funka.:)

  • markus 16 december 2008

    En hederlig Potatis och Purjolöksoppa är kanongod utan grädde...

  • monac 17 december 2008

    du fick ju jätte bra tips här!:)

    här kommer mitt bidrag:
    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja
    & ett till...
    Röd linssoppa med kokosmjölk och saffran

    som ex. på krämiga soppor(Y)

  • ana66 17 december 2008

    Jag brukar koka extra grönsaker och mixa ner dem med mixern i buljongen( tex morot, majs ärtot mm)så soppan får en tjockare konsistens,sen häller jag tillbaka de andra grönsakerna i soppan jag håller mig borta från potatis och pasta när jag gör min smala soppa =)
    lycka till !(Y)

  • Erajscha 17 december 2008

    I princip kan man ju bara reda med antingen ägg eller någon sorts stärkelse. Bäggedera har ju kalorier. Så man måste fundera på om det är kolhydrater eller fett man vill undvika.

    De nya rönen säger att det är kolhydrater man ska undvika. (Bland annat ger de dålig mättnadskänsla vilket leder till överkonsumtion).

    Jag skulle själv reda med en skvätt grädde och en ägggula.

    Grönsaker/potatis/bönor etc man mixar sönder har samma effekt som mjöl och om man mixar sönder dem trasar man också sönder fibrerna...

  • Linlock 17 december 2008

    Lablabi- tunisisk kikärtssoppa´
    Tycker jag är krämig och god!

  • lenajeanette 17 december 2008

    I denna soppa blir vita bönorna "redningen";Rotselleri soppa (ruskigt god)

  • wahlstedt 23 januari 2009

    Hej :)
    Mixer är som sagt jätte bra, släng i en skvätt mjölk när soppan blivit mixad. Den blr jätte god (Y)

    Hoppas det smakar (H)

  • Tillberga 23 januari 2009

    Esaus soppa
    den här soppan kan du göra hur tjock eller tunn du själv vill
    beror ju på hur mycket linser kontra buljong du har i
    billig och kalorisnål

  • 23 januari 2009

     

  • tilda 25 januari 2009

    jag använder alltid linser eller potatis för att göra soppan tjockare och krämigare. Linser använder jag även ofta i köttfärssås.

  • bernit 25 januari 2009

    Potatis, potatismjöl, arrowrot

  • e-doc 25 januari 2009

    Om man inte vill ha vetemjöl är maizena-redning bra. Passar också för glutenintoleranta.

  • 25 januari 2009

     

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.