Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kräftskiva

  • gazellen 22 juli 2009

    Hej
    Vi ska ha kräftskiva och tycker att man måste "bottna" med något innan. Behöver ha tips och ideér på vad vi ska bjuda på innan. Vi blir ca 20st.
    Har funderat lite på paj eller något annat som är mättande och lätt att göra till många.
    Tacksam för svar

  • Okänd 22 juli 2009

    Västerbottenpaj och kräftor skall ätas i symbios!

  • gazellen 22 juli 2009

    Har du något recept på en sådan paj? Har nog aldrig smakat en sådan

  • Okänd 22 juli 2009

    Har du sökt på den här sidan?
    Här kommer en av dem:
    Västerbottenpaj med kantareller
    (Y)

  • Disen 22 juli 2009

    Håller med jan-gunnar-j att västerbottenpaj verkligen hör till en kräftskiva.:p
    På förra årets kräftskiva så gjorde jag den här rätten med potatis. Suveränt gott.:p
    Serverade den ljummen.
    Sen hade vi så klart bröd, kex ostar och olika sorters kalla dippsåser.

    Potatischeesecake

    Ha så kul!

  • The_mama97mia 22 juli 2009

    Hej, jag har varit på lite olika varianter av kräftskivor. En gång serverades vi kyckling o ris, sås o sallad först. Sen satt vi o tog det lugnt o fick kräftorna mer som senare på kvällen!!! Jag satt o funderade var kräftorna var nånstans, men det var ett rätt schysst koncept.... Typ ordentlig varmrätt först. VI var nog en 16 pers.

    Annars har det varit typ Pajbuffé med sallad först.

    Rätt klo-kt att bottna med "riktig" mat först. Ha det så kul!

  • anluk 22 juli 2009

    En god Janssons och så en västerbottenpaj.

    Denna paj är superdupergod

    Västerbottenpaj

    Här kommer ett roligt bröd oxå som jag gjorde till förra årets kräftskiva, mycket uppskattat

  • mattjejen 22 juli 2009

    Västerbottenpaj är självklar på en kräftskiva. Även min kalla räkpaj brukar alltid vara med. Receptet finns bland mina recept så titta gärna där. Jag har tyvärr inte lärt mig hur man lägger in länken till recepten här än:'(.

    Vi brukar även ha lite goda ostar tex västerbottenost och kryddost. Ett gott hembakat bröd, rostbröd och/eller ett gott hårt bröd tex Leksands Fäbodknäcke. Även en härlig grönsallad är ett måste.

  • NicolinaZ 24 juli 2009

    Spännande med våra lika och ändå så olika kräfttraditioner i de svensktalande delarna av Finland och hos er i Sverige. Vi äter kräftorna som ni med dill och bröd och snaps och allt. Men vi har aldrig någon ost eller paj till. Antingen äter man bara kräftor och sedan en god blåbärspaj med glass till dessert, eller så är kräftorna förrätt och man äter t.ex en biff till varmrätt före blåbärspajen. (Man kan också tänka sig en svamprätt till varmrätt...)
    Lite har det här kanske börjat förändras i vissa kretsar, men oftast är det så här.

  • bernit 24 juli 2009

    Se min artikel "Kräftans vänkrets" här i MK om förrätter till kräftskivan.

    Om du slår på "Västerbottenpaj" här på MK så får du fram flera sidor.
    Till kräftor tycker inte jag att det skall vara något annat än just Västerbottenost i pajen så om du i en vanlig förgräddad pajform lägger 500 gr Västerbottenost (riven), vispar ihop 2 dl grädde och 6 ägg, salt & Peppar, häller över .

    Grädda i 15-20 min i 225 grader.

    Kanongott till kräftorna

  • gazellen 24 juli 2009

    Har läst om västerbotten pajen o de e nog inget som faller mig i smaken:'(

    Någon som har något annat förslag?

  • redd 25 juli 2009

    Tycker kallskuret buffe alltid funkar på sommaren, olika sallader, ostar, tunskuren kall stek etc.

    Går det att lägga en bra botten, att äta sig mätt på kräftor är det ju ingen som gör, och brännvinet som behövs för att sjölja ner eländet behöver ha något som absorberar det i magen.

  • Littlechef 25 juli 2009

    Hmm en kräftskiva. Om det gäller någon sorts förät så blir det mesta bra.

    Möjligt vis en chibata med räkor skagenröra, ägg och sallad lite fint dekorerat ^^ Men man kan också ge en god salladsbuffé som en bra aptit retare till kräftorna. Salladen kan innehålla kräftskärtar och serveras med ev. skagenröra och bröd. :)

  • pigelin 25 juli 2009

    Vi brukar äta brockolipaj på kräftskiva, varför vet jag inte men det är ju gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.