Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nya tips för "fredagsmys" eller helggott till teven?

  • JennyV 24 februari 2010

    Något som är gott att ringla över brie eller camenbert är balsamvinägersirap (det heter inte så men hoppas att ni förstår?!). På fruktbrickan till osten är Sharon (eller Persimon) väldigt gott, den ska vara jättemjuk och nästan "sprängfull" när man äter den, då är den som bäst!! (Y)

  • kantomen 24 februari 2010



    Och ett par kalla...

  • swedin 6 maj 2010

    Prova att rosta kikärtor och det istället för cips eller liknande!
    Lägg de i blöt kvällen innan så de sväller och blir mjuka, sen lägger du de på bakplåtspapper och häller över lite olivolja. Efter är det bara att krydda efter smak och in i ugnen, ca 200 i kanske 15-20min. De ska bli lite knapriga men inte brända :)

    Vi brukar tex krydda med pepparmix, paprika, chilipeppar, havssalt m.m det är bara fantasin som sätter stopp!

  • Gul13 6 maj 2010

    Kycklingquesadillas

    Lite matigare för fredagsmyset. Dessa var jättegoda. Vi använde dock vanlig creme fraiche. Skulle tro att du kan variera med tex soltorkade tomater och fetaost eller så.

  • The_mama97mia 6 maj 2010

    Nu är det ju grillat som gäller även på fredagskvällarna...
    Kul med flera tips - vi försöker ibland ha grönsaksdipp, det står säkert här förut, gott att göra en yoghurtdipp till, och eller doppa i örtsalt, knaprigt o mumsigt.

  • isabell72 6 maj 2010

    {party} Dippa grönsaker är ju både klassiskt & dessutom nyttigt !!
    Blomkål, morötter & gurka brukar vi ha. Gör egen dipp eller köp påse & blanda. Rostade pumpafrö är oxå otroligt gott.

  • helenamittbena 8 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2010

    Härligt, kul med alla tips.

    Jag menade mer för min egen del - det där som vi ska snacksa på till teven kl 20... inte middag. Inte chips... Ngt mittemellan?

    Som sagt imorgon gör jag nog en ost, kex och fruktbricka, har du några goa tips till sånt? Jag har vindruvor, kiwi m.m. Ngt som är ovanligt och gott till osten o kexen?


    Något som är jättegott är att köpa en burk med honung/blandade nötter i en orientalisk butik och smeta ut över en hel brieost, sen slänger man in den i het ugn ett par minuter (passa noga, den ska bara bli varm och mjuk, inte flyta ut) och serverar med kex.
    Plommonchutney och äpple-dito är supergott till ost, både till brie, camenbert och starka hårdostar som präst, cheddar och västerbotten.

  • helenamittbena 8 maj 2010

    Skrivet av JennyV den 24 feb 2010

    Något som är gott att ringla över brie eller camenbert är balsamvinägersirap (det heter inte så men hoppas att ni förstår?!). På fruktbrickan till osten är Sharon (eller Persimon) väldigt gott, den ska vara jättemjuk och nästan "sprängfull" när man äter den, då är den som bäst!! (Y)


    Det här håller jag med om! Det finns "Crema di Balsamico" med hallonsmak som faktiskt, lite oväntat är supergod till ost. Vanlig vit och röd också förstås. Den är precis lika bra till hårdostar, och till halloumi är den toppen.
    Sharon är lysande till ost.

  • Anette26 8 maj 2010

    Efter att ha haft chips eller annan snacks lite då och då blev det ett krav från barnen vilket vi inte vill ha varje fredag så började vi med fruktsallad. Alla hjälps åt att skära från 4-år och uppåt. Vi har färsk frukt och lite russin, ibland lägger vi i en burk med exotisk fruktsallad också. Till detta har vi vaniljyoghurt det blir supergott och nu frågar faktiskt barnen efter fruktsallad på fredagar och det är mysigt att göra det tillsammans.

  • carlfredriksson 14 maj 2010

    Hej.. Vi har fredagsmys med goda smörgåsar....Typ räksmörgås med mycket majonäs,
    Till det ibland vitt vin...eller te..

  • amoz 14 maj 2010

    Oj! Jag kom att tänka på alla goda varma smörgåsar vi gjorde på 60-talet och även volavent med olika fyllningar, mums.

  • UllaC 14 maj 2010

    Vilket minne du har amoz!!! Varma smörgåsar självklart - det har ju alltid varit en hit, så även idag.
    Har alltid tyckt om entrecôte och pommes frites. 70-talet var fredagsmys chili con carne med ett gott vitt bröd som man doppade i röran på tallriken och en flaska vitt. Detta är nostalgi!!!

  • ros 28 maj 2010

    {snicker}Ett tips till "ostbrickan"
    Kex med ädelost och hjortronsylt är väldigt gott

  • The_mama97mia 28 maj 2010

    Idag blev det lite tandpets-mat... var på marknad o köpte god ost, och korv... skar i små bitar, sen saltgurka o cocktailtomat, o så tog man sin tandpetare o plockade på det man ville.

  • zudette 28 maj 2010

    {ghost}

  • The_mama97mia 28 maj 2010

    Skrivet av zudette den 29 maj 2010

    {ghost}


    förlåt mig men jag är inte vän med eller van vid de nya smileysarna... vad menade du?

  • TTJ 29 maj 2010

    Vill tipsa om nåt vi kallar "romsallad" men är väl mer som en röra.
    Rör ihop:
    1 burk creme fraiche (vanlig)
    1 ask philadelfiaost (vanlig)
    1 finhackad gul lök
    Bre ut på ett fat och bre sen ett lager löjrom över allt. Låt stå kallt en stund innan servering.
    Bre röran på smörgåsrån och njut;)

    Prova detta, det är sååå gott!(Y)

  • ElsaMatilda 15 juli 2010

    Man kan göra supergoda egna chips till middan/TVn genom att skiva potatis tunnt med osthyvel eller potatisskalare. Baka i ugnen högst upp pa hög värme. Ta ut när dom är bruna i kanterna, vänd (sâ gott det gâr-dom klibbar ihop) och grädda tills dom är nâgelunda torra. Olja blir dom bara kladdiga av. Lât skalet sitta kvar, där sitter alla näringsämnen =)

  • varecia 20 juli 2010

    Den klassiskta grönsaksdippen av yoghurt kan man ju variera i oändlighet, men ibland kan det vara kul med något helt annat. Tex hemmagjord guacamole eller hummus.

    Guacamole-mix i pulverform som man kan köpa innehåller en massa skumma grejer, så jag tog en påse och så skrev jag ner kryddorna och gjorde egen istället. Mycket godare dessutom, för då blir den precis som man själv vill!

  • NicolinaZ 20 juli 2010

    Skrivet av swedin den 6 maj 2010

    Prova att rosta kikärtor och det istället för cips eller liknande!
    Lägg de i blöt kvällen innan så de sväller och blir mjuka, sen lägger du de på bakplåtspapper och häller över lite olivolja. Efter är det bara att krydda efter smak och in i ugnen, ca 200 i kanske 15-20min. De ska bli lite knapriga men inte brända :)

    Vi brukar tex krydda med pepparmix, paprika, chilipeppar, havssalt m.m det är bara fantasin som sätter stopp!


    Kan man alltså äta kikärter okokta? Det var nytt för mig. Kanske men skulle göra ett försök...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.