Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkrydda

  • Marksten 9 mars 2010

    Vilken är eran favoritkrydda och vilken använder du väldigt sällan?

    Vi kan räkna bort salt och vitpeppar.

    Min favviskrydda är garanterat timjan.

    Den som jag använder mer sällan är nog....salvia och mejram.

  • Fannie 9 mars 2010

    Tragiskt nog är nog pommesfriteskrydda min absoluta favorit, funkar till det mesta jag lyckas laga. Använder aldrig saffran och rosépeppar, tycker verkligen inte om det.

  • jimboz 9 mars 2010

    Oregano går så pass mycket att jag överväger att köpa en säck :)

    Jag älskar verkligen Oregano..Doftar gott gör det också !

  • FruAst 9 mars 2010

    Jag älskar saffran! men använder det inte så mycket den är ju så dominant. Vi äter nog mycket oregano och pizzakrydda, det beror nog på att jag har kålsallad ofta. Vitlök på rätt sak och inte jämt är gott!:)

  • kantomen 9 mars 2010

    Timjan, salladskrydda är favoriter-

    Dragon får jag inte använda, min sambo vägrar äta mat med dragon...

  • The_mama97mia 9 mars 2010

    Färska kryddor: Basilika! Timjan! Rosmarin!

    Har nu fina färska kryddor med just de tre, känner mig rik och lycklig då när jag ska laga mat.

  • escarboucle 9 mars 2010

    Italiensk salladskrydda och pizzakrydda är de två som jag använder mest...och vitlök!
    Curry är en krydda jag aldrig använder, endast av den anledningen att mannen min inte tycker om det. =)

  • Marksten 9 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 9 mar 2010

    Oregano går så pass mycket att jag överväger att köpa en säck :)

    Jag älskar verkligen Oregano..Doftar gott gör det också !


    Håller med där. Hade glömt bort den kryddan lite grann.
    Har bytt ut allt där det står basilika mot oregano.
    Så mycket godare.

  • The_mama97mia 9 mars 2010

    Torkad oregano godare än basilika, men inte färsk inte...

  • Marksten 9 mars 2010

    Tittade i kryddskåpet vad som stod längst in och inte använt sen mycket länge:
    Mynta, grönpeppar och gurkmeja.
    Får väl slänga det snart.

    Vad som kommit in på sista tiden är. Ungersk paprika, tandoori.

    Är det någon som vet vad rökt paprikakrydda är och vad får man tag i det?

  • The_mama97mia 9 mars 2010

    Jag har köpt smoked paprica utomlands, använder det gärna just till grillat, marinader, smaksättning i såser m.m.
    Jag tolkar det som "vanlig" paprikakrydda men med röksmak.
    Tror säkert det går att få tag på här med. Underbart gott på en macka med smält ost.... mackgrillen eller i ugn...

  • redd 9 mars 2010

    Skrivet av Marksten den 9 mar 2010

    Tittade i kryddskåpet vad som stod längst in och inte använt sen mycket länge:
    Mynta, grönpeppar och gurkmeja.
    Får väl slänga det snart.

    Vad som kommit in på sista tiden är. Ungersk paprika, tandoori.

    Är det någon som vet vad rökt paprikakrydda är och vad får man tag i det?


    Gurkmeja är en ganska rolig krydda att ha i risvattnet, färgar riset men ger just ingen smak.

  • jimboz 9 mars 2010

    Spansk sött Paprikapulver är inte dumt heller ....

  • Marksten 9 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2010

    Jag har köpt smoked paprica utomlands, använder det gärna just till grillat, marinader, smaksättning i såser m.m.
    Jag tolkar det som "vanlig" paprikakrydda men med röksmak.
    Tror säkert det går att få tag på här med. Underbart gott på en macka med smält ost.... mackgrillen eller i ugn...


    Skulle var kul att få tag i.

    Något som jag köpte i Thailand var Satay Sesoning Mix, till kycklingspett. Innehöll två påsar. En till marinera kyckling i och en till såsen. Fanstiskt gott. Kyckling blev knallgul.

    Vi var inne i ett stort varuhus. Frugan kikade på kläder och jag gick till matavdelningen. Fantasisk fiskavdelning där man köpte levande fisk och skaldjur i akvarium. Snacka om färsk fisk. Köpte en mängd kryddor och påsar.

    Sen var man ju bara tvungen att ta en dags matlagningskurs. Otroligt gott och kul.

  • Heisjo 10 mars 2010

    Alla färska örter samt vitlök, sedan klarar man det mestas{bashful}

  • mattant41 10 mars 2010

    Svartpeppar är en stor favorit, ingefära och färska kryddor är också gott, de vanligaste dill och persilja används i massor.

    Kryddor som inte används så finns det väl mängder av det också men tittar jag på min hylla får det nog bli salvian som jag knappt vet varför jag köpt.

  • Lenkan 10 mars 2010

    Citronpeppar är en kanonblandning tycker jag. Älskar den på kyckling och fläskkött och kryddar min mans fisk med den.

  • jas65 10 mars 2010

    Paprika pulver, kummin. chilipeppar, färskriven vitlök, vitpeppar, rå socker och olika ört kryddor
    Mvh
    Höfta på alla olika kryddor som finns
    Anders

  • chrisq 10 mars 2010

    :DD jag är ju piffi o vitlöks frälst en smak jag inte gillar (är nog den enda) är rosepeppar

  • susanne7206261 10 mars 2010

    (Y)älskar vitlökoch örter kanon krydda god till allt på kött och pommes i potatisgratäng mumms prova ni kommer inte bli besvikna{party}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.