Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • monicadanell 1 mars 2008

    min favorit krydda är piffi

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 1 mar 2008

    [Hej! Jo sumac är en turkisk salladskrydda jättegod att blanda med gurka,tomat,lök och persilja och olivolja och lite pressad citron...


    Tack för tipset! DU har mkt bra idéer! Stämmer det tror du att det är sumak jag har? Ilsket röd o luktar lite syrligt? Jag trodde att det var en persisk krydda? FInsn det ngt jag kan förväxla det med?

  • azlan_lena 4 mars 2008

    PERSILADA !!!!! (L) Suverän krydda
    Grillkrydda
    Potatis /Pommeskrydda "Knorr ".. super super (Y)
    Chili /salt ny i mitt skåp

  • monac 4 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 1 mar 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 mar 2008

    Vilken kul tråd!
    Jag undrar lite över hur man använder SUmak? Har ngn påse med ett syrligt rött pulver som jag tror kan vara det.
    Dessutom hade jag en gång en "kryddguide" där man kunde se hur man bäst skulle kombinera olika kryddor - enligt principer som salt - hett - sött - syrligt el ngt liknande. Vore skoj att höra tips om hur man bäst kombinerar kryddor? Ex när jag gör köttfärssås använder jag gärna både basilika och oregano... Det kanske finns andra enkla tips där kryddorna gifter sig med varandra o tar smaklökarna till himlen????


    Hej! Jo sumac är en turkisk salladskrydda jättegod att blanda med gurka,tomat,lök och persilja och olivolja och lite pressad citron...



    vad är det i då? ...kunde vara kul & veta!:)

  • monac 4 mars 2008

    tabasco,färsk: ingefära,bladpersilja & chili samt fisksås...(Y)

  • marinkovic 4 mars 2008

    (L)
    Jag är samlare när det gäller kryddor.Köper allt nytt jag kan hitta.Men mina nuvarande favoriter är oregano mycket god till kyckling,pastasåser,pizza,sallader m.m.Men även paprikapulver,havssalt,flingsalter med smaktillsatser,färska kryddor.Jag köper kryddor på ÖB bla för de är SÅ mycket billigare,samt utomlands,där det finns massor av spännande saker i kryddhyllorna.Men jag gillar ju indisk mat så jag har hittat ett recept på en krydda du blanda/mixar själv.Något för någon ?

    GAAM MASALA
    1 msk kardemummafrön
    5 cm kanelstång
    1 tsk svart spiskummin
    1 tsk hela kryddnejlikor
    1 tsk svartpepparkorn
    1/4 muskonöt
    Mal detta till en kryddmix,
    Jag använder denna krydda i risrätter & kycklingrätter

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    [
    vad är det i då? ...kunde vara kul & veta!:)

    från Recepthjälpen
    sumak (äv. sumac)
    Hel sumak
    Engelskt namn: sumac (äv. sumaq)
    Kategori: Hårda kryddor och kryddgrönsaker
    Beskrivning: Mörklila - röda, små bär med en syrlig, fruktig smak som används mycket i mat från mellanöstern (t.ex. i turkisk, libanesisk och arabisk matlagning). Bären används torkade, antingen hela eller malda för att ge syrlighet åt allt från kött- eller grönsaksrätter till sallader. Sumak är också huvudingrediensen i kryddblandningen Zatar som också används flitigt i mellanöstern.
    Finns att få tag på: Svår att få tag på i vanliga svenska mataffärer. Prova butiker med sortiment från mellanöstern, där kan man ofta hitta både sumak och zatar. (Om du råkar bo nära Malmö, prova hos Tehran livs eller Özen Allfrukt).
    Kan ersättas med: Sumak används i matlagning för sin syrlighet. Som ersättning i grytor etc, prova rivet citronskal och lite extra salt, ev. pressad citron eller lime. Om sumak ingår i en sallad fyller den liknande funktion som citron-/limesaft eller vinäger.
    :) Jag minns inte var jag fick tag på min, undrar om jag inte köpte den i Istanbul faktiskt.

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    Krydda till grillad kyckling -
    är det ngn som arbetat i chark/delikatess som vet vad för grillkryddblandning man använde rpå butiksgrillad kyckling?????? Vore himla kul att få höra det???? Det skiljer ju lite mellan butiker också!

  • Ketronya 4 mars 2008

    Vitpeppar, Flingsalt, Chilipeppar, Curry och Spiskummin är de jag använder mest :)

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 4 mar 2008

    Vitpeppar, Flingsalt, Chilipeppar, Curry och Spiskummin är de jag använder mest :)


    Kul att höra, spiskummin är ju lite speciellt - har du några särskilda tips????? :)

  • sofiah 6 mars 2008

    Färsk riven ingefära i en asiatisk wok. Inget slår det!

  • MatAnders 6 mars 2008

    Skrivet av evaldo den 18 nov 2007

    Skrivet av MatAnders den 16 nov 2007

    Jag klarar mig inte utan svartpeppar och spis kummin.

    Spiskummin kan jag inte äta, jag tycker att den både luktar och smakar fotsvett, Vi är lika både min sambo och jag. Innehjåller en maträtt spiskummin så kan vi inte äta den.


    Ok ja det är ju så olika t.e.x färsk koriander alla är så förtjusta i tycker jag bara smakar barnängens barntvål.

  • MatAnders 6 mars 2008

    Skrivet av monacamilla den 4 mar 2008

    Skrivet av MatAnders den 1 mar 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 mar 2008

    Vilken kul tråd!
    Jag undrar lite över hur man använder SUmak? Har ngn påse med ett syrligt rött pulver som jag tror kan vara det.
    Dessutom hade jag en gång en "kryddguide" där man kunde se hur man bäst skulle kombinera olika kryddor - enligt principer som salt - hett - sött - syrligt el ngt liknande. Vore skoj att höra tips om hur man bäst kombinerar kryddor? Ex när jag gör köttfärssås använder jag gärna både basilika och oregano... Det kanske finns andra enkla tips där kryddorna gifter sig med varandra o tar smaklökarna till himlen????


    Hej! Jo sumac är en turkisk salladskrydda jättegod att blanda med gurka,tomat,lök och persilja och olivolja och lite pressad citron...


    Ja jag vet tyvärr inte men den är även god att strö över i sin kebab*ler


    vad är det i då? ...kunde vara kul & veta!:)

  • MatAnders 6 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 4 mar 2008

    Vitpeppar, Flingsalt, Chilipeppar, Curry och Spiskummin är de jag använder mest :)


    Hej!
    Är själv tokig i spiskummin vad har du den till? vore kul att höra? Själv gör jag mycket lammgrytor och har även i kebabrätter.

  • Jenny_me_Y 6 mars 2008

    Citron peppar. och Citrus! (Y) Citrus är.. ..mmmmmmm!!!(L)

  • monel 21 mars 2008

    Curry och svartpeppar!!! (L)

    Jag behöver inga andra kryddor

  • Lovis 21 mars 2008

    Gillar att prova olika kryddor. När man åker utomlands passar man på att handla något som man inte har hemma. Fast idag har vi väldigt stort utbud av kryddor här hemma också.
    Min bästa krydda hemma är faktiskt pepparmix. Den är mångsidig tycker jag.

  • busan37 21 mars 2008

    Piffi allkrydda, citronpeppar och örtsalt

  • fee-bee 21 mars 2008

    Det blir nog mest grovmalen svartpeppar, salt, grillkrydda och vitlökskrydda(Y)

  • guacamole 24 mars 2008

    Svartpeppar och salt - i ALLT
    Skulle inte kunna klara mig utan Knorrs kött och grillkrydda! Om jag under resten av mitt liv endast skulle få välja en krydda förutom salt och peppar så skulle det utan tvekan bli denna!

    Använder även mycket torkad persilja, paprikakrydda, spiskummin och små torkade chili.

    Vitlök och ingefära använder jag enbart färsk!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.