Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • hansdotter 22 januari 2008

    Lantbuljong, salt å peppar.

    För er som inte provat Voltaires Lantbuljong- PROVA! Den funkar i allt och är helt underbar. Måste provas!:D
    JAg har den i nästan allt, köttfärssås, soppa, köttgryta m.m.
    Jag köpte min på Ica. så den är lätt att få tag i (Y)

  • snutten 22 januari 2008

    salt, peppar, vitlökspeppar, italiensk köttfärskrydda och pepparmix. Buljongtärning i mycket (köttfärssås, soppor, grytor, såser m.m) och vitlök, så klart...

  • Metusela 28 januari 2008

    Basilika! (Y)

  • oskarSs 28 januari 2008

    (Y)CURRRRYYYYY(Y)

    måste vas den goddaste kryddan =D

  • MammaIrene 28 januari 2008

    Jag tycker om paprikapulver, speciellt i kycklingrätter.
    Svartpeppar finns väl också med i de flesta anrättningar, men det senaste jag hittat o älskat är örtpeppar, mycket gott i det mesta o piffar verkligen upp rotmos så väl som vanligt mos.(Y)

  • Metusela 28 januari 2008

    Sweet Chili e oxå gött..

  • Ingan 29 januari 2008

    Persilado är min favoritkrydda i sallader,förutom olja och vinäger.(Y)

  • sheep_pooooorn 3 februari 2008

    jag gillar paprika.

  • monkan68 4 februari 2008

    Pepparmix (Santa Maria). Använder den i nästan allt jag gör faktiskt. Inte till fisk och skaldjur men allt annat. Klarar mig inte utan den i köket. Sen smaksätter jag ju med allt möjligt annat oxå :)

    Vitlökskryddan från Alpnearing är oslagbar!

  • jenny76b 4 februari 2008

    Salt ovh vitpeppar är ett måste i nästan allt.
    Jag har en hylla full med kryddor!
    Jag brukar läsa på kryddburkarna vad de passar till, och krydda lite hur som haver. Kör på känn.. Blir oftast bra oxå..:p

  • allimaca 8 februari 2008

    (Y) Vitlöks peppar och ostronsås(om jag får räkna det som krydda)
    Men är även ett stor fan av typ chili och såna kryddor.

  • pingu 10 februari 2008

    Nymald svartpeppar (ett måste)
    örtsalt (alltid)
    havssalt (när lite extra sälta behövs)
    vitlök (i det mesta)
    curry (funkar till allt)
    koriander (älskar koriander(L))
    dill (barnens favoritkrydda)
    mynta (himla gott i färsrätter och youghurtsåser)
    enbär (att trolla fram viltsmak med)
    timjan (ihop med enbär)
    ajvar relish (lite extra piff där)
    konc svartvinbärssaft (ger fylligare sås)
    balsamvinäger (fräser alltid lök/grönsaker ihop med det)

    Saltar med NaCl gör jag ytters sparsamt. Främst för att jag har småbarn men även för det att vi inte gillar salt mat nåt vidare.

  • Luis 10 februari 2008

    Basilika, Timjan, Flingsalt, svart peppar, kumin och Koriander.

  • 10 februari 2008

    Svart och vitpeppar, allround-grill krydda. vitlöksalt är det som jag använder mest

  • Moltass 11 februari 2008

    Mina favoriter: Spiskummin, kardemumma, saffran.

  • annaviola 12 februari 2008

    Jag använder det mesta i kryddväg. Salt och peppar används väl mest. Sedan tycker jag om curry och cayenne. Vitlök är också en favorit.

  • Grytlappen 13 februari 2008

    Använder ofta knaperstekt bacon till kokt vitfisk, stekt lever, i grönsallader, i potatissallad osv.

  • gunghesten 14 februari 2008

    Hej,
    etiopisk peppar är fina grejjer :) Jag har fått det "smugglat" men även köpt i sverige:
    Det brukar finnas etiopisk bacopeppar på "rättvis handel - världsbutiken" åtminstone i min stad.
    Kolla här för mer info:

    http://www.varldsbutikerna.org/

    Skrivet av morgana den 18 nov 2007

    Jag har blivit beroende av etiopiskt peppar i alla köttfärsrätter sedan jag blev introducerad för 15 år sedan. Jag har fått det insmugglat från Etiopien och är lite småskraj nu när det börjar ta slut, för nu har jag ingen som kan smuggla den mer...
    Det är som ett rödbrunt peppar, väldigt "hett", och är perfekt för köttfärs, den tar köttfärsen till nya dimensioner. Jag har provat den till annan mat, men resultatet blir då bara sådär.

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    Vilken kul tråd!
    Jag undrar lite över hur man använder SUmak? Har ngn påse med ett syrligt rött pulver som jag tror kan vara det.
    Dessutom hade jag en gång en "kryddguide" där man kunde se hur man bäst skulle kombinera olika kryddor - enligt principer som salt - hett - sött - syrligt el ngt liknande. Vore skoj att höra tips om hur man bäst kombinerar kryddor? Ex när jag gör köttfärssås använder jag gärna både basilika och oregano... Det kanske finns andra enkla tips där kryddorna gifter sig med varandra o tar smaklökarna till himlen????

  • MatAnders 1 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 mar 2008

    Vilken kul tråd!
    Jag undrar lite över hur man använder SUmak? Har ngn påse med ett syrligt rött pulver som jag tror kan vara det.
    Dessutom hade jag en gång en "kryddguide" där man kunde se hur man bäst skulle kombinera olika kryddor - enligt principer som salt - hett - sött - syrligt el ngt liknande. Vore skoj att höra tips om hur man bäst kombinerar kryddor? Ex när jag gör köttfärssås använder jag gärna både basilika och oregano... Det kanske finns andra enkla tips där kryddorna gifter sig med varandra o tar smaklökarna till himlen????


    Hej! Jo sumac är en turkisk salladskrydda jättegod att blanda med gurka,tomat,lök och persilja och olivolja och lite pressad citron...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.