Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • monac 26 november 2007

    Skrivet av IrreVirre den 15 nov 2007

    Skrivet av Jessika den 15 nov 2007

    Jag är en riktig kryddoman. (H) Jag har ett köksöverskåp som är 30 cm brett. Hela nedre hyllan helt fylld av kryddburkar, ytterligare ett halvt hyllplan tas upp av påsar med kryddor i en burk och sedan har jag självklart ett "gäng" som står framme.

    Det konstiga är att jag använder nästan allt. Det finns visserligen några riktiga höjdar favoriter (Gyroskrydda, Jamaican jerk, Sydafrikansk stek och grillkrydda, 5-pepparmix, oregano, basilika, timjan, rosmarin, vitlök, svart- och vitpeppar, jalapeñjopeppar, kanel, mukot, kardemumma, ingefära, kryddpeppar....det blev visst många:D) och några riktiga "stolpskott" däribland en kycklingkrydda som bara smakar kryddpeppar/paprika och en fiskkrydda som nästan smakar socker.

    Saltar gör jag nog men inte mer än de flesta skulle jag tro.


    Vad använder du Jamaican Jerk till, Jessica?
    Jag har köpt det på Aruba och vet det funkar till revben. Men finns det något mera? Det är verkligen sting i den;-)
    undrar IrreVirre

  • 28 november 2007

    Svart- vit- & kryddpeppar, timjan, oregano och sisit men inte minst grönpeppar både frystorkad och inlagd eftersom de har så olika smak. Paprika och kummin som jag tycker är en underbar krydda. Vad vore väl en gulaschsoppa utan kummin?
    Bland de färska anväder jag gärna timjan, basilika, chili och såklart vitlök.
    Sämst tycker jag om koriander som jag tycker smakar parfym, dragon är också en krydda som jag har lite svårt för

  • Lainialia 28 november 2007

    Finns ingen bättre krydda än torkad CHILI!
    Det skulle vara vanlig hederlig bulljongtärning då :p

  • carola1 29 november 2007

    jag använder mest salt svart ock vitpeppar till kött ock så brukar jag använda kurry till hönsgryta ock buljong ock parikapulver i köttbullarna+några kryddor till

  • monac 29 november 2007

    curry,färsk ingefära,mangochutny & kokosmjölk(H)någon chilipasta mmmm.....till kyckling,fisk,strimlad biff eller bara till grönsaker & rotfrukter. Med det kan man imponera på vem som helst!

  • mumsigt 29 november 2007

    Oj vilken svår fråga för mig.Jag blandar kryddor hej vilt i min matlagning,brukar bli jättegott.
    Här är några kryddor som jag ändock favoriserar..
    vitlökspulver,
    grillkrydda,
    allkrydda,
    pepparmix,
    grillmix :betsående av massor av kryddor (väldigt bra)!
    citronpeppar:'(ja det var några det..

  • farmoringer 29 november 2007

    Finns ju så många kvarnar nu med havssalt och nån annan krydda som jag tycker är goda...

  • angeleye82 29 november 2007

    använder aromat mycket, samt oregano, citronpeppar, grillkrydda, sambal oelek, salt, paprikapulver..beroende på..kockarna på jobbet använder mycket salt o svartpeppar..går åt i mängder:-D

  • emelieskrypin 5 december 2007

    Mina absoluta favoriter är oregano, vitlökspeppar, curry och chili.

  • haxxx0rz 7 december 2007

    Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker om kebabsås. (L)

  • styvan 16 december 2007

    Citronpeppar, fem peppar och vitlökspeppar funkar till det mesta...prova...(Y)

  • imse 16 december 2007

    Just nu är jag inne i en spiskummin och koriander period..:D

  • 16 december 2007

    Jag har spiskummin i köttbullarna. Jättegott!(Y)

  • imse 16 december 2007

    Skrivet av greta-a den 16 dec 2007

    Jag har spiskummin i köttbullarna. Jättegott!(Y)


    Låter bra, jag ska tillsätta det i mina älgköttbullar så får vi se vad resultatet blir.//i:D

  • greta-a 16 december 2007

    Jag glömde säga att jag tycker att koriander är gott att ha till skivade tomater t.ex.:p

  • jas65 17 december 2007

    Hej,
    Jag blandar ofta mina egna kryddblandningar beroende på vad jag lagar. Här kommer de kryddor som jag använder ofta det är fyra sorters peppar, salt, kardemumma, kanel, örtkryddor, vitlök även torkade såsom färska, ingefära, spiskummin, senaps frön, råsocker Jag har två kryddskåp här hemma som är fyllda till bredden.

    Ett tips är att blanda lite salt med peppar korn och krossa dem i en mortel som man har i en skål när man lagar mat.

  • Aspholme 17 december 2007

    Flingsalt, Aromat, Tomat o Örtkrydda. Mos o pommes krydda, Köttfärskrydda, Svartpeppar, Lökpulver ( bra när någon inte tål lök i maten), Vitlök, Ingefära och Chili o Cayennep. Sambal Oelek

  • bejofr 22 december 2007

    Jag brukar använda tandoori, flintakryddaoch en tysk sojaliknande sak, sen använder jag gärna messmör i i såser och grutor.

  • imse 23 december 2007

    Skrivet av imse den 16 dec 2007

    Skrivet av greta-a den 16 dec 2007

    Jag har spiskummin i köttbullarna. Jättegott!(Y)


    Låter bra, jag ska tillsätta det i mina älgköttbullar så får vi se vad resultatet blir.//i:D


    Har nu testat med spiskummin,koriander,s&p i mina älgköttbullar. Det smakade jättegott enligt alla fyra provsmakare.

  • farmoringer 6 januari 2008

    Jag är då ingen saltanvändare direkt heller. Saltar inte nåt ris. ingen pasta, eller potatis. Har i regel sås till och tycker det räcker med det..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.