Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • Annieann 6 januari 2008

    Skrivet av matvraket den 14 nov 2007

    Vilka kryddor använder du dig av mest i din matlagning?
    För några år sedan var det ju ett sådant rabalder om att man inte skulle ha för mkt salt i maten då det inte var bra för kroppen. Är det ngt du tänker på idag?


    Jag använder grovmalen svartpeppar, gurkmeja, ingefära,
    Använder jag salt så blir det oftas örtsalt.....
    Vi kryddar mycket här hemma jag har massor med kryddor.
    Kryddor lyfter ju oftas fram den goda smaken, men man får prova sig fram....Det är ju en smak sak:)

  • SaraW 6 januari 2008

    Salt och grovmalen svartpeppar är ett måste. I övrigt är jag väldigt förtjust i sambal oelek, mango chutney och kalvfond som smaksättare. Gillar även chipotlepasta som ger en rökig chilismak. Sen har jag diverse kryddburkar som får göra sitt typ paprikapulver, curry och chilipulver.

  • MammaModesty 6 januari 2008

    Jag skulle inte klara mig utan salt och svartpeppar... alla andra krydor kan jag klara mig utan men inte dessa två

  • zoskey 6 januari 2008

    självklart passar olika kryddor bäst till olka maträtter men när det kommer till kryddblandningar så är det godast med en egen blandning
    Curry - Cayun - Creol är alla en blandning av olika kryddor. Om du tar lite av alla dina kryddor där hemma och blanda så kommer du säkert blir överraskad.
    Här en enkel grillkrydda:
    2 delar paprikapulver
    1 del curry
    1/2 del timjan
    1/2 del chilipulver
    1/2 del kanel
    Pröva vidare efter tycke med lite spikummin-fenkål-rosmain-dragon-anis-mejram-vitlök- mm

  • lennali 7 januari 2008

    Salt och grovmalen svartpeppar till allt, men andra kryddor används också där dom behövs.

  • zoskey 7 januari 2008

    detta kommentar passar inte !
    här ska man väl diskutera vad som är gått och inte vad du inte tycker om!

  • zoskey 7 januari 2008

    ganska rätt i inlednigen med att har kryddor i botten på kastrullen om de är torkade men färka kryddor gör sig bättre strax innan maten är klar. annasr en välskriven artikel efter min smak!
    olaf

  • sasja 11 januari 2008

    :Vitpeppar och örtsalt är en bra grund till allt. Rosmarin är en favorit som jag lärde mig uppskatta på mitt första jobb som kock på ett gästgiveri

  • celice 19 januari 2008

    ::) Basilika gärna färsk, naturligt vis salt och peppar av olika slag.

  • joulanta 19 januari 2008

    Skrivet av evaldo den 15 nov 2007

    Jag använder beroende på vad jag lagar. vit- svart- grön- rosépeppar. basilika, rosmarin, oregano, saffran, timjan, koriander, fonder, buljonger, både egengjorda och tärning, soja örtsalter, sambal oelek o sv.
    Det är så många kryddor jag använder så det är svårt att räkna upp dem alla.
    Jag blandar t ex min egen kebabkrydda.
    Jag höll på att glömma det kanske viktigaste" salt ", utan salt kan man inte laga god mat.

  • joulanta 19 januari 2008

    Skrivet av evaldo den 15 nov 2007

    Jag använder beroende på vad jag lagar. vit- svart- grön- rosépeppar. basilika, rosmarin, oregano, saffran, timjan, koriander, fonder, buljonger, både egengjorda och tärning, soja örtsalter, sambal oelek o sv.
    Det är så många kryddor jag använder så det är svårt att räkna upp dem alla.
    Jag blandar t ex min egen kebabkrydda.
    Jag höll på att glömma det kanske viktigaste" salt ", utan salt kan man inte laga god mat.


    Hej!
    Vilka kryddor använder du när du gör din egna kebabkrydda? Det låter spännande... Min man och mina barn älskar kebab.
    Mvh joulanta:D

  • anluk 19 januari 2008

    Vill oxå ha kebabkryddan

  • Hjotrongull 19 januari 2008

    Mina favoritkryddor är basilika och vitlök:p:)(Y)

  • moberg 20 januari 2008

    Använder mycker av spiskummin, kanel, kardemumma, curry och garam masala

    Glad

  • Svesse60 20 januari 2008

    Vitlök slår allt! Det doftar så underbart i köket, när man pressat ner lite vitlök i maten. Sen så har jag börjat använda mejram i fler och fler rätter. En krydda som är mild och ger en mjuk och god smak. Har den i korvstroganoff, olika grytor, gratänger och i mycket annat. (Y)

  • delikat 20 januari 2008

    Salt och grovmalen svartpeppar används varje dag. Annat som har stor åtgång är citronpeppar, paprikapulver, grillkrydda, köttfärskrydda, oregano och timjan.

  • Legoli 20 januari 2008

    När jag tänker efter så använder nog curry, paprikapulver och vitlök ganska flitigt

  • evaldo 20 januari 2008

    Vitlök

  • bernit 20 januari 2008

    För mej är det absolut viktigaste salt och malen peppar från kvarnen - sedan är det beroende på vad som lagas men min grundtes är att inte krydda sönder maten utan att låta råvarornas egen smak vara dominant. Annars har jag väl favoriter som rosmarin, dragon, oregano, senap, safran och lime

  • Amber 20 januari 2008

    vitlök,salt & peppar är ett måste.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.