Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Låter inte så gott, men kanske en höjdare?

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    Jag ser ofta namn på rätter och recept på dessa - ibland låter det inte alls aptitligt men det kanske är det?

    Tänkte höra om ni har exempel på det?

    Jag börjar med ngt jag såg på recept.nu,
    Lutfiskomelett...

    Lockar mig inte att laga

  • TTJ 6 januari 2012

    Surströmmingslåda i ugnen. Älskar surströmming men den ska ätas kall på traditionellt vis tycker jag. Kan inte tänka mig att tillaga den i ugnen....men vissa menar ju att det är gott

  • sju 6 januari 2012

    Det här såg jag för länge sen på Halv åtta hos mig och har liksom aldrig glömt. Det lät inget vidare med bananfisk: http://www.recept.nu/1.306515/rigmor_sunkler_rohm/varmratter/fisk/bananfisk

  • estrid1 6 januari 2012

    Basilkaglass skall tydligen vara en höjdare,men jag har ej prövat....

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    hihi, vilka roliga och bra exempel! Heja!
    Håller med om alla ovanstående!

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av estrid1 den 6 jan 2012

    Basilkaglass skall tydligen vara en höjdare,men jag har ej prövat....


    har inte testat men däremot är basilikasaft en av mina favoriter :p

  • soccermum 6 januari 2012

    Om man inte såg bilden eller läste förklaringen så skulle denna tårtbotten inte vara lockande att baka..
    Vivis svamptårta

    Eftersom jag bakat den så förstår jag exakt vad man syftar på, men ändå-namnet lockar inte ;)

  • Liindis 6 januari 2012

    En Cheeseballsgratäng fick jag kasta hela fam 5 höll på att kräkas!!!

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av Liindis den 6 jan 2012

    En Cheeseballsgratäng fick jag kasta hela fam 5 höll på att kräkas!!!


    Fast det finns ju ett flertal som tycker att just Cheeseballsgratäng är gott..
    Jag själv har ingen åsikt då jag inte provat men kan hända att detta är just en sådan maträtt som TS menade :)

    Cheeseballsgratäng

    edit: glömde lägga till receptet..

  • jas65 6 januari 2012

    Lutfisk är inte fel. Gör man som i Portugal så blir den otroligt god deras nationalrätt Bacalau.

    Den är kanon god och gratineras i ugn.

    Bacalau

    500 gr Lutfisk
    2 finhackade gula lökar
    1,5 kg kokt potatis
    3,5 dl grädde
    Persilja efter smak
    Vitpeppar
    salt

    Se till att inga ben finns kvar i fisken bryn i stekpanna med löken tills fisken känns torr.
    Skär den kokte potatisen i slantar och lägg i form.
    Blanda lök och fisk med potatis och tillsätt grädde.

    Grädda i ugn 180-200 grader i ca 30 minuter tills den får färg . Låt anrätten vila i ca 30 minuter.

    Pastejs Bacalahau

    500 gr Lutfisk
    1 st finhackad lök
    300 gr kokt potatis
    3 dl mjölk
    4 ägg
    Persilja efter smak
    vitpeppar
    Salt

    Se till att inga ben finns kvar i fisken och fräs den med löken tills fisken är torr och fin färg. Låt anrätten svalna, därefter så blandas detta med den kokta potaisen och de 4 äggulorna, mjölk,salt,peppar och persilja.

    Forma med 2 skedar till ett ägg.

    Fritera dem i olja tills en trevlig frityr yta visas på fisk äggen.

  • boz1965 6 januari 2012

    Polkagrisköttbullar (jo, det finns faktiskt ett sånt recept här) tilltalar mig inte alls. Jag har aldrig testat, så jag vet inte om det kanske trots allt är gott, men jag kommer med största sannolikhet aldrig att laga dem. Men å andra sidan använder britterna mynta till en del maträtter så...

  • Amika 6 januari 2012

    Skrivet av soccermum den 6 jan 2012

    Om man inte såg bilden eller läste förklaringen så skulle denna tårtbotten inte vara lockande att baka..
    Vivis svamptårta

    Eftersom jag bakat den så förstår jag exakt vad man syftar på, men ändå-namnet lockar inte ;)


    Ha ha ha! Nej, precis! :DD Det är därför jag alltid får så otroligt roliga reaktioner när jag bjuder på den. Och just på grund av det så vägrar jag ändra namn på den också! :D Och för att det var min farmor som använde sig av det namnet. :)

  • bitten56 6 januari 2012

    Det låter inte så gott med choklad i sås till en kötträtt.
    Har aldrig provat, men det kanske är jättegott.

  • jas65 6 januari 2012

    Skrivet av boz1965 den 6 jan 2012

    Polkagrisköttbullar (jo, det finns faktiskt ett sånt recept här) tilltalar mig inte alls. Jag har aldrig testat, så jag vet inte om det kanske trots allt är gott, men jag kommer med största sannolikhet aldrig att laga dem. Men å andra sidan använder britterna mynta till en del maträtter så...


    Lamm rätter skall smaka bra av typ mint sås men har aldrig testat, men smakerna kanske gifter sig??

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av Amika den 6 jan 2012

    Skrivet av soccermum den 6 jan 2012

    Om man inte såg bilden eller läste förklaringen så skulle denna tårtbotten inte vara lockande att baka..
    Vivis svamptårta

    Eftersom jag bakat den så förstår jag exakt vad man syftar på, men ändå-namnet lockar inte ;)


    Ha ha ha! Nej, precis! :DD Det är därför jag alltid får så otroligt roliga reaktioner när jag bjuder på den. Och just på grund av det så vägrar jag ändra namn på den också! :D Och för att det var min farmor som använde sig av det namnet. :)


    (y)

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av bitten56 den 6 jan 2012

    Det låter inte så gott med choklad i sås till en kötträtt.
    Har aldrig provat, men det kanske är jättegott.


    aningens mörk choklad och aningens pulverkaffe är faktiskt jättegoda smakförhöjare i just "köttsås" :)

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    men tänk en sån sak som Sniglar... det låter ju inte gott heller?
    :D

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av boz1965 den 6 jan 2012

    Polkagrisköttbullar (jo, det finns faktiskt ett sånt recept här) tilltalar mig inte alls. Jag har aldrig testat, så jag vet inte om det kanske trots allt är gott, men jag kommer med största sannolikhet aldrig att laga dem. Men å andra sidan använder britterna mynta till en del maträtter så...


    Polkagrisar är ju inte bara mintsmak, det är ju massa massa socker också så jag tror jag avstår att testa tills någon verkligen kan komma med övertygande argument.. Knaster i köttbullarna känns inte heller lockande...

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av mama97mia den 6 jan 2012

    men tänk en sån sak som Sniglar... det låter ju inte gott heller?
    :D


    Är det sniglarna eller vitlökssmöret som är gott
    {question} :p ;)

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av mama97mia den 6 jan 2012

    men tänk en sån sak som Sniglar... det låter ju inte gott heller?
    :D


    Grodlår känns inte heller lockande men vem vet ;)
    Tror att befolkningen i Turkiet skakar på huvudet åt att vi äter kräftor... :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.