Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - jag behöver hjälp, stöd, recept...kan du?

  • fia6 31 januari 2009

    Ytterligare en som har börjat igen med LCHF.. men denna gång så har jag läst GI-noll och bestämt mig för en kalorireducerad fakir med enbart fett och protein, en kopp kaffe om dagen, inget alkohol och grönsaker och har gått ner 4 kilo på 3½ vecka. och lika många cm .

    Jag läser mycket på kolhydrater i fokus så den sidan rekomenderar jag varmt...

    Det enda jag kan säga ge inte upp denna gång ska jag klara av och gå ner resten.

    Lycka till ni andra

  • AnneMari57a 31 januari 2009

    :) Hejsan ....berggrenskan - fia6
    Så vi är många som vill ge det här en chans ser jag ...låter lovande ...
    Jag försöker oxå köra fett o protein ..och kaffe med vispgrädde på fm ...men jag behöver allt ett glas rödvin till alla kötträtter ..men det är ju 1-2 glas ...
    Sen försöker jag oxå bara lägga ett par gröna blad som dekoration ...och det fungerar riktigt bra ...
    Det här med bröd klarar jag mej helt utan ...och jag har inga problem med all typ av potatis pasta osv ...tycker faktiskt att maten är mer lägglagad nu ...
    Ikväll åt vi spenatstuvningen ...med ett par bitar marinerad kycklingfile ...o 1 glas rödvid ...och några nötter blir det istället för lördagsgodis ...och jag tror faktiskt att jag ska prova smotien redan nu ikväll innan jag lägger mej ...
    Önskar Dej en skön helg ...och ett gott slut på januari oxå ...
    Anne-Mari

  • fia6 31 januari 2009

    ja många är vi men när jag körde detta för ett år sen så unnade jag mig för mycket vin så jag kom aldrig upp i någon större ketosdrift och jag gick nog ner lika mycket fast under 3 månader med resultat att jag tröttnade...men jag kan rekomenderar LCHF kokboken som nyligen har blivit släppt fast den kan jag inte börja använda recepten förrens jag har avslutat min fakir. Så i april ska jag ta mitt första glas vin iaf =)

  • Tiadina 1 februari 2009

    Ett litet tips på ett gott tillbehör till maten i stället för potatis m.m. Strimla vitkål och paprika, stek eller woka detta i smör så det blir mjukt, jättegott. Sist hade jag det till köttfärssås när de andra i familjen åt spagetti.(Y)

  • AnneMari57a 1 februari 2009

    :) Tiadina
    det var ett bra förslag ...fast idag blev det "Fakirbiffar" med gorgonzola ost ...gröna blad som dekoration ...och kaffe med grädde på ...inte dumt det heller ...(Y)

  • Tiadina 1 februari 2009

    Skrivet av AnneMari57a den 1 feb 2009

    :) Tiadina
    det var ett bra förslag ...fast idag blev det "Fakirbiffar" med gorgonzola ost ...gröna blad som dekoration ...och kaffe med grädde på ...inte dumt det heller ...(Y)


    Det låter gott, är det färsbiffar? Ha de gott(Y)

  • zandrish 1 februari 2009

    Jag rekommenderar också Dr Dahlqvist & Airams LCHF-kokbok. Den är helt underbar och till skillnad från många recept på hemsidor här och där känns det mer som "vanlig vardagsmat" som man kan göra en tisdag efter jobbet likväl som en söndag efter en hemmadag...
    Kokboken är i dagsläget min bästa vän och jag hoppas dom snart kommer på att göra en ny =)

    (Y)

  • AnneMari57a 1 februari 2009

    :) Hej Tiadina
    Ja - det är färsbiffarna SSS skriver om i hans nya bok GI-noll
    2/3 fläskfärs o 1/3 nötfärs ...

    zandrish :'(
    den kokboken är ju tryckt 2009 el finns det en tidigare upplaga ..jag kikade på nätet bara ...

  • zandrish 2 februari 2009

    Skrivet av AnneMari57a den 1 feb 2009

    :) Hej Tiadina
    Ja - det är färsbiffarna SSS skriver om i hans nya bok GI-noll
    2/3 fläskfärs o 1/3 nötfärs ...

    zandrish :'(
    den kokboken är ju tryckt 2009 el finns det en tidigare upplaga ..jag kikade på nätet bara ...



    Nej precis, den är alldeles alldeles ny! :) Men heeelt underbar!

  • popik 3 februari 2009

    Jag har också funderat på att prova lchf , men blir man verkligen mätt när man inte får äta varken bröd, pasta, ris eller potatis? Svårast blir nog att låta bli sockret i kaffet :(

  • zandrish 3 februari 2009

    Skrivet av popik den 3 feb 2009

    Jag har också funderat på att prova lchf , men blir man verkligen mätt när man inte får äta varken bröd, pasta, ris eller potatis? Svårast blir nog att låta bli sockret i kaffet :(


    Man blir mätt!! Saken är ju att äta mer av det som inte är pasta ris bröd eller potatis. Ät två kotletter om du brukar äta en när du har pommes till tex. Man får hitta sina sätt, det finns så många sidor på internet med bra recept, och som jag tidigare sagt så är Dr Dahlqvist och Airams kokbok underbar! Så mätt kommer du bli! Och tillslut kommer du inte ens sakna sockret i kaffet :)

  • snuosm 3 februari 2009

    Skrivet av Tiadina den 31 jan 2009

    Jag läste på Annicka Dahlkvists blogg hur man ska äta, där finns massor med intressant läsning. Jag gick ner 5 kg ganska fort trots att jag har ätit frukt och bär hela tiden samt ganska mycket nötter och vin till maten på helgen. Jag gjorde detta mest av hälsoskäl , ville pröva om min ledsjukdom blev bättre, har tyvärr inte blivit bättre än. Men jag trivs bra med denna kost och viktminskningen har ju gjort att jag kan ha mina kläder igen, roligt. Middag äter jag samma mat som övriga familjen fast alltid grönsaker till istället för något kolhyratrikt med mer fett i såsen. Jag äter yoghurt ca4% fet med mandel, bär m.m och ägg samt flatbröd med smör och ost till frukost. Jag är ju inte helt urstrikt som du ser men det är ju ändå jättestor skillnad mot förut. Enl. Dr, Dahlkvist kan man äta flatbröd eftersom det innehåller pyttelite kolhydrater. Jag skulle nog ha svårt att klara mig utan smörgås.(Y)Lycka till!


    Jag hittade något nytt i ICAs sortiment, ett "knäckebrödskex" (minns inte exakta namnet), som har hälften så mycket kolhydrater som flatbröd. Finns två varianter, jag provade det med solrosfrön och linfrön i. Jag är också ett litet smörgåsmonster :D

  • AnneMari57a 3 februari 2009

    Idag kan jag berätta att jag är så proppmätt på 3 mål mat om dan ...
    Imorse blev det ett halv paket bacon med 2 ägg o e skvätt grädde ...
    efter ca 5 tim så blev det ca 300 g fläskfile ...som jag marinerat innan - och när den var färdigstekt så slängde jag i en cremé fraíche på hela 41 % ...supergott ...Mina hundar är avundsjuka på min mat ska ni veta ...
    Till kvällen var jag inte hungrig på kött ..men eftersom man ska försöka hålla sej till animaliska produkter så blev det ägg o grädde ...hmmm
    Jo - GLASS - min akilleshäl ...
    alltså 2 ägg o 2 dl grädde ...ni vet - skilj äggen - vispa vitan hårt
    i gulan så hällde jag en halv tsk rent vaniljpulver ...ekologiskt nermalen stång ..inget fusk alltså ...jag tog en ruta 75 % mörk chocklad o rev på rivjärnet ner i smeten ...rörde ner grädde och sen vitan försiktigt ...frös en liten stund - rörde runt för att få in lite luft ...frös - rörde och sen mmmm - tror ni jag kan äta glass ofta eller ...rätt gissat ...ha nu en skön kväll ...
    Anne-Mari

  • popik 4 februari 2009

    Jag har en undran bara, blir det inte väldigt dyrt med denna dieten när man måste äta så mycket kött, fisk etc. :o

  • Tiadina 4 februari 2009

    Hej! Nej det behöver inte bli dyrare, jag äter inte mer kött än förut , man har ju grönsaker istället för pasta m.m. sen är det ju så att fett mättar väldigt bra så en gräddig god sås till maten ska man ha. Tack för tipset om knäckebrödskexet Snuosm! Fet yoghurt , fet ost ochsmör på flatbröd eller Vasa fiber plus och ägg står man sig också väldigt bra på. Det är skillnade med denna kost tycker jag, alltså att man inte blir hungrig hela tiden.:p

  • Tiadina 4 februari 2009

    Skrivet av zandrish den 1 feb 2009

    Jag rekommenderar också Dr Dahlqvist & Airams LCHF-kokbok. Den är helt underbar och till skillnad från många recept på hemsidor här och där känns det mer som "vanlig vardagsmat" som man kan göra en tisdag efter jobbet likväl som en söndag efter en hemmadag...
    Kokboken är i dagsläget min bästa vän och jag hoppas dom snart kommer på att göra en ny =)

    (Y)
    Hej! Jag har beställt boken från Bokus och väntar med spänning på den nu

  • AnneMari57a 4 februari 2009

    Skrivet av popik den 4 feb 2009

    Jag har en undran bara, blir det inte väldigt dyrt med denna dieten när man måste äta så mycket kött, fisk etc. :o

    :) jag har inte precis räknat ...men det känns inte så ...t ex så köpte jag en storpack entrecote 10 bitar för 100 kr ...lade dom 2 o 2 i marinad o in i frysen ...när jag steker dom 2 i smör och slänger i en halv bytta cremé fraiché på 41 % - kostar väl en 10 ...så blir min middagskostnad 25 kr ...och jag blir mätt så mkt längre tidsmässigt att jag inte ens tänker på att äta mellan mål som jag alltid gjorde förrut ...
    Äter man dessutom sent en kväll så är man inte ens hungrig till frukost ...och enligt den här metoden så gör det inget eftersom blodsockret hela tiden är lågt ...
    Skillnad var det när man åt kolhydrater då åkte ju blodsockret upp o ner som en jojjo hela dagarna ...och man måste då starta brasan varje morgon ...
    Så va tror du ...låter inte som så dyrt eller hur ...men nu är jag ju ensam hemma o lagar min mat ...vet inte hur det blir när man kanske är en stor familj ...
    Ha nu en skön onsdag
    Anne-Mari(Y)

  • zandrish 4 februari 2009

    Skrivet av popik den 4 feb 2009

    Jag har en undran bara, blir det inte väldigt dyrt med denna dieten när man måste äta så mycket kött, fisk etc. :o


    Jag tycker inte det blir så farligt dyrt. Klart det kostar lite mer när jag vill ha färska råvaror hela tiden. Färsk blomkål och broccoli tex. kostar ju lite mer än fryst. Men så tänker jag på allt jag INTE handlar varje månad, coca cola, chips, choklad osv.. Å jag köper aldrig pasta, potatis, ris, bröd..... Jag tror det går rätt jämt ut.. Dessutom är kött å fisk speciellt dyrt och ofta nåt man köper ändå.. Å när jag dessutom mår bra på det, vad har jag att förlora? Ett par hundringar i månaden som jag betalar för att må bra. Det kan inte tyckas dyrt.. :)

  • zandrish 4 februari 2009

    Skrivet av zandrish den 4 feb 2009

    Skrivet av popik den 4 feb 2009

    Jag har en undran bara, blir det inte väldigt dyrt med denna dieten när man måste äta så mycket kött, fisk etc. :o


    Jag tycker inte det blir så farligt dyrt. Klart det kostar lite mer när jag vill ha färska råvaror hela tiden. Färsk blomkål och broccoli tex. kostar ju lite mer än fryst. Men så tänker jag på allt jag INTE handlar varje månad, coca cola, chips, choklad osv.. Å jag köper aldrig pasta, potatis, ris, bröd..... Jag tror det går rätt jämt ut.. Dessutom är kött å fisk speciellt dyrt och ofta nåt man köper ändå.. Å när jag dessutom mår bra på det, vad har jag att förlora? Ett par hundringar i månaden som jag betalar för att må bra. Det kan inte tyckas dyrt.. :)


    Inte speciellt dyrt skulle det stå om kött och fisk :)

  • popik 4 februari 2009

    :D
    Ok, tack för era svar, men jag har en fråga till. Läste på internet att alla grönsaker innehåller kolhydrater men frysta har mindre än färska tror det var livsmedelsverket. På en annan sida stod det att man inte fick äta rotfrukter, stämmer det?:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.