Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

röda vinbär

  • MonicaWinqvist 18 juli 2011

    Vad kan jag göra med mina röda vinbär förutom saft och gele? kan man göra någon inläggning med andra frukter eller grönsaker?
    M.v.h. Monica

  • lenahedberg11 18 juli 2011

    jag brukar frysa och blanda i pajer som jag gör blandar hallon /rabarber vinbär gott ha lite blandat..=)

  • snuosm 18 juli 2011

    Jag brukar använda alla möjliga sorters bär när jag gör likör, men jag har faktiskt inte provat röda vinbär ännu ;)

  • Amika 18 juli 2011

    Eller så bakar du en sån här.... Åh, jag önskar att jag hade rödavinbär nu... {eat}


    Vinbärskaka

  • 123Linnea 18 juli 2011

    Jag gör sylt just nu.
    Gott att ha på mjuk kaka också, som nedan.
    När jag var liten älskade jag vinbärskräm!
    Äppelkaka eller Friggis frukt- eller bärkaka

  • svengelsk 18 juli 2011

    Jag har gjort den här goda kakan några gånger. Långpannekaka med saftig vinbärstopping heter den; receptinfogningen tycks inte fungera. Det finns ett recept på Sommarpudding, som jag brukar göra med hallon, röda och svarta vinbär.

  • ia-58 18 juli 2011

    hej Jag brukar laga en kräm med jordgubbar,röda vinbär,hallon,lite körsbär.
    Mycket god med glass eller mjölk

  • 123Linnea 19 juli 2011

    Apropå inläggningar - om du har fler bär är ju Rom... nej, men vad sjutton, jag tappade ordet... Romtopf eller nåt. I vilket fall tar man bär och frukt i den ordning de blir mogna och lägger i rom.

  • Amika 19 juli 2011

    Romtopf, jag hittade en jättebra sida som beskriver hur man gör det! :)


    http://torner.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12:romtopf&catid=6:saft-sylt-och-lag&Itemid=23

  • safir74 19 juli 2011

    Har förra årets vinbärsskörd i frysen och det är dags att plocka nya. Kan jag använda förra årets skörd? Vill göra saft men har en liten kyl tyvärr, ingen jordkällare och inte så mkt plats i frysen. Vad göra????!!!

  • Roggan 19 juli 2011

    Skrivet av safir74 den 19 jul 2011

    Har förra årets vinbärsskörd i frysen och det är dags att plocka nya. Kan jag använda förra årets skörd? Vill göra saft men har en liten kyl tyvärr, ingen jordkällare och inte så mkt plats i frysen. Vad göra????!!!


    Klart du kan använda de frysta bären. Bär håller länge i frysen - flera år. Då får du nog tyvärr tillsätta konserveringsmedel om du ska få saften att hålla... Har samma problem - dåligt med plats. Tillsätter Atamon (på flaska - mycket smidigt istället för att använda "pulverkonserveringsmedel").

  • safir74 19 juli 2011

    Skrivet av Roggan den 19 jul 2011

    Skrivet av safir74 den 19 jul 2011

    Har förra årets vinbärsskörd i frysen och det är dags att plocka nya. Kan jag använda förra årets skörd? Vill göra saft men har en liten kyl tyvärr, ingen jordkällare och inte så mkt plats i frysen. Vad göra????!!!


    Klart du kan använda de frysta bären. Bär håller länge i frysen - flera år. Då får du nog tyvärr tillsätta konserveringsmedel om du ska få saften att hålla... Har samma problem - dåligt med plats. Tillsätter Atamon (på flaska - mycket smidigt istället för att använda "pulverkonserveringsmedel").


    Åh, vad bra. Tack så mycket då kan jag göra saft på bären som är på buskarna först. :)
    Det börjar bli dags att plocka dom.

  • mjao 19 juli 2011

    Hej!
    Jag har hittat ett kul recept på Dansukkers hemsida. I vår familj kallar vi det för "vinbärslingon" men det heter som följer:

    Mormor Ruths Salladsvinbär
    Ingredienser
    2½ kg röda vinbär
    2½ kg Dansukker Strösocker
    1 msk mald kanel
    1 msk mald kryddpeppar,
    1 msk malda kryddnejlikor
    2 dl ättikssprit 12 %



    Skölj och rensa bären. Koka bären och socker i 15 min. Skumma. Tillsätt kryddorna och ättikan och sjud i 30 minuter. Skumma noga. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

    Salladsvinbär är ett annorlunda tillbehör till maten istället för chutney, gele och lingonsylt

  • sikaal 20 juli 2011

    Skrivet av mjao den 19 jul 2011

    Hej!
    Jag har hittat ett kul recept på Dansukkers hemsida. I vår familj kallar vi det för "vinbärslingon" men det heter som följer:

    Mormor Ruths Salladsvinbär
    Ingredienser
    2½ kg röda vinbär
    2½ kg Dansukker Strösocker
    1 msk mald kanel
    1 msk mald kryddpeppar,
    1 msk malda kryddnejlikor
    2 dl ättikssprit 12 %



    Skölj och rensa bären. Koka bären och socker i 15 min. Skumma. Tillsätt kryddorna och ättikan och sjud i 30 minuter. Skumma noga. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

    Salladsvinbär är ett annorlunda tillbehör till maten istället för chutney, gele och lingonsylt



    (Y)Skulle precis tipsa om detta! Det är ett jättegott tillbehör till det mesta!

  • kgg 21 juli 2011

    När Ni bakar ex. blåbärsmuffins, byt ut blåbären mot vinbär.
    Muffinsen blir lite "syrligare" men smakar jättegott.

  • mialund 21 juli 2011

    Hej!

    Jag brukar göra en marmelad på röda vinbär och så blandar i lite hallon eller jordgubbar eller båda sorterna. Lättaste receptet att göra marmelad, är att köpa en påse röd melantin och följa receptet på baksidan av deras påse.

    OBS! Om man inte vill ha marmeladen så söt som det står i alla recept så tag så lite socker du själv vill.

    Sterilisera burkarna med att hälla i kokande vatten, sätt på locket, skaka burken, tag av locket, häll av vattnet och häll i den färdiga marmeladen. Sätt direkt på locket, så blir det ett vakkum och då behöver du inte så mycket socker för hållbarheten. Det funkar alltid för mig, har aldrig fått en burk osm har möglat eller blivit dålig.
    Lycka till!

  • tatjanan 21 juli 2011

    Frysta vinbär.. underbart som "is" i läsk o drinkar. Gärna som klasar. Och dessutom ätbara o inte späder ut som vanlig is gör.

  • Rottweiler 28 juli 2011

    Jag har aldrig gillat röda vinbär - förrän nu. Fick ett tips att äta dem med vaniljvisp men har ett ännu godare förslag.
    Lösfrys de röda vinbären. Ta fram ca. 1 dl frysta bär och lägg på botten av en skål. Häll på vaniljyoghurt så det täcker. Ät omgående som sorbet eller vänta en stund och njut av delikatessen. Min favoritefterrätt i sommar

  • Rottweiler 28 juli 2011

    Jag har aldrig gillat röda vinbär - förrän nu. Fick ett tips att äta dem med vaniljvisp men har ett ännu godare förslag.
    Lösfrys de röda vinbären. Ta fram ca. 1 dl frysta bär och lägg på botten av en skål. Häll på vaniljyoghurt så det täcker. Ät omgående som sorbet eller vänta en stund och njut av delikatessen. Min favoritefterrätt i sommar

  • Bjostr 31 juli 2011

    Plocka och frys in fina klasar av vinbären och använd dem till att dekorationer vid lämpliga tillfällen under vintern.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.