Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • tilda 6 februari 2009

    Skrivet av krolly den 5 feb 2009

    (H) Jag har några små smarta tips som jag gärna vill dela med mig.

    1) GODARE POTATIS
    Lägg en buljong tärning i vattnet tillsammans med potatisen.

    2)OMOGEN AVOKADO
    Lägg 1 st äpple och en avokado i en plastpåse, då är den perfekt till kvällen.

    3) KOKA ÄGG I SALTAT VATTEN
    Koka äggen i lite saltat vatten, ägget blir då lättare att skala.
    (Min son påstår det. Tro det eller ej men det funkar)

    (Y)krolly(Y)

    PS:Fortsätt tråden för fler kul tips.


    Jag saltar alltid äggvattnet, men det är för att när äggen kokar sönder så stelnar vitan fortare och det läker inte ut så mycket. Det är vad jag hört och tycker att det funkar.

  • susko 6 februari 2009

    Tack för alla fina tips!
    Här kommer några från mig:
    ¤ Jag för min del brukar lägga siraps- och honungsflaskor i mikron en liten stund. Bara några sekunder. Då flyter innehållet fint och går att mäta upp bra.
    ¤ Malda kryddor förlorar ju aromen efter ett tag. Har ni sparat de gamla filmrullarnas mörka platsbehållare. Köp då en elektrisk kaffekvarn, mal kryddorna och spara i dessa behållare. De skyddar ju både för luft och ljus.
    ¤ Smulpaj: jag tycker det är lite bökigt att hacka smöret och finfördela i mjölet. Frys smöret och riv på grova delen på rivjärnet. Sedan går det som en dans.

  • Vetebullen 6 februari 2009

    Tack för alla tips fina tips! :)

    Här kommer ett till.
    Ta löken och skärbrädan och lägg på spisen under fläkten så slipper du tårarna. (Y)

  • The_mama97mia 6 februari 2009

    Susko - tack för tipset om att frysa smöret!

    Om jag ska riva ost, lägger jag den framme så det får torka till lite innan...

    Krossa vitlök - gör jag med skalet på, lättare att rengöra/ta bort skräpet ur pressen sen...

    När jag ska skala potatis - lägger jag den i blöt ett tag först, har fått för mig att det blir enklare att skala sen. Men det kanske bara är inbillning... :p

  • Susette 6 februari 2009

    Skrivet av ML den 5 feb 2009

    Jättebra tips man fått här (Y)
    Ett litet bidrag från mig:
    Några droppar matolja i vattnet när man kokar pasta så kokar det inte över.


    Samma sak med potatis!!

  • Annri 6 februari 2009

    Två tips från mig:

    Skölj löken under rinnande varmt vatten så blir det lättare att dra av det torra yttersta skalet, som ibland kan vara svårt att få av.

    Skär paprika från stjälken. Skär först bort så pass att kärnhusfästet skärs loss. Ta bort kärnhuset och skölj ev paprikan för att få ut alla kärnor. Skär sedan ringar från resten av paprikan - utan att ha problem med kärnhuset mer.

  • LaJefa 6 februari 2009

    Om du eller ditt barn har ont i öronen, dela en rå lök och håll den mot örat minst 5 minuter. Löken lindrar smärtan men har även en antibiotisk effekt.

  • inc 6 februari 2009

    Om du får fettfläckar på kläderna - spraya med hårspray, lägg i tvättkorgen tills det är dags för tvätt. Funkar på en del bärfläckar oxå, har räddat några dukar från vinfläckar. Det kan skilja lite på olika märken - har dock inte klurat ut vilken som är bäst!!!!

  • Tokloke 6 februari 2009

    Ska ni ha hamburgerkalas så se till att ha melittafilter till hands att stoppa i den färdiga hamburgaren, kanonbra för små kladdare och även stora!!!(Y)

  • snuosm 6 februari 2009

    1-2 msk mannagryn i pajdegen så lossnar den lättare och får godare smak

  • Ingan 6 februari 2009

    Persilado krydda till salladen tillsammans med olja och vinäger

  • lillawe 6 februari 2009

    En gnutta bakpulver i smeten till ugnspannkakan gör den fluffigare. Blanda det med mjölet.(Y)

  • lillawe 6 februari 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)

  • LEDIVO 6 februari 2009

    Att tillsätta lite gelé (socker kan duga, men är inte alls lika bra) i brunsås sätter fin smak och tar liksom fram smakerna som redan finns där. I sås från ugnsstekt kalkon är det om du frågar mig ett måste.

  • freja71 6 februari 2009

    Skrivet av susko den 6 feb 2009

    ¤ Smulpaj: jag tycker det är lite bökigt att hacka smöret och finfördela i mjölet. Frys smöret och riv på grova delen på rivjärnet. Sedan går det som en dans.


    Tack för ett jättebra tips. Jag gör ofta smulpajer och detta ska jag absolut prova.

    Glada (och tacksamma) hälsningar
    Ann

  • Thrill 6 februari 2009

    Finare yta på smulpajen: strö på lite råsocker innan du sätter in pajen i ugnen.

    Börjar osten närmar sig bäst-före-datumet? Riv och frys in! Perfekt till pizza.

    Samma sak med mjölk som går ut, frys in och använd sen till brödbakning.

    Men det som hjälper mig mest i köket är en vass bra kniv och knivslipen. Allt går så mycket fortare och enklare då. :)

  • elpatron 7 februari 2009

    Ett väldigt bra tips är:

    Skratta aldrig åt en zigenare som cyklar förbi dig, det kan vara din cykel :D

  • Linlock 7 februari 2009

    Skrivet av lillawe den 5 feb 2009

    Skala äggen från botten och inte från toppen, så lossnar skalet från det kokta ägget lättare

    Haha, testa detta nu till frukost, det fungerade verkligen!!(Y)(Y)

  • Linlock 7 februari 2009

    Klipp isär kokta ägg med sax istället för kniv när man ska göra många ägghalvor.

    Dela kiwin i halvor och ta ut med sked och skiva för att få snygga och runda skivor att garnera med!

    Tack för alla tips!!(Y)

  • krolly 7 februari 2009

    (H) Vi forsätter väl med "TIPS" då

    Förvara riven mandelmassa i frysen.
    Är bra att ha vid bakning. Håller längre.

    Nu när det är kallt i Sverige passa på att tömma frysen.
    Ställ ut maten i snön eller kylan.

    Är du nötallergiker, rosta havregryn i ugnen istället för nötter.

    (Y)TACK FÖR ALLA BRA TIPS(Y) krolly

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.