Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • pillhanna 8 februari 2009

    Vilken kul sida!

    Funkar det att frysa in pizzadeg? Det måste jag prova! Härligt på fredagen när man är trött men vill mysa! (Y)

  • popik 11 februari 2009

    Ett enkelt sätt att rengöra dina smycken och annat är att göra precis samma sak som Tv-shops “Silverstar” plattor gör.

    Klä en skål med aluminiumfolie, fyll den med varmt vatten och häll i bakpulver. Lägg sedan ner dina smycken i skålen och låt de ligga där ett tag. Dina smycken blir som nya!

  • ros 11 februari 2009

    När jag bryner lök, så strö jag lite salt över.
    Det ska vara mildare för magen

  • Disen 11 februari 2009

    Har man ett duschdraperi som gärna vill "sugas" in när man duschar så häng dit några duktyngder. :D

  • marialm 11 februari 2009

    Behöver du kalka av din vattenkokare så använd ättika. Det funkar både med syra och sprit. Slå i 1/2 dl i kannan, låt verka, fyll med vatten, koka upp och slå ut vattnet koka sedan med rent vatten som du byter några gånger. Lycka till.
    Dessutom är ättika superbra att rengöra marsvingsburar med om de fått beläggning i botten. Slå i ättika och låt det st tills belä'ggningen är borta och diska sedan.

  • stinta 11 februari 2009

    Bränt fast i kastrullen?
    koka upp lite vatten med maskindiskmedel:p
    Vår svarta ståltermos blev som ny när vi hällde i kokande vatten och maskindiskmedel. Aven till perkulator, te-missfärgade muggar å mycket annat. Använder det nu till nästan allt.

  • Disen 14 februari 2009

    Ska du göra hasselbackspotatis , så lägg potatisen i en "Träskål, form," för bakad potatis. Då kan du inte skära igenom den. Eller lägg skaftet på en träslev bakom potatisen när du skär. :p

  • Disen 14 februari 2009

    Ta skrapan som man använder till spishällen och skrapa på ugnsluckan och i spisen. Då slipper du användar kemikaliska medel. Funkar utmärkt.:p

  • Disen 14 februari 2009

    Använd fönsterputs till bilen att tvätta fönstrerna med. Mycket mer effektivt än vanliga.:p

  • krolly 18 februari 2009

    (H) Det här var kul .
    Vi forsätter väl att "leverera" tips av olika slag,
    så att sidan håller sig aktuell.
    Jag gillar att baka CHEESECAKE , det kan vara svårt att få tag i form med löstagbar botten.
    Lägg smörpapper i botten i en vanlig kakform. Lyft kakan med pappret. Inget kladd.
    Jag har prövat det funkar.(Y)

  • Svarta_Oliver 28 februari 2009

    :DTips. *Om man gör egen guacamole så kan man ha i lite citron i om det blir över av guacamolen eftersom att den då inte blir brun, vilket avokadon ofta blir efter ett tag när man har skalat den.
    *Blanda i gröna ärtor precis när det har kokat färdigt, då blir riset mycket godare!

  • The_mama97mia 28 februari 2009

    Jag undrar om någon har ngt smart tips angående stek-os.... Jag har en urdålig fläkt och så fort jag steker kött eller pannbiff eller.... så osar det ordentligt o tar lång tid innan lukten försvinner. Finns ngt enkelt tips?

  • MissLo 28 februari 2009

    Jag brukar ställa ut en skål eller kaffefat med ättika mot det mesta som luktar ofräscht. Har inte prövat mot matos men tror det skall funka skapligt. Har också hört att tända stearinljus kan hjälpa eller att sjuda vinäger på spisen. Lycka till!

  • piusamadeusmozart 28 februari 2009

    Löjligt kanske, men jag öppnar fönstret när jag steker.....
    Kul tråd....
    aska på en fuktig trasa rengör allt från silverstakar till braskaminsfönster.

  • The_mama97mia 28 februari 2009

    Oh pius... önskar jag kunde göra så enkelt med... här är det ju minusgrader för det mesta haha.... Men jag har fläktproblem - har att göra med fläkten på taket -alltså inte bara modulen som är i min bostad....

  • MammaLena 28 februari 2009

    Jag vet inte om det jag tänkte tipsa om redan står med i denna högst intressanta tråd. Men jag slänger in det i alla fall.
    När jag gör hemgjord pyttipanna så steker jag alltid potatisen för sig. Den strör jag lite ströbröd över, har upplevt det som att potatisen får en knaprigare stekyta då.

    Ströbröd använder jag annars ytterst sällan. När jag bakar mjuka kakor så använder jag mannagryn som ströbröd, ger en annan smak på kakan.

    //MammaLena

  • Amika 1 mars 2009

    Jag använder aldrig varken mannagryn eller ströbröd när jag bakar mjuka kakor längre, för jag gillar inte smaken de ger. Jag smörar formen och vänder runt mjöl på kanterna istället. Funkar lika bra. :)

    Om man har en teflonpanna eller titanpanna som sett bättre dagar, koka upp vatten med några droppar yes i och skölj sen ur och torka pannan. så blir den kanske inte direkt som ny, men oändligt mycket bättre igen.
    Fick tipset av en kvinna som säljer teflonpannor.

  • dystraior 1 mars 2009

    För att undvika att det bränns i kastrullen när man kokar mannagrynsgröt eller såser eller dylikt med mjölk så lägg antingen två eller tre enkronor på plattan eller 2 st provstickor i metall, detta gör att värmen blir mer indirekt och du slipper stå och röra konstant för att det inte ska bränna. (Y) Lärde jag mig på ett äldreboende jag jobbade på, vi hade alltid några kronor liggande på plattan när vi kokade gröt, även havregrynsgröt, eftersom den fick stå ett tag på plattan.

    Eller prova en gammal kastrull som inte har kopparbotten, mamma köpte en sådan till mig på en loppis och den bränner aldrig, för det tar längre tid innan den blir övervarm.

  • Gul13 1 mars 2009

    Vad mycket bra tips. Tack för det! (Y) Tyvärr har jag själv inte så mycket att bidra med men ...

    * När vi gör chokladbollar har jag alltid i en halv kaka choklad (blockchoklad tex) i mixern och låter köra runt med smeten. Det ger otroligt goda bollar.

    * Tuggummi på kläder; Stoppa plagget i frysen några timmar.

    * Stearin på tyg: Lägg ett hushållspapper på fläcken och stryk med strykjärn på ganska svag värme på fläcken. Pappret "suger upp" stearinet.

  • helenabrushane 1 mars 2009

    Maskindiskmedelstabletterna förstör diskmaskinen och överdoserar (=dåligt för miljön) Använd pulver istället!

    Har du en bränd kastrull räcker det med en halv tesked pulver för att få den fin igen!

    =Bättre för miljön!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.