Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • helenabrushane 2 mars 2009

    Skrivet av Gul13 den 2 mar 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 1 mar 2009

    *asgarv*

    Det var väl det jag visste!! (Y)

    "Tupp är inte nödvändigt, men lugnar hönorna. Det är tuppens uppgift att leta upp mat åt hönorna och hålla utkik efter faror. Därför känner de sig tryggare med en tupp och risken för slagsmål hönor emellan blir mindre på köpet"


    Oj, vilken diskussion jag startade! :o

    Du har så rätt så, Gnurf! Tupp är inte alls nödvändigt men hönorna tycker det är lite roligare med en tupp inärheten men de vänjer sig fort utan tupp och en höna brukar ta ledningen. Tuppen ställer även till lite ibland om man har grannar nära...


    Nej då inte var det så farligt. ;-)
    Jag funderar på höns men jag tycker personligen de är lite äckliga därför funderade jag om man verkligen har någon nytta av hönsen när man inte har en tupp. :-)


    De är äckliga när de är 1000-tals på samma ställe men några stycken är inte äckliga! Rekomenderar dem starkt!

  • Matvagott 6 mars 2009

    Detta är sant...Tips till kastrullrengörning...
    Har ni aliminiumkastuller som är lite svarta i....kan ju vara lite så...:@
    koka vatten och sparris och lite salt 10 min så blir de blankt inuti igen..
    Sparrisen kastas efter denna rengöring.(Y)

  • anneli1989 6 mars 2009

    hackad rå rödlök i sallad kan lätt lite starkt. om du vill ha en mildare löksmak så marinera löken i limesaft eller citron blir supergott!

    lite kardemumma i kaffepulvret blir supergott man kan variera med kanel. :)

  • Skinna 6 mars 2009

    Ööö vad är colorit, låter farligt.....:'(

  • AnneNi 6 mars 2009

    Skrivet av Skinna den 6 mar 2009

    Ööö vad är colorit, låter farligt.....:'(


    Collorit är som ett färgämne du färgar tex brunsås med. Jag håller med om att såsen ser aptitligare ut och jag tycker dessutom den blir godare... Innehållet är: färgämne(sockerkulör), vatten, salt (10%). Så, inget farligt här inte :)

  • ros 6 mars 2009

    :)Ett tips för att rå lök och rödlök ska bli mildare i smaken till sallader och olika röror är att lägga den färdighackad ca 10 min i kallt vatten innan den ska användas(Y)

  • 7777 7 mars 2009

    :'(

    Skrivet av elpatron den 7 feb 2009

    Ett väldigt bra tips är:

    Skratta aldrig åt en zigenare som cyklar förbi dig, det kan vara din cykel :D

  • helenabrushane 13 mars 2009

    Skrivet av Saffransanna den 7 feb 2009

    -Koka köttbullarna, jo det låter knäppt men en kock har lärt mig. Med soya och buljongtärning i vattnet får de fin färg, mindre fett och blir dessutom perfekt runda--ingen har hittills trott mig när jag sagt att de inte är stekta.
    kram
    Kokar du färdigköpta köttbullar eller menar du att du kokar dem direkt när du rullat dem? Jag testade det senare men det gillade inte barna men de blev verkligen runda och fina. Då stekte jag dem kort efteråt och då gick de hem!

    Tack för tipset!

  • Precious87 17 mars 2009

    Några tips för att spara pengar och minska energiförbrukningen och på så sätt värna om moder jord.

    *Frosta av frysen så drar den mindre el.
    *Dammsug bakom kyl och frys då och då så minskar energiförbrukningen
    *Värm upp enstaka måltider med micro istället för spis
    *Tina maten i kylskåp istället för i micron
    *Låt maten tillagas färdigt i eftervärmen från ugn/spis (Ex. ägg kan kokas upp och stå på eftervärme)
    *Koka upp vatten i vattenkokare
    *Använd lock på kastruller för uppvärmning av ex. vatten. Minskar energiförbrukningen med 50%
    *Koka grönsaker i samma kastrull med pastan eller potatisen. Spar då disk och vatten.

  • anneli1989 26 mars 2009

    Hade världens stressigaste morgon, men den medförde att jag kom på väldigt bar grej som jag vill dela med mig av.

    eftersom sommaren snart är här så vill jag ju tappa några kilon för att vara hetare än solen, därför äter jag varje dag en skön havregrynsgröt. Idag insåg jag dock att jag kommer inte hinna äta den eftersom jag bara hade fem minuter på mig. Men så kokade jag ihop den medans jag klädde på mig sen hällde jag upp den i en vanlig thermosmugg med lite bär och så ner i handväskan.

    Perfekt att käka sen på Bussen/tunnelbanan. smidigt som satan.

  • stepp567 26 mars 2009

    instämmer... smarta tips,
    mina tips har ni redan skrivit om,
    återkommer detta var en trevlig sida:D

  • lilas 26 mars 2009

    Om man ska skala kokt potatis, så kan man hälla på iskallt vatten direkt efter att man kokat dem, och låta dom stå i det kalla vattnet nån minut. Då lossnar skalet jättelätt:)

  • hadinge 26 mars 2009

    Om barnen har hjälpt till vid matlagningen och bränt sig på fingrarna eller handen. Ta fram en skål med lagom kallt vatten med lite leksaker så de kan plocka med.......detta är roliga för barnen än att stå under vattenkranen......slipper lite gråt iallafall

  • Eery 27 mars 2009

    Skrivet av hadinge den 26 mar 2009

    Om barnen har hjälpt till vid matlagningen och bränt sig på fingrarna eller handen. Ta fram en skål med lagom kallt vatten med lite leksaker så de kan plocka med.......detta är roliga för barnen än att stå under vattenkranen......slipper lite gråt iallafall



    åh så klokt(L)

  • mariaefors 27 mars 2009

    Skrivet av mama97mia den 28 feb 2009

    Jag undrar om någon har ngt smart tips angående stek-os.... Jag har en urdålig fläkt och så fort jag steker kött eller pannbiff eller.... så osar det ordentligt o tar lång tid innan lukten försvinner. Finns ngt enkelt tips?


    En väninna till mig brukar strö ut kaffepulver på uppvärmd spisplatta en stund och VIPS så doftar lägenheten av rostat kaffe istället. Gäller ju förstås att man gillar kaffedoften...

  • krolly 1 juni 2009

    :p Hej alla i sommarvärmen. Nu är det dax att lägga in ett nytt smart tips.
    Avokadon blir ju alltid mörk när du har delat den.
    Tipset är följande: GNID IN CITRON I DEN DELADE AVOKADON SÅ MÖRKNAR DEN INTE.
    (H) KROLLY(H)

  • boz1965 1 juni 2009

    Bladlusfria rosor:

    Plantera tagetes kring rosorna. Bladlöss (och även en del andra insekter) avskyr tagetes.

  • boz1965 1 juni 2009

    Skrivet av mariah66 den 27 mar 2009

    ...En väninna till mig brukar strö ut kaffepulver på uppvärmd spisplatta en stund och VIPS så doftar lägenheten av rostat kaffe istället...


    Kaffepulver som i snabbkaffe eller menar du malda kaffebönor?

  • gummsen 1 juni 2009

    När ni gör bearnaisesås använd elvispen när ni ska montera ihop den istället för att handvispa, funkar varje gång man blir inte trött i armen och den skär sig inte.:)

  • boz1965 1 juni 2009

    Skrivet av gummsen den 1 jun 2009

    När ni gör bearnaisesås använd elvispen när ni ska montera ihop den istället för att handvispa, funkar varje gång man blir inte trött i armen och den skär sig inte.:)


    Äsch! Då är det ju ingen sport! :p
    Jag handslår alltid alla emulsionssåser som t.ex. bea, majo, hollandaise etc. Tycker att det funkar bra. Knepet är att se till att alla ingredienser håller samma temperatur från början OCH att inte ha i oljan/smöret för fort. Skulle såsen spricka går den att rädda med en äggula såvida du inte har vattenbadet (bea, hollandaise etc.) för varmt, då blir det omelett istället och den är bortom all hjälp.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.