Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • MosterNettan 1 juni 2009

    Skrivet av ML den 5 feb 2009

    Jättebra tips man fått här (Y)
    Ett litet bidrag från mig:
    Några droppar matolja i vattnet när man kokar pasta så kokar det inte över.


    En rejäl skvätt olivolja i kokvattnet smakar bra också!

  • Ulrika91 1 juni 2009

    Nu ska jag bidra med några egna tips: ( Ni har säkert hört dom förut men jag skriver ner dom ändå)

    * Istället för att salta bulguren, använd grönsaksbuljongtärning, mycket godare
    * När man skär potatis till för att göra Hasselbackspotatis, lägg bara ner potatisen framför skärbrädan, sen kan du garanterat inte skära igenom den.
    * Prova att ha ett knivsudd curry i champinjonsåsen, blir verkligen jättegott. Smakar inte alls curry men framhäver allt annat.
    * istället för att hälla salladsdressingen direkt i skålen, låt var och en hälla på själva, för då blir den fräschare och håller sig längre i kylskåpet om det blir något över.
    * Krydda pastavattnet med örtsalt istället för vanligt salt, blir mycket godare.
    * (detta vet väl alla men) Låt fläskfilén, rostbiffen, kycklingen osv vila i ca 5-10 minuter innan man skär upp den, då rinner inte all saft ut. Funkar utmärkt. Vill man ha den varm kan man klä lite folie runt.
    * Efter du har finhackat lök, skölj den i ett durkslag och låt rinna av, ifall du ska använda den rå, blir mycket mildare.
    * Skölj purjolöken efter du har skurit den, i ett durkslag, i stället för innan.
    * Gör egen smaksatt olivolja, exempelvis med vitlök, röd chili eller citron. Mycket godare än köpt, plus kan bli en rolig och annorlunda present när man går bort.
    * Prova bröa formen med kokosflingor när du gör kakor/kladdkaka. Du slipper ströbrödet och får en torr och god kant.
    * Har du ingen matberedare i närheten när du ska skiva potatis tunt, använd en osthyvel.
    * Prova frysa in vitkålen när du har köpt ett altför stort huvud. Frys in antingen i delar eller strimlat. Kan användas till pajer och vårrullar. Blir inte lika god att äta som den är men till matlagning blir det fint.
    * Har du lite smält choklad kvar och vet inte vad du ska göra med den? Ringla den i fina former på ett bakplåtspapper och förvara i frysen. Kan alltid vara lite roligt att dekorera efterätter på sitt eget vis.
    * Har du ingefära som håller på att bli dålig? Gör då som jag gör, skala, skiva i tunna strimlor och rosta i en liten panna med olivolja. När ingefäran är krispig och fint gyllenbrun, lyft med hålslev och låt rinna av på papper. Håller sig ca 5 dagar i rumstemperatur och har en spännande smak. Dock måste man nog vara ingefärs älskare för att tycka om det i större mängder. Utmärkt att strö på soppor och sallader. Funkar naturligtvis perfekt att göra även på fräsh och fin ingefära.
    * Rosta vitlöken i ugnen i sitt skal i 200 grader tills den är ljust brun och mjuk. Smaksätt dipper, såser eller pastarätter med en len och fin vitlökssmak.
    * Är du en vitlöks älskare och är trött på att ta 10 klyftor till varje rätt? Pröva Hammarvitlök, en mycket starkare vitlöks-sort.
    * Vill du ha lätt och luftigt ris? När det är en minut kvar på koktiden, stäng av plattan och låt kastrullen stå kvar på plattan. Efter ca 5 minuter har du ett förhoppningsvis luftigt och trevligt ris. Funkar bäst på basmatiris. Var bara noga att du inte bränner bottnen.

    Oj va många jag hade på lager.. kommer inte på mer nu dock.. Hoppas någon kan finna dem till användning!:)

  • boz1965 2 juni 2009

    "När man skär potatis till för att göra Hasselbackspotatis, lägg bara ner potatisen framför skärbrädan, sen kan du garanterat inte skära igenom den."
    - Jag brukar lägga den i en träslev - funkar perfekt.

    "Prova frysa in vitkålen när du har köpt ett altför stort huvud. Frys in antingen i delar eller strimlat. Kan användas till pajer och vårrullar. Blir inte lika god att äta som den är men till matlagning blir det fint."
    - Blir ännu bättre om man förväller den först.

    Plus ett tips till:

    Om dillen eller persiljan (knippe - inte kruka) slokar kan du liva upp den igen genom att ställa den i ett glas med varmt (45-50°) vatten så blir den som ny igen efter en stund. Men du måste använda den samma dag, sen börjar den sloka igen och den här gången är det kört.

  • crollan 2 juni 2009

    Lägg den skivade rödlöken i iskallt vatten och låt den "dra ur" när du gör t ex grekisk sallad eller potatissallad. Den blir betydligt mildare då.
    :)

  • mooseella 2 juni 2009

    BAKTIPS
    1. Istället för att pensla det jästa brödet med vatten kan du spraya det med en blomsprayflaska. Då riskerar du inte att brödet sjunker ihop. För att få en extra knaprig yta på matbrödet kan du spraya vatten in i ugnen några gånger under gräddningen. Eller ställ en långpanna med vatten på ugnens botten.

    2. Låt nygräddat bröd svalna på galler – utan bakduk för hård skorpa, med bakduk för mjuk skorpa.

    3. Brukar du pensla dina bullar med ägg? Ta då en knivsudd salt och vispa ner i ägget så blir ägget inte så segt.

    4. Ska du baka flera limpor på en gång så sätt ugnsvärmen på 25ºC högre än den angivna. När du satt in brödet i ugnen och stängt luckan, glöm inte att sänka till rätt temperatur!

    5. Smält smöret i ugnen direkt i formen som du ska använda när du ska baka mjuka kakor. Då spar du både på matfettet och tiden och får formen smord på köpet. Glöm inte att bröa.

    6. Brukar kakan fastna i din form? Lägg ett smörpapper/bakplåtspapper i botten, smöra och bröa som vanligt, och kakan lossnar lätt.

    7. Efter att du tillsatt mjöl i smeten, ska du inte arbeta smeten mer än nödvändigt för att undvika att kakan blir kompakt och seg.

    8. Ta en knivsudd salt i rulltårtsmeten så spricker inte kakan så lätt när du rullar den.

    9. Värm sylten som du ska ha i rulltårtan innan du brer ut den över kakan. Då går det lättare att få den jämn utan att kakan spricker.

    10. Ge din mjuka kaka ett dekorativt mönster: Lägg först ett papper med ett urklippt mönster över kakan. Sikta sedan florsocker över papperet. Tag bort papperet och du har fått ett vackert mönster.

    11. Börjar bullarna kännas torra? Pensla dem med lite mjölk eller vatten och ställ in dem i varm ugn eller i mikrovågsugn en kort stund. Smakar som nybakat!

    12. Kardemumman hoppar lätt ur morteln när man stöter den. Lägg ett par sockerbitar i morteln och stöt dem samtidigt så går det lättare.

  • berggrenskan 2 juni 2009

    Rädisor håller sig mycket krispigare och fräschare om man lägger dem i en liten skål med kallt vatten i kylskåpet

  • The_mama97mia 2 juni 2009

    Apropå rädisor, om man skär ett kryss i toppen på dom o sen in i en skål med vatten i kylen såå spricker dom upp lite vackert.

  • Gul13 8 juni 2009

    Nu vänder jag mig till er som är lite aktiva i denna tråden. Här är ju så mycket bra tips så man blir rent lyrisk (L)

    Ett rivjärn som börjar bli slött. Kan man slipa till det så det blir vasst igen på något vis?

  • hansemansen 8 juni 2009

    Skrivet av Gul13 den 8 jun 2009

    ........

    Ett rivjärn som börjar bli slött. Kan man slipa till det så det blir vasst igen på något vis?


    Provade med frugan, men det gick inte :)

    Skämt åsido, det tror jag faktisk inte att det gör.

    På tal om rivjärn, gör en stor sats av smuldeg och frys in i tennisbollstorlek inrullade i plastfilm. Rives sedan vid behov enkelt och snabbt på rivjärn (Y)

  • mooseella 8 juni 2009

    man kan prova att slipa rivjärnet med typ sandpapper fast för metall, kommer inte ihåg vad det heter. Bara att dra det lite lätt över. Annars så koster det inte så många kronor att köpa ett nytt.

  • Gul13 9 juni 2009

    Skrivet av hansemansen den 8 jun 2009

    Skrivet av Gul13 den 8 jun 2009

    ........

    Ett rivjärn som börjar bli slött. Kan man slipa till det så det blir vasst igen på något vis?


    Provade med frugan, men det gick inte :)

    Skämt åsido, det tror jag faktisk inte att det gör.

    På tal om rivjärn, gör en stor sats av smuldeg och frys in i tennisbollstorlek inrullade i plastfilm. Rives sedan vid behov enkelt och snabbt på rivjärn (Y)


    Vi blir väl aldrig slöa ;-) ?

  • Gul13 9 juni 2009

    Skrivet av mooseella den 8 jun 2009

    man kan prova att slipa rivjärnet med typ sandpapper fast för metall, kommer inte ihåg vad det heter. Bara att dra det lite lätt över. Annars så koster det inte så många kronor att köpa ett nytt.


    Sant. Får kanske köpa ett nytt istället.

  • annelieberggren 9 juni 2009

    Perkulator brukar ha en tendens att bli mörk innuti, lägg 5 tsk pulver maskindiskmedel i silen och brygg en full kanna. Diska runt med diskborsten och skölj allt noga i kallt vatten, lovar den blir som ny. (Y)

  • The_mama97mia 9 juni 2009

    Jag undrar om ngn har ett bra tips för hur man bäst skivar blodpudding? Jag får alltid problem när jag ska skiva puddingen, det fastnar på kniven o skivorna går sönder. Kan man ha typ olja på kniven först eller vatten eller nåt?

  • Safia 9 juni 2009

    Jätte många bra tips! (Y)

    När vi lagar pizza gör vi alltid två botten. Det ena fryser vi in så har man bottnet färdigt till nästa gång.

  • sollisen 9 juni 2009

    Här kommer mitt bidrag i tråden smarta tips.
    När jag gör brunsås så lägger jag i ett par bitar mörk choklad ,det gör såsen fylligare och godare

  • Nettan75 9 juni 2009

    mama97mia Prova med att lägga smörpapper/bakplåtspapper runt knivseggen när du skär. Jag brukar göra det med ost som kärvar, det borde funka fint med blodpudding också.

  • mooseella 9 juni 2009

    Skrivet av mama97mia den 9 jun 2009

    Jag undrar om ngn har ett bra tips för hur man bäst skivar blodpudding? Jag får alltid problem när jag ska skiva puddingen, det fastnar på kniven o skivorna går sönder. Kan man ha typ olja på kniven först eller vatten eller nåt?


    Finns knivar med hål i när eggen, de är toppen att skiva potatis, blodpudding mm med
    Någon form av japansk kniv. Kolla i butik, de vet vad det är.

  • redd 9 juni 2009

    Skrivet av mooseella den 10 jun 2009

    Skrivet av mama97mia den 9 jun 2009

    Jag undrar om ngn har ett bra tips för hur man bäst skivar blodpudding? Jag får alltid problem när jag ska skiva puddingen, det fastnar på kniven o skivorna går sönder. Kan man ha typ olja på kniven först eller vatten eller nåt?


    Finns knivar med hål i när eggen, de är toppen att skiva potatis, blodpudding mm med
    Någon form av japansk kniv. Kolla i butik, de vet vad det är.


    Hål är inte så lysande, samlas lätt skit där. Då är en olivslipad kniv mycket lämpligare.

    Annars tror jag att en sådan tråd som man skall skära ost med borde vara det optimala. (någon som vet vad det är för tråd? bara ståltråd mellan 2st trähandag eller?

  • Gul13 10 juni 2009

    Skrivet av mama97mia den 9 jun 2009

    Jag undrar om ngn har ett bra tips för hur man bäst skivar blodpudding? Jag får alltid problem när jag ska skiva puddingen, det fastnar på kniven o skivorna går sönder. Kan man ha typ olja på kniven först eller vatten eller nåt?


    Jag skulle rösta för en tunn kniv doppad i vatten eller olja.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.