Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • helenabrushane 1 mars 2009

    Mer om ägg!

    Skaffa tre hönor! De kan bo i lekstugan och behöver ingen isolering om du bor i eller söder om Stockholm. Hönorna matar du med matrester som inte går åt och mat som du skrapar av barnens tallrikar. Sen har du alltid färska ägg hemma som är helt underbart goda!

    Hönorna hjälper också till att hålla fint i trädgården genom att plocka bort skadedjur och gödsla!(Y)

  • Skinna 1 mars 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Maskindiskmedelstabletterna förstör diskmaskinen och överdoserar (=dåligt för miljön) Använd pulver istället!

    Har du en bränd kastrull räcker det med en halv tesked pulver för att få den fin igen!

    =Bättre för miljön!


    Det är möjligt, men jag älskar plastförpackningen runt tabl. eftersom jag har småbarn men dåligt tålamod... däremot krossar jag dem i plasten och gör ren flera saker på en gång.

  • Amika 1 mars 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Maskindiskmedelstabletterna förstör diskmaskinen och överdoserar (=dåligt för miljön) Använd pulver istället!

    Har du en bränd kastrull räcker det med en halv tesked pulver för att få den fin igen!

    =Bättre för miljön!


    Är det bakpulver du menar? :) Eller är det något annat pulver? Jag tänkte om någon kommit på ytterligare något pulver. Jag tycker den här tråden är jättespännande! :)

  • Skinna 1 mars 2009

    Skrivet av Amika den 1 mar 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Maskindiskmedelstabletterna förstör diskmaskinen och överdoserar (=dåligt för miljön) Använd pulver istället!

    Har du en bränd kastrull räcker det med en halv tesked pulver för att få den fin igen!

    =Bättre för miljön!


    Är det bakpulver du menar? :) Eller är det något annat pulver? Jag tänkte om någon kommit på ytterligare något pulver. Jag tycker den här tråden är jättespännande! :)


    -maskindiskmedel finns i pulverform och tablettform.....

  • Gul13 1 mars 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Mer om ägg!

    Skaffa tre hönor! De kan bo i lekstugan och behöver ingen isolering om du bor i eller söder om Stockholm. Hönorna matar du med matrester som inte går åt och mat som du skrapar av barnens tallrikar. Sen har du alltid färska ägg hemma som är helt underbart goda!

    Hönorna hjälper också till att hålla fint i trädgården genom att plocka bort skadedjur och gödsla!(Y)


    Behöver jag ingen tupp till hönorna?

  • Amika 1 mars 2009

    Skrivet av Skinna den 1 mar 2009

    Skrivet av Amika den 1 mar 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Maskindiskmedelstabletterna förstör diskmaskinen och överdoserar (=dåligt för miljön) Använd pulver istället!

    Har du en bränd kastrull räcker det med en halv tesked pulver för att få den fin igen!

    =Bättre för miljön!


    Är det bakpulver du menar? :) Eller är det något annat pulver? Jag tänkte om någon kommit på ytterligare något pulver. Jag tycker den här tråden är jättespännande! :)


    -maskindiskmedel finns i pulverform och tablettform.....


    Ja men gud vad korkad jag är... Självklart menade du så... Förlåt. *Skrattar*
    Snacka om att bara tänka med rumpan. *skratt*

  • Gnurf 1 mars 2009

    Fruntimmer kläcker ju Ägg hela tiden...tuppen behövs bara om äggen ska befruktas. Men de lägger kanske lite fler ägg om de vet om att Tuppen finns i närheten...:D

    Guud...jag skrattar ju ihjäl mig. Jag har kanske missat sexualkunskapen helt fullständigt!!??

    Hur är det med Hönor och tuppar egentligen!??

    (min kvinna sitter i soffan och skrattar ut mig just nu)

    :o

  • The_mama97mia 1 mars 2009

    *asgarv* ja...hur var det nu... Vilket kom först? Hönan eller ägget???

  • Gul13 1 mars 2009

    :'( Det var en ytterst seriös fråga hörnini.

  • AnneNi 1 mars 2009

    Läste era inlägg om hönor o tuppar... Hade för mig att det är bättre att även ha en tupp, men lite tveksam så jag googlade ämnet och fann den här sidan:
    http://www.viivilla.se/tradgard/sma-rara-honor.aspx
    Här står lite matnyttigt om hönsskötsel.

  • Gnurf 1 mars 2009

    Nej nej...jag skrattar åt mig själv!! Naturligtvis inte åt dig Gul13 :)

    Har letat runt på nätet här, hittar ingenting om tuppens betydelse (ännu)...det kanske är så att min första tanke kring det befruktade ägget är korrekt!?? :o

  • Gul13 1 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 1 mar 2009

    Nej nej...jag skrattar åt mig själv!! Naturligtvis inte åt dig Gul13 :)

    Har letat runt på nätet här, hittar ingenting om tuppens betydelse (ännu)...det kanske är så att min första tanke kring det befruktade ägget är korrekt!?? :o


    Haha bra det. Jag tror att för hönornas välbefinnande så behöver man tupp. Han håller span på rovdjur och mat osv.
    Men för själva äggeriets skull så kan det tänkas att det inte behövs någon tupp.

  • Gnurf 1 mars 2009

    *asgarv*

    Det var väl det jag visste!! (Y)

    "Tupp är inte nödvändigt, men lugnar hönorna. Det är tuppens uppgift att leta upp mat åt hönorna och hålla utkik efter faror. Därför känner de sig tryggare med en tupp och risken för slagsmål hönor emellan blir mindre på köpet"

    Skrivet av AnneNi den 1 mar 2009

    Läste era inlägg om hönor o tuppar... Hade för mig att det är bättre att även ha en tupp, men lite tveksam så jag googlade ämnet och fann den här sidan:
    http://www.viivilla.se/tradgard/sma-rara-honor.aspx
    Här står lite matnyttigt om hönsskötsel.

  • josse12 1 mars 2009

    Detta med att koka ägg... Köpte för nåt år sen en "perfekt egg" som du lägger i vattnet med äggen när du kokar dom . den visar exakt när äggen är som du vill ha dom, lösa medium eller hård. Inget tidpassande och dessutom låter jag inte äggen börja koka utan de får sjuda tills denna visar rätt, har aldrig sprukna ägg men alltid perfekta!!!! En bra investering..

  • josse12 1 mars 2009

    Detta med att koka ägg... Köpte för nåt år sen en "perfekt egg" som du lägger i vattnet med äggen när du kokar dom . den visar exakt när äggen är som du vill ha dom, lösa medium eller hård. Inget tidpassande och dessutom låter jag inte äggen börja koka utan de får sjuda tills denna visar rätt, har aldrig sprukna ägg men alltid perfekta!!!! En bra investering..

  • josse12 1 mars 2009

    Detta med att koka ägg... Köpte för nåt år sen en "perfekt egg" som du lägger i vattnet med äggen när du kokar dom . den visar exakt när äggen är som du vill ha dom, lösa medium eller hård. Inget tidpassande och dessutom låter jag inte äggen börja koka utan de får sjuda tills denna visar rätt, har aldrig sprukna ägg men alltid perfekta!!!! En bra investering..

  • helenabrushane 1 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 1 mar 2009

    *asgarv*

    Det var väl det jag visste!! (Y)

    "Tupp är inte nödvändigt, men lugnar hönorna. Det är tuppens uppgift att leta upp mat åt hönorna och hålla utkik efter faror. Därför känner de sig tryggare med en tupp och risken för slagsmål hönor emellan blir mindre på köpet"


    Oj, vilken diskussion jag startade! :o

    Du har så rätt så, Gnurf! Tupp är inte alls nödvändigt men hönorna tycker det är lite roligare med en tupp inärheten men de vänjer sig fort utan tupp och en höna brukar ta ledningen. Tuppen ställer även till lite ibland om man har grannar nära...

  • Gnurf 1 mars 2009

    Det är klart man vet vad som krävs av en Tupp!! :p

  • Gul13 2 mars 2009

    Skrivet av LellaZZ den 1 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 1 mar 2009

    *asgarv*

    Det var väl det jag visste!! (Y)

    "Tupp är inte nödvändigt, men lugnar hönorna. Det är tuppens uppgift att leta upp mat åt hönorna och hålla utkik efter faror. Därför känner de sig tryggare med en tupp och risken för slagsmål hönor emellan blir mindre på köpet"


    Oj, vilken diskussion jag startade! :o

    Du har så rätt så, Gnurf! Tupp är inte alls nödvändigt men hönorna tycker det är lite roligare med en tupp inärheten men de vänjer sig fort utan tupp och en höna brukar ta ledningen. Tuppen ställer även till lite ibland om man har grannar nära...


    Nej då inte var det så farligt. ;-)
    Jag funderar på höns men jag tycker personligen de är lite äckliga därför funderade jag om man verkligen har någon nytta av hönsen när man inte har en tupp. :-)

  • tankgirlie 2 mars 2009

    Vilken rolig tråd!

    Jag har flera gånger upptäckt att folk inte använder colorit vilket jag inte kan förstå. Det ger ingen bismak på maten och en sås eller gratäng ser mycket trevligare ut när inte såsen är blek och trist. Ett tips är att också tillsätta några droppar colorit i köttfärssmeten när man tex ska göra köttfärslimpa, då blir den inte så där trist grå inuti och ser mycket aptiligare ut :) Man kan också pensla kycklingen eller köttet som man ska helsteka med lite colorit utblandat i smör så får det fin färg :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.