Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • elpatron 11 oktober 2008

    Skrivet av desireek den 26 sep 2008

    På t.ex Tasteline kan man också skapa egna recept och i deras guide till hur man lägger upp recpt står tydligt och klart bland annat:
    "Tänk på att bara använda dina egna bilder. Bilder som andra tagit, t ex i en kokbok eller på webbplats är upphovsrättskyddade."


    På www.kokaihop.se står det där du laddar upp bilden till ditt recept att "Obs! Bilden måste vara din egen." hur tydligt och bra som helst. DET är seriöst.

  • 11 oktober 2008

    Tack, Elpatron, för dina inlägg i denna tråd.
    Här på MK har ett antal medlemmar som säger sig vara s.k receptgodkännare ett antal vanliga medlemmar samt några som säger sig vara fotografer uttalat sig. Fotograferna har gett oss information om vad som gäller ang. publicering av bilder och en enda av de s.k receptgodkännarna har gjort ett tydligt och klart uttalande ang. vad som är lagligt i samband med publicering av bilder, övriga s.k receptgodkännare har egentligen inte tillfört så värst mycket, utan har mest tyckt saker lite hit och dit utan saklig grund. En s.k receptgodkännare informerade oss om vad Linds roll i MK är, frågan blir då, vet denne/denna receptgodkännare verkligen vad hon/han skriver eller är detta också något hon/han bara tycker eller tror?
    Här på MK får vi en "nogrann" instruktion om hur recept skall utformas för att bli publicerade, men vi får inga som helst instruktioner om vad som gäller ang. publicering av bilder frånsett att bilden ska föreställa den aktuella maträtten/bakverket till receptet.
    Jag har även mailat MK om detta men ännu ej bevärdigats något svar
    Kanske är det, som Elpatron säger, enda sättet att komma tillrätta med problemen att överge MK, till fördel för andra siter som är mer seriösa, t. ex http://www.godaremat.se eller Elpatrons förslag.

  • elpatron 11 oktober 2008

    Har för mig att jag läste i nåt inlägg att om man slutar här så tillfaller recepten MK, man kan alltså in "ta med sig sitt" för en flytt. Kan man inte bara göra så att kan innan kopierar ner kokboken på pdf-filen så man har allt på sin dator och sedan ändrar man i sina recept bara så dom blir helt fel?
    Så har dom ingen användning av dom. Ex, om det står 1 dl grädde, ändra till 3 dl vatten, eller byta kryddorna osv?
    Jag tycker att om sidan bedrivs i ekonomiskt syfte, och är i så dåligt skick som nu, och VI som står för allt för att dom tjänar på den så ska man kunna "ta med sig" det som är ens eget.
    MIN åsikt.
    F.ö så på www.kokaihop.se så står det klart och tydligt där man laddar upp bilden att man "MÅSTE ladda upp egen bild" Så tydligt ska en regel synas.
    Och denna sidan är fortf så slö så jag går snart ner i spagat.... *suck*

  • enAnnan 11 oktober 2008

    Jag vill bara säga att Godare Mat Tobbe har varit medlem här han oxå, men fick utgå och ändra hela sin hemsida (copyright osv) då vi upptäckte att han tog betalt för att visa recept från andra sajter typ Ica, Tasteline, bloggar osv och kallade både recept och bilder för sina egna.

    Det kallar inte jag seriöst.

    Han skrev även saker om mig på sin presentation här som han var tvungen att plocka bort..

    Men återigen alla tycker vi olika.
    Och jag ska inte ge mig in i detta snack igen - jag tyckte bara att det var roligt att kalla honom seriös.

  • segerwitch 11 oktober 2008

    :oJag håller nog med om att Godare Mat är mer intresserad att ha betalande medlemmar!(N)
    medan http://www.kokaihop.se verkar mer seriöst,det kostar inget att vara med där.(Y)

  • marwis 11 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 11 okt 2008

    :oJag håller nog med om att Godare Mat är mer intresserad att ha betalande medlemmar!(N)
    medan http://www.kokaihop.se verkar mer seriöst,det kostar inget att vara med där.(Y)

    Vad menar du med betalande medlemmar?:o

  • segerwitch 11 oktober 2008

    Skrivet av marwis den 11 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 11 okt 2008

    :oJag håller nog med om att Godare Mat är mer intresserad att ha betalande medlemmar!(N)
    medan http://www.kokaihop.se verkar mer seriöst,det kostar inget att vara med där.(Y)

    Vad menar du med betalande medlemmar?:o


    :oDet står så iallafall, vill man ta del av alla recept kostar det
    300:- om året, som gratis medlem har du bara tillgång till
    vissa recept. Varför inte gå in och titta???:o
    Så här står det:
    Hos GodareMat.se blir du medlem på en av tre nivåer.

    Som Basic-medlem får du:
    * 1.000+ recept
    * Ett 10-tal fakta- och teknikkategorier
    * Sökfunktioner för recept
    * Gratis prova-på-vecka som Extended-medlem
    * En del av våra tävlingar
    * Värvar-bonusar
    * MatPrat - vår medlemschat
    Gratis

    Som Extended-medlem får du:
    * 7.500+ recept
    * Europas mat, 1.000+ recept
    * Vardagskocken - Våra gästkockar
    * Sökfunktioner för recept
    * Ett 20-tal fakta- och teknikkategorier
    * Tävlingar med fina priser
    * Värvar-bonusar
    * MatPrat - vår medlemschat
    * MatForum - vårt medlemsforum
    175:-/år

    Som Complete-medlem får du:
    * 10.00+ recept
    * Europas mat, 1.000+ recept
    * Världens mat, 1.000+ recept
    * Vardagskocken - Våra gästkockar
    * Sökfunktioner för recept
    * Ett 30-tal fakta- och teknikkategorier
    * Extra säsongsbetonade kategorier
    * Tävlingar med fina priser
    * Värvar-bonusar
    * MatPrat - vår medlemschat
    * MatForum - vårt medlemsforum
    300:-/år

    Nya recept och faktakategorier tillkommer koninuerligt, flest för Complete-medlemmar givetvis.

  • marwis 11 oktober 2008

    Det hade jag ingen aning om..:o

  • segerwitch 11 oktober 2008

    Skrivet av marwis den 11 okt 2008

    Det hade jag ingen aning om..:o


    :pTrode ett tag att min dåliga svenska, hade spelat mig ett spratt!:D

  • elpatron 11 oktober 2008

    En annan sak jag inte fattar är varför MK har sina totalt värdelösa poäng för medlemmarna här.
    Jag vet ett par "godkännare" som bett att MK ska ta bort dom tom, men inget händer. Får man inte valuta för poängen så varför ha dom?
    Men JAG TROR att denna poängjakt som många har gynnar MK i form av klick hela tiden, som i sista ändan ger pengar. Alltså, VI drar in pengar åt MK genom att klicka som idioter i forumet för att jaga värdelösa poäng för att det ska vara nån sorts typ av status att ha och visa upp.
    Jag trodde i början att dessa poäng gav ngt i form av ngt, men när jag nu vet att dom är betydelselösa så sitter jag inte och klickar för några värdelösa poäng som bara upptar ens tid. Ok, vissa lekar är roliga att skriva i, men de flesta är ju bara till för att fixa klicks o poäng.
    Vilka är smarta och vilka är dumma? *blink*

  • Smulpajen 11 oktober 2008

    Klart är att det finns alternativ till MK. Jag kan fortfarande inte fatta att det skall vara så svårt att bli mer serviceinriktad mot sina medlemmar på MK? Här finns många trevliga medlemmar och sidan är trevlig utseendemässigt. En del andra sidor är ganska tråkigt upplagda. Varför inte ha en person som svarar på våra frågor. Ska det vara så himla svårt att fatta att det behövs?? Vi sitter ju här och skriver mängder av inlägg om detta varenda dag. Om det nu är Lind som är ansiktet utåt så får han väl ta det ansvaret och skaffa en person som hjälper honom om han inte hinner. Medlemmar ska väl inte behöva gå ur klubben för en sån skitsak? Men som jag sagt tidigare, det finns ingen respekt för oss. Men tanken var väl från början att "vi sätter ihop en matsida där medlemmarna gör sidan själva, vi tjänar pengarna på minimalt arbete". Simsalabim, plötsligt var vi 100000... MK uppfattar jag som en bisyssla till det andra bolaget Produktion 203.
    Med det här inlägget har jag åter bidragit till att göra sidan.....

  • elpatron 12 oktober 2008

    Jag erbjöd mig mer eller mindre för en månad sen via mail och genom en granskare här som förde frågan vidare till Lind, att jag kan vara Moderator här och hjälpa till för jag har erfarenhet av det sen länge innan, plus att jag är väldigt forumvan sen 10 år. Jag har ännu inte fått svar, men nu är jag inte intresserad längre. Det är som att hälla vatten på en gås att be om ngt eller att ge förslag här verkar det som.
    Motsatsen till detta:

    Ikväll hade jag 3 frågor och två förslag om saker på kokaihop.se, kl 2 inatt fick jag svar från ägaren själv, svar på alla frågorna + att han tyckte mitt ena förslag var så bra så han ska fixa det så fort det går. Han var bara tacksam för att jag skrev och "tyckte" och gav förslag. DET är seriositet och lyssnad :)
    En av frågorna, som var ett litet problem på deras sida, hade inte hänt innan, och det var inget som ngn hade tänkt på heller innan, så jag löste ett problem för dom bara av min fråga, trots att ingen av oss visste det innan. Så bra kan det bli när man samverkar och har dialog (Y)

    kokaihop.se tror jag kommer växa sig stark och jag kommer försöka verka för att få till lite tävlingar osv där oxo. Jag har massa förslag och ideér som jag tänkte göra här men eftersom dövheten finns här så har man ingen lust med det längre. Vamos a ver, som det heter på spanska (H)

  • GodareMat 2 november 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 okt 2008

    Jag vill bara säga att Godare Mat Tobbe har varit medlem här han oxå, men fick utgå och ändra hela sin hemsida (copyright osv) då vi upptäckte att han tog betalt för att visa recept från andra sajter typ Ica, Tasteline, bloggar osv och kallade både recept och bilder för sina egna.

    Det kallar inte jag seriöst.

    Han skrev även saker om mig på sin presentation här som han var tvungen att plocka bort..

    Men återigen alla tycker vi olika.
    Och jag ska inte ge mig in i detta snack igen - jag tyckte bara att det var roligt att kalla honom seriös.


    Ska du snacka skit så se då till att den du gör det om blir informerad också.

    Problemet var att du själv inte kan ställa in din browser så den visar all information, vilket tvingade oss att genomföra en omfattande omprogrammering av script och databas så att de verkligen blev idiotsäkra. Informationen fanns där redan från början, det var din browser som var dåligt inställd och därför inte visade den.

    Vad gäller presentationen så fanns inget namn med där. Om någon kopplade den till dig personligen beror det på ditt eget agerande.

    Vidare är du uppenbarligen inte läskunnig. Det har hela tiden funnits att läsa att det du betalar för om och när du uppgraderar är informationssökning samt våra egna kokböcker och inget annat.

    Någon som själv enligt egen utsago sitter på två stolar bör nog inte vara så snabb att uttala sig. Hur kan man jobba för ICA och sedan med gott samvete samtidigt sitta och arbeta för en konkurrerande sajt (MK)?

  • see 3 november 2008

    Skrivet av elpatron den 11 okt 2008

    Skrivet av desireek den 26 sep 2008

    På t.ex Tasteline kan man också skapa egna recept och i deras guide till hur man lägger upp recpt står tydligt och klart bland annat:
    "Tänk på att bara använda dina egna bilder. Bilder som andra tagit, t ex i en kokbok eller på webbplats är upphovsrättskyddade."


    På www.kokaihop.se står det där du laddar upp bilden till ditt recept att "Obs! Bilden måste vara din egen." hur tydligt och bra som helst. DET är seriöst.

  • see 3 november 2008

    .

  • see 3 november 2008

    .

  • GodareMat 4 november 2008

    Skrivet av segerwitch den 11 okt 2008

    :oJag håller nog med om att Godare Mat är mer intresserad att ha betalande medlemmar!(N)
    medan http://www.kokaihop.se verkar mer seriöst,det kostar inget att vara med där.(Y)


    Observera att detta inte på något sätt är ett försök att värva medlemmar från MK. Jag vill bara göra inpasset att alla är välkomna hos GM, även de som väljer att fortsätta vara gratis medlemmar...

    Att jag gör inpasset beror helt enkelt på att andra medlemmar här på MK har valt att informera om vår existens...

  • segerwitch 4 november 2008

    Skrivet av GodareMat den 4 nov 2008

    Skrivet av segerwitch den 11 okt 2008

    :oJag håller nog med om att Godare Mat är mer intresserad att ha betalande medlemmar!(N)
    medan http://www.kokaihop.se verkar mer seriöst,det kostar inget att vara med där.(Y)


    Observera att detta inte på något sätt är ett försök att värva medlemmar från MK. Jag vill bara göra inpasset att alla är välkomna hos GM, även de som väljer att fortsätta vara gratis medlemmar...

    Att kag gör inpasset beror helt enkelt på att andra medlemmar här på MK har valt att informera om vår existens...


    :'(Jag vill be om ursäkt, jag har trampat i klaveret, ber en en gång om ursäkt:'(

  • GodareMat 4 november 2008

    Inte har du trampat i klaveret heller, jag ville bara förtydliga lite... :-)

  • segerwitch 4 november 2008

    Skrivet av GodareMat den 4 nov 2008

    Inte har du trampat i klaveret heller, jag ville bara förtydliga lite... :-)


    (Y)OK inga sura miner då?(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.