Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • segerwitch 4 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 4 okt 2008

    Skrivet av matklubben08 den 4 okt 2008

    Intressant tråd. När jag läser användarvillkoren så är det ganska tydliga.

    "Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från."

    Dvs följ lagen! Och lägg inte in bilder som inte är dina egna!


    Användarvillkor
    UPPFÖRANDEREGLER

    Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från. Matklubben har rätt men inte skyldighet att granska, avvisa eller flytta Innehåll som är tillgängligt via Matklubbens-tjänster. Du är införstådd med att du vid användning av Matklubbens-tjänster kan påträffa Innehåll som är stötande, opassande eller kränkande och att du använder Matklubbens-tjänster på egen risk.

    Du samtycker till att du är ansvarig för ditt eget uppförande och för allt Innehåll du skapar, överför eller visar när du använder Matklubbens-tjänster och för alla följder detta kan medföra. Du samtycker till att endast använda Matklubbens-tjänster för syften som är lagliga, tillbörliga och som överensstämmer med våra Användarvillkor och andra tillämpliga bestämmelser och riktlinjer. Du samtycker till att inte starta någon aktivitet som inkräktar på eller avbryter Matklubbens tjänster eller servrar eller nätverk anslutna till Matklubbens-tjänster.

    Nu är det ju så att alla, dom flest skulle jag vilja påstå, inte är kunniga på dessa lagar. Därför måste MK informera om detta anser jag. Men du kanske inte har läst Linds inlägg för längesedan, där han skrev att det var ok att ladda upp bilder bara man angav källan. Detta var alltså fel. Och eftersom alla inte kan lagarna så borde det stå här där det finns oändligt mycket bilder. MK gör det väldigt enkelt för sig med den texten du kopierat in. Sjystare att ge medlemmarna klartext. Det är min mening..


    :oHåller fullkomligt med dig, hur många är insatta i lagarna?:(

  • 4 oktober 2008

    Håller med er båda Smulpajen och Segerwitch!
    En seriös siteansvarig ska alltid i klartext skriva nödvändig information till användarna. Detta anser jag saknas på MK. Det har ju också framgått klart av denna tråden att inte ens de s k receptgodkännarna känner till lagen utan bara tycker en mängd olika saker. Alltså är Mk en oseriös och godtycklig site.

  • matklubben08 4 oktober 2008

    1. ok så om informationen till användarna är att "inte ladda upp andras bilder" kommer problemet att lösas?

    2. om matklubben är en oseriös och godtycklig sajt så undrar jag varför du besöker sajten?

    3. jag tror utan att veta att detta är en problem på alla communitysajter och lösningen är inte enkel.

    4. om jag som ägare till en bild (tror inte man kan äga ett recept) med rätta blir upprörd av att någon tagit min bild och lagt upp den på en sajt så blir jag mindre upprörd för att den som la upp bilden var informerad om att det var fel...

    5. problemet kommer att kvarstå för all framtid för att några få kommer alltid att leva i gråzonen både på Matklubben och på alla andra sajter.

  • segerwitch 4 oktober 2008

    Skrivet av matklubben08 den 4 okt 2008

    1. ok så om informationen till användarna är att "inte ladda upp andras bilder" kommer problemet att lösas?

    2. om matklubben är en oseriös och godtycklig sajt så undrar jag varför du besöker sajten?

    3. jag tror utan att veta att detta är en problem på alla communitysajter och lösningen är inte enkel.

    4. om jag som ägare till en bild (tror inte man kan äga ett recept) med rätta blir upprörd av att någon tagit min bild och lagt upp den på en sajt så blir jag mindre upprörd för att den som la upp bilden var informerad om att det var fel...

    5. problemet kommer att kvarstå för all framtid för att några få kommer alltid att leva i gråzonen både på Matklubben och på alla andra sajter.


    :oFörlåt en ganska okunnig! Faktum är den att jag trodde att
    bara jag talade om var bilden kom ifrån, så var allt OK! men så är det ju inte? Det är inte fel att upplysa om det, det vore MK eget intresse att upplysa medlemmarna om det???
    Jag kommer själv att ersätta alla bilder jag har lagt in,undan för undan, med egna bilder. Men !! jag tycker fortfarande att MK skulle upplysa om det, man kan ju tycka att det är oseriöst att inte göra det, men man kan hämta inspiration om matlagning ändå???måste man tycka att allt är ok, bara för att vara med klubben????(N):o

  • 4 oktober 2008

    matklubben08!
    Så intressant att det nu plötsligen är en ansvarig? för siten som yttrar sig.
    Vänligen läs hela tråden innan du kommenterar!
    Här har flera fotografer uttalat sig, vilket visar att detta är ett ämne som engagerar och är av allmännt intresse.
    Det finns vedertagna regler för användande av bilder och texter på internet. Genom att klart och tydligt skriva ut dessa skulle MK iaf göra sitt bästa för att undvika felaktigheter samt indirekt uppmana till rena olagligheter.
    Bara för att folk ägnar sig åt olagligheter blir desa inte per automatik lagliga.
    Det finns ju många andra, såväl Svenska som utländska siter, med liknande upplägg. Det vore nog bra om ni på MK kollade in dessa för att se hur man kan undvika tvetydigheterna som finns här på MK.
    F. ö instämmer jag med Segerwitch

  • Smulpajen 4 oktober 2008

    Skrivet av matklubben08 den 4 okt 2008

    1. ok så om informationen till användarna är att "inte ladda upp andras bilder" kommer problemet att lösas?

    2. om matklubben är en oseriös och godtycklig sajt så undrar jag varför du besöker sajten?

    3. jag tror utan att veta att detta är en problem på alla communitysajter och lösningen är inte enkel.

    4. om jag som ägare till en bild (tror inte man kan äga ett recept) med rätta blir upprörd av att någon tagit min bild och lagt upp den på en sajt så blir jag mindre upprörd för att den som la upp bilden var informerad om att det var fel...

    5. problemet kommer att kvarstå för all framtid för att några få kommer alltid att leva i gråzonen både på Matklubben och på alla andra sajter.

    Som jag skrev tidigare så borde MK INFORMERA om att det är olagligt. Sen kan var och en bestämma själv på vilken sida lagen man vill stå. desireek ville i all välmening informera oss ovetande. Man kan ju också tycka att det är på sin plats att svara på mail om man har påpekat detta till MK.
    Om man är ägare till en bild blir man naturligtvis inte mindre upprörd om "tjuven" varit ovetande. Som ägare har man rätt att kräva ersättning. Om MK vill framstå som en bra sajt och värna om sina medlemmar, borde det stå i den text du kopierat in. Det är självklart att många alltid kommer att leva i gråzonen på Internet. Men vi är en klubb med många medlemmar, och jag tycker det var vettig och bra info vi fick av desireek som tog upp ämnet. Förstår inte varför en del blir så himla arga över detta. Dom flesta här, inkl mig själv har gjort fel när det gäller matbilder. Borde vi nu inte allihop rätta till det och föregå med gott exempel på hur man förhåller sig till andras egendom på nätet? Att hänvisa till hur det är på andra sajter är ju helt ointressant. Om jag är medlem i en fotbollsklubb kan jag ju inte gå in och bestämma reglerna för en annan klubb, eller diskutera deras förhållningssätt.

  • segerwitch 4 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 4 okt 2008

    Skrivet av matklubben08 den 4 okt 2008

    1. ok så om informationen till användarna är att "inte ladda upp andras bilder" kommer problemet att lösas?

    2. om matklubben är en oseriös och godtycklig sajt så undrar jag varför du besöker sajten?

    3. jag tror utan att veta att detta är en problem på alla communitysajter och lösningen är inte enkel.

    4. om jag som ägare till en bild (tror inte man kan äga ett recept) med rätta blir upprörd av att någon tagit min bild och lagt upp den på en sajt så blir jag mindre upprörd för att den som la upp bilden var informerad om att det var fel...

    5. problemet kommer att kvarstå för all framtid för att några få kommer alltid att leva i gråzonen både på Matklubben och på alla andra sajter.

    Som jag skrev tidigare så borde MK INFORMERA om att det är olagligt. Sen kan var och en bestämma själv på vilken sida lagen man vill stå. desireek ville i all välmening informera oss ovetande. Man kan ju också tycka att det är på sin plats att svara på mail om man har påpekat detta till MK.
    Om man är ägare till en bild blir man naturligtvis inte mindre upprörd om "tjuven" varit ovetande. Som ägare har man rätt att kräva ersättning. Om MK vill framstå som en bra sajt och värna om sina medlemmar, borde det stå i den text du kopierat in. Det är självklart att många alltid kommer att leva i gråzonen på Internet. Men vi är en klubb med många medlemmar, och jag tycker det var vettig och bra info vi fick av desireek som tog upp ämnet. Förstår inte varför en del blir så himla arga över detta. Dom flesta här, inkl mig själv har gjort fel när det gäller matbilder. Borde vi nu inte allihop rätta till det och föregå med gott exempel på hur man förhåller sig till andras egendom på nätet? Att hänvisa till hur det är på andra sajter är ju helt ointressant. Om jag är medlem i en fotbollsklubb kan jag ju inte gå in och bestämma reglerna för en annan klubb, eller diskutera deras förhållningssätt.

    :)Tack för dom orden! smulpajen. Det är faktist många som jag själv och handlat i god tro! Jag tror att flertalet medlemmar, inte är insatta i det? Så visst är det bra att någon upplyser om det???(Y)

  • Smulpajen 4 oktober 2008

    Jag själv blev lättad när Lind skrev en kommentar för längesedan att det var helt i sin ordning att lägga ut andras bilder bara man angav källan. I den tron har jag levt tills jag fick rätt fakta av desireek. Har också gjort en del undersökningar själv och på andra ställen, och funnit samma svar. Det ÄR olagligt. Jag har också förstått att det finns en väldigt stor irritation, med rätta, från många fotografer. Och vem vet, kanske tar dom till åtgärder. Vi ska komma ihåg att det finns tidigare domar även i Sverige. Internet är lättilgängligt för alla, men alla kan inte vara jurister. Därför ska vi vara tacksamma när det finns välvilliga personer här som i välmening och omtanke vill ge oss rätt information. Och inte som en del, höja pekfingret och gasta och ifrågasätta varför man inte går ur klubben om man är missnöjd. Klubben är väl till för alla, oavsett åsikt? Det har ju t o m Lind nyligen gjort inlägg om. Jag kan lova att jag kommer aldrig att sluta ifrågasätta och kritiskt granska saker som både berör och intresserar mig. Sen får det höjas hur många pekfingrar som helst. Och till vissa godkännare vill jag bara säga att ni ska godkänna recept, inte mina åsikter.

  • bernit 4 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 4 okt 2008

    Jag själv blev lättad när Lind skrev en kommentar för längesedan att det var helt i sin ordning att lägga ut andras bilder bara man angav källan. I den tron har jag levt tills jag fick rätt fakta av desireek. Har också gjort en del undersökningar själv och på andra ställen, och funnit samma svar. Det ÄR olagligt. Jag har också förstått att det finns en väldigt stor irritation, med rätta, från många fotografer. Och vem vet, kanske tar dom till åtgärder. Vi ska komma ihåg att det finns tidigare domar även i Sverige. Internet är lättilgängligt för alla, men alla kan inte vara jurister. Därför ska vi vara tacksamma när det finns välvilliga personer här som i välmening och omtanke vill ge oss rätt information. Och inte som en del, höja pekfingret och gasta och ifrågasätta varför man inte går ur klubben om man är missnöjd. Klubben är väl till för alla, oavsett åsikt? Det har ju t o m Lind nyligen gjort inlägg om. Jag kan lova att jag kommer aldrig att sluta ifrågasätta och kritiskt granska saker som både berör och intresserar mig. Sen får det höjas hur många pekfingrar som helst. Och till vissa godkännare vill jag bara säga att ni ska godkänna recept, inte mina åsikter.

    Alla bilder ägs av fotografen och man måste ha dennes godkännande för att ladda upp bilden. Allt annat är olagligt.

  • 5 oktober 2008

    Bernit! Tackar för din kommentar!

  • Smulpajen 5 oktober 2008

    Jag har funderat, och undrar faktiskt om det inte finns någon som känner att det kan bli tråkiga följder om vi andvänder andras bilder? MK har vuxit till en stor klubb och finns med i många sökträffar, och får därigenom också fler blickar på sig. Ibland är det lätt att bli blind och tro att det är bara vi som är inne som syns. Men så är det ju inte. Hela världen ser oss. Man behöver inte ens vara medlem för att läsa våra trådar. Det är ju faktiskt också konstigt...:o

  • Barnfamilj 5 oktober 2008

    Smulpajen, just precis huvudet på spiken. :) Så när det är någon som t.ex. tar en text från en liten matblogg och lägger in på matklubbens stora sida så blir ju effekten att man tror att det är den lilla bloggerskan som snott recepten rakt av från den stora matklubben. Detta är varken skojigt eller rättvist.

  • festmaten 6 oktober 2008

    Alla bilder ägs av fotografen och man måste ha dennes godkännande för att lada upp bilden. Allt annat är olagligt.
    (ovanstående är kopierat från inlägg av bernit)

    Själv är jag väldigt dålig på vilka regler, som gäller. Men betvivlar absolut inte att det är olagligt.
    Det är egentligen ganska logiskt!!!
    Tycker också att Matklubben borde informera om detta, alla kan inte lagarna.
    Som Smulpajen skriver, det är många som ser, och då borde Matklubben föregå med gott exempel.
    En tanke: om vi tar bort alla "stulna" foto... då blir här inte många kvar:'(

  • Smulpajen 6 oktober 2008

    Ja, Barnfamilj, problemet är åt båda håll. Även våra texter och bilder kan kopieras. Tyvärr är det ju svårt att komma åt problemet eftersom allt är tillgängligt. Själv vill jag alltid "ha ryggen fri". Jag är iaf glad att vi fick veta vad som verkligen gäller. MK borde upplysa om att det är olagligt, inte gömma sig bakom texter som ingen egentligen vet innebörden av. Att man sen har det yttersta ansvaret själv är ju givet. Eftersom det är en webbyrå som äger klubben så känner dom ju till lagarna om copywright. Varför då inte informera oss okunnig som inte är jurister? Frågan är vad MK tjänar på att ha så många bilder på sidan som möjligt? Någon hake kanske det finns?
    Sen förstår jag inte varför icke medlemmar kan läsa våra trådar?? I andra klubbar och föreningar måste du vara medlem för att få ta del av materialet. T o m om du ska handla på nätet måste du registrera dig. Ja ja, jag vet, man kan inte läsa recepten, men man borde inte kunna läsa någonting som icke medlem.

  • Smulpajen 6 oktober 2008

    Håller med dig kalasmad, det är roligt med bilder. Själv måste jag erkänna att jag oftare sparar recept som har bild. Kanske kunde MK höra sig för med de stora receptbankerna, Ica, Arla, Coop mm och se om dom kunde ge MK rättigheter att använda deras recept om man anger källan? Här finns säkert mycket MK kunde göra om det fanns intresse i den riktingen.

  • Queenie 6 oktober 2008

    Jag letade upp en gammal tråd angående bilder, då Lind svarade så här:

    Hej alla matklubbare.

    Det har blivit stora diskussioner kring bilder på Matklubben.se. Vi vill bara säga att ni ska fortsätt att lägga upp bilder på Matklubben.se, skulle ni då bli kontaktad av någon så är det bara att höra av sig till oss.

    Vill även passa på att säga att vi lämnar ALDRIG ut uppgifter om våra användare till andra personer som de i sin tur kan använda för att få kontakt med er.

    Har ni fler frågor tveka inte att ta kontakt med oss via e-post. Skickar då era frågor till [email protected]

    Med vänliga hälsningar
    Mikael Lind
    Matklubben.se

  • Roskerstin 6 oktober 2008

    Hej är ganska ny på MK och jag trodde när jag började här att andemeningen var att vi i möjligaste mån skulle lägga in recept som vi hade skapat själva eller gamla recept som har gått i arv generationsvis i respektive släkt. Det skulle vara intressant tycker jag. Som det är nu så har ju de flesta tillgång till nätet och alla dess 1000-tals matsajter och det vore ju roligt om vi skiljde oss lite från mängden, att vi hittar en egen nisch så att säga. Inte så kul om vi har för många recept från de övriga matsajterna på MK.

  • bernit 6 oktober 2008

    Skrivet av roskerstin den 6 okt 2008

    Hej är ganska ny på MK och jag trodde när jag började här att andemeningen var att vi i möjligaste mån skulle lägga in recept som vi hade skapat själva eller gamla recept som har gått i arv generationsvis i respektive släkt. Det skulle vara intressant tycker jag. Som det är nu så har ju de flesta tillgång till nätet och alla dess 1000-tals matsajter och det vore ju roligt om vi skiljde oss lite från mängden, att vi hittar en egen nisch så att säga. Inte så kul om vi har för många recept från de övriga matsajterna på MK.

    Håller med dej till 100% - varför kopiera en massa recept från alla andra saijter och ännu värre från t.ex Arla, Ica etc där någon eller några av ingredienserna pekar på det företaget.

  • segerwitch 6 oktober 2008

    Skrivet av roskerstin den 6 okt 2008

    Hej är ganska ny på MK och jag trodde när jag började här att andemeningen var att vi i möjligaste mån skulle lägga in recept som vi hade skapat själva eller gamla recept som har gått i arv generationsvis i respektive släkt. Det skulle vara intressant tycker jag. Som det är nu så har ju de flesta tillgång till nätet och alla dess 1000-tals matsajter och det vore ju roligt om vi skiljde oss lite från mängden, att vi hittar en egen nisch så att säga. Inte så kul om vi har för många recept från de övriga matsajterna på MK.


    :oNär jag började var jag nog av samma tankar som du, men det finns både och! en del är skapta av receptägarna, andra är ärvda,eller att man har fått recepten av vänner! ger man sig lite tid att leta efter guldkornen,så finns dom !:D(Y)
    Ha en bra dag!

  • elpatron 8 oktober 2008

    Skrivet av Queenie den 6 okt 2008

    Jag letade upp en gammal tråd angående bilder, då Lind svarade så här:

    Hej alla matklubbare.

    Det har blivit stora diskussioner kring bilder på Matklubben.se. Vi vill bara säga att ni ska fortsätt att lägga upp bilder på Matklubben.se, skulle ni då bli kontaktad av någon så är det bara att höra av sig till oss.

    Vill även passa på att säga att vi lämnar ALDRIG ut uppgifter om våra användare till andra personer som de i sin tur kan använda för att få kontakt med er.

    Har ni fler frågor tveka inte att ta kontakt med oss via e-post. Skickar då era frågor till [email protected]

    Med vänliga hälsningar
    Mikael Lind
    Matklubben.se


    Ursäkta men stod det inte i ngt inlägg tidigare att ngn hade blivit uppringd till sitt hemnummer av ngn som ansåg att ngt skulle tas bort? Ja då undrar man hur dom kan få tag på numret *visslar*

    En annan fråga, den där Lind, kan han inte lagtexten eller vad menar han när säger att det är ok att ladda upp bild av ngn annan så länge man anger källa?
    Tjänar MK ngt på att det laddas upp "lånade" bilder eller?

    Ja jävlar i min lilla låda säger jag, här fick man reda på massa man inte visste innan. Nu ska jag ut på copyright-jakt på mina mat-bilder, o bli medlem på alla matklubbar i hela Sverige, o ser jag en enda ha tagit min bild så kommer Al Capone och Tony Montana framstå som korgossar mot vad jag kommer ha för metoder, hehe :@ :Z :D

    Jag skulle oxo vilja ha lite mer forumbesök och kontakt av siteägare här, så man kan ta upp vissa saker o oxo få det ändrat. Ett av mina förslag gick igenom faktiskt, o det va när jag bad att man skulle kunna ändra i sitt inlägg i efterhand.

    Men som en del har, över 6-700 recept inlagda tycker jag är löjligt. Man kan inte göra så många själv. Jag lägger bara in mina egna eller min familjs, det räcker gott, att kopiera recept ute på nätet för att få poäng som ändå inte ger ngt är ju rent löjligt (N)

    Förresten, vad ska vi ha poängsystemet till? Den frågan och ett par till har jag mailat och frågat MK men får inget svar :(
    Nån som kan svara på varför det finns? Är det för att MK tjänar kosing på varje klick som det är gjort så att folk ska jaga poäng som är värdelösa, för att MK ska håva in dollar?
    Bara en nyfiken fråga.... :o

    Tjingeling... btw, mina recpet är godaste i universum, hihi (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.